Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren als je minder uur wilt dan vacature

24-10-2025 11:12 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen, ik zag een vacature die echt perfect bij me past qua ervaring en opleiding. Alleen..het is voor 32 uur per week, en ik kan maximaal 24 uur (liefst 16) werken omdat ik daarnaast een deeltijdopleiding doe en volgend jaar ook stage heb.
Is het oke om dan toch te solliciteren en dat eerlijk in m’n brief te zetten? Of wordt dat sowieso een nee? Ik wil het ook niet verbergen tot eventueel gesprek namelijk. Iemand hier ervaring mee?
Zou denk ik telefonisch contact opnemen en dit voorleggen. Misschien willen ze ook wel 2 mensen voor 16uur (ik noem maar iets) of is de 32uur echt een harde eis. Dan heeft solliciteren sowieso geen zin.
Een paar uur minder kan wellicht, maar dit is 75% of zelfs 50% van gevraagd. Zou ik niet doen...
Wat groenebroek zegt: gewoon bellen. Als er twee nummers staan (HR en Manager), dan manager bellen.

Eerst zeggen dat het een perfecte match is maar dat je ivm opleiding maar 24 uur kan werken. Of dat een optie is.

Dan heb je je naam al bij de manager in zijn/haar hoofd zitten als zijnde 'perfecte match' en dat kan nooit kwaad. En de opleiding klinkt als dat je op termijn wel meer kunt gaan werken.

Niet geschoten, altijd mis.
liane77 schreef:
24-10-2025 11:14
Een paar uur minder kan wellicht, maar dit is 75% of zelfs 50% van gevraagd. Zou ik niet doen...
Ik zou het wel doen. Het is lastig om goede mensen te krijgen (bij ons tenminste), dus wij gaan ondanks de uren-eis wel de gesprekken aan.
Ik denk dat de kans wel heel groot is dat je een nee krijgt, maar je kan het toch gewoon proberen ?
In je brief zetten is prima, eerst een hele sollicitatieprocedure doorlopen en aan het eind pas zeggen, dat je (veel) minder uur wilt werken niet.
Ik zou ook bellen, ook omdat ik een passende sollicitatiebrief schrijven altijd best een tijdsinvestering vind. Zou dan liever voordien weten of het kans van slagen heeft.
Daarbij hou ik ook altijd in m'n hoofd dat een vacaturetekst ook maar is wat ze het allerliefst zouden willen. Dus dat daar op punten vaak best van af te wijken is. Of dat qua uren het geval is, daar zou ik dus voor bellen :-)
Ik heb het gezegd bij het eerste gesprek. Verschil was wel minder groot (32-28 uur) maar ze gingen zonder gedoe akkoord.
Het is zoals het is
Dank voor de tips! Ik ga dan inderdaad eerst even bellen :)
Is er na volgend jaar voor jou zicht op uitbreiding van de uren? Want dan zou ik dat ook zeker benoemen. Dan ben je op de lange termijn wellicht een goede keuze.
Ik heb vorig jaar gesolliciteerd op een functie van 36 uur en inmiddels alweer ruim een jaar in vaste dienst met 32 uur. Gewoon het gesprek aangaan. Nee heb je, ja kun je krijgen. Succes!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik zou wel bellen. Wij hebben twee keer iemand op gesprek gehad die meer of minder uren wilde werken dan de vacature. Zo knullig toen ze aangaven niet het gevraagde aantak uren te willen. Zonde van de tijd.
Xantileppe schreef:
24-10-2025 11:58
Ik zou wel bellen. Wij hebben twee keer iemand op gesprek gehad die meer of minder uren wilde werken dan de vacature. Zo knullig toen ze aangaven niet het gevraagde aantak uren te willen. Zonde van de tijd.
Dat vind ik niet knullig. Een gesprek is toch juist ook om die dingen af te stemmen? Mijn functie was voor 38u maar tijdens het gesprek werd nog gewoon gevraagd hoeveel uur ik zou willen werken.

Waarbij ik wel denk dat als het 32u of nog minder was geweest, ik het inderdaad al in mijn brief zou hebben vermeld.
Ik vind dat ook niet knullig. Als je alleen solliciteert als de vacature 100% past vind je nooit een baan
Het is zoals het is
Maakt die opleiding jou ook een nóg betere kandidaat, na het behalen van het diploma? Dan is jou eerst wat minder laten werken natuurlijk ook een investering voor de werkgever, het eerst doen met een iets kleinere formatie en daarna een beter opgeleid iemand die al ingewerkt is in het bedrijf.
Maar als ze bezetting op kantoor willen, zoals bijvoorbeeld bij de functie receptioniste, dan zal minder uur niet mogelijk zijn.
Even bellen of het in dit geval mogelijk is, dan hoef je niet elkaars tijd en energie te verspillen.
konwalia schreef:
24-10-2025 12:19
Dat vind ik niet knullig. Een gesprek is toch juist ook om die dingen af te stemmen? Mijn functie was voor 38u maar tijdens het gesprek werd nog gewoon gevraagd hoeveel uur ik zou willen werken.
(...)

Precies. Ik zou dat ook aandurven om het (pas) tijdens het gesprek aan te geven. Wel in het eerste gesprek, niet als je al ver in de procedure bent. Eerst zorgen dat je uitgenodigd wordt, dan bespreken wat de mogelijkheden zijn.
Nou dat is waarom ik het ook vroeg. Ik heb vaker meegemaakt dat ze bepaald aantal uur in vacature aangaven, maar dat ze bij gesprek alsnog vroegen of ik dat wilde of liever meer of minder uur wilde. Maar weet dus niet hoe “normaal” dat is. Ik kan ook niks over de functie zeggen zonder dat het herkenbaar wordt verder.

Ik heb net gebeld maar wordt later vandaag door hr teruggebeld.
konwalia schreef:
24-10-2025 12:19

Waarbij ik wel denk dat als het 32u of nog minder was geweest, ik het inderdaad al in mijn brief zou hebben vermeld.
Ik vind het wel knullig. 2, soms 3 mensen hebben tijd vrij gemaakt om met jou in gesprek te gaan. Als het een harde eis is, is het zonde van hun tijd. Scheelt het 4 uur is het te overzien maar zoals bij TO 8 en het liefst zelfs 16 uur verschil vind ik wel echt heel groot. Als het je echt een leuke baan lijkt zou ik wel even bellen om naar de mogelijkheden te informeren.
Ik ben vaak degene die werft en ik zet niet voor niks in de tekst minimaal x uur. Als minder uren ook kunnen dan zet ik dat er wel bij. Dus ja, ik blijf natuurlijk vriendelijk als mensen bellen maar ik denk soms wel, het staat toch duidelijk in de vacaturetekst.
Ik had het altijd redelijk boven in, op mijn C.V. staan, de hoeveelheid uren die ik minimaal en maximaal wilde werken. Dan was maar duidelijk.

Het is wel zo dat als jij solliciteert op meer uren dat zij ook kunnen denken dat je wel voor 32 uur beschikbaar bent en zitten jullie aan 2 kanten elkaars tijd te verdoen.
Loren schreef:
24-10-2025 13:12
Ik ben vaak degene die werft en ik zet niet voor niks in de tekst minimaal x uur. Als minder uren ook kunnen dan zet ik dat er wel bij. Dus ja, ik blijf natuurlijk vriendelijk als mensen bellen maar ik denk soms wel, het staat toch duidelijk in de vacaturetekst.
Dat dus.
Persoonlijk zou ik dus niet solliciteren als meer dan 2/3 uur (beiden kanten op) verschil heeft in wat je wil werken.

8 uur is veel te veel.
Loren schreef:
Dit lijkt mij ook. Als je iemand voor 32 uur zoekt en je zet het ook zodanig in de vacature, vind ik 24 uur, maar het liefst zelfs 16 uur willen werken geen match. Anders zouden ze wel 24-32 uur in de vacature zetten.
Maar bellen kan nooit kwaad.
Nou, ze vonden het wel fijn dat ik belde, maar het was prima als mijn voorkeur uren anders zijn en ze staan gewoon open voor van alles, afhankelijk van de kandidaat. Dus ik kan motivatiebrief gaan maken!

Het ligt dus denk ik aan de functie/sector/organisatie of het knullig is of niet.

Dank iedereen voor advies en mening.
Super! Succes met solliciteren
Het is zoals het is
Loren schreef:
Jouw vacature tekst klopt vast altijd, en dat is natuurlijk fijn. Maar als sollicitant krijg je te maken met veel soorten vacatures en bedrijven en door er vanuit te gaan dat er niets mogelijk is buiten de vacaturetekst snijd je jezelf mogelijk in de vingers.
Het is zoals het is

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven