Werk & Studie alle pijlers

Schop onder kont nodig - contacteren potentiële werkgever

23-09-2020 09:50 20 berichten
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een paar weken terug mijn bachelordiploma gehaald in een compleet ander vakgebied waarin ik nu werk (carrièreswitch). Ik ben nu bezig met mijn master. Ik heb een paar maanden terug contact gehad met een vooraanstaand persoon werkzaam in dit gebied en ik mocht altijd contact opnemen bij verdere vragen.

Nu hebben ze een vacature online staan... Het is geen perfecte match met wat ik doe als master en de vacature zelf zou ook niet direct een baan zijn die ambieer, maar het is misschien wel een goede ingang om opnieuw contact met ze op te nemen om te kijken of ze mogelijkheden voor me hebben.. Echter, het contact opnemen zelf! Daar deins ik iedere keer voor terug omdat ik de laatste tijd nogal last heb van mijn faalangst. Ik heb een telefoonnummer van deze persoon en wil graag een bericht sturen, maar ik heb er moeite mee om te bedenken hoe ik dit ga aanpakken...

Heeft iemand tips en kunnen mensen me een schop onder de kont geven? 😁 bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een open sollicitatie aan die persoon sturen met cv en een verzoek om in gesprek te gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou melding maken van het eerdere contact, dat je dat interessant vond etc. En dat je graag nog wat vragen zou stellen over het vakgebied en zijn bedrijf/werk etc.
Mensen vinden het vaak leuk om over hun werk te praten. Je zou dan in dat gesprek ook kunnen aangeven dat zijn bedrijf/werk jou aanspreekt en vragen waaraan je moet voldoen, hoe hij je kansen inschat.
Zo wordt het minder een "ik moet iets van jou krijgen" gesprek, en meer een dialoog waarin je een connectie kunt maken en kunt aftasten wat jouw kansen zijn.
Succes! Ik snap dat je dit lastig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Als je een mobiel nummer hebt, dan zou ik eerst een app-je sturen om te kijken of je een call kunt inplannen. Zoiets van:

"Hey (naam), ik heb gezien dat jullie een vacature hebben voor de functie van (functie). Hier heb ik wel oren na. Schikt het dat we op korte termijn een belafspraak inplannen? Groetjes, (voornaam + achternaam)."

Klaar.
fitssprits wijzigde dit bericht op 23-09-2020 10:00
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
'Beste meneer Jansen, een paar maanden terug hadden we contact en u had aangegeven dat ik contact op mocht nemen bij verdere vragen. Nu zag ik afgelopen week een vacature online staan en ik heb daar wat vragen over. Kunnen we misschien een keer afspreken om mijn vragen te bespreken? Met vriendelijke groet....'
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
23-09-2020 09:54
Als je een mobiel nummer hebt, dan zou ik eerst een app-je sturen om te kijken of je een call kunt inplannen. Zoiets van:

"Hey (naam), ik heb gezien dat jullie een vacature hebben voor de functie van (functie). Hier heb ik wel orden na. Schikt het dat we op korte termijn een belafspraak inplannen? Groetjes, (voornaam + achternaam)."

Klaar.


Ik zou zeker niet beginnen met 'hey' en eindigen met 'groetjes' maar het formeel houden totdat je zeker weet dat informeel gepast is. En wat is 'orden na'?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
23-09-2020 09:57
Ik zou zeker niet beginnen met 'hey' en eindigen met 'groetjes' maar het formeel houden totdat je zeker weet dat informeel gepast is. En wat is 'orden na'?
[Hier heb ik wel] oren naar, denk ik.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
23-09-2020 10:02
[Hier heb ik wel] oren naar, denk ik.

Ah zo, dank :)
Nee heb je, ja kun je krijgen.
FitsSprits schreef:
23-09-2020 09:54
Als je een mobiel nummer hebt, dan zou ik eerst een app-je sturen om te kijken of je een call kunt inplannen. Zoiets van:

"Hey (naam), ik heb gezien dat jullie een vacature hebben voor de functie van (functie). Hier heb ik wel oren na. Schikt het dat we op korte termijn een belafspraak inplannen? Groetjes, (voornaam + achternaam)."

Klaar.
Dat zou ik niet zo formuleren. Veel te informeel als het een zakelijk contact is dat je nog nauwelijks kent.
Alle reacties Link kopieren
Braose schreef:
23-09-2020 10:15
Dat zou ik niet zo formuleren. Veel te informeel als het een zakelijk contact is dat je nog nauwelijks kent.
Ik heb even mijn (WhatsApp)-berichten naar HR medewerkers en recruiters teruggelezen... U of uw komt daar niet in naar voren en het is nooit reden geweest om mij niet uit te nodigen voor een eerste, tweede of afrondend gesprek. Ik denk dat weinig mensen daar echt over vallen, tenzij je een HR medewerker hebt type azijnzeikende babyboomer. Maar daar wil je ook niet voor werken lijkt me.

Er is niets mis met een informele aanpak, zolang je er maar een goede balans in kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
23-09-2020 10:32
Ik heb even mijn (WhatsApp)-berichten naar HR medewerkers en recruiters teruggelezen... U of uw komt daar niet in naar voren en het is nooit reden geweest om mij niet uit te nodigen voor een eerste, tweede of afrondend gesprek. Ik denk dat weinig mensen daar echt over vallen, tenzij je een HR medewerker hebt type azijnzeikende babyboomer. Maar daar wil je ook niet voor werken lijkt me.

Er is niets mis met een informele aanpak, zolang je er maar een goede balans in kunt vinden.

Dat het voor jou werkt wil niet zeggen dat het voor een ander ook werkt. En het ligt ook helemaal aan de bedrijfstak.
Over het algemeen wordt tutoyeren en informeel aanspreken gewoon gezien als niet netjes.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Appen altijd goed idee! En hoe je t formuleert ligt nogal aan wat voor persoon dat is (60 jarige advocaat of vlotte jonge social manager). Dat weet jij het beste.

Ik zou in het appje zeggen ‘ik probeer je morgen even te bellen. Geef gerust aan of en wanneer dat schikt’. Daarmee voorkom je dat je appje stuurt, niks hoort en niet meer durft te bellen omdat je je niet wilt opdringen.
sunshineandblueskies schreef:
23-09-2020 10:38
Dat het voor jou werkt wil niet zeggen dat het voor een ander ook werkt. En het ligt ook helemaal aan de bedrijfstak.
Over het algemeen wordt tutoyeren en informeel aanspreken gewoon gezien als niet netjes.
Ik denk dat dat, naast bedrijfstak, ook een generatieding is. Sinds een tijdje heb ik beroepsmatig veel met communicatie- en marketing medewerkers te maken. Vaak vrouwen in de millenial leeftijd. Die zeggen ook allemaal vanaf het eerste contact "hi Braose".
Dat vind ik zelf niet zo erg, maar als To's contact hoogleraar rechtsgeleerdheid is dan zou ik dat niet doen, zeker niet als hij wat ouder is.
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
23-09-2020 09:57
Ik zou zeker niet beginnen met 'hey' en eindigen met 'groetjes' maar het formeel houden totdat je zeker weet dat informeel gepast is. En wat is 'orden na'?
Net zoals in het echte leven is dat afhankelijk van leeftijd en functie, maar over het algemeen zijn internet (en whatsapp) contacten informeler van aard. Ik heb er echt aan moeten wennen dat ik mails moet beantwoorden met jij en jou, met hallo en, dat dan nog wel, vriendelijke groeten, maar ik ben nog opgegroeid met Geachte en Hoogachtend...

Als je aanspreekpartner meer dan tien jaar ouder is, is hey misschien niet geschikt, maar formeel hoeft tegenwoordig echt niet meer. Ik zou nu gewoon starten met goedemorgen of goedemiddag, aangezien dit soort dingen vrijwel altijd meteen gelezen worden.

En TO, het is zenuwslopend om te doen, maar je hebt de ingang gekregen, gebruik hem dan ook. Eventueel gewoon om te vragen of je hem als referentie mag opgeven omdat je interesse hebt in vacature X.

Nee heb je al. Ja kun je krijgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bedankt voor de tips en steun! Het bericht is gestuurd! Inderdaad onder het mom van “nee heb je, ja kun je krijgen”.
Ceridwen91 schreef:
23-09-2020 14:07
Bedankt voor de tips en steun! Het bericht is gestuurd! Inderdaad onder het mom van “nee heb je, ja kun je krijgen”.
Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
23-09-2020 14:07
Bedankt voor de tips en steun! Het bericht is gestuurd! Inderdaad onder het mom van “nee heb je, ja kun je krijgen”.

Goed gedaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Succes, Ceridwen91!
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Update: ik heb net een bericht terug gehad om mijn cv door te sturen en volgende week wordt contact met me opgenomen om een afspraak te maken :-D
Top! succes gewenst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven