Werk & Studie alle pijlers

Raak m'n baan kwijt en zie zo op tegen solliciteren :(

15-01-2010 20:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu nog een baan maar ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn jaarcontract niet wordt omgezet in onbepaalde tijd. Mijn contract loopt tot 1 mei dus ik heb nog wel even maar ik zie zo op tegen het solliciteren. Voor ik deze baan kreeg heb ik me suf gesolliciteerd en na een jaar had ik eindelijk deze baan. Stuurde iedere week week een paar sollicitatie brieven en had bijna iedere week wel een of meerdere gesprekken. En constant die teleurstelling van nee je bent het toch niet geworden wegens te weinig ervaring. En daarnaast zit ik er nu ook mee dat ik twijfel of ik in de richting ga zoeken waar ik nu in werk (en dus gerichte werkervaring heb) of dat ik toch weer ga proberen om een baan te vinden waar ik een opleiding voor heb gevolgd. In het laatste geval zijn er nog steeds nog heel weinig vacatures (heb vandaag al even gekeken) en de concurrentie is dus groot. Heb eigenlijk helemaal geen zin in om weer maanden bezig te zijn een baan want de vorige keer voelde ik me op het laatst wel zo depressief, dat wil ik niet nog eens.

Weet ook helemaal niet wanneer ik het beste kan beginnen met solliciteren. Heb vandaag al wel gekeken naar gerichte vacatures bij mijn opleiding maar dat is allemaal per direct en vaak tijdelijk als ik al aan de eisen voldoe, vaak minstens 2 jaar gerichte werkervaring en gericht HBO diploma wat ik beide dus niet heb.
Is in je huidige arbeidsovereenkomst een opzegtermijn opgenomen? Dan kun je dus eerder weg. Als dat niet het geval is dan kun je het beste met je werkgever proberen te onderhandelen over een opzegtermijn.

Waarom maak je het jezelf niet wat makkelijker door een baan te zoeken in je huidige werkveld? Daarin heb je in elk geval al iets van werkervaring opgedaan. Daarnaast lijkt het me verstandig om met je werkgever te bespreken of hij/zij iets voor jou kan betekenen. Bijvoorbeeld door als referent te fungeren, een getuigschrift of aanbevelingsbrief op te stellen of het eigen netwerk in te schakelen. Directies kennen doorgaans hun concurrenten persoonlijk.
Waarom zoek je niet zowel binnen je huidige werkgebied als binnen het vakgebied waar je voor opgeleid bent? Dan zie je wel waar je als eerste iets vindt. Als het niet helemaal is wat je leuk zou vinden kan je alsnog verder zoeken naar iets wat binnen je opleidingsgebied ligt. In een vacature zoeken ze vaak naar de "ideale kandidaat" met x jaar ervaring en een diploma. Als je (een van beide) niet hebt betekent dat niet dat je helemaal geen kans meer maakt, als je maar wel een goede reden hebt waarom je die baan wel wilt.
wat is je vak?
Voel zo met je mee....ben alleen helaas al een stap verder.

Ik moet al solliciteren
Ik doe nu administratief maar mijn opleiding was grafisch.

Ik vind administratief werk ook wel leuk maar ik mis toch een beetje het creatieve wat je bij een grafisch beroep kan hebben.

Ik ga zowiezo in beide richtingen zoeken want bij grafische beroepen is het vaak heel moeilijk om binnen te rollen. Heb al heel wat verhalen gehoord van mensen die ook die opleiding hebben gedaan maar uiteindelijk maar wat anders zijn gaan doen omdat het zo moeilijk was en je op een gegeven moment toch echt werk moet hebben.

Zal dit weekend eens kijken of er iets van een opzegtermijn in mijn contract staat en ik ga mijn leidinggevende ook nog vragen of ze mijn referentie wil zijn en of ik misschien iets van een ervaringscertificaat kan krijgen.
quote:Gieske schreef op 15 januari 2010 @ 21:10:

Voel zo met je mee....ben alleen helaas al een stap verder.

Ik moet al solliciteren

Same here...

veel succes allemaal.

Helaas is het echt een kwestie van door blijven zetten, je verliezen nemen en beleefd blijven.
Poelepoelepoelepoes!
Ik heb 7 jaar gewerkt op een dagcentrum voor verstandelijk gehandicapten (vast contract)

ik wilde wat anders en ging werken op een kinderdagverblijf, dat beviel me niet zo goed, miste toch wel erg mijn oude werk. En gelukkig had ik de mazzel dat ik terug mocht komen, maar ik kreeg wel een jaarcontract.( zo is de procedure).

Nu is het geval dat mijn contract waarschijnlijk(grote kans door bezuinigingen) niet wordt verlengd.

Gister gehoord van mijn teamleidster, ze wil me heel graag houden en liever iemand anders weg doen maar ik heb een jaarcontract en de andere vaste contracten. Dus ik ben degene die eruit wordt geknikkerd.

Ik baal hier flink van omdat ik eerst bij het bedrijf een vast contract had.

Alleen ik wil wel gaan solliciteren in deze branche en heb wel genoeg ervaring.

Het solliciteren vind ik ook 3x niks, ben altijd veels te zenuwachtig, en ik kom daardoor vaak niet uit mijn woorden.

Ik ben dan erg onzeker, ondanks dat ik nog nooit ben afgewezen.
Zeker nu al beginnen met orienteren en solliciteren. Ook al heb je geeen zin. Maak nu gebruik van het netwerk dat je hebt en alle sociale contacten op de vloer. 's avonds na je werk nog even een brief sturen is minder deprimerend, dan straks als je werkloos, uit je ritme, thuis zit te zitten. En moet solliciteren. Kop op, misschien rol je dan zo in een andere baan. En idd, als je eerder een baan vindt... neem aan dat je een opzegtermijn hebt? Dus dan kan je evt nog eerder opstappen ook.
Ik zou ook zeker nu al gaan solliciteren, ik ben ook al bezig en mijn contract word niet verlengt in augustus( beter op tijd dan te laat)
begin maar zovast, dan kun je iig bij uwv laten zien dat je gesolliciteerd hebt, als het zover moet komen.

En wat dat beginnen per direct betreft, volgens mij moet je dat met een korreltje zout nemen, daar kan ook nog wel n tijdje over heen gaan. Jouw direct is vaak korter dan hun direct
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je hebt nu een jaar meer werkervaring en dat telt ook mee in de selectieprocedure voor je nieuwe baan. Je bent blijkbaar wel vaak uitgenodigd voor een gesprek, maar kwam niet door die selectie heen. Je kunt het ook positief zien dat mensen op basis van je brief en cv je toch uitnodigen voor een gesprek. Nu je misschien je leidinggevende op kan geven als referentie heb je weer een pluspunt erbij. Kan me voorstellen dat je er geen zin in hebt, maar het moet nu eenmaal... ik zie wel veel positieven zaken in je berichtje, hoor.
Als het al per direct is: ik denk dat maar weinig werkgevers je aan mei zullen houden als ze zelf al aangeven niet te willen verlengen. Ze melden het toch niet voor niets nu al? Ik vind dat alleen maar netjes. Ik zou zeker nu meteen starten met solliciteren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven