Werk & Studie alle pijlers

Toelatingseisen

12-09-2018 19:27 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ben hartstikke nieuw hier, maar hoop dat er genoeg ervaren rotten zijn om me weer een eind verder op weg te helpen; zal proberen mijn verhaal zo beknopt mogelijk te houden :-)
Ik ben 42 jaar en wil me heel graag laten omscholen tot docent Nederlands (2e graads). Begin dit jaar was ik bij een open avond voor een maatwerkopleiding: 2 jaar flink doorpezen, maar dan zou je je bevoegdheid hebben.
Tijdens deze avond werd al gepraat over vrijstellingen die ik op basis van mijn vwo-vooropleiding zou krijgen. Nadat ik mijn Kort-HBO diploma met cijferlijsten had verstuurd (zodat gekeken kon worden of ik nog meer vrijstellingen kon krijgen), kreeg ik een telefoontje dat ik niet toelaatbaar was. Toen er nl graden aan diploma's werden toegekend (een jaar of 10-15 geleden), is een Kort-HBO namelijk een 'associate degree' geworden en ik had écht een 'HBO-bachelor', zo werd me tenminste verteld.
Teleurstelling is groot, maar ik ben wel door blijven zoeken. Alleen lijkt geen enkele opleiding zo te passen in mijn huidige leven als deze, dus ik blijf er mee lopen.
En nu zit ik toch wel met een paar dingen.
- Ik zou op basis van mijn VWO al vrijstellingen hebben gekregen voor een opleiding waarvoor ik op basis van mijn AD niet toelaatbaar bleek te zijn.
- Er werd me op de open avond verteld dat de toelatingseis 'relevante vooropleiding' ook al was komen te vervallen omdat ze gemotiveerde docenten belangrijker vonden dan die relevante vooropleiding
- Toen ik na mijn Kort-HBO nog 2 jaar 'gewoon' HBO heb gedaan, heb ik vrijstelling gekregen voor het propedeuse jaar hiervan. Op basis hiervan zou ik een universitaire opleiding kunnen gaan doen. Maar voor deze opleiding ben ik dus niet toelaatbaar.