Werk & Studie alle pijlers

Scheikunde vraag basis

17-07-2017 16:28 5 berichten
Dag VIVA-ers,

Ik zit weer even in de schoolbanken omdat ik en scheikunde deelcertificaat nodig heb voor mijn nieuwe opleiding. Op zich gaat het tegen verwachting in goed, maar er missen wat dingen in de basis waardoor ik bij een opdracht al snel vastloop.

Vooral de basis van naamgeving gaat fout. Er staat bijvoorbeeld in een stuk tekst dat er aluminiumhydroxide ontstaat.
Ik snap dan dat je Al en (OH) hebt. Maar de formule blijkt dan Al(OH)3 te zijn. (De 3 is dan een laag klein cijfer). Hoe komen ze nou bij die 3? Hoe weet je welk getal er achter moet? Is dat dan omdat de ladingen gelijk moeten zijn? Dus Al³+ en (OH)- dus de (OH) moet drie keer?

Een andere opdracht, de systematische naam van AlP. Wordt dan aluminiumfosfide. Waarom de '-ide'? Hoe weet je dat het -ide moet zijn?

Ik hoop dat er mensen zijn die mijn wartaal begrijpen en me kunnen helpen, alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
je eerste vraag kan ik beantwoorden en je antwoord is (volgens mij) correct. de ladingen moeten gelijk zijn.

de tweede vraag weet ik niet
Hoi hoi! Ik studeer Chemie, dus ik kan je helpen bij deze vragen :)

Je eerste gaat over Al(OH)3. Het heeft inderdaad met de ladingen te maken. Aluminium is 3+, en Al(OH)3 heeft geen lading. Dus om deze lading neutraal te maken is er 3x een OH- nodig.

Voor je tweede vraag, eigenlijk wordt het altijd '-ide' als 2 stoffen in een verbinding worden genoemd. Bijvoorbeeld NaCl is Natriumchloride.

Oh, als je meer vragen hebt, kun je me ook een PB sturen, dan wil ik ze graag voor je beantwoorden :)
Dankjewel!! Ik kan weer even vooruit :kneel:
LaFolie, ik heb 3 jaar geleden ook mijn certificaat moeten halen. Het boek van Vermeer werd bij mij aangeraden; wat een drama!
Als je op youtube kijkt naar "de scheikundeleraar" (sieber of sieger als ik het me goed herinner), dan vind je alle uitleg die je nodig hebt heel makkelijk uitgelegd; een lifesaver!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven