Werk & Studie alle pijlers

Stress: ontslag of verzuimen?

02-05-2017 14:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties allemaal, zo fijn dat er mensen zijn die wilde meedenken en hun ervaringen willen delen.

Ik heb het originele bericht verwijderd, om verschillende redenen leek me dat even beter.
anoniem_344289 wijzigde dit bericht op 04-05-2017 11:23
Reden: Ik heb het originele bericht verwijderd, om verschillende redenen leek me dat even beter.
% gewijzigd
Het lijkt me juist heel duurzaam als je dat plan volgt. Je doet dan werk dat je momenteel aan kunt en werkt aan een betere weerbaarheid. Ik denk ook dat het goed is voor je zelf vertrouwen.
Als je van je ene baan stress krijgt en je kunt het financieel dragen, zou ik ontslag nemen en doorgaan bij je bijbaan. Ik weet uit ervaring dat het heel stressvol is om in een functie te zitten die nog in ontwikkeling is. Het kan heel goed dat je daar gewoon nog niet aan toe bent. En als je al weet dat je daar toch niet wilt blijven lijkt de keuze me snel gemaakt!
Zelf ontslag nemen is nooit een goed idee. Of je moet alle consequenties kunnen dragen. Geen recht op WW, misschien lagere ZW uitkering als je ziek blijft enz.

Je kan aansturen op geen verlenging of deze zelf weigeren maar dat zou ik alleen doen als ik van de bijbaan een jaarcontract heb getekend voor die 3/4 dagen.
Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat het nooit slim is om ontslag te nemen, maar in mijn situatie is dat denk ik anders. Bij de bijbaan heb ik al een vast contract voor de 2 dagen per week, met 2 dagen per week zouden we het financieel nog steeds redden. Daarnaast kan ik mijn bijbaan baas echt wel volledig vertrouwen op zijn woord als het gaat om het aantal dagen..

Eigenlijk speelt inkomen of financiële zekerheid in mijn situatie geen rol. Ik wil gewoon doen wat het beste voor mij is in deze situatie om die stress voor eens en altijd te overwinnen..
Ik zou nooit iemand op zijn woord geloven. Eerst een ( tijdelijk) contract zien. Kan je daarna gewoon de verlening weigeren. Als je die al krijgt natuurlijk.

Ik zou dus wel voor de bijbaan gaan maar wel met iets op papier qua uren.
Ik zou het wel doen, je baan maakt je ongelukkig en levert stress op. Van je bijbaan kan je rondkomen (zou wel aan je baas vragen of hij het aantal dagen zwart op wit kan zetten), dus ik zou het doen.

Alleen bij je bijbaan werken, op je vrije dagen aan jezelf werken met je psychotherapeut en als het weer beter gaat een nieuwe baan zoeken. Als je een baan met een duidelijke taakomschrijving hebt, lijkt het me dat het ook minder stressvol is.
Ik zou ook gaan voor maximaal werken bij de "bijbaan". Dan hou je energie over om de andere zaken te tackelen mbv therapie. Om dat goed te kunnen doen, heb je echt de stress van die andere baan niet nodig.
Je afstudeerperiode heb je blijkbaar dus ook als stressvol ervaren. Onderzoek eens waar je stress vandaan komt. Blijkbaar is je werk dus niet (de enige) oorzaak van je stress.
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
quote:Fee-de-Goede schreef op 02 mei 2017 @ 14:31:

Zelf ontslag nemen is nooit een goed idee. Of je moet alle consequenties kunnen dragen. Geen recht op WW, misschien lagere ZW uitkering als je ziek blijft enz.

Je kan aansturen op geen verlenging of deze zelf weigeren maar dat zou ik alleen doen als ik van de bijbaan een jaarcontract heb getekend voor die 3/4 dagen.

Niet mee eens, het leven bestaat ook uit risicos nemen. Het is zo zonde dat mensen zo vasthouden aan hun vastigheden.

In dit geval zal ik voor jezelf kiezen, ontslag nemen en extra gaan werken bij je bijbaan komende tijd. Wanneer je je een stuk beter voelt kan je op je gemak verder gaan solliciteren.
Een jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Ik nam ontslag, nam 2 maanden rust en ging daarna weer geleidelijk aan het werk. Het gaat beter dan ooit.
De baan die je nu hebt klinkt niet als werk waar je veel energie en plezier in hebt. Ik zou teruggaan naar je bijbaan en vanaf daar verder gaan kijken wat je nu wil en hulp zoeken bij je stressklachten.
Bedankt voor jullie begripvolle reacties. Ontslag lijkt me ook het beste maar ergens ben ik ook heel bang dat ik spijt krijg van mijn keuze. Dat ik nu mijn cariere of loopbaan naar z'n grootje help en nooit meer een baan vindt die past bij waar ik voor heb geleerd.quote:Kraplapje schreef op 02 mei 2017 @ 15:38:

Een jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Ik nam ontslag, nam 2 maanden rust en ging daarna weer geleidelijk aan het werk. Het gaat beter dan ooit.

@krablapje, Dit stelt me wel wat gerust, het is voor moeilijk om me dit nu voor te stellen, maar natuurlijk kan de situatie eigenlijk alleen maar beter worden..

quote:SweetFirefly schreef op 02 mei 2017 @ 15:29:

Je afstudeerperiode heb je blijkbaar dus ook als stressvol ervaren. Onderzoek eens waar je stress vandaan komt. Blijkbaar is je werk dus niet (de enige) oorzaak van je stress.Dat klopt inderdaad, ik besef me ook heel goed dat de oorzaak van de stress die ik ervaar bij mezelf ligt: ik stel te veel eisen aan mezelf, kan moeilijk nee zeggen, wil alles perfect doen, kan dingen niet loslaten en maak me te druk over wat anderen van me vinden... daar wil ik juist aan werken..
Hoelang moet je nog in je 2e baan? Is er een mogelijkheid om aan te geven dat je aan het einde van die termijn niet verder wilt? Ik bedoel daarmee te zeggen, als je vakantiedagen hebt, neem er geregeld eentje op waardoor je 2e baan wat relaxter wordt want je 'kunt' al een dag minder werken. Het kan ook zijn dat je werkgever voorstelt om eerder uit elkaar te gaan met behoud van loon. Zo niet, dan is het uitzitten. Lukt het echt niet, ja is het domweg opzeggen...........
Hoi,

Zeker als je aangeeft dat het inkomen nu niet zozeer een rol speelt, doe je er volgens mij heel goed aan om jezelf de vraag te stellen "Wat heb ik nu eigenlijk nodig?" Ik krijg de indruk dat je dat namelijk eigenlijk heel goed weet.

Soms helpt het om een 'stapje terug' te doen.

Daarnaast zou ik je aanraden om ook naar de toekomst te kijken, omdat je stressklachten mede te maken lijken te hebben met een baan die eigenlijk niet bij je past. Dus je zou eens kunnen onderzoeken wat je eigenlijk het liefste zou doen. Waar wil je staan over 2, 5 of 10 jaar? Welke wensen en doelen heb je? Waar wordt jij echt blij van? En dan (kleine) stapjes die kant op gaan zetten, want dat geeft ook energie en vermindert klachten over het algemeen.

In ieder geval heel veel succes voor jou!
quote:Robinson schreef op 02 mei 2017 @ 15:35:

[...]

Niet mee eens, het leven bestaat ook uit risicos nemen. Het is zo zonde dat mensen zo vasthouden aan hun vastigheden.

In dit geval zal ik voor jezelf kiezen, ontslag nemen en extra gaan werken bij je bijbaan komende tijd. Wanneer je je een stuk beter voelt kan je op je gemak verder gaan solliciteren.

Ligt eraan of je die risico's kan nemen. Niet iedereen heeft genoeg aan een woord om een inkomen op te zeggen.

Ik dnek wel dat TO er goed aan doet om te stoppen met baan 1. Maar waarom niet eerst even een gesprek hebben op de bijbaan over een tijdelijk contractje voor een bepaald aantal uur. Dat is toch geen gekke suggestie?
Ik weet het niet, ik zou niet te snel opgeven. Kun je een paar dagen vrij nemen om even op adem te komen? Het klinkt alsof je meer 'coaching on the job' nodig hebt, misschien laten ze je te veel zwemmen en ben je daar nog niet aan toe. Veel mensen die net op de arbeidsmarkt komen, moeten ook 'leren werken', leren hoe het eraan toe gaat in het werkende leven. Je kunt je nu terugtrekken in de luwte van je bijbaan, maar daar leer je niets van.

Zoek een coach. Mijn strategie zou daarnaast zijn om strakkere begeleiding te vragen van je leidinggevende. Hij of zij kan de taak zelf ter hand nemen of delegeren aan een (senior) collega van jou, maar je moet wel aangeven wat jij nodig hebt. Dit is je eerste echte baan. Je hoeft niet meteen alles te kunnen en alles te weten, en dat verwacht ook niemand van je. Ondertussen kun je uitkijken naar iets dat beter bij je past. Het laatste dat je nu imo nodig hebt, is weer een faal.
Ga in gesprek met de arboarts en geef aan dat je een situatie zoekt die zowel voor jou als werkgever goed werkt. Jij bent bereid eerder te stoppen om uitval te voorkomen en zij kunnen een coach vanuit arbo aanbieden om te kijken waar het stuk loopt en wat je nu langere termijn wilt.

Je kunt na ontslag dan door met de coach. Ik zou zelf eerst met de coach kijken of het slim is meteen meer te gaan werken bij je andere baas. Maar het lijkt me geen verkeerd plan.
Volgens mij weet je heel goed wat je wil (namelijk terug naar oude bijbaan) maar 'mag' het niet van jezelf om allerlei externe redenen zials carriere maken, meer aanzien & status etc. Op zich dingen die allemaal best leuk zijn maar niet als je zelf nog niet stevig in je schoenen staat.

Gun het jezelf om iets te doen waar je op adem kunt komen, je bent nog hartstikke jong dus er komt wel weer een andere kans voorbij. Een burn out is echt niet tof (ja, heb ik ervaring mee) en ik zou echt iedereen aanraden km terug te schakelen omdat met 150 km/h klappen echt niet grappig is. Je bent waarschijnlijk al hard voor jezelf, je wil alles goed doen en dat is mede oorzaak van je klachten dus een mooi moment om wat aardiger te zijn voor jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven