Werk & Studie alle pijlers

Reflectie gevraagd op carrierekans

22-10-2018 13:43 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ZZP-er met een gemiddelde maand-omzet van pakweg 10.000,-. Ik doe erg leuke dingen en geniet van de vrijheid. (Juridische sector) Alweer een jaar of 10 is mijn devies “nooit meer loondienst”. Nog leuker dan mijn werk vind ik de randverschijnselen: publiceren, spreken, commissiewerk, bemoeienis met “het vak”.

Nu ben ik benaderd door een headhunter voor een functie als staf-directeur, leiding geven aan 8 inhoudelijke directeuren. (Denk: directeur familierecht, directeur strafrecht, etc etc) Hoofdcomponent zal zijn de externe vertegenwoordiging. Schrijven, commissies, congressen, etc. Haalbare beloning: dik 10.000,- per maand, met auto, pensioen en de hele rataplan. Standplaats dik een uur van huis, maar die reistijden ben ik gewend.

En nu weet ik niet wat te doen. De kans is Heel Erg Goed. Maar mijn huidige vrijheid dan? Kortom, reflectie zou welkom zijn. Meer dan welkom.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Lekkere ego boost! (en waarschijnlijk dikverdiend).

Maar het gelukzalige gevoel van dit aanbod is altijd van voorbijgaande aard. Wat over een paar maanden overblijft is waarschijnlijk een langere werkweek, minder flexibiliteit, mogelijk veel kantoorpolitiek en de kans eruit gebonjourd te worden. Met als compensatie wat extra centen en een sjieke titel op je Li-profiel. Lekker aanbod.

Je koos weloverwogen voor een eigen onderneming, je had destijds ook voor de kantoor carrière kunnen gaan maar dat deed je niet. Je weet waarom. Je privé situatie maakt een verandering niet noodzakelijk. Je houdt van de vrijheid en veelzijdigheid... Dat wil je toch niet kwijt?

Heb je overwogen om zelf uit te breiden?
Franky77 schreef:
23-10-2018 09:00

Heb je overwogen om zelf uit te breiden?


Oh dat vind ik wel een goeie vraag eigenlijk! Als het antwoord is 'nee want oh vreselijk dan zou ik personeel hebben en moet ik managen en zo' dan zegt dat wel iets over het willen aansturen van een team :proud:
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
23-10-2018 07:41
Voor mij leest het als een duidelijk verhaal: je ego heeft een boost gekregen (terecht!) maar het aanbod is een gouden kooi. Het gesprek aangaan kan meer duidelijkheid geven maar in je hart weet je het al.
Het enige argument om wel voor de vastigheid te kiezen zou zekerheid kunnen zijn. Maar het is de vraag of de managementtaken en het vullen van je agenda door anderen wel goed zijn voor je gezondheid.
Ben nog wel benieuwd of je naasten zich al hebben uitgesproken?
Ja, met ongeveer dezelfde reacties als hier :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
23-10-2018 09:05
Oh dat vind ik wel een goeie vraag eigenlijk! Als het antwoord is 'nee want oh vreselijk dan zou ik personeel hebben en moet ik managen en zo' dan zegt dat wel iets over het willen aansturen van een team :proud:
:rofl: exact mijn antwoord. Erger: ik heb personeel gehad. Wat een hel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Haha dat verbaast me niets :proud:
Fijn dat wij je net zo goed kennen als je naasten :D
JollyRider schreef:
23-10-2018 16:20
:rofl: exact mijn antwoord. Erger: ik heb personeel gehad. Wat een hel
Ik val even middenin het gesprek.
Maar je bent er dus uit?
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
23-10-2018 23:10
Ik val even middenin het gesprek.
Maar je bent er dus uit?
:) nee, de situatie is vandaag nog complexer geworden. Een tweede mogelijkheid :facepalm:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als in, zelfde functie andere invulling of een compleet ander aanbod?
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
23-10-2018 23:50
Als in, zelfde functie andere invulling of een compleet ander aanbod?
Een kans op iets vergelijkbaars maar veel onzekerder, zeker geen aanbod nog. Maar iets waar ik zonder twijfel ja tegen zeg als ik een aanbod weet uit te lokken
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Dan ga je toch geen ja zeggen tegen dat andere aanbod waar je toch al heftig over twijfelde? Dan is het heel simpel. Blijven zzp’en en erin springen op het moment dat de échte droomkans zich aandient!

Het is wel een beetje luxeprobleem.... maar ik snap het dat je niet te snel nee wilt zeggen. Toch denk ik dat je dat wel gaat doen. Beter de pleister er morgen gelijk af trekken. Maak je weer wat werkgeheugen vrij (bijvoorbeeld om die droomkans te creëren ;-)) )
Alle reacties Link kopieren
:) klopt wel, anderzijds is het ook de zorg een goede kans te laten lopen voor iets wat hooguit een mogelijkheid is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
24-10-2018 00:02
:) klopt wel, anderzijds is het ook de zorg een goede kans te laten lopen voor iets wat hooguit een mogelijkheid is
Maar wát last je precies lopen dan.... iets waarbij je al direct zodanig twijfelt dat je zowel op het forum als bij je bekenden gaat vragen wat zij denken.

Ik denk dat jouw gut feeling allang heeft gezegd wat het gaat zijn, maar je wil er nog even niet aan, want ja, ego gestreeld is ook best lekker zo nu en dan. En dat mag hoor. Maar als ik jou een beetje inschat dan ben jij niet iemand die niet weet wat het beste voor hem is en dat aan anderen moet vragen.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
24-10-2018 00:06
Maar wát last je precies lopen dan.... iets waarbij je al direct zodanig twijfelt dat je zowel op het forum als bij je bekenden gaat vragen wat zij denken.

Ik denk dat jouw gut feeling allang heeft gezegd wat het gaat zijn, maar je wil er nog even niet aan, want ja, ego gestreeld is ook best lekker zo nu en dan. En dat mag hoor. Maar als ik jou een beetje inschat dan ben jij niet iemand die niet weet wat het beste voor hem is en dat aan anderen moet vragen.
Dan schat je me fout in :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
24-10-2018 00:18
Dan schat je me fout in :)
Dat blijkt :) ik ben heel benieuwd wat het gaat worden in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
24-10-2018 00:02
:) klopt wel, anderzijds is het ook de zorg een goede kans te laten lopen voor iets wat hooguit een mogelijkheid is
Kijk als je nou amper rond kunt komen van wat je nu doet. Met je familie op straat moet slapen.
Dat speelt allemaal niet.
Eigenlijk doe je nu precies wat je wil op de goede plek voor het juiste salaris.
Je kunt ook meer werk als zzper aannemen. En als dat niet bevalt weer wat minder. Maar je kunt niet deze baan een beetje doen.
Of half. Of een jaartje.

Als ik het samenvat:
Als je stopt met zzp ben je je aov kwijt
Je haat mensen managen
Je wil niet in een keurslijf van 9 tot 5 (of in deze baan eentje van 7:30 tot 20:00)
Je wil leuke schnabbels blijven doen
Je bent tevreden met wat je verdient
Je bent tevreden met de uitdagingen die je nu hebt
Mocht je meer willen verdienen dan zou je in het stramien van de “nieuwe baan” ook meer uren kunnen maken tussen 7:30 en 20:00 i.p.v. je ritme nu

Waarom zou je dan die andere baan willen?
Is die lijst net zo lang?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ja, ongeveer wel :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Das lastig.

Wat zou inhoudelijk dan genoeg gewicht in de schaal leggen wat tegen de haat van het managen en tegen het nu zelf mogen kiezen op kunnen.
En dan niet alleen dat deze baan nú lekker is voor je ego en geld enzo.
Wat zijn de lange termijn voordelen dan dat je nu wèl mensen wil managen. En je nu wèl je tijd door een secretaresse wil laten indelen die plastijd voor je inplant tussen vergadering A en vergadering B?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het ongeveer zo moet zien: ik ben nu zzp-er als asfalteerder en ik kan minister van Verkeer & Waterstaat worden. Hetzelfde, maar toch echt heel anders.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Het is voor iedereen anders, maar ik zou zelf néver mijn vrijheid meer inleveren voor loondienst. Eerlijk gezegd denk ik dat ze me daar nooit meer genoeg voor kunnen betalen.

Ik ben een zzp’er die maandelijks heel wat minder binnenhaalt dan jij en keihard moet buffelen, vaak op rare tijden, maar de vrijheid is onbetaalbaar. Geen enkel salaris zou voor mij nog ooit opwegen tegen mijn eigen tijden indelen, werken met mijn hond naast me en even wandelen tussendoor wanneer ik dat wil en nodig heb, in plaats van in een kantoortuin te zitten waar de ramen niet open kunnen, vijf dagen per week, minimaal acht uur per dag.
Alle reacties Link kopieren
O en de kantoorpolitieke spelletjes. Die mis ik zó ontzettend niet. :-D
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
24-10-2018 01:15
Ik denk dat je het ongeveer zo moet zien: ik ben nu zzp-er als asfalteerder en ik kan minister van Verkeer & Waterstaat worden. Hetzelfde, maar toch echt heel anders.
O als je gevraagd wordt voor de AP please do. Daar hebben ze echt iemand nodig met visie enzo
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-10-2018 23:56
Een kans op iets vergelijkbaars maar veel onzekerder, zeker geen aanbod nog. Maar iets waar ik zonder twijfel ja tegen zeg als ik een aanbod weet uit te lokken
Dit zegt heel veel, Jolly. De eerste kans is niet de baan waar je zonder twijfel ja op zegt. Ik zou het ZZP-leven alleen inruilen voor de kans waarbij je dat wel zonder twijfel zou doen.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
24-10-2018 07:32
Het is voor iedereen anders, maar ik zou zelf néver mijn vrijheid meer inleveren voor loondienst. Eerlijk gezegd denk ik dat ze me daar nooit meer genoeg voor kunnen betalen.

Ik ben een zzp’er die maandelijks heel wat minder binnenhaalt dan jij en keihard moet buffelen, vaak op rare tijden, maar de vrijheid is onbetaalbaar. Geen enkel salaris zou voor mij nog ooit opwegen tegen mijn eigen tijden indelen, werken met mijn hond naast me en even wandelen tussendoor wanneer ik dat wil en nodig heb, in plaats van in een kantoortuin te zitten waar de ramen niet open kunnen, vijf dagen per week, minimaal acht uur per dag.
Er zijn dus ook vaste banen in loondienst met dezelfde vrijheid. De kantoorpolitiek is wel een ding (iig op hoger mgmt niveau). Goed uit- / navragen hoe het ergens echt aan toe gaat.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
24-10-2018 01:15
Ik denk dat je het ongeveer zo moet zien: ik ben nu zzp-er als asfalteerder en ik kan minister van Verkeer & Waterstaat worden. Hetzelfde, maar toch echt heel anders.
Dan zou ik die baan toch echt niet aannemen. Je hebt voor het aansturen van een ministerie toch echt andere kwaliteiten nodig dan een mooi wegdekje aanleggen. Beide belangrijk, maar wel anders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-10-2018 23:26
:) nee, de situatie is vandaag nog complexer geworden. Een tweede mogelijkheid :facepalm:
Wat vindt je vriendin er van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven