Werk & Studie alle pijlers

Toelatingseisen

12-09-2018 19:27 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ben hartstikke nieuw hier, maar hoop dat er genoeg ervaren rotten zijn om me weer een eind verder op weg te helpen; zal proberen mijn verhaal zo beknopt mogelijk te houden :-)
Ik ben 42 jaar en wil me heel graag laten omscholen tot docent Nederlands (2e graads). Begin dit jaar was ik bij een open avond voor een maatwerkopleiding: 2 jaar flink doorpezen, maar dan zou je je bevoegdheid hebben.
Tijdens deze avond werd al gepraat over vrijstellingen die ik op basis van mijn vwo-vooropleiding zou krijgen. Nadat ik mijn Kort-HBO diploma met cijferlijsten had verstuurd (zodat gekeken kon worden of ik nog meer vrijstellingen kon krijgen), kreeg ik een telefoontje dat ik niet toelaatbaar was. Toen er nl graden aan diploma's werden toegekend (een jaar of 10-15 geleden), is een Kort-HBO namelijk een 'associate degree' geworden en ik had écht een 'HBO-bachelor', zo werd me tenminste verteld.
Teleurstelling is groot, maar ik ben wel door blijven zoeken. Alleen lijkt geen enkele opleiding zo te passen in mijn huidige leven als deze, dus ik blijf er mee lopen.
En nu zit ik toch wel met een paar dingen.
- Ik zou op basis van mijn VWO al vrijstellingen hebben gekregen voor een opleiding waarvoor ik op basis van mijn AD niet toelaatbaar bleek te zijn.
- Er werd me op de open avond verteld dat de toelatingseis 'relevante vooropleiding' ook al was komen te vervallen omdat ze gemotiveerde docenten belangrijker vonden dan die relevante vooropleiding
- Toen ik na mijn Kort-HBO nog 2 jaar 'gewoon' HBO heb gedaan, heb ik vrijstelling gekregen voor het propedeuse jaar hiervan. Op basis hiervan zou ik een universitaire opleiding kunnen gaan doen. Maar voor deze opleiding ben ik dus niet toelaatbaar.

Op de een of andere manier kan ik het gevoel niet loslaten dat ik toch wel toelaatbaar zou moeten kunnen zijn (wees gerust, werk- en denkniveau is zeker HBO+, was destijds alleen niet zo heel gemotiveerd om 'zo lang' te studeren). Ik weet alleen niet hoe ik dit het beste aan kan pakken zonder direkt al mijn kruit te verschieten.
Hebben jullie tips, ideeën, mogelijkheden waar ik misschien nog niet bij stilgestaan heb?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en mijn oprechte excuses voor de eventuele frustratie die van deze post afdruipt!
Waarom dan niet de reguliere deeltijdopleiding doen?
Ik kan met niet voorstellen dat je op basis van vwo vrijstellingen zou krijgen voor de verkorte opleiding, dat zou echt nergens op slaan. De verkorte opleiding is er alleen voor mensen die vanwege hun vooropleiding / werkervaring toelaatbaar zijn. En die vooropleiding moet overeenkomen met delen van de opleiding. Dat is bij vwo natuurlijk niet het geval.
Misschien hebben ze je verkeerd voorgelicht of heb je het niet goed begrepen, maar het klinkt echt als een gevalletje miscommunicatie.
Als ik gewoon even google lees ik dat de opleiding tot docent Nederlands (2e graads) bijvoorbeeld in Amsterdam flexibel wordt ingevuld op basis van de vooropleiding van de student en dat de meeste studenten dus tussen de 2 en 4 jaar erover doen (afhankelijk dus van het persoonlijk studieprogramma). De toelatingseisen zijn HAVO/VWO/MBO-4.
Je verhaal is me niet helemaal duidelijk. Op basis van je VWO diploma zou je in elk geval toelaatbaar moeten zijn.

Wat betreft die vrijstellingen, daar zou ik me niet blind op staren. Wel gemakkelijk natuurlijk, maar tendens is dat er steeds minder vrijstellingen worden afgegeven. Als het gaat om vakken die je lang geleden hebt gehaald - en daar lijkt het op - dan is het erg lastig om nog vrijstellingen te krijgen. Regelmatig moet het gaan om recent gehaalde vakken of behaalde diploma's.

Voor werkervaring worden op sommige HBO's al helemaal geen vrijstellingen meer afgegeven.

Als je de stof beheerst - en dat is de basis van elke vrijstelling - dan moet het ook niet moeilijk zijn om het vak op de reguliere manier te halen. Kost je wel tijd natuurlijk.

Regels voor vrijstellingen kunnen per HBO en per opleiding verschillen. Daarom lastig om hier wat in het algemeen over te zeggen.

Als je het er niet mee eens bent, kun je altijd nog bezwaar maken.
Head* schreef:
12-09-2018 19:48
Waarom dan niet de reguliere deeltijdopleiding doen?
Ik kan met niet voorstellen dat je op basis van vwo vrijstellingen zou krijgen voor de verkorte opleiding, dat zou echt nergens op slaan. De verkorte opleiding is er alleen voor mensen die vanwege hun vooropleiding / werkervaring toelaatbaar zijn. En die vooropleiding moet overeenkomen met delen van de opleiding. Dat is bij vwo natuurlijk niet het geval.
Misschien hebben ze je verkeerd voorgelicht of heb je het niet goed begrepen, maar het klinkt echt als een gevalletje miscommunicatie.
Omdat ik nog een VWO heb van voor de profielen, heb ik -zo werd me verteld- nog old-school Nederlands gehad: met bijvoorbeeld boekenlijsten, literatuurgeschiedenis. Schijnbaar wordt Nederlands niet meer op deze wijze gegeven nu. Dus zou ik bijvoorbeeld die vakken vrijstelling kunnen krijgen.
De reguliere deeltijdopleidingen heb ik natuurlijk ook uitgeplozen, alleen zijn deze zó ontzettend lastig om gecombineerd te krijgen met mijn werk en gezin (waar de verkorte opleiding er naadloos in leek te passen). Zo zou ik al minder moeten gaan werken om naar de klassikale bijeenkomsten te gaan. En met twee opgroeiende kinderen en een huishouden dat ook bekostigd moet worden is dat natuurlijk niet echt een fijne optie.
Boogschutter10 schreef:
12-09-2018 20:33
Je verhaal is me niet helemaal duidelijk. Op basis van je VWO diploma zou je in elk geval toelaatbaar moeten zijn.

Wat betreft die vrijstellingen, daar zou ik me niet blind op staren. Wel gemakkelijk natuurlijk, maar tendens is dat er steeds minder vrijstellingen worden afgegeven. Als het gaat om vakken die je lang geleden hebt gehaald - en daar lijkt het op - dan is het erg lastig om nog vrijstellingen te krijgen. Regelmatig moet het gaan om recent gehaalde vakken of behaalde diploma's.

Voor werkervaring worden op sommige HBO's al helemaal geen vrijstellingen meer afgegeven.

Als je de stof beheerst - en dat is de basis van elke vrijstelling - dan moet het ook niet moeilijk zijn om het vak op de reguliere manier te halen. Kost je wel tijd natuurlijk.

Regels voor vrijstellingen kunnen per HBO en per opleiding verschillen. Daarom lastig om hier wat in het algemeen over te zeggen.

Als je het er niet mee eens bent, kun je altijd nog bezwaar maken.
Op zich gaat het me ook absoluut niet om de vrijstellingen. Als ik vrijstelling zou krijgen voor iets wat ik op het VWO heb gehad, betekent dat dat het ruim 20 jaar geleden is dat ik dat vak heb gevolgd: misschien juist een reden om het vak wél te gaan volgen ;) .
Wat mij in dat hele vrijstellingverhaal bevreemdt, is dat ik dus op basis van VWO al vrijstellingen zou krijgen voor vakken, terwijl ik op basis van een opleiding die ik daarná nog gevolgd heb dan weer niet toelaatbaar zou zijn.
Ik heb ook iets gelezen over 21+ - en havo/vwo-toelatingstoetsen. Heeft iemand daar ervaring mee? Of gewoon meer over te vertellen?
Zou je het maatwerktraject in Sittard gaan doen? De toelatingseis voor dat traject is idd een HBO bachelor diploma. Begrijp ik nou goed dat jouw HBO diploma in feite in waarde is gezakt?
JuffieM schreef:
13-09-2018 10:46
Op zich gaat het me ook absoluut niet om de vrijstellingen. Als ik vrijstelling zou krijgen voor iets wat ik op het VWO heb gehad, betekent dat dat het ruim 20 jaar geleden is dat ik dat vak heb gevolgd: misschien juist een reden om het vak wél te gaan volgen ;) .
Wat mij in dat hele vrijstellingverhaal bevreemdt, is dat ik dus op basis van VWO al vrijstellingen zou krijgen voor vakken, terwijl ik op basis van een opleiding die ik daarná nog gevolgd heb dan weer niet toelaatbaar zou zijn.
Ik heb ook iets gelezen over 21+ - en havo/vwo-toelatingstoetsen. Heeft iemand daar ervaring mee? Of gewoon meer over te vertellen?
Ik doceer niet aan een opleiding tot docent nederlands maar wel aan een andere universitaire opleiding, ik weet dus niet zeker in hoeverre wat ik hier vertel ook van toepassing is op de opleiding die jij wil gaan doen maar wellicht geeft het een beter beeld:

- de 21 plus toets, of het CD is voor mensen die geen VWO diploma hebben, die toets is een indicator dat zij wel het kennisniveau hebben voor een VWO eindkandidaat. In jouw geval lijkt me dat dus zinloos want je hebt een diploma.
- wat betreft verkorte opleidingen moet er iets zijn om aan te tonen dat je de kennis die dus in het reguliere programma (het lange programma dus) al hebt. Een HBO bachelor (of gewoon HBO oude stijl) doet dat. Het kan dan zijn dat je door ervaring/cursussen/je specifieke opleiding wat vrijstellingen krijgt.
- een HBO propedeuse geeft toegang (bij sommige opleidingen) tot het reguliere programma, niet tot het verkorte programma, omdat het in principe de VWO diploma eis vervangt.

Wat jij lijkt te willen is een verkorte opleiding te doen, zonder dat je kunt aantonen dat je de kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn te hebben. Dan gaat het niet werken en zul je ofwel beter moeten aantonen dat je die wel hebt (dus laten zien dat jij de vaardigheden hebt die in de overige 2 jaar van het reguliere programma die je mist ergens anders vandaan gehaald hebt) ofwel gewoon dat reguliere programma volgen.
Benbits schreef:
13-09-2018 10:51
Zou je het maatwerktraject in Sittard gaan doen? De toelatingseis voor dat traject is idd een HBO bachelor diploma. Begrijp ik nou goed dat jouw HBO diploma in feite in waarde is gezakt?
nee, ze heeft kort-HBO gedaan, dat zijn losse cursussen waar je een certificaat voor krijgt, maar dat is geen volledig HBO diploma.
TO, je zegt dat je na je kort-HBO nog twee jaar HBO gedaan hebt, maar heb je nou feitelijk een HBO diploma of niet?
JuffieM schreef:
13-09-2018 10:42
Zo zou ik al minder moeten gaan werken om naar de klassikale bijeenkomsten te gaan. En met twee opgroeiende kinderen en een huishouden dat ook bekostigd moet worden is dat natuurlijk niet echt een fijne optie.
.
De deeltijd aan de Hogeschool Utrecht heeft alleen les op donderdag.
Mocht dat nog een uitkomst voor je zijn.
JuffieM schreef:
13-09-2018 10:46
Het 21+ toelatingsonderzoek is voor aankomend 21+ studenten die een bepaalde opleidng willen gaan volgen maar niet het juiste vakkenpakket hebben en nog èèn of meerdere vakken moeten halen. Of voor 21+ studenten die geen middelbare schooldiploma hebben en zo alsnog kunnen gaan studeren. Dit gaat alleen over de toelaatbaarheid tot een opleiding en niet over vrijstellingen voor een bepaalde opleiding.

Voor specifieke vragen kun je het beste een gesprek aanvragen met een coördinator van de opleiding die je wilt gaan volgen. Die kan je alles uitleggen over vrijstellingen etc.. Voor toelaatbaarheid tot de opleiding contact opnemen met de studenteninschrijving van die HBO-instelling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven