Studiekosten aftrekpost belasting?
woensdag 1 september 2010 om 11:48
Ik heb geprobeerd het een en ander aan informatie te vinden op de site van de belastingdienst, maar ik kom er niet helemaal uit. Hopelijk weet iemand van jullie er iets meer van.
Dit jaar ben ik begonnen aan een WO opleiding, maar dan wel een deeltijdstudie. Dit houdt in dat ik geen stufi krijg (die krijg je eenvoudigweg niet bij deeltijdstudies). Nu vertelde iemand mij laastst dat studiekosten van de belasting kunnen worden afgetrokken. Weet iemand hoe dat precies werkt? En wat er precies onder valt? Dus ook bijv studieboeken, reiskosten, overig studiemateriaal etc?
Dit jaar ben ik begonnen aan een WO opleiding, maar dan wel een deeltijdstudie. Dit houdt in dat ik geen stufi krijg (die krijg je eenvoudigweg niet bij deeltijdstudies). Nu vertelde iemand mij laastst dat studiekosten van de belasting kunnen worden afgetrokken. Weet iemand hoe dat precies werkt? En wat er precies onder valt? Dus ook bijv studieboeken, reiskosten, overig studiemateriaal etc?
woensdag 1 september 2010 om 12:17
woensdag 1 september 2010 om 12:21
soms is het handiger om je boeken bv allemaal in het begin van het jaar te kopen, omdat je het eerste half jaar hebt gewerkt, meer inkomen had en dus ook meer af kunt trekken.
Als je weer in juli afstudeert en daarna gaat werken, is het vaak handiger om het de boeken die je de laatste maanden van je studie pas nodig hebt, in het nieuwe kalenderjaar te kopen (hoewel dit natuurlijk niet altijd praktisch is).
Als je weer in juli afstudeert en daarna gaat werken, is het vaak handiger om het de boeken die je de laatste maanden van je studie pas nodig hebt, in het nieuwe kalenderjaar te kopen (hoewel dit natuurlijk niet altijd praktisch is).
zondag 5 september 2010 om 08:29
Gewoon de belastingtelefoon bellen, die vertellen je alles.
Ook je pc/laptop/inktcartridge/printpapier/pennen/boekentas/ vakbladenabonnementen kun je opgeven.
Alle bonnen bewaren en een kopie van maken want ze vervagen, 5 jr bewaren!
Op marktplaats vraag ik altijd een briefje erbij van de verkoper
met de prijs, datum en handtekening.
Oja, nog een tip!
Maak een apart schriftje aan en schrijf iedere keer als je iets koopt het bedrag op dan hoef je het aan het eind van het jaar alleen maar op te tellen i.p.v. alle bonnen na te kijken.
Aftekken van reiskosten mag niet helaas...
Ook je pc/laptop/inktcartridge/printpapier/pennen/boekentas/ vakbladenabonnementen kun je opgeven.
Alle bonnen bewaren en een kopie van maken want ze vervagen, 5 jr bewaren!
Op marktplaats vraag ik altijd een briefje erbij van de verkoper
met de prijs, datum en handtekening.
Oja, nog een tip!
Maak een apart schriftje aan en schrijf iedere keer als je iets koopt het bedrag op dan hoef je het aan het eind van het jaar alleen maar op te tellen i.p.v. alle bonnen na te kijken.
Aftekken van reiskosten mag niet helaas...