Werk & Studie alle pijlers

Taxichauffeurs (gehandicaptenvervoer) in de zaal?

21-02-2020 11:10 61 berichten
Ik werk als zelfstandige vanuit huis en ben op zoek naar iets wat ik ernaast zou kunnen doen, waarmee ik mijn inkomsten wat kan verhogen en waarbij ik wat meer contact met mensen heb. Nu reed ik van de week achter een taxibusje met achterop “Ik zoek collega’s”. En ik dacht: pling :idee:

Inmiddels heb ik achterhaald dat het gaat om gehandicaptenvervoer voor 20 uur in de week, verdeeld over 5 dagen, 2x2 uren per dag. Erg verspreid dus, maar dat komt mij als onderbreking van mijn andere werk juist wel goed uit. Ik weet dat het niet echt goedbetaald werk is, maar voor mij is plezier in het werk belangrijker (na een jarenlange ratrace in het bedrijfsleven) en in combinatie met mijn andere werk moet ik dan toch goed rond kunnen komen.

Ik merk dat ik steeds enthousiaster word en zie mezelf al helemaal tuffen in zo’n busje met passagiers. Maar misschien zie ik het te rooskleurig? Zijn hier toevallig mensen met ervaring als taxichauffeur in het gehandicaptenvervoer? Of ander personenvervoer in een busje? Ervaringen (zowel positief als negatief) zijn welkom!
Twee keer twee uur per dag? Dan zou het best wel eens leerlingenvervoer kunnen zijn. Als ouder van een kind dat jarenlang met de taxi naar school is gegaan (SO/VSO, gedragsproblematiek) heb ik de ervaring dat lang niet iedere chauffeur even goed opgewassen is tegen de toestanden die een bus vol ADHD'ers en anderszins ingewikkelde kinderen nou eenmaal wel eens oplevert. En de meerijdende begeleider is al jaren wegbezuinigd, dus als chauffeur moet je én op het verkeer letten én op de kindertjes, dat die elkaar de hersens niet inslaan of zo.
Alle reacties Link kopieren
Je bent ook verantwoordelijk voor die kinderen in de bus. Ik weet van vrienden, dat ze wel eens met de bus naast de snelweg staan, omdat een kind zich uit de riemen heeft gewurmd en rondloopt door de bus en dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Ook wordt er overgegeven, in de broek geplast en heb je te maken met kinderen die onwillig in de auto moeten worden gedwongen en hard huilen het eerste deel van de reis.

Je moet dus goed met kinderen met een handicap om kunnen gaan, veerkrachtig zijn, creatief en ook om kunnen gaan met de ouders die hun kind aan je meegeven en de opvanglocatie medewerkers die de kinderen ophalen van de bus.

Uiteindelijk is het rijden zelf maar een fractie van het werk :) .
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Valt ADHD ook onder de noemer gehandicapt?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-02-2020 11:22
Je bent ook verantwoordelijk voor die kinderen in de bus. Ik weet van vrienden, dat ze wel eens met de bus naast de snelweg staan, omdat een kind zich uit de riemen heeft gewurmd en rondloopt door de bus en dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Ook wordt er overgegeven, in de broek geplast en heb je te maken met kinderen die onwillig in de auto moeten worden gedwongen en hard huilen het eerste deel van de reis.

Je moet dus goed met kinderen met een handicap om kunnen gaan, veerkrachtig zijn, creatief en ook om kunnen gaan met de ouders die hun kind aan je meegeven en de opvanglocatie medewerkers die de kinderen ophalen van de bus.

Uiteindelijk is het rijden zelf maar een fractie van het werk :) .
Bij mijn zoon rijdt er ook een busbegeleider mee. Ik zou informeren of dat daar ook zo is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
21-02-2020 11:20
En de meerijdende begeleider is al jaren wegbezuinigd, dus als chauffeur moet je én op het verkeer letten én op de kindertjes, dat die elkaar de hersens niet inslaan of zo.
Niet per se dus. Bij ons is die er gewoon nog.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
21-02-2020 11:23
Valt ADHD ook onder de noemer gehandicapt?
ADHD komt veel voor in combinatie met andere aandoeningen of stoornissen.
Niq schreef:
21-02-2020 11:23
Valt ADHD ook onder de noemer gehandicapt?
Wel als het ertoe leidt dat een kind niet zelfstandig een reguliere school kan bezoeken, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-02-2020 11:27
Bij mijn zoon rijdt er ook een busbegeleider mee. Ik zou informeren of dat daar ook zo is.
Nee die is er niet. En komt er ook niet. Helaas.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
21-02-2020 11:28
Nee die is er niet. En komt er ook niet. Helaas.
Ben jij TO?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
21-02-2020 11:28
Wel als het ertoe leidt dat een kind niet zelfstandig een reguliere school kan bezoeken, lijkt mij.
En dit ook
Susan schreef:
21-02-2020 11:28
Niet per se dus. Bij ons is die er gewoon nog.
Hier niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-02-2020 11:28
Nee die is er niet. En komt er ook niet. Helaas.
Huh, hoe weet jij dat, je weet toch helemaal niet waar ze wil solliciteren? Misschien wel bij het vervoersbedrijf waar ik het over heb (en waar dus wel degelijk een busbegeleider aanwezig is). Of ken je TO persoonlijk?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Misschien zijn het ritjes om oudere mensen in o.a. rolstoelen naar een dagbesteding te brengen.
Hmm, als het echt om leerlingenvervoer gaat dan is dat minder geschikt voor mij. Uit de website van het bedrijf had ik opgemaakt dat het om gehandicaptenvervoer zou gaan. Daar zou ik prima mee uit de voeten kunnen.

Volgende week ga ik ze eens bellen om naar de functie te informeren. Maar wilde eerst hier mijn licht eens opsteken om er een beetje achter te komen wat er zoal bij komt kijken. Nu al blij dat ik dat gedaan heb. :)
Alle reacties Link kopieren
Wat is de doelgroep?

Je zou namelijk ook mensen met een (verstandelijke)beperking van en naar dagbesteding kunnen brengen ipv kinderen naar school.
Wie wat wil die moet wat.
Niq schreef:
21-02-2020 11:31
Misschien zijn het ritjes om oudere mensen in o.a. rolstoelen naar een dagbesteding te brengen.
Dat kan. Maar ik zou er niet meteen vanuit gaan, want het verloop op de ritjes die ik hierboven beschreef is veel groter. Sommige chauffeurs hielden het ritje naar de school van mijn zoon nog geen week uit. Aangezien de meeste grote taxibedrijven meerdere doelgroepen bedienen is de kans dat je op een minder populair ritje wordt ingezet dus veel groter dan dat je terecht komt in een bus met knikkebollende oudjes.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 21-02-2020 11:38
21.93% gewijzigd
Niq schreef:
21-02-2020 11:31
Misschien zijn het ritjes om oudere mensen in o.a. rolstoelen naar een dagbesteding te brengen.
Die ritjes doen ze nadat de leerlingen naar school zijn gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Als je nou gewoon even belt dan weet je meer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
21-02-2020 11:36
Als je nou gewoon even belt dan weet je meer.
Dat gaat ze dus ook doen.
Ja, ik zat ook meer te denken aan mensen met een beperking brengen en halen naar/van de dagbesteding. Daar zou ik prima mee uit de voeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Er staat nergens dat het om kinderen gaat. Het kunnen net zo goed volwassenen zijn met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking die naar werk/dagbesteding gaan en weer terug. In die groepen kan het heel erg wisselen wat je in je taxi krijgt, maar bij kinderen evengoed. Vaak zal er inderdaad geen begeleider bij zijn (meestal alleen in de uitzonderlijke gevallen) en dat kan best wel moeilijk zijn, maar misschien zie je dat júist als uitdaging. Sowieso denk ik echt niet dat het alleen maar drama is wat je in je taxi krijgt en dat er wel degelijk momenten zijn dat je leuke interacties hebt. Of gewoon super rustig omdat er gemoedelijke mensen in je taxi zitten die niet veel kunnen/willen communiceren.
Lady*Voldemort schreef:
21-02-2020 11:35
Dat kan. Maar ik zou er niet meteen vanuit gaan, want het verloop op de ritjes die ik hierboven beschreef is veel groter. Sommige chauffeurs hielden het ritje naar de school van mijn zoon nog geen week uit.
Ik rij weleens met ritjes mee en dan maak je inderdaad nogal eens wat mee. Je moet best sterk in je schoenen staan.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je het beste meteen informatie op kunt vragen.
Je weet niet met welke kinderen je eventueel te maken gaat krijgen. Wie weet zijn het kinderen die voornamelijk een lichamelijke handicap hebben en waar weinig mee mis is in hun koppie.
Niemand kan je hier antwoord op geven, behalve de opdrachtgever zelf ;-)
Lady*Voldemort schreef:
21-02-2020 11:35
Dat kan. Maar ik zou er niet meteen vanuit gaan, want het verloop op de ritjes die ik hierboven beschreef is veel groter. Sommige chauffeurs hielden het ritje naar de school van mijn zoon nog geen week uit. Aangezien de meeste grote taxibedrijven meerdere doelgroepen bedienen is de kans dat je op een minder populair ritje wordt ingezet dus veel groter dan dat je terecht komt in een bus met knikkebollende oudjes.

@(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven