Presenteren en solliciteren
woensdag 9 maart 2011 om 22:31
Sorry, ik moet dit even kwijt, want ik het het echt even helemaal gehad.
Vandaag een oefen presentatie gehad voor de uni.
Ik ben niet zo goed in presenteren en ik vind het ook niet leuk om te doen. Nu dacht ik laat ik mij voor deze presentatie goed voorbereiden. Goede powerpoint gemaakt en de tekst goed geleerd en ook een paar keer al van te voren geoefend.
Aan het eind van de presentatie kreeg je ook 'tips'. Nou ik praatte te monotoon, het was te zien dat ik nerveus was, had niet goed oogcontact, geen goed handgebaren enz.. Nou volgens mij deed ik alles fout. Dit terwijl ik echt goed had geoefend, maar als ik daar sta dan vergeet ik alles.
Pff ik weet niet wat ik hier aan moet doen. Ik heb op het HBO ook al zo'n presentatie les gehad en daar moest in bepaalde periodes ook een keer per week presenteren. Ik heb dus aardig wat geoefend... Maar het blijft niet hangen, wanneer ik nerveus wordt krijg ik kortsluiting en gaat alles fout.
Nu ben ik erg bang dat dit zo zal blijven, want ook met solliciteren enz.. heb ik hier last van, want dan vergeet ik ook veel en wordt ik ook heel stijf en monotoon. Wanneer ik een zin begin ben ik het einde al weer vergeten..
Wie heeft hier ook last van? en misschien nog wat andere tips dan de standaard? want goed voorbereiden steekwoorden opschrijven wanneer je gebaren kan maken vaste punten voor oogcontact enzz ken ik wel maar ik vergeet het.
Vandaag een oefen presentatie gehad voor de uni.
Ik ben niet zo goed in presenteren en ik vind het ook niet leuk om te doen. Nu dacht ik laat ik mij voor deze presentatie goed voorbereiden. Goede powerpoint gemaakt en de tekst goed geleerd en ook een paar keer al van te voren geoefend.
Aan het eind van de presentatie kreeg je ook 'tips'. Nou ik praatte te monotoon, het was te zien dat ik nerveus was, had niet goed oogcontact, geen goed handgebaren enz.. Nou volgens mij deed ik alles fout. Dit terwijl ik echt goed had geoefend, maar als ik daar sta dan vergeet ik alles.
Pff ik weet niet wat ik hier aan moet doen. Ik heb op het HBO ook al zo'n presentatie les gehad en daar moest in bepaalde periodes ook een keer per week presenteren. Ik heb dus aardig wat geoefend... Maar het blijft niet hangen, wanneer ik nerveus wordt krijg ik kortsluiting en gaat alles fout.
Nu ben ik erg bang dat dit zo zal blijven, want ook met solliciteren enz.. heb ik hier last van, want dan vergeet ik ook veel en wordt ik ook heel stijf en monotoon. Wanneer ik een zin begin ben ik het einde al weer vergeten..
Wie heeft hier ook last van? en misschien nog wat andere tips dan de standaard? want goed voorbereiden steekwoorden opschrijven wanneer je gebaren kan maken vaste punten voor oogcontact enzz ken ik wel maar ik vergeet het.
woensdag 9 maart 2011 om 22:48
Ik bereid presentaties altijd erg matig voor (denk een paar steekwoorden opschrijven en pp in elkaar draaien) en het gaat altijd goed. Maar ik vind het ook bijna altijd leuk om mensen over mijn leuke studie/onderzoek/vereniging te vertellen. Misschien kun je je daar op focussen, dat je mensen iets wil vertellen. Dan volgt het oogcontact etc zelf. Volgens mij heb je alle trucjes al geleerd.
woensdag 9 maart 2011 om 22:55
Van dat zelfvertrouwen enz.. klopt wel. Daar heb ik ook al best lang mee geoefend, maar ik weet niet het zelfvertrouwen zakt altijd sneller weer in dan dat het opbouwt.
Ik ben van mezelf uit niet zo'n prater en hou er ook niet van om lang achter elkaar te praten. Al probeer ik het wel meer te oefenen. Eigenlijk is het ook zo dat ik nu zo baal omdat ik goed heb geoefend en dacht dat ik wel vooruit was gegaan en dan krijg ik nog zo veel commentaar.
Ik ben van mezelf uit niet zo'n prater en hou er ook niet van om lang achter elkaar te praten. Al probeer ik het wel meer te oefenen. Eigenlijk is het ook zo dat ik nu zo baal omdat ik goed heb geoefend en dacht dat ik wel vooruit was gegaan en dan krijg ik nog zo veel commentaar.
woensdag 9 maart 2011 om 22:59
woensdag 9 maart 2011 om 23:31
Welke universiteit zit je? In veel studentensteden is een studentendebatvereniging actief. Naast het wedstrijddebatteren, hebben die vaak ook goede presentatie cursussen waar je laagdrempelig terecht kan (en zelfs wedstrijddebatteren kan je hiermee enorm helpen, omdat je leert on the spot te reageren waardoor je presentatie natuurlijk wordt).
woensdag 9 maart 2011 om 23:44
Je weet echt wel waar je het over hebt (inhoud) en dat is het aller aller belangrijkste. Aangezien je weet waar je het over hebt, is de rest niet meer belangrijk. Laat het los, ga daar gewoon staan en begin met praten. Ik haat presentaties en ik klink altijd ontzettend nerveus (adem te hoog), maar ik hou mezelf voor dat ik gewoon door moet praten, ik weet waar ik het over heb en dan komt het gewoon goed. En, je raad het al, het komt ook altijd goed.
Als je gaat letten op allerlei randverschijnselen zoals hoe je je handen houdt en waar je heen moet kijken, gaat dat ten koste van de inhoud en zijn je handelingen (handen+kijken) niet meer natuurlijk. Daardoor lijkt het een klein puinhoopje en heb je zelf ook zo'n slecht gevoel.
Als je gaat letten op allerlei randverschijnselen zoals hoe je je handen houdt en waar je heen moet kijken, gaat dat ten koste van de inhoud en zijn je handelingen (handen+kijken) niet meer natuurlijk. Daardoor lijkt het een klein puinhoopje en heb je zelf ook zo'n slecht gevoel.
donderdag 10 maart 2011 om 07:11
Ik vind presenteren één van de leukste dingen die er zijn, dus ik weet niet zeker of ik de aangewezen persoon ben om je tips te geven, maar misschien helpt dit voor jou.
Ik zorg altijd voor een goede opening die hetzij grappig is, hetzij de mensen aan het denken zet of wat dan ook, waardoor de aandacht van de groep helemaal bij mij is. Dan zorg ik dat ik de eerste minuut precíes weet wat ik wil zeggen, dus dat betekent vaak dat ik een par zinnen uit mijn hoofd leer. Daarna 'ben ik er doorheen' en gaat de rest vanzelf op basis van steekwoorden en de powerpoint of wat dan ook.
Ik ben het wel eens met vorige posters, dat bij jou het probleem mischien wel wat dieper ligt dan alleen maar goed leren presenteren. Het lijkt alsof je iets moet overwinnen en ik heb geen idee hoe je dat doet. Worden er op jouw uni geen cursussen presenteren gegeven?
Ik zorg altijd voor een goede opening die hetzij grappig is, hetzij de mensen aan het denken zet of wat dan ook, waardoor de aandacht van de groep helemaal bij mij is. Dan zorg ik dat ik de eerste minuut precíes weet wat ik wil zeggen, dus dat betekent vaak dat ik een par zinnen uit mijn hoofd leer. Daarna 'ben ik er doorheen' en gaat de rest vanzelf op basis van steekwoorden en de powerpoint of wat dan ook.
Ik ben het wel eens met vorige posters, dat bij jou het probleem mischien wel wat dieper ligt dan alleen maar goed leren presenteren. Het lijkt alsof je iets moet overwinnen en ik heb geen idee hoe je dat doet. Worden er op jouw uni geen cursussen presenteren gegeven?
donderdag 10 maart 2011 om 07:17
Trouwens, ik weet niet in wat voor een soort les je de feedback gekregen hebt, maar een goede docent zorgt dat er, als er feedback gegeven wordt, óók positieve dingen gezegd worden. Is er iets positiefs gezegd of helemaal niks? Anders zou ik daar de docent op aanspreken, dat hij/zij een volgende keer moet zorgen dat mensen ook horen wat ze wél goed gedaan hebben. Als je dat te ver vindt gaan/te moeilijk vindt, zou je de docent kunnen vragen alsnog je 'tops' te geven, zodat je weet op welke vlakken je wél op de goede weg zit.
donderdag 10 maart 2011 om 08:37
Ik vond presenteren tijdens mijn studie ook best eng en moeilijk. Maar hiervoor geldt wel echt: oefening baart kunst. En dan bedoel ik niet die ene presentatie tot in de puntjes voorbereiden / uit je hoofd leren, omdat daarmee de spontaniteit er vaak ook af gaat. Maar zoek het houden van presentaties juist op. De tip van UCchick is een goede, ik heb inderdaad ook een cursus debatteren gedaan. En ik heb op een gegeven moment juist bewust vakken gekozen waarbij ik moest presenteren, juist omdat ik het eng en moeilijk vond.
Probeer je dus niet te drukken als er gevraagd wordt wie iets wil presenteren, maar de kans om te oefenen juist aan te grijpen.
Inmiddels is spreken voor groepen een vrij groot deel van mijn werk, en gaat het prima, spontaan en zonder grote zenuwen.
Succes!
Probeer je dus niet te drukken als er gevraagd wordt wie iets wil presenteren, maar de kans om te oefenen juist aan te grijpen.
Inmiddels is spreken voor groepen een vrij groot deel van mijn werk, en gaat het prima, spontaan en zonder grote zenuwen.
Succes!