Werk & Studie alle pijlers

Studiekosten aftrekpost belasting?

01-09-2010 11:48 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geprobeerd het een en ander aan informatie te vinden op de site van de belastingdienst, maar ik kom er niet helemaal uit. Hopelijk weet iemand van jullie er iets meer van.

Dit jaar ben ik begonnen aan een WO opleiding, maar dan wel een deeltijdstudie. Dit houdt in dat ik geen stufi krijg (die krijg je eenvoudigweg niet bij deeltijdstudies). Nu vertelde iemand mij laastst dat studiekosten van de belasting kunnen worden afgetrokken. Weet iemand hoe dat precies werkt? En wat er precies onder valt? Dus ook bijv studieboeken, reiskosten, overig studiemateriaal etc?
In deze link van de Belastingdienst staan alle antwoorden op je vragen. LINK!

Je hebt een drempel van ¤ 500 euro. Daardoor kan het handig zijn je uitgaven te plannen in plaats van de kosten (voor bijvoorbeeld boeken) te spreiden.
Sorry dan heb ik niet goed genoeg gezocht...! Bedankt voor je link, daar heb ik wat aan!
Maar wat bedoel je eigenlijk precies met je laatste zin; dat het handig is de uitgaven te plannen ipv de kosten te spreiden?
Ik denk dat ze bedoelt dat het belastingjaar niet gelijk loopt aan het studiejaar en het soms handiger is om alles bijvoorbeeld in het belastingjaar van het eerste deel van het studiejaar te doen, omdat je anders niet aan de limiet komt om af te kunnen trekken.
soms is het handiger om je boeken bv allemaal in het begin van het jaar te kopen, omdat je het eerste half jaar hebt gewerkt, meer inkomen had en dus ook meer af kunt trekken.

Als je weer in juli afstudeert en daarna gaat werken, is het vaak handiger om het de boeken die je de laatste maanden van je studie pas nodig hebt, in het nieuwe kalenderjaar te kopen (hoewel dit natuurlijk niet altijd praktisch is).
Ok duidelijk! En voor wat betreft de boeken; weet iemand of je daarvan een bonnetje of iets van moet kunnen overhandigen? Want ik bestel namelijk het meeste via MP, dus helemaal geen bewijs van aanschaf...
Gewoon je mail bewaren of uitprinten en bij je belastingpapieren bewaren.
Gewoon de belastingtelefoon bellen, die vertellen je alles.

Ook je pc/laptop/inktcartridge/printpapier/pennen/boekentas/ vakbladenabonnementen kun je opgeven.

Alle bonnen bewaren en een kopie van maken want ze vervagen, 5 jr bewaren!

Op marktplaats vraag ik altijd een briefje erbij van de verkoper

met de prijs, datum en handtekening.

Oja, nog een tip!

Maak een apart schriftje aan en schrijf iedere keer als je iets koopt het bedrag op dan hoef je het aan het eind van het jaar alleen maar op te tellen i.p.v. alle bonnen na te kijken.

Aftekken van reiskosten mag niet helaas...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven