Werk & Studie alle pijlers

sollicitatie verpest

25-06-2012 15:19 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal. Heb hier een tijdje meegeschreven toen ik bezig was met mn scriptie inmiddels klaar met mn studie en druk aan het solliciteren en had vandaag een gesprek (eindelijk na weet ik veel hoeveel afwijzingen) en ik heb het gewoon vokomen verpest en ben zo boos op mezelf. ben zo onzeker geworden door alle afwijzingen dat ik helemaal zat te trillen en rood werd en allemaal dingen zei die ik niet wilde zeggen maar van zenuwachtigheid zei (geen erge dingen ofzo maar voegden ook helemaal niets toe). en ik had me heel goed voorbereid en me goed in het bedrijf verdiept en toen ze vroegen of ik kon omschrijven waar hun bedrijf voor staat kon ik alleen maar stamelen uh, uh, nou, uh en toen nog wat nuteloze dingen. en ik was zo goed voorbereid :(:(:(:(

Hoe komen jullie sollicitatiegesprekken door? hoe kom ik mijn volgende gesprek door zonder als een volslagen zenuwpees over te komen? iemand met tips? ik durf nu echt helemaal niet meer
Adem in, adem uit.
Iedereen die tegenover me zit zit in het blootje en dat vind ik erg grappig. Is een oeroude truc.
Zo! Wat je nu moet doen, is hiervan leren.

Je hebt je goed voorbereid, dat is prima. Nu nog die kenni sgebruiken op het juiste moment.

Begin je volgende gesprek eens met vertellen dat je best zenuwachtig bent.Dat mag gewoon hoor! Dacht je dat anderen nooit zenuwachtig waren.

Van een sollicitatie hangt veel af. maar tegelijkertijd is het zinvol om het te zien voor wat het is: een gesprek tussen jou en enkele andere mensen.

Als je (ook in andere situaties) zo gehinderd wordt door je zenuwen, kun je misschien een cursus oid doen. Gesprekstechnieken oefenen. Overigens kun je dit ook thuis doen, dan laat je iemand anders de 'strenge recruiter' spelen en je allemaal tricky vragen stellen.

Oefening baart kunst, zeker met sollicitatiegesprekken. Elke ervaring pak je weer mee voor een volgend gesprek.
was bij mij vooral heel veel lucht erin (sniksnik) en heel veel tranen eruit, maar ben wel iets rustiger inmiddels. voelt gewoon zo naar dat ik eindelijk een kans had op een baan in mn vakgebied en dan eigenhandig er voor zorg dat het neit lukt.

Tip van Cateautje heb ik geprobeerd helaas werkte het niet :(
De gouden tip; rustig blijven, bij elke vraag de tijd nemen om na te denken. Maar je bent heus niet de enige hoor, die zenuwachtig overkomt, is dat misschien een geruststelling?

Maar misschien heb je het helemaal niet verpest of hebben ze dat al gezegd?
zwartezwanen bedankt voor de relativering. ik weet ook dat meer mensen zenuwachtig zijn en dat het ook maar mensen zijn die tegenover me zitten maar omdat er voor mn gevoel nu zo veel op het spel stond blokkeerde ik totaal.

zal het echt te leren zijn om het tegen te gaan? heb daar altijd mn twijfels over omdat er bij dat soort leermomenten niets op het spel staat en bij zon gesprek wel
Bedenk: oefening baart kunst. Hoe vaker je het doet, hoe zekerder je bent. Je weet nu welke vragen ze stellen, kun je je nog gerichter voorbereiden.

Bedenk je ook dat het een illusie is om bij de eerste baan waar je solliciteert aangenomen wordt. Dat kan, maar is meestal niet het geval. Dat helpt ook om deze mogelijkheid te zien om ervan te leren.

Volgende keer blijft spannend, maar is al wat minder eng omdat je weet wat er komt.

Succes.
ze hebben niet letterlijk gezegd dat ik het verpest heb maar het kwam er wel op neer
TO, het kan soms prettig of handig zijn om gewoon te zeggen dat je nerveus bent. Dan kun je uitleggen dat je de baan zo graag wil want in jouw vakgebied - en dat je bang bent dat je zenuwen tegen je werken etc. Soms helpt dat om de ergste spanning eraf te halen.

Ben je verder erg stressgevoelig en in wat voor omgeving zou je gaan werken?! Als dit een hyper stressvolle baan is denk ik dat het logisch is dat je niet aangenomen wordt als je rood aangelopen en bibberend op een sollicitatiegesprek zit...
Ik was een keer zo gruwelijk zenuwachtig (sollicitatiecommissie van een mannetje of zeven uit de top van de organisatie) dat ik bang was dat ik precies zo zou reageren als jij, TO. Ik heb toen kalmeringstabletten genomen. Die had ik nog, want de baan die ik had was één grote stressbende, en ik had pilletjes gekregen van de HA om mijn hoofd boven water te houden. Die pilletjes hielpen heel goed, was helemaal zen. En ik kreeg de baan. :-)
Wat balen zeg. Ik ken het gevoel wel van volledig blokkeren en niets meer weten te zeggen. Al heb ik dat gelukkig niet met sollicitaties gehad. Maar je weet nu al zeker dat je het niet krijgt, of is er toch nog een kans?

Goede tips heb je hier al gekregen, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Nou. Ik had vandaag ook een gesprek en was mij helemaal leeg aan het zweten. Door koorts en vast ook zenuwen. Voelde mij zo ziek. Stom dat ik gegaan ben maar ook ik wil graag die baan. Dus weet, anderen hebben het ook en het is een kwestie van oefenen inderdaad.
Gewoon zeggen dat je nerveus bent, dan valt meestal de grootste stress direct alweer weg. Een goede gastheer/vrouw zal daar ook rekening mee houden en jou nog meer op je gemak proberen te stellen. Doen ze dat niet, dan zegt dat ook wat over het bedrijf.

Maak wel duidelijk waarom je zo nerveus bent (dus waarom zie jij die baan als op jouw lijf geschreven) en licht -als dat voor de baan belangrijk is- vooral ook toe dat je alleen onder bepaalde omstandigheden zo nerveus bent en in welke situaties niet (bijv: "ik kan elk product prima en zonder stotteren verkopen, maar als het over mezelf gaat heb ik er opeens veel moeite mee").
bedankt voor al jullie tips en ervaringen. met kalmeringstabletten krijg je dan niet dat je heel 'vlak' wordt? ben ik dan bang voor. het waren allemaal (3) mannen van een jaar of 50 met strenge gezichten en ik durfde niet te zeggen dat ik zenuwachtig was hoewel misshcien wel een ijsbreker zou kunnen zijn geweest, liet me toch intiminderen ofzo op een of andere manier. heb ik normaal nooit last van en dan uitgerekend bij zo iets belangrijks :(:(

de functie is niet iets met veel stress, dus zou wat dat betreft zou je zeggen niet zo veel uitmaken.
Wat soms ook helpt bij een lastige vraag, dingen zeggen zoals:

- 'dat vind ik een goede vraag, weet daar niet direct een antwoord op dat ik goed kan verwoorden. Kan ik hier later op terugkomen?'

Of als je vastloopt: 'ik merkt dat ik een beetje vastloop. Kunt u de vraag nogmaals stellen?' of 'kunt u de vraag nog wat toelichten?'

En idd je mag best uitspreken dat je het spannend vindt! Lucht op en maakt het gesprek meteen 'menselijk'. Anders ga je je in rare bochten wringen om het te verbergen.

Je schrijft dat je veel afwijzingen hebt gehad. Voor jou was dit gesprek dus heel belangrijk en daarom heb je er waarschijnlijk veel druk op gelegd. Herpak jezelf, erger dan dit kan het waarschijnlijk niet worden. En de mensen van het volgende gesprek weten niets van de vorige keer.

Hoe vind jij een balans tussen jezelf zijn en toch een zakelijk slim gezien antwoord geven in zo'n gesprek? Als je weet hoe je dit op een goede manier kunt, maakt dit het ook wat minder eng.
Liesse goed dat je wel gegaan bent misschien maak je wel een kans. of heb jij ook al doorgekregen dat je niet door bent?

succes
Misschien een hele andere tip: bereid je eens niet goed voor!

En improviseer! Dan kom je het beste over heb ik ervaren...
Niet boos zijn op jezelf trouwens, als je het anders had kunnen doen had je dat gedaan! Gewoon een situatie van overmacht. Je hebt een rotervaring gehad dus dan moet je juist lief zijn voor jezelf:)
@karen24

Geen goede tip! Een kandidaat die amper weet wat hij komt doen, ligt er bij ons echt direct uit!
moozana die antwoorden had ik vandaag goed kunnen gebruiken neem ik mee voor een volgdende keer. ik ben ook zo niet ervaren met dit soort dingen. naast mn studie een bijbaan gehad waar ik van mn 16de tot een paar maand geleden gewerkt heb en daar ben ik via via binnengekomen dus dit was mn eerste echte gesprek. even een kleine klaagzang maar ik vind dat ze bij een studie best een keer een lesje mogen geven in dit soort dingen. blijft het lastig maar weet je iets meer wat je kan verwachten.
nummerzoveel, er is verschil tussen niet voorbereiden en de website spellen tot op de komma, te goed voorbereid zijn kan ook slecht werken....of een verhaal opdruinen, op ik zelf een hele erge hekel aan bij trainees die op gesprek komen.
Wat zwartezwanen ook al aangaf: geef aan dat je nerveus bent voor het gesprek. Als je een goede gesprekspartner hebt dan snapt hij of zij dat prima en zullen ze hun best doen om je op je gemak te stellen.

Ik heb mijn man via een blind date leren kennen en ik was ook hypernerveus. Het was één van de eerste dingen die ik tegen hem zei: "let de eerste 10 minuten maar niet op wat ik zeg want ik ben onwijs nerveus". Op het moment dat ik het tegen hem zei was het over ook!
quote:claytoniasibirica schreef op 25 juni 2012 @ 15:51:

bedankt voor al jullie tips en ervaringen. met kalmeringstabletten krijg je dan niet dat je heel 'vlak' wordt? Dat is wel iets dat je moet uitproberen. Ik bleef gewoon mezelf maar dan rustig. Maar ik zou niet in de aanloop van een gesprek gaan experimenteren, hoewel dat vast ook wel weer leuke anecdotes voor later oplevert
Ja het is ook een stukje ervaring opdoen! Denk dat dit het belangrijkste is:

- laten zien dat je je hebt verdiept in het bedrijf

- uit kunnen leggen waarom je binnen het bedrijf en de functie past

- je bewust zijn van je kennis (studie bijv), ervaring (werkervaring, levenservaring) en kwalitieten. Geef bij je kwaliteiten concrete voorbeelden van situaties waarin je deze kwaliteiten hebt ingezet (bijvoorbeeld hoe je een probleem hebt opgelost).

- Bereid een paar sterkte vragen voor die je kan stellen, is lekker proactief! Bijv: hoe zou u de bedrijfscultuur omschrijven? Of lekker brutaal: wat is de reden dat u mij heeft uitgenodigd?

- ENTHOUSIAMSE spreekt zó voor je. Letterlijk zeggen: dit lijkt mij echt een interessante baan. Ik heb er een goed gevoel over en wil dit graag.

Bovenstaande tips zijn mijn ervaringen als werkcoach/coach/ervaringsdeskundige, niet per se hoe het moet.

Nog 1 tip: doe iets engs voor je gesprek! Dan is het gesprek minder eng (niet over de snelweg heen rennen ofzo a.u.b.).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven