Werk & Studie alle pijlers

Tentamen 7 keer niet gehaald. Situatie lijkt uitzichtloos

20-01-2022 23:43 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg momenteel een hbo bachelor deeltijdopleiding. Ik zit helemaal aan het einde van mijn studie. Ik heb nog 1 vak en het afstuderen openstaan. Voor de rest heb ik alles afgerond. Mooi dat het einde in zicht is zou je denken. Nou, het einde is in zicht ja, maar of ik de eindstreep ook daadwerkelijk ga halen is nog een hele grote onzekerheid.

Het tentamen van het enige vak dat ik nog open heb staan heb ik inmiddels 7 keer gemaakt. 2 weken geleden nog voor het laatst, maar altijd haal ik onvoldoendes. Het zijn nooit hele diepe onvoldoendes. Altijd rond de 5. Maar het is toch altijd net niet genoeg. Ik ben nu 6 jaar met mijn studie bezig. Ik wist dat ik sowieso een jaar studievertraging op ging lopen doordat ik tussendoor van voltijd ben overgestapt naar deeltijd. Dat ene jaar vertraging stond los van of ik tentamens wel of niet haalde. Maar dat ik nu met het zesde jaar bezig ben is het gevolg van dit ene vak dat ik niet haal.

Ik ben inmiddels alle moed verloren. En ik vraag me af of ik misschien wel moet accepteren dat dit vak echt niet gaat lukken. Als het mij 7 keer niet gelukt is om dit vak te halen, waarom zou het dan een achtste keer wel lukken? Die kans is heel klein. Aan de andere kant is het ook niet niks om 6 jaar studeren dan in feite weg te gooien. Dat zou doodzonde zijn. Ik weet het gewoon niet meer wat ik moet doen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten en wat heeft dan de doorslag gegeven om door te gaan of te stoppen? En heeft iemand tips om een eventuele volgende herkansing wel te halen?
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het met de docent.
Ik had ooit een vak waar ik maar niet doorheen kwam. In overleg met de docent heb ik een vervangende opdracht gemaakt en had ik een voldoende.
Alle reacties Link kopieren
https://www.reddit.com/r/thenetherlands ... bezig_een/

Hier komen wat tips langs.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Andere optie: je oude tentamens inzien en die bespreken met de docent? Dan kun je zien waar het mis gaat en hoe het anders moet.
bubbel° wijzigde dit bericht op 20-01-2022 23:50
1.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend balen dat dat ene vak maar niet wil lukken. Ik heb niet in dezelfde situatie gezeten maar heb je de laatste vraag die je stelt al aan de docent gesteld? Heb je inzage in je gemaakte tentamens en waar het mis gaat? Is er misschien iemand die je zou kunnen vragen als tutor speciaal voor dit vak?

Natuurlijk ga je niet 6 jaar studeren weggooien omdat 1 vak je niet ligt. Schouders eronder, echt actief aan de slag om dit alsnog te halen, als de rest allemaal is gelukt, kun je dit ook!
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de docent? Heb je je gemaakte tentamens bekeken nadat ze nagekeken zijn? Weet je waardoor je het niet voldoende maakt?

Wat is het voor soort tentamen? Wijkt het af van de rest van je studie? Zoals statistiek oid?

Wellicht is je leerstrategie voor dit vak niet passend. Hoe studeer je hiervoor?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
@6gt
Wat vervelend dat je moeite hebt met dit tentamen. Heb je wel eens een tentamentraining voor dit vak gedaan?
Ik heb dit ook meegemaakt, ook 7 keer en daarna mocht ik 'm na overleg met de docent mondeling doen en toen wel gehaald! Dat zou ik aan de docent vragen in overleg met de examencommissie is dit wellicht wel een optie voor je!
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om de boel gewoon een half jaar te laten liggen?
Een half jaar totaal niets doen?

En er dan over een half jaar hopelijk met frisse moed terug tegenaan?


Of is bijles / hulp van een mede-student een optie?

Ik zou geen zin hebben om 6 jaar studie te zien stranden op 1 idioot vak.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
d
pikachu wijzigde dit bericht op 07-07-2022 23:23
99.36% gewijzigd
hoi
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met docent / studieadviseur / SLB er?

Kennelijk doe je al 6 keer iets fout, laat hen je helpen zodat je weet wat je moet doen om een voldoende te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso niet stoppen met je studie. Je hebt met alle andere tentamens bewezen dat je echt wel geschikt bent voor deze studie.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-01-2022 23:56
Is het een optie om de boel gewoon een half jaar te laten liggen?
Een half jaar totaal niets doen?

En er dan over een half jaar hopelijk met frisse moed terug tegenaan?


Of is bijles / hulp van een mede-student een optie?

Ik zou geen zin hebben om 6 jaar studie te zien stranden op 1 idioot vak.

Dan verandert er niet zoveel. Er gaat iets mis, dat dient ze boven water te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-01-2022 23:56
Is het een optie om de boel gewoon een half jaar te laten liggen?
Een half jaar totaal niets doen?

En er dan over een half jaar hopelijk met frisse moed terug tegenaan?


Of is bijles / hulp van een mede-student een optie?

Ik zou geen zin hebben om 6 jaar studie te zien stranden op 1 idioot vak.

Dan verandert er niet zoveel. Er gaat iets mis, dat dient ze boven water te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Met de docent heb ik dit al een paar keer besproken. Zelfs al met de examencommissie erbij. Een paar tentamens heb ik ook ingezien. En echt afwijkend t.o.v. de rest van mijn studie is het niet echt. Het gaat om een specifiek onderdeel van belastingrecht. Ik heb meerdere blokken belastingrecht gehad. Alle andere blokken heb ik dus wel gehaald.

Met mijn decaan heb ik dit nog niet besproken. Dat zou wel nog een optie zijn. Zij ziet mijn resultaten natuurlijk wel voorbijkomen. Als een student 7 keer een tentamen niet haalt dan zal dat niet onopgemerkt blijven.

Een tentamentraining heb ik niet gedaan. Wel heb ik de lessen elk jaar bijgewoond. Inmiddels heb ik het vak al 4 jaar achter elkaar gevolgd.

En om het vak een tijdje te laten liggen heeft nou niet echt mijn voorkeur. Dan blijft het alsnog als een blok aan je been hangen.
6gt wijzigde dit bericht op 21-01-2022 00:06
Reden: toevoeging
7.79% gewijzigd
6gt schreef:
21-01-2022 00:04
Met de docent heb ik dit al een paar keer besproken. Zelfs al met de examencommissie erbij. Een paar tentamens heb ik ook ingezien. En echt afwijkend t.o.v. de rest van mijn studie is het niet echt. Het gaat om een specifiek onderdeel van belastingrecht. Ik heb meerdere blokken belastingrecht gehad. Alle andere blokken heb ik dus wel gehaald.

Met mijn decaan heb ik dit nog niet besproken. Dat zou wel nog een optie zijn. Zij ziet mijn resultaten natuurlijk wel voorbijkomen. Als een student 7 keer een tentamen niet haalt dan zal dat niet onopgemerkt blijven.

Een tentamentraining heb ik niet gedaan. Wel heb ik de lessen elk jaar bijgewoond. Inmiddels heb ik het vak al 4 jaar achter elkaar gevolgd.

En om het vak een tijdje te laten liggen heeft nou niet echt mijn voorkeur. Dan blijft het alsnog als een blok aan je been hangen.
Misschien dat de decaan dan nog een goed woordje voor je kan doen bij de betreffende docent of examencommissie, erg lastig en rot dat dit je zo belemmerd in het halen van je diploma..
Misschien is bijles inderdaad ook nog een optie!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kwam door één examen steeds niet heen, de rest waren allemaal zevens en achten. Hij beheerste de stof wel maar kon het niet op papier krijgen.

Na een gesprek met de docent mocht hij mondeling examen doen. Makkie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit vak steeds van dezelfde docent gehad? Het kan helpen een andere docent te vragen. Met andere bewoordingen kan het kwartje ineens vallen.

En laat je niet ontmoedigen. Natuurlijk ga je al die jaren niet weggooien hiervoor. Je kunt dit!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn thuis dol op deze website: https://www.heeftdaancalculusalgehaald.nl/

Zeker als je nooit een diepe onvoldoende haalt zou ik de moed nog niet opgeven. Fijne tips hierboven, laat je inspireren! Je hebt maar een paar extra tienden nodig.
Alle reacties Link kopieren
6gt schreef:
21-01-2022 00:04
Met de docent heb ik dit al een paar keer besproken. Zelfs al met de examencommissie erbij. Een paar tentamens heb ik ook ingezien. En echt afwijkend t.o.v. de rest van mijn studie is het niet echt. Het gaat om een specifiek onderdeel van belastingrecht. Ik heb meerdere blokken belastingrecht gehad. Alle andere blokken heb ik dus wel gehaald.

Met mijn decaan heb ik dit nog niet besproken. Dat zou wel nog een optie zijn. Zij ziet mijn resultaten natuurlijk wel voorbijkomen. Als een student 7 keer een tentamen niet haalt dan zal dat niet onopgemerkt blijven.

Een tentamentraining heb ik niet gedaan. Wel heb ik de lessen elk jaar bijgewoond. Inmiddels heb ik het vak al 4 jaar achter elkaar gevolgd.

En om het vak een tijdje te laten liggen heeft nou niet echt mijn voorkeur. Dan blijft het alsnog als een blok aan je been hangen.
Nee, niet laten liggen hoor! Dan ga je er alleen maar tegenop zien.

Kun je je vinger er achter krijgen wat er dan mis gaat?
Wat zei je docent?
Zou het helpend kunnen zijn om het examen voor te bereiden met een student die het heel goed snapt? Zou een mondeling je helpen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad, wat ik ook deed, ik kwam er niet doorheen. Ook het enige vak met problemen. Ik ben toen met iemand gaan zitten waarvan ik wist dat ze goed in het vak was en we hebben samen een aantal oefen toetsen gedaan en ik kreeg toen te pakken waar zij op lette en hoe ze enkele dingen uitvoerde en daarna heb ik de toets ook gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Evt ook bijles nemen
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
20-01-2022 23:47
Bespreek het met de docent.
Ik had ooit een vak waar ik maar niet doorheen kwam. In overleg met de docent heb ik een vervangende opdracht gemaakt en had ik een voldoende.


Dit mag niet zonder tussenkomst examencommissie.

Edit: van een schriftelijk tentamen een mondeling tentamen maken, zoals in dit topic ook wordt voorgesteld, mag ook niet zonder akkoord van een examencommissie.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je zorgen dat je dit examen wel haalt lijkt mij de juiste vraag.

Wat gaat het fout? Snap je het niet? Snap je de examen vragen niet? Lees je niet goed? Etc.

Inderdaad nog eens in gesprek met de docent. Kijken of je op een andere manier kan leren. Extra lessen van een andere docent.
Bijles?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook met 1 vak gehad. Ik heb toen van 10 jaar alle tentamens en hertentamens systematisch doorgelopen en alle vragen eruit gepikt die ik niet in 1x goed had.
Die heb ik voorgelegd aan iemand die dat vak goed had gedaan.

Toen tentamen met 2 vingers in m’n neus gehaald :)
En kan het nu, bijna 10 jaar later, nog zó reproduceren. Bij mij was het echt dat ik de (in mijn geval) natuurkundige grondslag gewoon maar niet goed in de vingers kreeg.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven