Werk & Studie alle pijlers

Proeftijd weglaten

28-02-2018 09:42 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje,
Mijn man heeft een nieuwe baan , hij heeft zijn oude ( vaste ) baan opgezegd, maar nog niet getekend voor vertrek voordat het nieuwe contract getekend is.
De nieuwe baan is ook vast, en ze hebben afgesproken dat er geen proeftijd zal zijn. Nu schiet de nieuwe werkgever maar niet op met dat contract en zegt dat het weglaten van de proeftijd aangevraagd moet worden? Bij wie dan? Het is een familiebedrijfje van max 6 man. Op de site van de RVD staat dat het niet verplicht is, een proeftijd. Dan is het toch een kwestie van in het contract zetten dat er geen proeftijd geldt?
De site van de RVD? De rijksvoorlichtingsdienst?
https://www.fnv.nl/themas/contract/proeftijd/
Als hij heeft opgezegd, dan heeft hij toch gewoon ontslag genomen? Waarvoor moet hij dan nog tekenen voor vertrek? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Is er bij de nieuwe baan sprake van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met een duur van zes maanden of korter? Dan heb je geen proeftijd.

Anders heb je altijd een proeftijd. Die proeftijd mag je niet schrappen.
Oude baan nog niet opzeggen. Pas na het tekenen. Hebben ze de papieren nog niet voor elkaar voor vandaag, dan begint hij pas een maand later.
Hecamel schreef:
28-02-2018 09:48
De site van de RVD? De rijksvoorlichtingsdienst?
Rijksoverheid
ChantalZr7 schreef:
28-02-2018 09:56
Oude baan nog niet opzeggen. Pas na het tekenen. Hebben ze de papieren nog niet voor elkaar voor vandaag, dan begint hij pas een maand later.
Hij heeft al opgezegd, schreef ze.
Ok duidelijk, dankje
Head schreef:
28-02-2018 09:52
Als hij heeft opgezegd, dan heeft hij toch gewoon ontslag genomen? Waarvoor moet hij dan nog tekenen voor vertrek? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Hij kon iets tekenen waardoor hij dezelfde dag kon vertrekken, dit heeft hij niet gedaan.
ChantalZr7 schreef:
Ok, dankje.
Een proeftijd is inderdaad niet verplicht en in sommige gevallen ook niet toegestaan. Het is verstandig om, als er een CAO van toepassing is, die even door te spitten om te kijken wat daarin staat over een proeftijd.

Aangezien je man bij zijn huidige werkgever blijkbaar moet tekenen voor vertrek maar dat nog niet gedaan heeft kan ik aannemen dat hij ze dus alleen nog maar op de hoogte heeft gebracht van een op handen zijnde vertrek?

Verder klinkt het een beetje alsof zijn potentiële nieuwe werkgever weinig ervaring heeft met arbeidsvoorwaarden en contracten. Wellicht dat ze eerst zelf willen uitzoeken hoe het zit met een proeftijd.

Vaak is een proeftijd trouwens wel in het belang van beide partijen. Waarom wil je man per sé onder die proeftijd uit?
lise1985 schreef:
28-02-2018 10:01
Een proeftijd is inderdaad niet verplicht en in sommige gevallen ook niet toegestaan. Het is verstandig om, als er een CAO van toepassing is, die even door te spitten om te kijken wat daarin staat over een proeftijd.

Aangezien je man bij zijn huidige werkgever blijkbaar moet tekenen voor vertrek maar dat nog niet gedaan heeft kan ik aannemen dat hij ze dus alleen nog maar op de hoogte heeft gebracht van een op handen zijnde vertrek?

Verder klinkt het een beetje alsof zijn potentiële nieuwe werkgever weinig ervaring heeft met arbeidsvoorwaarden en contracten. Wellicht dat ze eerst zelf willen uitzoeken hoe het zit met een proeftijd.

Vaak is een proeftijd trouwens wel in het belang van beide partijen. Waarom wil je man per sé onder die proeftijd uit?
Mijn man werkt bij een bedrijf die een doorstart maakt, in de periode dat het bijna omviel heeft hij ergens anders gesolliciteerd, maar hij is toen niet overgestapt nog. Dat bedrijf waar hij toen geweest is heeft vervolgens weken lang achter man aangezeten of hij alsjeblieft daar wilde komen werken. Omdat het huidige bedrijf onstabiel is twijfelde mijn man heel erg, hij wilde immers zijn vaste contract niet kwijt. Goed, zei de nieuwe werkgever, krijg je bij mij een vast contract, maar mijn man wil niet zijn vaste baan opgeven met de kans dat hij de nieuwe werkgever toch niet bevalt en daarmee alles verspeelt. Toen hebben ze de afspraak van geen proeftijd gemaakt. Ik ga nu even het desbetreffende CAO bekijken.
lise1985 schreef:

Ja idd alleen op de hoogte gesteld.
Ook zonder proeftijd kunnen ze zo van hem af hoor. Een vast contract biedt ook weinig zekerheden.
ChantalZr7 schreef:
Heb je de OP wel gelezen?
Ik heb net in het CAO gelezen dat er afgesproken kan worden dat er geen proeftijd geldt. Problem solved tot dusverre. Nu moet hij nog opschieten met dat contract.
Een proeftijd is ook in het voordeel van je man. Stel dat hij het niet naar zijn zin heeft in de nieuwe baan geeft het hem ook een mogelijkheid om ermee te stoppen.

Een nieuwe baan is altijd een risico, maar vaak een vooruitgang. Je bent immers niet voor niets op zoek naar wat nieuws.
lise1985 schreef:
28-02-2018 10:12
Een proeftijd is ook in het voordeel van je man. Stel dat hij het niet naar zijn zin heeft in de nieuwe baan geeft het hem ook een mogelijkheid om ermee te stoppen.

Een nieuwe baan is altijd een risico, maar vaak een vooruitgang. Je bent immers niet voor niets op zoek naar wat nieuws.
Hij was niet opzoek omdat hij het niet meer naar zijn zin had, maar omdat het bedrijf wankelde.
lise1985 schreef:

Bron?

Dit geld alleen als het gaat om een contract voor bepaalde tijd of korter dan 6 maanden.
beetjegek schreef:
28-02-2018 10:14
Hij was niet opzoek omdat hij het niet meer naar zijn zin had, maar omdat het bedrijf wankelde.
Ik zei ook niet dat hij het in zijn oude werk niet naar zijn zin had. Alleen dat er een reden was om rond te kijken naar een nieuwe baan.
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:14
Bron?

Dit geld alleen als het gaat om een contract voor bepaalde tijd of korter dan 6 maanden.
Een proeftijd is inderdaad nooit verplicht. Als je geen proeftijd overeenkomt, is er geen proeftijd. Er is wel een maximum aan gesteld. Dus een proeftijd mag niet bij korte contracten, en mag nooit langer dan twee maanden zijn.
lise1985 schreef:
28-02-2018 10:15
Ik zei ook niet dat hij het in zijn oude werk niet naar zijn zin had. Alleen dat er een reden was om rond te kijken naar een nieuwe baan.
Dat klopt.
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 09:54
Is er bij de nieuwe baan sprake van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met een duur van zes maanden of korter? Dan heb je geen proeftijd.

Anders heb je altijd een proeftijd. Die proeftijd mag je niet schrappen.
Sorry hoor maar dit is echt onzin, in Nederland is een proeftijd nooit verplicht.
Fruit ziet er lekker uit
SallySpectra schreef:
28-02-2018 10:16
Een proeftijd is inderdaad nooit verplicht. Als je geen proeftijd overeenkomt, is er geen proeftijd. Er is wel een maximum aan gesteld. Dus een proeftijd mag niet bij korte contracten, en mag nooit langer dan twee maanden zijn.

Als er geen proeftijd is overeengekomen dan heb je een proeftijd van 2 maanden. Als je binnen die 2 maanden ontslag neemt en het bedrijf wil je houden aan bijvoorbeeld een opzegtermijn of bijzondere voorwaarden aan ontslag nemen, dan hebben ze geen poot om op te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven