Werk & Studie alle pijlers

Preventief naar bedrijfsarts?

09-10-2019 11:01 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is dat raar? Al tijden voel ik me niet meer gelukkig in mijn huidige werk. Haal er totaal geen voldoening meer uit, voel me mentaal uitgeput. Zelfs op mijn vrije dagen heb ik 0 energie en kom ik tot weinig, behalve vacatures kijken. Maar ook daar zit weinig progressie in. Ik weet niet echt wat ik wil en ben specifiek voor mijn huidige beroep opgeleid, waardoor je ook niet zo makkelijk iets anders kunt doen. Daarom wil ik graag hulp in de vorm van een loopbaantraject. Dit ook overlegd met mijn leidinggevende, maar zij kan hierin naar eigen zeggen niks betekenen. Ik heb alleen recht op een gesprek met P&O, wat ik inmiddels heb gehad, maar waar ik helaas niks aan had. Wel zelf inmiddels contact gehad met een loopbaancoach. Zij heeft een offerte opgesteld, maar dit is een flink bedrag en zal ik dus zelf moeten betalen. Terwijl andere collega’s die zich om de haverklap ziek melden (o.a. burn-out) wel hulp krijgen in de vorm van aangepast werk of hulpmiddelen. Kan ik ook gewoon naar de bedrijfsarts om dit probleem voor te leggen? Want als dit zo door gaat, heb ik het gevoel dat ik straks thuis zit met een bore-out. En dat wil ik juist voor zijn.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:10
14.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 17:33
Omdat ik het al met mijn leidinggevende besproken heb en er volgens haar niks mogelijk is. Daarom vroeg ik me af of het misschien via een andere weg kan, bijv. de BA.
Dus de coach zei dat werkgevers soms (gedeeltelijk) (mee)betalen aan een loopbaantraject. Jij hebt dat besproken met je leidinggevende, en die wil/kan dit niet betalen. En nu wil jij een manier waarop je werkgever dit toch voor jou gaat betalen, ‘want andere collega’s krijgen ook van alles’.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 17:33
Omdat ik het al met mijn leidinggevende besproken heb en er volgens haar niks mogelijk is. Daarom vroeg ik me af of het misschien via een andere weg kan, bijv. de BA.

De enige die je daar verder uitsluitsel over kan geven is je BA zelf. Maar ik geef je weinig kans. Als in echt heel weinig. (Zéker als je LG je al een optie heeft geboden).
.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
09-10-2019 17:50
Dus de coach zei dat werkgevers soms (gedeeltelijk) (mee)betalen aan een loopbaantraject. Jij hebt dat besproken met je leidinggevende, en die wil/kan dit niet betalen. En nu wil jij een manier waarop je werkgever dit toch voor jou gaat betalen, ‘want andere collega’s krijgen ook van alles’.

Mijn LG weet vaak weinig van regelingen en CAO. Dat eenmalige gesprek bij P&O heb ik ook zelf geïnitieerd omdat in de CAO staat dat je daar recht op hebt. Dit wist zij niet, terwijl ik al jaren aangeef wat anders te willen. Vandaar dat ik het nu zelf maar uitzoek. Vanuit haar komt namelijk niks (zolang ik me niet ziek meld heeft zij er tenslotte geen last van).
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-10-2019 17:51
De enige die je daar verder uitsluitsel over kan geven is je BA zelf. Maar ik geef je weinig kans. Als in echt heel weinig. (Zéker als je LG je al een optie heeft geboden).

Dat is me nu duidelijk inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:52
Niet, ik vroeg alleen of dat persé nodig was of dat je rechtstreeks naar de bedrijfsarts kon. Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil.

De loopbaancoach gaf trouwens ook aan dat er vaak iets via de werkgever geregeld kon worden. Dus zo gek is mijn vraag dan toch ook niet lijkt me.
En dus heb jij het aan je werkgever gevraagd en die zei dat er bij dit bedrijf of in jouw specifieke geval niets geregeld kan worden hiervoor. Lijkt me duidelijk.
De bedrijfsarts heeft ook een preventieve taak, maar die ligt op het terrein van (bedrijfs-) gezondheidszorg, hij/zij kan niet gaan strooien met loopbaantrajecten. Zit je niet goed op je plek in je huidige baan, dan is het aan jezelf om iets anders te gaan zoeken, al dan niet met behulp van een door jou ingeschakelde loopbaancoach. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen toekomst.
Iedereen die z'n baan niet fantastisch geweldig vindt is maar bore-out of burn-out.

Neem gewoon zelf verantwoordelijkheid en zoek wat anders. Of schik je in je lot. Het meeste werk is saai.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:06
Die heb ik al geregeld, maar moet ik dus uit eigen zak betalen. Terwijl collega’s die zich om de haverklap ziek melden wel hulpmiddelen of aangepast werk krijgen.
Je kunt je niet ziek gaan melden om de hulp te krijgen die anderen krijgen als ze ziek zijn. Je kunt je niet ziek melden als je niet ziek bent.
Een gesprek met de arboarts mag je preventief aanvragen, maar in jouw situatie is actief verder zoeken en solliciteren de oplossing. En dat is geen ziekte.
Je hebt nog niet gereageerd op de vraag die ik een tijdje geleden stelde. Je schrijft dat je al jaren aan het zoeken bent naar een andere baan, dat is best lang. Waar in het proces loop je steeds vast/word je afgewezen?
Want misschien kan iemand hier je daarbij helpen of er iets zinnigs over zeggen.

Waar ik mee zou beginnen: netwerken. Met mensen praten die je zijdelings kent bijvoorbeeld die werken in het vakgebied waar je wel terecht zou willen komen over wat mogelijkheden zijn en of zij tips hebben. In het begin best eng maar de meeste mensen staan hier echt voor open.
Je kunt altijd zelf een afspraak maken met een bedrijfsarts, maar in jouw geval vind ik het weinig zinvol.
Inderdaad eerst naar de huisarts om lichamelijke klachten uit te sluiten, bijvoorbeeld bloedonderzoek te doen, te bespreken of je hulp nodig hebt bij psychische klachten e.d.
Verder kom je op mij nogal als een drammend klein kind over, die bij voorbaat alles al afwijst omdat je iets anders in je hoofd hebt gezet en zich erg naar, onterecht en oncollegiaal uitlaat over collega’s. Zie onderstaande post.
Als je verandering wilt, is dit niet de manier om dingen te bereiken....

Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:21
Het gaat om collega’s met dezelfde soort klachten (burn-our/bore-out). Alleen melden zij zich ziek. Eigenlijk gewoon mensen die niet geschikt zijn voor dit werk, waardoor de rest dus dubbel zo hard moet werken.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:18
Nog geen 45 jaar. Dat doe ik uiteindelijk ook wel, maar vind het toch raar dat je pas hulp krijgt als je je daadwerkelijk ziek meld. Terwijl ik dat juist wil voorkomen.
Zo raar is dat niet, want daar is wetgeving voor; de Wet Verbetering Poortwachter. Als je ongelukkig bent in je werk, maar toch juist dàt werk blijft doen, krijg je uiteindelijk psychische klachten, dan heb je het feitelijk al te ver laten komen (en je werkgever ook, tenminste als die op de hoogte is).

Jouw stap naar een loopbaancoach is een goede stap en m.i. logisch dat je dat zelf moet betalen; je werkgever is niet je vader of moeder (niet lullig bedoeld, maar er zijn nogal wat mensen die dit wel zo zien, bewust of onbewust).
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-10-2019 22:36


Neem gewoon zelf verantwoordelijkheid en zoek wat anders. Of schik je in je lot.

Eens. TO, JIJ hebt een probleem, je werkgever niet. Als je weg wil (wat je goed recht is) neem daar dan zelf actie op. Als het niet lukt met solliciteren, neem daar dan zelf actie op.
En ga langs de huisarts voor je gezondheidsklachten.

Maar echt, neem zelf het heft in handen en wacht niet op anderen. JIJ bent verantwoordelijk voor je eigen leven. Leuk als je wel wat vergoed zou krijgen, maar als dat niet in jouw cao is opgenomen, heb je daar niet automatisch recht op. Jammer maar helaas en dat gaat je ook niet lukken via de BA.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf iets doen aan het bore out gevoel op de werkvloer, er zijn vast verbeteringen mogelijk in het werkproces of bezuinigingsmogelijkheden. Dat maakt je werk leuker en je zet jezelf op een positieve manier in de picture.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
10-10-2019 06:02
Je hebt nog niet gereageerd op de vraag die ik een tijdje geleden stelde. Je schrijft dat je al jaren aan het zoeken bent naar een andere baan, dat is best lang. Waar in het proces loop je steeds vast/word je afgewezen?
Want misschien kan iemand hier je daarbij helpen of er iets zinnigs over zeggen.

Waar ik mee zou beginnen: netwerken. Met mensen praten die je zijdelings kent bijvoorbeeld die werken in het vakgebied waar je wel terecht zou willen komen over wat mogelijkheden zijn en of zij tips hebben. In het begin best eng maar de meeste mensen staan hier echt voor open.

Werk je toevallig bij P&O? Exact hetzelfde advies kreeg ik daar namelijk 😉. Ik vond het nogal lastig om zo maar te gaan netwerken, geen idee waar te beginnen omdat ik niet weet wat ik wil/zoek. Daarom wil ik ook graag hulp d.m.v. loopbaan begeleiding. Je eerste vraag had ik over het hoofd gezien. Meestal word ik niet uitgenodigd of afgewezen na het gesprek omdat ze de link met mijn huidige werk niet zien of ik te weinig ervaring heb (in het nieuwe vakgebied).
Ghost79 schreef:
10-10-2019 13:29
Werk je toevallig bij P&O? Exact hetzelfde advies kreeg ik daar namelijk 😉. Ik vond het nogal lastig om zo maar te gaan netwerken, geen idee waar te beginnen omdat ik niet weet wat ik wil/zoek. Daarom wil ik ook graag hulp d.m.v. loopbaan begeleiding. Je eerste vraag had ik over het hoofd gezien. Meestal word ik niet uitgenodigd of afgewezen na het gesprek omdat ze de link met mijn huidige werk niet zien of ik te weinig ervaring heb (in het nieuwe vakgebied).
Nee ik werk niet bij P&O XD Maar ik ben zelf al meerdere keren compleet van werkveld veranderd.
Netwerken moet je juist heel breed zien. Dus denk eens na over mensen die je kent waarvan jij denkt dat ze een interessante baan hebben, of in een leuke branche werken, of mensen die een keer een heel andere richting in gegaan zijn. Benader ze en vraag: wil je een keer een kop koffie drinken en over werk praten? Want ik ben een nieuwe richting aan het zoeken en ik vind jou inspirerend om reden x, y, z. Zo kan je de richting voor jezelf steeds duidelijker krijgen.
En als je solliciteert op iets wat misschien raar aansluit op je cv, heb je daar dan een goed verhaal bij? Dus waarom ze juist wél jou moeten hebben ondanks je misschien afwijkende/verrassende vooropleiding? En als je afgewezen wordt, neem je dan nog contact op? Ik heb nu ook al twee keer gehad dat ik afgewezen werd om een reden waarvan ik dacht: ja maar hallo daar heb ik een verklaring voor. En toen heb ik opnieuw contact opgenomen en de baan allebei de keren uiteindelijk wél gekregen.
Ook mijn ervaring: misschien kan je niet direct terecht komen op de functie die je ambieert, maar is er wel een andere manier om het bedrijf binnen te komen. En als je er dan eenmaal werkt kan je doorgroeien naar wat je echt wil.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
13-10-2019 10:52
Nee ik werk niet bij P&O XD Maar ik ben zelf al meerdere keren compleet van werkveld veranderd.
Netwerken moet je juist heel breed zien. Dus denk eens na over mensen die je kent waarvan jij denkt dat ze een interessante baan hebben, of in een leuke branche werken, of mensen die een keer een heel andere richting in gegaan zijn. Benader ze en vraag: wil je een keer een kop koffie drinken en over werk praten? Want ik ben een nieuwe richting aan het zoeken en ik vind jou inspirerend om reden x, y, z. Zo kan je de richting voor jezelf steeds duidelijker krijgen.
En als je solliciteert op iets wat misschien raar aansluit op je cv, heb je daar dan een goed verhaal bij? Dus waarom ze juist wél jou moeten hebben ondanks je misschien afwijkende/verrassende vooropleiding? En als je afgewezen wordt, neem je dan nog contact op? Ik heb nu ook al twee keer gehad dat ik afgewezen werd om een reden waarvan ik dacht: ja maar hallo daar heb ik een verklaring voor. En toen heb ik opnieuw contact opgenomen en de baan allebei de keren uiteindelijk wél gekregen.
Ook mijn ervaring: misschien kan je niet direct terecht komen op de functie die je ambieert, maar is er wel een andere manier om het bedrijf binnen te komen. En als je er dan eenmaal werkt kan je doorgroeien naar wat je echt wil.

Nou, dan moet ik maar met jou een kop koffie drinken 😜. Nee, alle gekheid op een stokje, maar zou zo even niemand weten op dit moment. In mijn brieven probeer ik idd juist die link te leggen door de raakvlakken te benoemen. Dat ze dan na een gesprek zeggen dat je toch te weinig ervaring hebt, vind ik zo flauw, want dat wisten ze van te voren ook. Ik ga gewoon eerst het loopbaantraject doen, zij heeft ook een groot netwerk. En dan zie ik wel of dat me wat brengt. In ieder geval bedankt voor je tips!
Alle reacties Link kopieren
Goed idee om dat loopbaantraject te doen! Zet 'm op TO!
Wat eten we vanavond?
Je kent echt niemand? En als je dan je sociale netwerk eens inzet, bijvoorbeeld op facebook zetten: ik ben op zoek naar iemand die zich op latere leeftijd heeft omgeschoold naar het onderwijs/vanuit de zorg iets anders is gaan doen/zijn brood verdient met een creatief beroep/whatever dat van toepassing is. Wie kan mij met zo iemand in contact brengen?

Ik heb nooit een loopbaantraject gedaan dus daar heb ik geen ervaring mee, maar ik dacht dat je schreef dat dat erg duur was?
Alle reacties Link kopieren
Het is idd niet goedkoop, maar ik heb toch meerdere keren gehoord dat het de investering (meer dan) waard was. Vind het alleen jammer dat er totaal geen hulp/inbreng vanuit de werkgever komt. Het lijkt me dat zij toch ook gelukkige/gezonde werknemers willen. Bovendien is het een hele grote organisatie en zou een intern traject mss leiden tot een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Ik voel gewoon totaal geen betrokkenheid in die zin.
ghost79 wijzigde dit bericht op 16-10-2019 21:22
2.73% gewijzigd
Tja, als jij werkgever was en je had een hoop zieken onder je, die je allemaal moet doorbetalen terwijl je daar niets voor terugkreeg - zou je dan ook flink investeren in mensen die weg willen en daar financiële hulp bij nodig hebben?

Anyway, ik denk dat je misschien wel beter kunt investeren in een coach om sollicitatiegesprekken mee te oefenen.

Want hoewel jij het niet als luxe ziet: het feit dat je al een aantal keer uitgenodigd bent voor een gesprek is eigenlijk al heel veelzeggend. Genoeg mensen belanden niet eens in zo'n gesprek. Je weet het vanaf dat punt kennelijk alleen niet goed te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou kunnen, maar het kan ook liggen aan het feit dat het banen waren waar ik toch niet echt voor ging..Mss de volgende stap na loopbaancoaching..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven