Werk & Studie alle pijlers

Radboud universiteit of Maastricht University?

25-04-2014 10:31 33 berichten
Hallo lieve mensen



In september start ik (hopelijk) mijn research master opleiding. Hiervoor moet ik solliciteren en dit heb ik ook gedaan voor Maastricht en Nijmegen, ik wacht nog op hun antwoord, maar laten we even van het beste scenario uitgaan .



Nu is het zo dat Maastricht een ander manier van onderwijs heeft, namelijk Problem Based Learning. Ik weet alleen niet goed wat ik er van moet vinden en hoe het er in de praktijk aan toe gaat in de onderzoeksmaster.

Ik zie er nogal haken en ogen aan; als niemand zich voorbereid op de discussie of er niks boeiends uitkomt dan verliest het al snel zijn voordelen en ben je voor Jan met de korte naam daarheen gegaan.



Nijmegen is bij de beste universiteiten in het land (althans voor mijn 'vakgebied'), erin komen is echter wat moeilijker aangezien ze niet de plaatsen die ze hebben willen opvullen maar echt alleen de besten kiezen. Nu weet ik alleen niet hoe het daar zit met onderwijs, contacturen, wel of geen colleges ed.



Nu zijn mijn vragen:

Heeft er iemand ervaringen met Nijmegen of Maastricht (liefst in de onderzoeksmasters) die hij/zij wil delen met mij?

Wat vinden jullie van het onderwijssysteem welke deze hanteren?

Welke universiteit zouden jullie kiezen?



Bedankt
Rand gemeenten zijn ook een optie, ik kan daar eens naar gaan kijken.

Zoals ik al zei, leuk zo een minderwaardigheidscomplex XD. Hoe vond je de docenten en de sfeer eigenlijk, heb je wat nauwer contact met de docenten?
Alle reacties Link kopieren
Nijmegen! En woonburo.nl kom je snel aan kamers.. Ja je betaalt bemiddelingskosten maja.. Nijmegen is een superleuke stad en heb hele goede ervaringen met de RU in tegenstelling tot de UT in Enschede..
Alle reacties Link kopieren
Hoi fru1t3lla,

Ik zit op dit moment met ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben bij Maastricht en Nijmegen aangenomen voor mijn bachelor Psychology. Ik moet voor zaterdag een keuze nemen, maar ik heb nog steeds geen idee.
Welke keuze heb jij uiteindelijk gemaakt en waarom?
Alle reacties Link kopieren
fru1t3lla schreef:
25-04-2014 14:56
Ik denk dat het inderdaad op die motivatie van de anderen zal aankomen en laat ik dat net een beetje moeilijk vinden (want ik heb er geen controle over ). Welke richting is AKO?



Ik had over Nijmegen al gehoord dat het inderdaad een echt goede universiteit is, ik zit dan wel met de vraag hoe het zit om daar op kamers te gaan of iets dergelijke. Ik had gehoord dat niet alleen de universiteit nogal gewild is maar ook om een kamer daar te bemachtigen een crime is. Heb je daar wat meer weet van Masque?

Misschien is het dan juist goed op PBL te gaan doen. Leren om de controle eens los te laten. Later wanneer je gaat werken, ga je dit waarschijnlijk ook in een team doen. En dan heb je ook niet altijd de controle over wat anderen doen.

Voor mij is het een hele fijne manier om te leren. Omdat ik als dyslect heel slecht stof lezend tot me kan nemen. Ik zat wel op een kleine opleiding met super gemotiveerde (oudere studenten) en dan werkt het echt heel erg goed.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hai, wat betreft de research master: waar Maastricht zich profileert met PGO en Nijmegen dat niet doet (profileren), zijn de onderwijs vormen in de research master eigenlijk grotendeels gelijk. Dat PGO maakt uit in de bachelor, maar niet meer in de research master omdat die vanzelf voor een gedeelte PGO gebaseerd is omdat je werkt met opdrachten die gebaseerd zijn op je Eigen onderzoek en dat is per definitie problem based.
Groepen zijn bij beide opleidingen klein en contact met de docent veelvuldig, als docent bij beide 'ken' je de studenten echt, in plaats van dat je een 'groep met gezichten' hebt.
Wat betreft de planning, in Maastricht doe je inderdaad een vak, tentamen en dan het volgende vak, uitgezonderd een paar (voornamelijk methodische) dingen die over de vakken heen zitten. Dat heeft als voordeel dat je maar op een ding tegelijkertijd hoeft te focussen, dat heeft als nadeel dat je minder goed leert plannen en dat de samenhang tussen de vakken minder duidelijk naar voren komt.
Dit topic is uit 2014, ik denk dat TO haar master inmiddels wel afgerond heeft.
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
26-04-2018 10:25
Dit topic is uit 2014, ik denk dat TO haar master inmiddels wel afgerond heeft.
oeps... volgende keer even op letten inderdaad....
Alle reacties Link kopieren
MinkeC schreef:
26-04-2018 02:19
Hoi fru1t3lla,

Ik zit op dit moment met ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben bij Maastricht en Nijmegen aangenomen voor mijn bachelor Psychology. Ik moet voor zaterdag een keuze nemen, maar ik heb nog steeds geen idee.
Welke keuze heb jij uiteindelijk gemaakt en waarom?
Zou mooi zijn als TO de moeite zou nemen hierop te reageren, maar de kans is zeer gering dat ze zich dit topic nog herinnert.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven