Werk & Studie alle pijlers

tips voor vriendin die in communicatieconflict zit

28-01-2021 23:30 19 berichten
Hallo

Een vriendin begint op haar werk steeds meer in een moeras weg te zakken. Ze werkt in een administratieve functie, aan haar prestaties en kwalificaties twijfel ik op zich niet. Inhoudelijk doet ze deze job supergraag. Wel is er een duidelijk communicatieprobleem tussen haar en haar chef. De opdrachten worden half beschreven, zij voert die uit naar eigen goeddunken uit, en op het einde blijkt dit dan niet helemaal volgens de doelstellingen te zijn, met een zeer grove beledigende uitbrander als gevolg.

Ik meen vanop afstand te zien dat de onderlinge andere communicatiestijl aan de basis ligt voor disputen, ergernissen… Ze is iemand die dan eerder het hoofd in het zand zal steken, wat uiteraard niet helpt. Zelf zou ik net meer bevragen op voorhand, dubbelchecken om de opdracht 100% te vatten, maar zij is zij, ik ben ik.

De vraag wat je in zo’n situatie best kan doen? Ik wil zeker niet zeggen wat en hoe ze het moet aanpakken, liefst van al zou ze dat zelf moeten ontdekken. Anderzijds vrees ik dat door deze houding (niets zeggen, in je schelp kruipen, hoofd in het zand) de situatie alleen maar verslechterd, en dit kan leiden tot een exit. En uiteraard wil ik dit niet zien gebeuren, liefst van al komt ze tot inzicht, wil haar hierin bijstaan zonder te belerend te zijn, zonder de indruk te geven de waarheid in pacht te hebben, want dat is uiteraard niet het geval.

Wat zouden jullie doen in zo’n situatie? Wat zouden jullie zeggen, ondernemen?
Ze zal toch moeten leren meer door te vragen wat precies de bedoeling is, en misschien ook aangeven wat haar aanpak en gedachte bij de uitvoering van de opdracht is en vragen of ze daarmee op de goede weg is. En goed onthouden en noteren waar het vorige keren mis ging.

Dat is misschien tegennatuurlijk voor haar, maar dat kan ze wel aanleren.

En natuurlijk kan ze ook aangeven wanneer een opdracht gewoon niet duidelijk is, en welke informatie of voorkennis er voor haar mist.
Uitbranders vind ik overigens voor op school, niet iets voor op de werkvloer, tenzij er iets echt heel erg mis is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Meerderen die zeer grove, beledigende uitbranders geven zou ik überhaupt niet voor willen werken.

Tuurlijk is het irritant als een gegeven opdracht verkeerd is uitgewerkt maar schelden en tieren gaat er niet voor zorgen dat het een volgende keer wel goed uitgevoerd wordt. En daarbij ga je niet zo met je medewerkers om.

Als ik jouw vriendin was zou ik gaan solliciteren bij andere bedrijven.
weet je zeker dat zij haar werk goed doet
ik kan mij ook voorstellen dat de baas aan neemt hoe opdrachten moeten

en zo niet moet zij vragen en het dan ook zelfstandig kunnen
Misschien toch wel duidelijk zijn naar je vriendin.
Niet belerend, niet vanuit een standpunt de waarheid te hebben maar puur vanuit je eigen observatie.
Dus als vriendin je het verhaal vertelt over deze bezigheid op haar werk wat je hierboven beschrijft, kan jij zeggen: maar vraag je dan niet aan je baas hoe hij het precies wil hebben uitgewerkt?

Je hebt het over het communicatie probleem tussen haar en d’r baas maar als jij niet openlijk praat met je vriendin en haar op een gezonde manier bevraagd heb je ook een communicatie probleem met haar.
Toch?

Ze zal dit niet van haarzelf leren.
Misschien kan ze een coach zoeken die haar op weg kan helpen.
Ik zou een hobby zoeken maar ja wie ben ik
Hoe kun je nou een communicatieproblemen oplossen waar je maar input krijgt vanuit 1 kant?

Ze moet het zelf doen, hulp inschakelen van HR of een coach
Vergeet niet dat je alles maar van 1 kant hoort.

Wat wil zij er zelf aan doen of mee doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wil ze zelf wel dat het anders gaat? Ik lees hier vooral dat jij vindt dat het anders zou moeten en vreest voor het ergste, maar ergens heeft je vriendin er kennelijk ook baat bij zich op deze manier te gedragen. Dus; ze laat zich haast kleineren door haar baas, zonder voor zichzelf op te komen, en een vriendin/buitenstaander opent notabene over haar en haar probleem een topic. Patroon lijkt hetzelfde: zij zit in een min of meer onderdanige positie. Bij haar baas, maar ook bij jou.
Je weet nooit wat er speelt; de eigen beschrijving van het probleem is heel vaak niet het échte probleem. Als dat wel zo was dan was ze er al uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als de opdracht haar niet duidelijk is moet ze meer doorvragen, maar misschien durft ze dat niet uit angst dat ze afgaat als ze naar de bekende weg vraagt. Misschien kan de superieur niet goed uitleggen wat ze wil. Of misschien luistert je vriendin niet goed omdát ze bevangen is door angst. Om goed tot je te laten doordringen wat een ander precies bedoelt moet je ontspannen zijn en niet opgefokt.

Maar misschien gooit ze het probleem ten onrechte op iets onbelangrijks en gaat het ergens anders om. En jij geeft daar dan weer je eigen vertaling aan. Het is heel moeilijk om iemand waar je om geeft met neutrale ogen te zien. Jij hebt ook belang bij bepaalde aspecten van haar persoonlijkheid. Misschien is ze lief en beloon je dat door extra aandacht, terwijl lief zijn juist iets is wat ze niet kan gebruiken.

Wat je ook vaak ziet dat is dat iemand een probleem buiten een situatie "verwerkt" terwijl ze dat binnen die situatie had moeten doen. Voor haar gevoel is het dan een oplossing, ze is het kwijt, maar niet bij de goede persoon.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dus jij weet hoe ze het op moet lossen en vraagt nu hoe je dat een beetje leuk brengt?
Het gaat toch om een volwassen vrouw? Dan zal ze dit ook zelf op een volwassen manier moeten aanpakken.

Heeft ze jou om advies of tips gevraagd?

Stap 1 is namelijk inzicht krijgen dat het niet goed gaat en dat er iets moet veranderen.

Wil je haar helpen, vraag dan hoe het gaat met haar op het werk. Loopt ze tegen iets aan? Zou ze iets willen veranderen? Zo ja, heeft ze zelf een idee hoe dit kan? Open vragen stellen zonder te oordelen. Helpen dus met haar inzichten te krijgen in wat er gaande is. En haar zelf opzoek te laten gaan om de werksfeer te verbeteren.

Hoe? Dat is natuurlijk afhankelijk van wat er allemaal speelt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het hangt er vanaf. Heeft ze jou om raad en advies gevraagd? Dat vind ik namelijk een andere insteek dan wanneer jij gewoon zelf vindt dat er dingen niet goed gaan.
Heeft ze je hulp gevraagd? Dan doorvragen op hoe de communicatie verloopt. Wat zegt chef? Wat zegt zij? Waar zit de ruis?
Heeft ze je niet om hulp gevraagd? Dan niets doen en een luisterend oor bieden als ze dat nodig heeft.
Ik werk als freelancer en ben erg goed in mijn werk, word veel teruggevraagd en verlengd.
Elke zoveel jaar kom ik een opdracht tegen waarin men werkt zoals in je OP besproken. Ik weet dat het niet aan mij ligt, want 90% van de tijd heb ik dat probleem niet - dus ik kan gerust stellen dat dit soort opdrachten dan gewoon niet voor mij zijn.

Soms ligt het niet aan de werknemer, maar aan de opdrachtgever. Soms matcht dat niet. Dan straalt iemand uit: waag het niet om vragen te stellen over mijn opdracht (doe je dat wel, wordt dat net zo goed een geïrriteerde uitbrander) en is het eindproduct nóóit wat bedoeld werd.

In zo'n geval is het beste advies: zoek een andere baan, eentje waar je beter wordt behandeld.
Ik zit op dit moment in dezelfde situatie. Check en dubbelcheck werkt niet, aangezien de andere partij uit is op een escalatie.

Laat je vriendin zorgen voor een goede rechtsbijstandsverzekering/aansluiting bij een vakbond, dit is namelijk een gevecht dat zij niet kan winnen. Beter haar energie te richten op de toekomst, en het zo goed mogelijk (financieel) afsluiten van deze *** periode.
Oh ja, da’s waar, soms heb je gewoon van die eikels die hun woorden later verdraaien en dan achteraf zeggen dat ze iets anders hebben gezegd dan hoe de taak nu is uitgevoerd. Soms helpen zelfs mailtjes met expliciete opdrachten erin dan niet in die discussie (als er al ruimte is om die mailtjes aan te halen). Dan komt het niet meer goed en kan je werken tot je een ons weegt, het is nooit goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven