Werk & Studie alle pijlers

Uit het onderwijs stappen

18-05-2017 18:00 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik zou graag na dit schooljaar stoppen met het onderwijs. Ik heb twee jaar gewerkt als leerkracht lager onderwijs.
Welke andere jobs (buiten het onderwijs) zou ik kunnen uitoefenen? Ervaringen zijn ook altijd welkom!

Ik ben al wat aan het zoeken op Vdab, maar meestal heb je ervaring of andere diploma's nodig...

Ik sta open voor alles...

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
lunaleeflang schreef:
20-05-2017 10:17
Ik herken dat ook hoor. Eendje, in Nederland is het net zo erg. Daarom gaan ze dit jaar een week staken in het basisonderwijs: voor meer salaris en minder werkdruk.
In mijn omgeving het afgelopen jaar ook zoveel burn-outs. Twee vrienden, beiden halverwege de 20, pas een paar jaar voor de klas. Ontzettend toegewijd en enthousiast, maar ze willen beide niet terug. In mijn familie zitten er ook twee thuis met een burn-out, stonden beiden al jaren voor de klas. En dan heb ik het nog niet gehad over de teamleden op scholen waar ik heb gewerkt.

Nee, ik wil niet terug.
Ik ben ook ech tzo, ik zou er echt niet van verschieten dat ik binnen een (paar) jaar ook thuis zit, en dat wil ik niet. Ik wil een duidelijke scheiding tussen werk en privé en ik heb niet het gevoel dat je dat vindt in het onderwijs. Ik ben dan ook weer zo eentje die het goed wil doen dus ik steek er misschien wel weer te veel tijd in. Welk studie ga je nu volgen en welke baan doe jij ondertussen?
Alle reacties Link kopieren
leahv schreef:
20-05-2017 10:18
Zou je niet eerst een andere school kunnen proberen? Ik herken je verhaal namelijk maar voor een deel. Ik werk op een heerlijke school waar ook het management voor zo min mogelijk administratie enzo is. Sommige dingen moeten, maar meer doen we niet. Vergaderingen tot een uiterst minimum beperkt en alleen zinvolle dingen.
Ik ben er al een half jaar over aan het nadenken en ik denk echt niet dat ik nog wil... Ik ben gewoon super jaloers op mensen die thuis komen en kunnen ontspannen of voor hun gezin kunnen zorgen. Misschien overdrijf ik echt maar momenteel zit het bij mij zo hoog...
Mevrouw75 schreef:
19-05-2017 08:08
Wat moet ik vertellen?
Ik heb iig een hele fijne werkomgeving en juist het feit dat ik een vaste baan heb hier maakt dat ik me heel erg verbonden voel met de school. Ik herken dat ook bij mijn vader die bijna 40 jaar op dezelfde school heeft gewerkt, maar ken ook wel andere verhalen van andere scholen.

Ik werk op een vrij kleine, qua structuur nog erg ouderwetse middelbare vwo-school, dat scheelt wel heel veel denk ik.
Wow, dat klinkt super Mevrouw! Ik stel me voor dat de school die jij beschrijft nog aandacht heeft voor het individu. Iedereen kent elkaar, iedereen mag er zijn en men wordt gewaardeerd. Ik zou dolgraag met je willen ruilen wat dat betreft!
Ik voel me een soort pion in het onderwijs, zeker als flexkracht. Soms voel ik me zelfs uitgebuit, ik werk zo hard, verzet zoveel werk en het lijkt het management niets te doen, ze zien het niet eens en als je er eens wat over zegt is het :"Sja..."
Maar goed...nieuwe ronde, nieuwe kansen na de vakantie. Zoals ik al zei: het lesgeven zelf vind ik heerlijk.
Maar als ik lipsticks mag aanprijzen in de Douglas grijp ik die kans wel.
Ik herken het gevoel van TO wel. Die totale uitputting...
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
20-05-2017 13:38
Wow, dat klinkt super Mevrouw! Ik stel me voor dat de school die jij beschrijft nog aandacht heeft voor het individu. Iedereen kent elkaar, iedereen mag er zijn en men wordt gewaardeerd. Ik zou dolgraag met je willen ruilen wat dat betreft!
Ik voel me een soort pion in het onderwijs, zeker als flexkracht. Soms voel ik me zelfs uitgebuit, ik werk zo hard, verzet zoveel werk en het lijkt het management niets te doen, ze zien het niet eens en als je er eens wat over zegt is het :"Sja..."
Maar goed...nieuwe ronde, nieuwe kansen na de vakantie. Zoals ik al zei: het lesgeven zelf vind ik heerlijk.
Maar als ik lipsticks mag aanprijzen in de Douglas grijp ik die kans wel.
Ik herken het gevoel van TO wel. Die totale uitputting...
Het is ook de school die er voor zorgt dat ik nog steeds lesgeef, hoor.
Het is mijn 2e community en als ik wegga dan ben ik dat ook kwijt. Ik werk dit jaar bijna fulltime en dan is het contact met collega's ook opeens veel minder en dat is best eenzaam en snap het gevoel van die uitputting zo goed. Gelukkig kan ik daar met mijn leidinggevende heel goed over praten.

Ik moet wel zeggen dat we bijna allemaal een kleinere aanstelling hebben om het voor elkaar te krijgen, expres daarom. Dat kan als 1e grader die al een tijdje bezig is financieel ook best, als basisschoolleerkracht is dat een stuk ingewikkelder.
Alle reacties Link kopieren
Maar sorry, to, ik kan je niet helpen. Kun je niet verder studeren en daarnaast werken? Dat hoeft niet in de fabriek te zijn, maar kan wel in een functie waarinnje je kwaliteiten nodig hebt.
Dat heb ik met mijn andere baan gedaan.
Ja, bij mij is het zo dat ik om het even welke baan zou aannemen haast. Als het maar een baan is waarmee ik aan het einde van de dag klaar ben. Als dat zo zou zijn in het onderwijs was ik graag docent gebleven hoor. Ik solliciteer regelmatig op eenvoudige banen, maar ik word simpelweg niet uitgenodigd voor een gesprek of aangenomen omdat ik hoog opgeleid ben. Dat kan ook tegen je werken helaas. Ik snak naar simpel werk, in mijn leven heb ik al uitdagingen genoeg gehad en ik heb ze gelukkig allemaal overleefd. ;-)
Minder loon vind ik ook geen ramp, ik betaal me blauw aan belastingen en alles gaat toch op in dit huishouden van singlemum zonder alimentatie. Dus wie wat leuks weet in het noorden van 't land... :cheer2:
Ik vind dit toch zo sneu om te lezen.

Dat we als maatschappij zo slecht met onze leerkrachten omgaan. Echt ongelooflijk.
Alle reacties Link kopieren
Kinase3000 schreef:
20-05-2017 16:20
Ik vind dit toch zo sneu om te lezen.

Dat we als maatschappij zo slecht met onze leerkrachten omgaan. Echt ongelooflijk.
We gaan nog veel sneuer met onze leerkrachten om. Echt.
Een collega van me vertelde me dat ze in gezelschap nauwelijks durft te vertellen dat ze lerares is. "Het is net of mensen je dan een beetje sneu vinden" zei ze. Ik ervaar dat ook wel. "Zo, juf dus!" wordt er dan gezegd en je ziet de ogen een beetje afdwalen.. Het beroep heeft geen aanzien meer.
"Waarom bent u dan lerares geworden mevrouw, u heeft toch gestudeerd?" vragen leerlingen zich regelmatig af. Zij zouden zich dat niet in hun hoofd halen...
Twee van mijn vriendinnen zijn ook gestopt met het onderwijs. Ze werden knetter-overspannen.
Binnen een van de teams waar ik werk vallen ze ook bij bosjes. Je bent zo kwetsbaar binnen het onderwijs..

Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel. Ik sta al voor de klas vanaf 1998 en ik heb ook veel plezier in mijn werk, met name dus het contact met de leerlingen en het lesgeven.
Maar ik maak veel- en veel meer uren dan waarvoor ik aangenomen ben, ook voor de klas. Maar dat wordt niet gehonoreerd. Er zijn veel misstanden in het onderwijs, breek me de bek niet open. En dan die misplaatste hierarchie vanuit het management...
Als docent heb je echt geluk als je kunt werken op een school waarbinnen men humaan met elkaar omgaat, zoals Mevrouw beschreef.
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
20-05-2017 15:26
Ja, bij mij is het zo dat ik om het even welke baan zou aannemen haast. Als het maar een baan is waarmee ik aan het einde van de dag klaar ben. Als dat zo zou zijn in het onderwijs was ik graag docent gebleven hoor. Ik solliciteer regelmatig op eenvoudige banen, maar ik word simpelweg niet uitgenodigd voor een gesprek of aangenomen omdat ik hoog opgeleid ben. Dat kan ook tegen je werken helaas. Ik snak naar simpel werk, in mijn leven heb ik al uitdagingen genoeg gehad en ik heb ze gelukkig allemaal overleefd. ;-)
Minder loon vind ik ook geen ramp, ik betaal me blauw aan belastingen en alles gaat toch op in dit huishouden van singlemum zonder alimentatie. Dus wie wat leuks weet in het noorden van 't land... :cheer2:
Ik herken me hier volledig in! Als ik maar aan het einde van de dag klaar ben :) , en je andere post of dat je bijna niet meer durft zeggen dat je leerkracht bent, begrijp ik ook. Je wordt echt zo neergekeken 'oh jij hebt veel vakantie en je werkt maar van 9 tot 16'.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-05-2017 15:14
Maar sorry, to, ik kan je niet helpen. Kun je niet verder studeren en daarnaast werken? Dat hoeft niet in de fabriek te zijn, maar kan wel in een functie waarinnje je kwaliteiten nodig hebt.
Dat heb ik met mijn andere baan gedaan.
Inderdaad, ik ben momenteel aan het kijken voor een opleiding in avondonderwijs, hopelijk vind ik iets interessants... Ik werk wel liefst voltijds doordat ik een woonlening moet afbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat je het onderwijs wilt verlaten. Weet je zeker dat je het VO niet wilt proberen? Hier ligt de werkdruk iets minder hoog dan in het BO en het betaalt ook wat beter.

Mocht je weer willen studeren, dan zou je de lerarenbeurs kunnen aanvragen. Ook voor een niet onderwijs gerelateerde studie mag dit tegenwoordig. Maar dan moet je wel tijdelijk (parttime) in het onderwijs blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
Peony003 schreef:
20-05-2017 17:59
Wat jammer dat je het onderwijs wilt verlaten. Weet je zeker dat je het VO niet wilt proberen? Hier ligt de werkdruk iets minder hoog dan in het BO en het betaalt ook wat beter.

Mocht je weer willen studeren, dan zou je de lerarenbeurs kunnen aanvragen. Ook voor een niet onderwijs gerelateerde studie mag dit tegenwoordig. Maar dan moet je wel tijdelijk (parttime) in het onderwijs blijven werken.
Goh ik werk niet zo graag met pubers... ik merk ook dat mijn vriend (lkrn vo) veel minder werk heeft..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven