Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze SPW/SJD

22-10-2009 21:26 29 berichten
Beste Viva forumsters,

Ik heb iets wat ik aan jullie voor wil leggen: ik ben al heeeeeeeeel erg lang aan het twijfelen over mijn studiekeuze en heb vanalles gedaan in mijn werkende leven en nog steeds ben ik niet gelukkig.

Nu ben ik me sinds ongeveer een jaar serieus aan het orienteren en ik vind het zo moeilijk!

Ik ben eruit dat ik graag iets sociaals wil doen. Dus bezig zijn, iets voor mensen kunnen betekenen en niet de hele dag op kantoor (dat heb ik al jaren gedaan)

Nu lijkt de opleiding SPW me erg leuk. Het komt er nu op neer dat deze opleiding me leuk lijkt én de opleiding SJD. SJD = HBO en SPW = MBO

Op zich zegt het niveau me niet zoveel. Het is tenminste niet zo dat ik persé een HBO diploma wil halen ofzo.

Ik moet, gezien mijn vooropleiding, sowieso eerst een MBO4 diploma halen omdat ik enkel MBO3 heb en daarmee niet toegelaten wordt tot het HBO. Een 21+ toets is een mogelijkheid en dan zou ik examen moeten doen in nederlands, engels en maatschappijleer op Havo niveau. Ik ben er al zo lang uit en heb geen idee of ik dat wel kan (en wil stiekum). Dan moet ik weer 3 of 4 jaar naar school.

SPW zou ik versneld kunnen doen bij bijvoorbeeld Capabel maar is dat wel iets? Ik ben zo'n twijfelkont. Dadelijk volg ik de opleiding en dan word ik nergens aangenomen omdat ik dan SPW in 1 jaar gehaald heb en dan niet via een reguliere ROC.

Bij ROC's is het vaak BBL maar betaalde plaatsen zijn er amper te vinden en tja, moet toch rondkomen enzo he. Echte deeltijdopleidingen zie ik niet bij het ROC. Ergens 2 avonden of 2 dagen naar school ofzo, dat zou ik ideaal vinden.

Zoveel vragen, zoveel twijfels ... word er echt doodmoe van.

Iemand die me een beetje op kan beuren?

Liefs,

Kate.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kate,

Ik heb exact hetzelfde probleem!

Ik blijf maar twijfelen over die 3 opleidingen!

Heel vervelend, heb nu bedacht eerst spw4 te doen bij capabel, dit omdat het maar 1 jaar is, in november nog start en het veel op sph lijkt, zodat ik na spw4 een beslissing kan maken over sph of sjd.

Ik ben bij de sjd voorlichting geweest en schrok toch wel af van de hoeveelheid recht (80%), vandaar dat ik niet ben gestart met sjd in september.

Het enige grote probleem is de financien die me nu nog tegenhouden, want 4800 euro voor capabel en het feit dat het een BOL opleiding is, dus geen leerlingeninkomen maar een stagevergoeding van maximaal 250 euro maakt t niet echt makkelijk.

je ziet, nog steeds veel gepuzzel, haha!

In ieder geval sterkte met het maken van je keuze!
Hoi Sadielady,

Wat toevallig joh!

Wat voor stage/werkplek heb jij voor de SPW4 opleiding bij Capabel?

Ik kan ergens beginnen maar die is alleen erkend voor SPW3. Het liefst zou ik dus niveau 4 willen doen, dan kan ik nl. altijd nog zien wat ik verder nog doe. Maar dan moet je wel een stageplek hebben in de richting van begeleid wonen/activiteitenbegeleiding.

Als ik start bij Capabel dan krijg ik een uitwonende beurs, daarmee kan ik Capabel maandelijks afbetalen. Voor de rest moet ik erbij blijven werken want ik krijg ook geen stagevergoeding en de vaste lasten zullen toch betaald moeten worden.

Wanneer start je bij Capabel?
Sadielady, ik dub tussen MWD en SJD. SJD heeft veel recht, MWD een klein beetje. Waarom ga je geen MWD doen?
Alle reacties Link kopieren
Kate> Ik heb nog geen stageplaats en ik zou ook een uitwonende beurs krijgen, maar daar ga ik t niet mee redden hoor! Capabel is 400 euro per maand.. Ik ga eerst volgende week maar eens naar een voorlichting. Dus echt besloten heb ik nog niet, zucht.. haha

Toffifee> Tja.. MWD vind ik geestelijk iets te zwaar, denk ik, veel 1 op 1 gesprekken. Ben bang dat ik dat niet goed kan loslaten. Ik heb niet het gevoel dat dat bij me past..

Ik denk dat SJD wel het zakelijkst is van alle sociale opleidingen. Ik vraag me alleen heel erg af of je na de opleiding dan alsnog meer de rechtenkant opgaat dan de sociale.. Heb het idee dat je met SPH nog de meeste kanten op kan, qua werk.. kijk maar eens op vacaturesites enzo..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven