Werk & Studie alle pijlers

studerende moeders.

29-11-2009 22:00 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal!

ik zit er zo even over na te denken. het zou niet ideaal zijn om moeder te worden tijdens mijn studie, maar het zou natuurlijk wel kunnen gebeuren. ik ben dus op zoek naar studerende moeders en vraag me af hoe ze het gecombineerd hebben
Gefeliciteerd trouwens met je voorgenomen huwelijk!
@vierkant. dat is idd ook een stuk leuker haha. en ja de kans is idd maar heel klein. en ja ik snap best dat je het snel vindt, maar in onze kringen is het vrij normaal. en dan plak je er nog een jaar verloving aan vast(en als meneer dan echt verschrikkelijk blijkt te zijn kun je je nog terugtrekken :p)
quote:Starshine schreef op 29 november 2009 @ 22:34:

Singlala, je krijgt geen extra stufi met een kind. Tenminste, alleen als je alleenstaande ouder bent of als je partner net iets minder dan niks verdiend.Is dat zo? Ik kende enkel stellen die allebei studeerden. Maar ik zou het voor de zekerheid even uitzoeken.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Al gedaan.

Eénoudertoeslag

Je krijgt de toeslag als je geen partner hebt en je een kind verzorgt dat jonger is dan 18 jaar. Dit kan je eigen kind zijn, maar dat hoeft niet. Het kind moet wel bij jou inwonen. Bovendien moet je voor het kind recht hebben op kinderbijslag. In 2009 is de maandelijkse toeslag ¤ 435,10.

Partnertoeslag

Je verzorgt samen met je partner een kind jonger dan 12 jaar voor wie recht bestaat op kinderbijslag? Dit kind kan jouw of jullie eigen kind zijn, maar dat hoeft niet. Je krijgt de toeslag alleen als je partner zelf geen recht heeft op studiefinanciering. Verder mag zijn of haar verzamelinkomen of belastbaar loon niet hoger zijn dan

¤ 8.317,86. In 2009 is maandelijkse toeslag ¤ 543,73.
ja ideaal zou natuurlijk zijn na de studie en dat is het officiele plan ook. maar als het gebeurt dan gebeurt het zeg maar. mijn verloofde en ik hebben afgesproken dat ik hoogstens 1 dag per week ga werken omdat hij ook wil dat ik genoeg tijd en aandacht aan mijn studie besteed.
Trouwens, persoonlijk vond ik dat ik tijdens mijn studie best tijd had gehad voor een kind. Beter dan nu ik werk. Ik werkte ook 20-25 uur naast mijn, als pittig bekend staande, studie.

Als je kunt studeren en je bent klaar als je kinderen oud genoeg zijn om naar school te gaan, is dat toch perfect? Ik zie het probleem niet zo.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
ps. tnx voor je felicitatie.
Kijk eens op de site www.studerendemoeders.nl

Ik kom op de uni ook wel eens meiden met een kind tegen. Het is natuurlijk heel anders om op die manier te studeren, je moet na een college vlug naar het kdv om je kindje op te gaan halen, je kunt niet alle borrels aflopen.

Toch zijn er ook mensen die het als heel positief zien. Ook voor hun werkgever. Wanneer je een opleiding afrondt en tegelijkertijd ook voor een kind zorgt, dan getuigt dat van doorzettingsvermogen en van goed kunnen plannen. Ook is het zo dat je tijdens je studie een stuk flexibeler bent dan wanneer je werkt. Je kunt zelf bepalen of je wel of niet naar een college gaat, hoe lang je over je opleiding doet, je kunt veel thuis werken. Er zijn ook veel regelingen voor studerende moeders.
quote:niramira schreef op 29 november 2009 @ 22:34:

@vierkant. dat is idd ook een stuk leuker haha. en ja de kans is idd maar heel klein. en ja ik snap best dat je het snel vindt, maar in onze kringen is het vrij normaal. en dan plak je er nog een jaar verloving aan vast(en als meneer dan echt verschrikkelijk blijkt te zijn kun je je nog terugtrekken :p)

Oh oke, ik had geen idee dat het gebruikelijk was.

Heel veel plezier iig met het regelen van je bruiloft en niet te veel piekeren.
@singalala, volgens mij ligt het er ook aan wat voor kind je hebt. kan me voorstellen dat als je een huilbaby hebt en geen oog dicht doet s nachts het een stuk moeilijker is om om 9 uur alert in de collegebanken te zitten dan dat het kindje lekker doorslaapt(en jij dus ook)
@ vierkant. ja aangezien vrije relaties in de islam verboden zijn resten je 3 opties. of je hebt stiekeme relaties, of je blijft vrijgezel, of je gaat trouwen. nu was ik eigenlijk nog niet van plan om te trouwen but along came romeo...
quote:niramira schreef op 29 november 2009 @ 22:42:

@singalala, volgens mij ligt het er ook aan wat voor kind je hebt. kan me voorstellen dat als je een huilbaby hebt en geen oog dicht doet s nachts het een stuk moeilijker is om om 9 uur alert in de collegebanken te zitten dan dat het kindje lekker doorslaapt(en jij dus ook)

Maar ja, het is een stuk makkelijker om een hoorcollege te missen, dan om je ziek te melden op je werk.

Van colleges kun je nog de sheets doornemen en aantekeningen overnemen. Of zelfs een hertentamen doen.

Op werk is het behoorlijk lullig als je klanten/clienten ed af moet zeggen of collega's extra moet belasten.
@singlala, dat is ook waar. en alert op je werk zijn is net zo moeilijk met huilbaby lijkt me.
En snel en jong trouwen... tja dat deden mensen in Nederland eerder ook en wordt ook nog steeds gedaan in gelovige kringen.

Samenwonen is een automatische tussenstap geworden de laatste 30 jaar, maar hiervoor was dat ook niet zo. En ik heb nou niet het idee dat mensen die elkaar korter kenden toen ze gingen trouwen, een slechter huwelijk hebben....
@singalala. heb je helemaal gelijk in. er is wel een verschil tussen het 'oh we zijn verliefd en de sex is goed kom we gaan trouwen'(en als dat dan weg is kom je erachter dat je niet met elkaar door een deur kunt. of het open en eerlijk met elkaar praten over wat je wel en niet wilt(en dat in elke fase van je leven) en vervolgens jong en snel trouwen. je hebt nooit een garantie dat je tot de dood ons scheidt samenblijft, of je nou 10 jaar samenwoont of elkaar net een jaartje kent. maar ik ken persoonlijk genoeg mensen die op dezelfde manier als ik trouwen(jong en snel) en oprecht gelukkig zijn tot de dood ze scheidt.
Ik vind dat het hier allemaal nog best wel rooskleurig wordt voorgesteld. Ik heb een kind, alleen, en ben in september dit jaar begonnen met studeren. Kind is nu 4 jaar dus ik ben praktisch van de gebroken nachten af. Maar ik weet nog wel dat ik het eerste jaar loodzwaar vond. Al die maanden niet doorslapen, mijn leven dat met de komst van een kind volledig op zijn kop stond. Niet alleen praktisch gezien maar juist in de kleine dingen, alles moest gepland worden.

Ik heb altijd 4 dagen in de week gewerkt, avonden/nachten om overdag bij mijn kind te zijn en dacht dat studeren dus een eitje zou zijn. Immers net zoveel uren maar nu overdag. Helaas valt dat vies tegen. Om nog een beetje te kunnen leven en me niet suf te lenen bij de IB-groep moet ik twee dagen in de week werken naast de drie dagen in de week dat ik colleges heb. Thuis aan mijn studie zitten is heel erg lastig als mijn kind wakker is en aan het spelen is. Het geluid van brandweerauto's, piraten, zwarte piet en puzzels waarbij geholpen moet worden leidt nu eenmaal af. Resteren mij dus 3 avonden in de week waarop ik thuis kan studeren, beperkt de tijd dus. Ik moet alles opzij schuiven om dit vol te houden, niet stappen, geen avondje bij vrienden langs, geen vrienden hier over de vloer, alles moet wijken voor studie en kind.

Dat wil niet zeggen dat ik spijt heb van mijn keuze om te gaan studeren, ik heb over een paar weken anderhalve maand vrij dus dan haal ik die sociale contacten wel in, om weer een paar maanden door te gaan en van de zomer weer op adem te komen. Maar ik kan je dus wel vertellen dat het heel erg zwaar is. Strak plannen, tot in de details. Ik maak bijvoorbeeld elke week een weekmenu. In een keer al mijn boodschappen en dan inplannen. De dagen dat ik laat uit college kom met een moe kind eten we iets uit de vriezer, of een kliekje van het een of ander. De was wordt in het weekend gedaan zodat dat doordeweeks niet hoeft en zo plan ik tal van dingen zo strak mogelijk in.

Let wel, kinderen werken niet mee aan die planning. Die dag die ik in plan voor het schrijven van een paper of het leren van een tentamen komt regelmatig te vervallen gewoon omdat het die dag toch te hectisch blijkt.

Kortom, studeren en een kind kan wel maar ik zou voorlopig maar gewoon zorgen voor goede voorbehoedsmiddelen.
quote:MyosotisDiscolor schreef op 30 november 2009 @ 19:49:

Ik vind dat het hier allemaal nog best wel rooskleurig wordt voorgesteld. Ik heb een kind, alleen, en ben in september dit jaar begonnen met studeren. Maar jij doet ook alles in je eentje. Als je een partner hebt die het kind bezig kan houden zodat je een avond kunt studeren, koken en huishoudelijke dingen ook op zich kan nemen ed, dan is de situatie al heel anders.
Dat zal natuurlijk een heleboel schelen Singalala, maar je leven komt net zoveel op zijn kop te staan met de komst van een kindje als wanneer je dat alleen zou doen. Zeker in het begin, met de gebroken nachten zal het heel zwaar zijn om je te concentreren op je studie, lijkt mij. Ik functioneer iig niet goed als ik te weinig slaap, en ik denk dat iedereen met kinderen kan beamen dat je heel wat slaap mis loopt de eerste maanden/jaar. Met partner lijkt het me nog lastig studeren als de kleine wakker is, tenzij je natuurlijk een aparte studeerkamer hebt waar je je echt terug kunt trekken.
singala Ook al heb je een partner ( die had ik tijdens mijn studie en kind) dan nog is het erg zwaar, compleet anders dan een studie en baan doen zonder kind ( en man).

Mijn partner was ook nog eens iemand die veel in het huishouden deed, alles, maar dan nog. Wat iemand anders hier al zei, een kind houdt zich niet 24pdag aan jouw schema en plannen. Stel het wordt ziek, en jij hebt net die dag gepland te studeren ( tentamen maken, naar collega etc) er zal dan toch wat geregeld worden wat betreft de opvang van je kind, of, je kind wil de hele dag bij jou op schoot liggen , ik noem maar wat. Je kan niet altijd de hele verzorging en alls daaromtrent 4 jaar lang naar je man toeschuiven. Niet omdat hij niet zijn verantwoordelijkheid zou willen nemen, maar omdat jij zelf ook nog met je moedergevoel zit. Dat zijn kleine dingetjes maar wel wat het zwaar maakt. Ik zeg niet dat onmogelijk is, gezien ik zelf mijn opleiding op die manier heb afgerond, maar als je nu nog de keus hebt zou ik ten zeerste afraden dit allemaal tegelijk te gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven