Werk & Studie alle pijlers

Stresspiek op werk, hoe mee omgaan?

26-04-2022 15:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Op dit moment heb ik echt even een enorme stresspiek op m'n werk.
Hierdoor slaap ik slecht en heb ik eigenlijk constant een naar gevoel in m'n buik.
Ik weet dat het wel weer overgaat, maar op dit moment is dat voor mij niet voldoende om van dat stressgevoel af te komen.

Herkennen jullie dit en hoe ga je er mee om?
Heb je het met je manager besproken, verteld welke werkzaamheden er zijn, prioriteiten gesteld?
Kun je hulp van anderen inroepen voor bepaalde werkzaamheden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als het een tijdelijke piek is, en je weet wanneer er een eind aankomt:
grote Hap Lucht en je beseffen, dat de periode weer om komt

als het structureel is: praten met je lg of hr
Bij mij helpt een lijst maken, filteren wat later kan of niet per ze hoeft, delegeren waar nodig, hulp vragen waar het kan en een planning maken in hele kleine stukjes zodat ik minstens twee keer per dag iets van m’n lijstje af kan vinken.
En soms iets anders doen zodat je er niet meer aan denkt.
Bedankt voor jullie suggesties!

Ik heb het inderdaad met mijn LG besproken. Hulp is aangeboden en neem ik ook zeker aan, kan ook niet anders. Dus dat is fijn, maar voelt nog steeds volledig als mijn verantwoordelijkheid en dat gevoel is gewoon niet lekker...

Inderdaad 'this shall pass' is momenteel mijn mantra. Kan niet wachten tot het eind volgende maand is. Linksom of rechtsom, het is dan ff klaar!

Ben nu ook nog duidelijker prioriteiten aan het stellen, lijstjes aan het maken en dingen aan het afstrepen.
En gelukkig kan ik morgen even mijn gedachten op iets anders zetten...

Heeft iemand ook tips hoe ik mijn hoofd 's nachts uit kan zetten...?
Ik herken het en lees graag mee voor tips. Wat mij (een beetje) helpt is sporten. Dan ben ik met mijn lijf bezig en kan ik even niet nadenken. Verder doe ik wel eens een poging iets van yoga te doen voor ik ga slapen. Helpt wel iets, maar de gouden tip is het helaas zeker niet.
Als je er echt niet van kan slapen dan is het tijd voor een nieuw gesprek met lg. Leg de verantwoordelijkheid bij hem/haar. Jij krijgt fysieke klachten van de stress en moet dus per direct een deel van je werk afstoten. Anders zit je straks in een burnout. Duidelijk grenzen stellen is mijn tip. Daar heb je als je gewoon naar behoren functioneert namelijk alle recht toe als werknemer.
Stokkie schreef:
26-04-2022 16:00
Bedankt voor jullie suggesties!

Ik heb het inderdaad met mijn LG besproken. Hulp is aangeboden en neem ik ook zeker aan, kan ook niet anders. Dus dat is fijn, maar voelt nog steeds volledig als mijn verantwoordelijkheid en dat gevoel is gewoon niet lekker...

Inderdaad 'this shall pass' is momenteel mijn mantra. Kan niet wachten tot het eind volgende maand is. Linksom of rechtsom, het is dan ff klaar!

Ben nu ook nog duidelijker prioriteiten aan het stellen, lijstjes aan het maken en dingen aan het afstrepen.
En gelukkig kan ik morgen even mijn gedachten op iets anders zetten...

Heeft iemand ook tips hoe ik mijn hoofd 's nachts uit kan zetten...?

Maar is het dat ook of trek je dat naar je toe?
Bbubbels schreef:
26-04-2022 16:05
Als je er echt niet van kan slapen dan is het tijd voor een nieuw gesprek met lg. Leg de verantwoordelijkheid bij hem/haar. Jij krijgt fysieke klachten van de stress en moet dus per direct een deel van je werk afstoten. Anders zit je straks in een burnout. Duidelijk grenzen stellen is mijn tip. Daar heb je als je gewoon naar behoren functioneert namelijk alle recht toe als werknemer.
Hm ja ik snap wat je zegt hoor! Het is wel echt onderdeel van mijn werk, dus het hoort erbij. Anderen zouden hier wellicht deze stress niet van hebben. (misschien ben ik gewoon niet helemaal geschikt voor dit werk...)
Het is zo dat het over mijn persoonlijke grenzen heengaat, maar wel onderdeel is van het werk dat ik doe....
S-Groot schreef:
26-04-2022 16:06
Maar is het dat ook of trek je dat naar je toe?
Het resultaat onderaan de streep is wel echt mijn verantwoordelijkheid. Maar ik trek het me ook wel enorm aan allemaal.
Het gaat over heel veel mensen die erbij betrokken zijn, dus als het niet goed (genoeg) gaat, zijn er veel mensen die hier op de één of andere manier last van hebben...
Stokkie schreef:
26-04-2022 16:13
Hm ja ik snap wat je zegt hoor! Het is wel echt onderdeel van mijn werk, dus het hoort erbij. Anderen zouden hier wellicht deze stress niet van hebben. (misschien ben ik gewoon niet helemaal geschikt voor dit werk...)
Het is zo dat het over mijn persoonlijke grenzen heengaat, maar wel onderdeel is van het werk dat ik doe....
Hmm dat maakt het wel complex. Dan kan je eigenlijk alleen een andere baan zoeken of leren om het stressgevoel van je af te zetten. Bij dat laatste kan mindfulness werken. Als het echt je persoonlijkheid is om te veel verantwoordelijkheid te voelen en je niet stressbestendig bent dan is een andere baan wellicht beter… Sterkte!
Ik weet dat er waardeloze coaches zijn. (Arjan Lubach heeft een uitzending gewijd aan de wildgroei van coaches.)
Maar juist op het gebied van time-management zijn er ook toppers.
https://flipmonday.nl/trainers
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
's nachts mijn hoofd uitzetten doe ik door heel bewust te denken 'ik kan hier nu niet op acteren, dus ik ga nu aan wat anders denken'. Als je dat vaak genoeg doet, gaat dat uiteindelijk ook wel werken, is mijn ervaring.
Je moet altijd minimaal een half uur lunchen. Behalve als je het heel druk hebt… dan moet je een uur lunchen.

Het klinkt als een grappigheidje. Maar mij helpt écht om middagpauze te nemen om niet helemaal opgefokt te raken. En dat helpt weer bij het niet piekeren na werktijd of s nachts. Dus niet acht uur of langer achter elkaar maar door en door te gaan.
Dank jullie wel! Het zijn veelal open deuren voor mij, maar toch goed om ze weer even zo genoemd te zien worden!
Het is ook een beetje de aard van het beestje. Een vervelende aard, dat wel... Maar het keert dus toch vaak weer terug op de één of andere manier...
Ik ga s nachts altijd lijstjes maken als ik pieker

Bv dieren opzeggen volgens het alfabet. Of bv bloemen of vogels. Dan focus ik op wat anders en gaat het beter
Of ik ga fantaseren wat ik zou doen als ik de loterij win.
Als ik in een drukke periode ‘s nachts wakker word met ‘dit moet ik niet vergeten/nog doen!’ Dan schrijf ik dat even snel in één woord/een paar woorden op een papiertje wat ik op mijn nachtkastje heb liggen.

Dan hoef ik in ieder geval niet te stressen (en wakker te liggen) dat ik het vergeet. Dat zie ik de volgende ochtend wel weer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoofd leeg maken is voor mij:
sporten (hard sporten, geen yoga)
pen en papier naast mijn bed, opschrijven is beter dan moeten onthouden
warme sokken aan
en een paracetamolletje om het drukke deel in mijn hersenen wat te doven (je piekercentrum ligt naast het pijncentrum)
dannas schreef:
26-04-2022 16:21
's nachts mijn hoofd uitzetten doe ik door heel bewust te denken 'ik kan hier nu niet op acteren, dus ik ga nu aan wat anders denken'. Als je dat vaak genoeg doet, gaat dat uiteindelijk ook wel werken, is mijn ervaring.
Ja, precies. In het begin moet je jezelf echt bewust toespreken.
Nee, het is nu vrije tijd. Morgen ga ik hiermee aan de slag, maar nu niet. Ik kan er nu toch niets mee.
En dat blijven herhalen tegen jezelf als je jezelf betrapt op piekeren over werk. Ga anders inderdaad iets fysiek doen. Een wandeling. Borduren of breien. Je nagels uitgebreid lakken. Je kast opruimen. Iets waardoor je echt met iets anders bezig bent. Het fijnste zou het zijn als je iets weet te bedenken waardoor je dagelijks meteen na je werk je werkmodus van je af schudt en datzelfde elke dag herhaalt. Bijvoorbeeld keihard meezingen met de radio in de auto op de terugweg. Of eerst zodra je thuis bent een kwartier gaan wandelen. Of misschien bereik je dat met koken.
In ieder geval: spreek met jezelf af dat je vrije tijd je vrije tijd is en spreek jezelf erop aan als je gaat tobben. Het wordt dan vanzelf een gewoonte.
Blijf goed eten en bewegen. Dan ben je fysiek het beste bestand tegen stress. Niet teveel cafeïne drinken.

Als ik teveel in mijn hoofd zit drink ik 1 of 2 glazen wijn voor ik naar bed ga. Dat bevordert de kwaliteit van de slaap niet (merk ik niks van, maar wijst onderzoek wel uit), maar kan wel je piekeren beperken.
Ik zet mijn hoofd 's nachts uit door 's avonds te sporten of te wandelen, de tuin in. In elk geval iets doen waarvan ik weet dat ik er van relax.
Wees je bewust van je energienemers en energiegevers. Als ik te druk ben, ben ik geneigd om de dingen die me energie geven (lees: o.a. mijn hobby's en activiteiten om te ontstressen) te schrappen, want te druk en geen zin meer in.
En dan kom ik van de regen in de drup.
Verder dingen als: is iets echt jouw verantwoordelijkheid of gooit iemand anders zijn werk bij jou over de muur? Hoe zitten planningen in elkaar? Realistisch of veel te strak? Capaciteit genoeg of chronisch personeelsgebrek?
Is je LG ook echt LG en neemt hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid of is het net zo'n hork als de mijne die bij alles zegt: los het zelf op (ook als het zijn verantwoordelijkheid is).
Het kan allemaal helpen om de stress beter hanteerbaar te maken.
Ik noem maar even wat ideeën om de stress wat te verlagen, standaard advies maar dat is niet per se slecht:
- Sport
- (veel?) Seks (Ik leg hier even nadruk op, niemand noemt het maar het is wel handig voor stress)
- Een bad nemen
- Onnodige dingen even laten
- Delegeren

En ja wat je kunt doen is verder helemaal afhankelijk van wat voor jou werkt. Hoe kom je tot rust? Ik zou me daarop focussen. Mbt het 'wakker liggen snachts'. Ik herken het wel, ik denk dat je dan dus niet echt tot rust bent gekomen en nog een beetje in die adrenaline stand zit. Je hebt dan misschien ook nog een hoop te verwerken, veel indrukken en andere dingen en je hersenen vinden het dan tijd om dat midden in de nacht te doen omdat er verder geen tijd is geweest. Dus toch maar een combinatie van relaxte, stressverminderende dingen doen, je gedachten dan even laten gaan maar tegelijk zoveel mogelijk relativeren zodat niets te hoog oploopt en realiseren dat je op dat moment niks oplost of kunt doen en het zo parkeren tot je weer aan de slag gaat. Maarja makkelijker gezegd dan gedaan, het is wel echt een trucje.
bedsermoen wijzigde dit bericht op 26-04-2022 22:05
4.25% gewijzigd
Stokkie schreef:
26-04-2022 16:14
Het resultaat onderaan de streep is wel echt mijn verantwoordelijkheid. Maar ik trek het me ook wel enorm aan allemaal.
Het gaat over heel veel mensen die erbij betrokken zijn, dus als het niet goed (genoeg) gaat, zijn er veel mensen die hier op de één of andere manier last van hebben...
Kun je dat idee loslaten? Je hebt een werkgever, en die wil uiteindelijk dat er dingen gebeuren. Jij bent één van de 'tools' die daarvoor in gezet worden. Maar jij bent maar één mens, en kunt alleen maar wat jij kunt. Als je werkgever daar niet genoeg aan heeft, dan moet je werkgever zorgen dat er meer mensen komen om het werk uit te voeren. Dus niet: om jou te ondersteunen. Maar om die taak uit te voeren die gedaan moet worden.
Ik vind het idd ook erg bijzonder dat jij eindverantwoordelijk bent met een leidinggevende boven je. Denken dat alles en iedereen afhankelijk is van jouw prestaties is HET recept voor een burnout. Een foute werkgever die zijn personeel zo laat zwemmen en is zich niet helemaal bewust dat loyaliteit van personeel goud waard is waar je zuizig op moet zijn.
Denk aan jezelf en stel je grenzen. Iets wat niet kan kan niet of je werkgever wil liever een ziek personeelslid zien?
Als het niet jouw bedrijf is is het uiteindelijk ook niet jouw probleem. Je krijgt per uur betaald, en als jouw inzet in zo'n uur in verhouding staat tot de vergoeding die je krijgt stopt jouw verantwoordelijkheid daar. Meer inzet nodig? Meer betalen of meer mensen inhuren. Niet jouw probleem.
For whom the bell tolls

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven