Werk & Studie alle pijlers

s Avonds werken

03-12-2025 15:55 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Viva forummers,

Ik ben al lang een meelezer, maar heb nu een account aangemaakt omdat ik op mijn werk tegen iets aanloop.
Ik werk (al heel lang) in het beroepsonderwijs. De laatste jaren wordt er steeds vaker gevraagd en verwacht dat wij ook s avonds kunnen werken. Eerst was dat 1 avond per jaar (de open avond), inmiddels zijn het er structureel al 4. Nu kwam er deze week weer een mailtje binnen van mijn leidinggevende met het verzoek of ik volgende week een avond kan werken. Ik wil dat eigenlijk helemaal niet. Ik vind s avonds werken belastend, en ik wil graag s avonds bij mijn gezin zijn. Ik werk in deeltijd en maak meer dan genoeg uren. Ik wil die extra uren ook niet compenseren, ik wil gewoon overdag werken.
Mijn vraag is: wat is hierin redelijk? Wat mag mijn werkgever verwachten? En welke grenzen mag ik hierin stellen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Vier avonden per jaar is nou toch ook weer niet zo veel?

En wat dat recente verzoek van je LG betreft: dat is een verzoek, geen werkopdracht. En nee is ook een antwoord.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 03-12-2025 16:43
50.44% gewijzigd
Graftak!
Ook wel belangrijk; tellen de uren mee? Of werk je voor niets?
Wat staat er in je arbeidscontract qua werktijden ed?

En als laatste: Het is een vraag. Dus je mag prima reageren met: nee, dat wil ik niet/dat kan ik niet.
Zeker als het zo last minute is...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nou ja, ik vind dus eigenlijk van wel. Ik heb behoorlijk wat reistijd dus het wordt wel altijd echt laat, en ik word de volgende gewoon weer op tijd verwacht (heb veel lessen). Het is ook niet besproken in het team ofzo, het sluipt er gewoon steeds meer in. Ik wil niet de zeikerd zijn, maar ik heb er wel last van.

Dit was een reactie op ladyvoldemort, ging even mis met quoten.
meelezer070 wijzigde dit bericht op 03-12-2025 16:48
9.35% gewijzigd
Ik vond in de avond werken niet erg maar ik heb ook geen gezin. Ik zou het echter niet structureel willen aangezien ik wel het idee had dat ik dan de hele dag aan het werk was. Sommige zeggen dan dat je in de ochtend ook nog dingen kan doen maar dat deed ik dan niet want ik moest nog gaan werken.

Ik denk persoonlijk dat je werkgever best mag verwachten dat je incidenteel savonds werkt in jouw geval. Ik bedoel hoe doe je dat dan met open dagen, eventuele ouder avonden of dingen nakijken?
dianaf schreef:
03-12-2025 16:39
Ook wel belangrijk; tellen de uren mee? Of werk je voor niets?
Wat staat er in je arbeidscontract qua werktijden ed?

En als laatste: Het is een vraag. Dus je mag prima reageren met: nee, dat wil ik niet/dat kan ik niet.
Zeker als het zo last minute is...
Er is niet echt iets officieels geregeld. Er wordt gezegd dat je uren mag compenseren, maar daar heb ik eigenlijk maar weinig gelegenheid toe. De kern is eigenlijk dat ik niet s avonds wil werken, en dat ik het vervelend vind dat het steeds normaler lijkt te worden, want dat maakt mij de zeurpiet.
Graze schreef:
03-12-2025 16:41
Ik vond in de avond werken niet erg maar ik heb ook geen gezin. Ik zou het echter niet structureel willen aangezien ik wel het idee had dat ik dan de hele dag aan het werk was. Sommige zeggen dan dat je in de ochtend ook nog dingen kan doen maar dat deed ik dan niet want ik moest nog gaan werken.

Ik denk persoonlijk dat je werkgever best mag verwachten dat je incidenteel savonds werkt in jouw geval. Ik bedoel hoe doe je dat dan met open dagen, eventuele ouder avonden of dingen nakijken?
Ik vind het niet erg om thuis dingen te doen. Nakijken vind ik prima thuis, en ook op mijn vrije dag stuur ik altijd nog wel wat mailtjes. Het gaat me erom dat ik niet s avonds op mijn werk wil zijn. Die ene open avond zijn er nu al twee geworden, we hebben ineens een ouderavond (het is beroepsonderwijs dus dat heb ik tot nu toe niet meegemaakt), er is een informatieavond voor ouders bijgekomen die eerst overdag was… ik vind het veel. En ik baal ervan dat er wordt verwacht dat je daar maar in meegaat. Het event waar ik nu voor word gevraagd is wéér iets nieuws.
Zeker als het zo kort van tevoren is zou ik op zo'n vraag gewoon zeggen: Nee ik kan niet.
Ik vind 4 avonden binnen het onderwijs echt niet veel. Kijk naar het PO. 4 keer ouderavond. Kerstavond, ouderbedankavond, musical avond, afscheidsavond etcetera. En dat past als het goed is binnen je normjaartaak. Zo niet extra compensatie of je bedankt vriendelijk.
Afkoelen heeft gewerkt
S-Groot schreef:
03-12-2025 16:47
Zeker als het zo kort van tevoren is zou ik op zo'n vraag gewoon zeggen: Nee ik kan niet.
Maar zou je dan wel het gesprek aangaan met je leidinggevende? Want eigenlijk wil ik dat we met elkaar bespreken wat de afspraken hierover zijn. En wil ik weten hoeveel avonden ik per jaar echt moet werken, zodat ik tegen de rest van de vragen zonder schuldgevoel nee kan zeggen.
Wat acceptabel is, hangt voor mij af van je functie, de sector etc. Ouderavonden en informatieavonden vind ik een beetje klinken als dingen die erbij horen. Ik snap ook wel dat dat in de avond wordt gehouden.

Maar het is wel vervelend als de vraag om te werken niet een beetje op tijd komt.
Sorry, ik kan niet volgende week.
Iedere situatie is uniek. Jij kan vanuit jouw eigen situatie aangeven dat je de avonden op school /niet thuis zijn te belastend ervaart icm je thuissituatie.
Dan ben je geen zeikerd, maar geef je aan dat dat (nu) niet haalbaar is.

Dat jij hebt 'gekozen' voor een lange reistijd is feitelijk irrelevant. Tuurlijk snapt iedereen dat dat het voor je gevoel extra belastend maakt, maar dat is wat anders.

Ik weet eigenlijk niet wat er in de CAO hierover staat? En anders eens navragen bij de bond (als je daar lid van bent?).

Succes!
Nee is ook een antwoord op een vraag.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Kan je niet als je s avonds werkt de uren de volgende ochtend opnemen?
Er moeten altijd lessen vervallen lijkt me, dus dan kan het net zo goed meteen.
diedietje schreef:
03-12-2025 16:55
Dat kan niet. Compensatie van extra gewerkte uren mag niet ten koste gaan van lessen. Ik wil ook eigenlijk niet vrij s ochtends, ik wil s avonds vrij zijn.

Die ouderavond en open avonden snap ik echt wel, dan ben ik er en zet ik ook nog mijn leuke gezicht op. Maar het kost me bakken met energie. Wat me gewoon enorm irriteert is dat er steeds meer wordt gevraagd en dat dat geen discussie is, dat je eigenlijk geen nee kunt zeggen. Ik ben echt een ochtendmens dus ik vind s avonds werken echt niet fijn.
Ik krijg het antwoord van Chat GPT hier niet geplakt, maar je zou de vraag zelf ook even kunnen stellen.
CAO zou iets stellen tot 2 avonden per week? Dat zullen dan structurele afspraken zijn, lijkt me en dat is bij jou niet aan de hand.
Volgens Chat is er veel mogelijk/mag er veel van je gevraagd worden (hetzij als onderwijsvrije taak hetzij als overwerk en dan moet het gecompenseerd worden).

Dus ik denk dat je juridisch het niet gaat winnen. maar in een redelijk gesprek moet er best iets mogelijk zijn, toch?
diedietje schreef:
03-12-2025 16:55
Dat kan natuurlijk niet. Lessen geven is toch zo'n beetje de core business van het onderwijsgebeuren niewaar.
Graftak!
Hoe staan jouw andere collega's hierin? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Trouwens is het niet mogelijk om per toerbeurten aanwezig te zijn bij open avonden? Want men roept hier dat 4x per jaar niet veel is, maar dat is het wel zeker wanneer je er last van hebt.
En het gaat er bij jou ook om dat die avonden werken erin sluipen, dus waar ligt de grens?
Misschien eerst peilen bij collega's en als er meerdere zijn die tegen dit probleem aanlopen dan misschien een gesprek aangaan met de leidinggevende om hierover te brainstormen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
mardejo schreef:
03-12-2025 17:03
Ik krijg het antwoord van Chat GPT hier niet geplakt, maar je zou de vraag zelf ook even kunnen stellen.
CAO zou iets stellen tot 2 avonden per week? Dat zullen dan structurele afspraken zijn, lijkt me en dat is bij jou niet aan de hand.
Volgens Chat is er veel mogelijk/mag er veel van je gevraagd worden (hetzij als onderwijsvrije taak hetzij als overwerk en dan moet het gecompenseerd worden).

Dus ik denk dat je juridisch het niet gaat winnen. maar in een redelijk gesprek moet er best iets mogelijk zijn, toch?
Ik zou beginnen met gewoon "Nee" antwoorden op dit verzoek, zonder de CAO en een juridische onderbouwing erbij te halen.

Aangezien het vaker voorkomt lijkt het me niet gek dit op de agenda te zetten voor een volgend teamoverleg. Het moet toch mogelijk zijn de jaarlijks terugkerende avonden langer vantevoren in te plannen en daar een eerlijke verdeling in te maken? Met dit soort last-minute verzoekjes zijn het in mijn ervaring vaak dezelfden die zich verantwoordelijk voelen en (tegen hun zin) komen opdagen.

Dat je ervoor gecompenseerd wordt in uren klinkt als een wassen neus: met een paar avonden per jaar gaat het om zo weinig uur dat je daar geen compleet vak voor kan inruilen lijkt me en dan komt het dus bovenop je bestaande taken.
amaryllis wijzigde dit bericht op 03-12-2025 17:18
12.63% gewijzigd
Het is persoonlijk hoe je hierin staat. Vier avonden per jaar vind ik echt heel weinig en ook passend binnen het onderwijs.

Volgende week is kort dag en je hebt een privé agenda. Het zou voor mij afhankelijk zijn van de inhoud en de reden van de korte termijn actie.

Ook zou ik hier zelf de regie in pakken en het onderwerp plaatsen op de agenda met je team. Wat wordt er van ons verwacht het komende jaar, aangeven wat je grens is.

Ik verwacht van een leraar wel een proactieve houding tav info avonden ouderavonden etc.
Sowieso lijkt het me reëel dat part-timers een evenredig deel van de te werken avonden pakken. Dus als je 60% werkt dat je dan 3 van de 5 avonden per jaar op komt draven. Maar dat zul je dan wel moeten bespreken met je LG.
Graftak!
Miskotto schreef:
03-12-2025 17:14
Hoe staan jouw andere collega's hierin? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Trouwens is het niet mogelijk om per toerbeurten aanwezig te zijn bij open avonden? Want men roept hier dat 4x per jaar niet veel is, maar dat is het wel zeker wanneer je er last van hebt.
En het gaat er bij jou ook om dat die avonden werken erin sluipen, dus waar ligt de grens?
Misschien eerst peilen bij collega's en als er meerdere zijn die tegen dit probleem aanlopen dan misschien een gesprek aangaan met de leidinggevende om hierover te brainstormen.
We hebben een nieuwe (jonge, ambitieuze) directeur en ik merk dat veel collega’s nog een goede indruk willen maken en niet moeilijk willen doen. Ik vermoed dat de meesten er ook minder moeite mee hebben dan ik. Het event waar ik nu voor ben gevraagd is iets wat alleen ik of een andere collega kunnen doen. Die collega heeft al gezegd dat zij het wel wil doen in dit geval, maar het gaat me om het principe. Die directeur stuurt ook op de gekste momenten mailtjes, en belt me rustig op mijn vrije dag (hij heeft een collega zelfs op vrijdagavond gebeld, koekkoek). Ik wil gewoon dat mijn werk zich in principe overdag afspeelt, en dat dat normaal is. Dat was het nl altijd en ik vind het niet fijn dat dat nu lijkt te veranderen.
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2025 17:17
Sowieso lijkt het me reëel dat part-timers een evenredig deel van de te werken avonden pakken. Dus als je 60% werkt dat je dan 3 van de 5 avonden per jaar op komt draven. Maar dat zul je dan wel moeten bespreken met je LG.
Zo is het ook gewoon geregeld. Dat je duo's hebt die dat altijd samen willen doen is aan hen. In principe werk je naar evenredigheid op jaarbasis. Overal in het onderwijs. Dat dat als zwaar wordt ervaren klopt. Dat het zwaar is is voor de een ja. De ander vindt het prima. 4 dagen bv is vaak 0.86 fte, dus 4 dagen lesgeven en de vrijdagochtend overig bv.
Afkoelen heeft gewerkt
Meelezer070 schreef:
03-12-2025 16:46
Ik vind het niet erg om thuis dingen te doen. Nakijken vind ik prima thuis, en ook op mijn vrije dag stuur ik altijd nog wel wat mailtjes. Het gaat me erom dat ik niet s avonds op mijn werk wil zijn. Die ene open avond zijn er nu al twee geworden, we hebben ineens een ouderavond (het is beroepsonderwijs dus dat heb ik tot nu toe niet meegemaakt), er is een informatieavond voor ouders bijgekomen die eerst overdag was… ik vind het veel. En ik baal ervan dat er wordt verwacht dat je daar maar in meegaat. Het event waar ik nu voor word gevraagd is wéér iets nieuws.
Ik snap dat het vervelend is voor jou maar ik snap ook dat dingen naar de avond verplaatst worden. Net als jij werken veel ouders overdag dus die kunnen dan niet en soms is het toch echt handig om eens naar bijvoorbeeld een informatieavond, ouderavond etc te gaan. Denk dat het er gewoon een beetje hij hoort in het onderwijs.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven