Werk & Studie alle pijlers

Spelling/taaltoets

19-08-2013 16:16 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gebeld voor een vacature officemanager. Daarvoor moet ik eerst een spelling en taal toets doen. Iemand hier ervaring mee? En heeft eventueel tips voor mij?
Ja ik ben secretaresse en ik heb met regelmaat deze testen moeten doen. Het draait voornamelijk om de d's en t's, de hun/zij en hen, wat en dat.

Je eerste ingeving is vaak de juiste.
Een spellings- en taaltoets.
Het is toch spellingtoets trouwens sri, zonder de s.

Ik heb die toetsen ook gemaakt, wat boerderijgeit zegt idd, veel d/t , zij/hun. Bij taaltoetsen veel dingen als 'is deze zin correct' en dan van dingen als " ik besef me dat ik fout zat" (niet correct,het is ik realiseer me, of ik besef) dat soort dingen.
Ik zou de regels er nog even op naslaan als ik jou was.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:sri schreef op 19 augustus 2013 @ 16:23:

Een spellings- en taaltoets.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Even opgezocht: volgens mij mag het allebei, analoog aan spelling(s)herziening, om maar wat te noemen.
Ja zat net ook te kijken inderdaad. Hoef ik daar ook niet meer over na te denken voortaan
quote:sri schreef op 19 augustus 2013 @ 16:45:

Even opgezocht: volgens mij mag het allebei, analoog aan spelling(s)herziening, om maar wat te noemen.Je hebt gelijk.
Zie link. Hier kun je testen hoe het met jouw kennis is gesteld en het geeft een beeld van wat je kunt verwachten. Succes!

http://www.nederlandsetaa ... andse-grammatica-etc.html
Ik heb ze ook weleens moeten doen en de ervaring is dat zowel de mensen zonder fouten als die met 25 fouten door gingen naar de volgende ronde.

Waarschijnlijk zijn ze nu wat strenger omdat werkgevers meer keuze hebben.
Ik zou iemand met 25 fouten niet aannemen als officemanager hoor. Met 2 fouten dan weer wel. In zo'n test krijg je vragen die je moet beantwoorden zonder dat je iets mag opzoeken. In de praktijk zoek je wel even iets op als je het niet zeker weet of je maakt een andere zin zodat je een bepaald (vervoegd werk)woord niet nodig hebt.

Als je de regels kent dan moet zo'n taaltest geen probleem zijn, toch? En er is op internet genoeg te vinden om mee te oefenen. Vooral niet te lang over nadenken want dan ga je twijfelen. Wat hier al eerder gezegd is, je eerste ingeving is vaak de juiste.
Lijkt me toch niet zo handig als je zinsconstructies gaat vermijden omdat je niet weet hoe je een werkwoord moet spellen! Je kent de regels en doet het goed, of je kent de regels niet en dan valt er weinig te vermijden!

(Tenzij je hele werkwoorden zoals 'worden' gaat vermijden, dat helpt dan weer wel maar maakt je leven wel ingewikkeld als office manager!)
Gebeurt anders vaak genoeg. Zelfs een office manager is maar gewoon een mens...

Zinnen allemaal eindigen met uitroeptekens, daar ben ik dan weer allergisch voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven