Werk & Studie alle pijlers

terug naar mbo, lastig

18-06-2011 08:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie mij advies/tips kunnen geven hierover.

Na mijn heao opleiding heb ik eerst een aantal jaren een baan gehad op mbo niveau. Ik begon mij een klein beetje te vervelen en dacht dat het goed zou zijn om een baan te zoeken op hbo niveau.

Sinds een half jaar heb ik een baan, maar het bevalt mij niet. Ik merk dat ik veel moeite heb met de werkdruk, uren (overwerk) en verantwoordelijkheden. Eigenlijk wil ik weer een baan op mbo niveau, maar ik merk dat dat raar gevonden wordt. En solliciteren is het lastig. Werkgevers kiezen eerder een goedkoper iemand met passende werkervaring (logisch). Wie herkent dit of heeft tips?
Je opleiding en werk-niveau sluiten bij elkaar aan, alleen kan je niet tegen de druk en de verantwoordelijkheden? Waarom dan geen cursus volgen op het gebied van je zwakke punten? Zodat je sterker in je schoenen staat? Zou zeker geen stap terug overwegen naar n baan op mbo-niveau, dan wordt je afgewezen omdat je over-gekwalificeerd bent!
De ene hbo-baan is de andere niet en het maakt ook een wereld van verschil bij welke organisatie je werkt. Dus misschien uitkijken naar een andere baan, maar dan niet perse op mbo niveau?
.
Wat impala zegt!
Realiseer je ook dat er mensen zijn met een mbo niveau opleiding, een mbo niveau baan hebben, een mbo niveau salaris hebben maar van wie de werkgever toch stiekem tussendoor een hbo niveau werkinzet verwacht.
quote:carenza schreef op 18 juni 2011 @ 09:04:

Je opleiding en werk-niveau sluiten bij elkaar aan, alleen kan je niet tegen de druk en de verantwoordelijkheden? Waarom dan geen cursus volgen op het gebied van je zwakke punten? Zodat je sterker in je schoenen staat? Zou zeker geen stap terug overwegen naar n baan op mbo-niveau, dan wordt je afgewezen omdat je over-gekwalificeerd bent!Welke cursus helpt mij wanneer ik geen zin heb in werkweken van 50-60 uur? Ik kan het wel, maar wil het niet.
quote:impala schreef op 18 juni 2011 @ 09:15:

De ene hbo-baan is de andere niet en het maakt ook een wereld van verschil bij welke organisatie je werkt. Dus misschien uitkijken naar een andere baan, maar dan niet perse op mbo niveau?Ik dacht dat ik met deze baan al een kleine stap had gemaakt.
Ik heb ook een hbo-baan, werk vrijwel nooit over (en als het een keer moet, kom ik vlg dag later of ga eerder weg), heb doorgaans geen hoge werkdruk en mijn baas is hartstikke flexibel (ik kan bv vandaag beslissen dat ik morgen vrij wil - mits niet al mijn collegas dat plan hebben). Dus het kan ook anders hoor!

We hebben helaas geen vacature
.
quote:impala schreef op 18 juni 2011 @ 09:38:

We hebben helaas geen vacature Jammer
En staar je vooral niet blind op dat zogenaamde niveau. Er komt wel wat meer bij een baan kijken dan een diploma.
quote:ritmeester schreef op 18 juni 2011 @ 10:28:

En staar je vooral niet blind op dat zogenaamde niveau. Er komt wel wat meer bij een baan kijken dan een diploma.Dat is natuurlijk zo, maar in een advertentie wordt meestal wel vermeld of ze iemand op hbo of mbo niveau zoeken en daar gaat TO dan op selecteren.
.
Overwerken is bedrijfscultuurafhankelijk. Dus er zijn zowel mbo- als hbo-functies waarbij je behoort over te werken, en in andere organisaties is dat juist niet de bedoeling.
quote:daydream schreef op 18 juni 2011 @ 08:18:

Ik hoop dat jullie mij advies/tips kunnen geven hierover.

heb ik eerst een aantal jaren een baan gehad op mbo niveau.

Sinds een half jaar heb ik een baan, maar het bevalt mij niet. . Werkgevers kiezen eerder een goedkoper iemand met passende werkervaring (logisch). Wie herkent dit of heeft tips?

Je hebt slechts een half jaar ervaring op HBO niveau. Daarvoor heb je een aantal jaren een baan gehad op MBO niveau.

Dus hoezo sluit jouw werkervaring niet aan op een MBO functie?

Je hebt veel meer relevantie werkervaring voor een MBO functie dan voor een HBO functie.

Logisch dat ze voor een MBO functie niet een HBO salaris gaan betalen maar aangezien jij naar eigen zeggen jarenlang op mbo niveau hebt gewerkt kan het salaris ook niet het probleem zijn.

Je loopt gewoon tegen het feit aan dat er momenteel niet zo veel banen zijn dat heeft niets te maken met jouw vermeende HBO of M/BO niveau.
Het salaris voor een mbo functie is het probleem niet inderdaad. Ik merk dat ik geen zin heb in veel overuren en verantwoordelijkheden. Dit is wel wat bij mijn opleiding past. Ik merk dat het gewoon lastig is met solliciteren. De banen liggen al niet voor het oprapen.
Overuren horen niet perse bij een hbo-baan. Verantwoordelijkheid wel. Maar dan is er weer een verschil tussen verantwoordelijkheid voor andere mensen (leiding geven) en verantwoordelijkheid voor je eigen werk (dat je het bedrijf of mensen echt schade kan toebrengen als je een fout maakt).

Die eerste vorm van verantwoordelijkheid, daar krijg ik ook grijze haren en hartkloppingen van. De tweede vorm, daar kan ik prima mee leven. Misschien geldt dat voor jou ook?

En dan heb je ook nog het soort verantwoordelijkheid waardoor je altijd aanwezig en/of bereikbaar moet zijn, ook buiten je normale werkuren. Daar ben ik ook niet dol op, ik heb dat wel gehad en werd er niet happy van. Ik werk nu in een groot team. We kunnen elkaars werk vrij makkelijk overnemen, waardoor vakanties en vrije dagen nooit een probleem zijn.
.
quote:impala schreef op 18 juni 2011 @ 12:01:

[...]

Dat is natuurlijk zo, maar in een advertentie wordt meestal wel vermeld of ze iemand op hbo of mbo niveau zoeken en daar gaat TO dan op selecteren.

dat kan TO dan echt beter niet doen. De meeste advertenties die ik gezien heb waar een dergelijke aanduiding in staat zeggen niet dat je dat papiertje moet hebben, maar ze gebruiken het alleen als indicatie van iets waarvan ze zelf ook niet weten wat het is. Ik heb vaak zelfs expliciet zien staan dat het niet om het papiertje gaat, maar dat als je bijvoorbeeld door ervaring hebt aangetoond op dat niveau te functioneren het ook goed is.

Iedereen mag zich natuurlijk onnodig beperken, maar het is wel echt onnodig.
quote:daydream schreef op 18 juni 2011 @ 13:55:

Het salaris voor een mbo functie is het probleem niet inderdaad. Ik merk dat ik geen zin heb in veel overuren en verantwoordelijkheden. Dit is wel wat bij mijn opleiding past. Ik merk dat het gewoon lastig is met solliciteren. De banen liggen al niet voor het oprapen.Dat je geen zin hebt in veel overuren lijkt me niet zo gek, ik ken niemand die daar zin in heeft. Dat je geen zin hebt in verantwoordelijkheden, tsja, dat lijkt me zowel bij een typische hbo-baan als een typische mbo-baan niet de allersterkste binnenkomer.
@ Impala: Het zijn inderdaad verschillende soorten (verantwoordelijkheid). Voor mij is het nu allemaal bij elkaar teveel merk ik. Ik heb geen moment rust op mijn werk.

Bij mijn vorige baan had ik tussendoor ook wat eenvoudige taken. Het nam de druk wat van de ketel. Het is niet zo dat ik nu op zoek ben naar heel simpel werk. Dan ga ik mij weer vervelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven