Werk & Studie alle pijlers

uitbetalen vakantieuren

14-10-2009 22:27 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet wat je overhoudt als je je vakantieuren laat uitbetalen.

Ik heb nog 41,5 u over en eigenlijk geen tijd meer om ze op te maken....., maar als ik er weinig van overhoudt wil ik misschien iets anders voorstellen op mijn werk. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik doe het ook wel eens. Aangezien je bij het uitbetalen altijd meer belasting er overheen moet betalen dan bij het opnemen, gaat mijn voorkeur er niet naar uit, maar ik mag geen uren meenemen naar het volgende jaar...
Ze worden maximaal belast, iets van 50%.
Ik zou gewoon die dagen opnemen als mijn baas het mij zou verbieden ze mee naar 't volgend jaar te nemen. 't Is tenslotte maar 'n goeie week die 41 uur.

Vind 't trouwens knap belachelijk dat er bedrijven zijn waar je je vakantie uren niet mee mag nemen naar 't volgend jaar. Zo kun je nooit sparen voor 'n langere vakantie.
Bij de meeste is het toch zo dat je niet meer als 3 weken aaneengesloten op mag nemen elninjoo.

Van uitbetalen wordt alleen dhr Bos blij.
Ik mag gelukkig wel 4,5 week aaneengesloten weg, 3 weken is precies te kort voor verre reizen vind ik. En of je die 5 weken vakantie nu opmaakt in 1 keer of verspreid over het jaar, maakt toch eigenlijk niets uit. In mijn geval is het zelfs makkelijker als ik 5 weken ga ipv 5 keer 'n week, want het is makkelijker 'n vervanger in te huren die 5 weken werkt dan eentje die af en toe 'n week moet komen opdraven.
Dan heb je mazzel, ik had door het einde van mijn dienstverband ruim 7 weken staan.Dacht 7 weken eerder te kunnen stoppen want ja wat heeft het voor zin om nog door te werken als je werk klaar is en je toch dagen zat hebt staan.

Helaas was de regel niet meer als 3 weken achter elkaar dus heb ik 4 weken uit moeten laten betalen.

Staat nu leuk op mijn rekening maar als ik mijn salaris strook krijg zal ik zien dat het grootste deel naar Dhr. Bos is gegaan.
Kon je dan niet 3 weken opnemen, 1 week komen werken, weer 3 weken opnemen etc.?
Nee mocht helaas ook niet omdat het in de zomervakantie viel.

Ach ben er weg dus het heeft geen zin meer om me daar druk over te maken.

Gaan wel een beetje off topic nu.
Volgens mij worden vakantiedagen tegen het progressieve tarief van 52% verloond, wat inhoudt dat dit percentage wordt toegepast en ingehouden. Op het moment dat jij je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting indient en je valt met je inkomen niet in de 52%-schijf, krijg je de vooraf teveel ingehouden belasting terug. Uitbetaalde vakantiedagen wordt gezien als genoten loon waar dus uiteindelijk het normale tarief op ingehouden wordt, maar tegen het maximale tarief verloond wordt om te voorkomen dat er te weinig belasting wordt afgedragen.
Haha, ik dacht dat er 41,5 dagen stond! Dacht al: "vakantiedagen zijn er niet voor niets." . Wij mogen vijf dagen meenemen naar het nieuwe jaar, zelfs iets meer wanneer je vrij snel op vakantie gaat (bijv wintersport). Wat staat daarover in je cao of contract?

Uitbetalen zou ook niet mijn voorkeur hebben.
quote:Bagheera schreef op 15 oktober 2009 @ 10:50:

Volgens mij worden vakantiedagen tegen het progressieve tarief van 52% verloond, wat inhoudt dat dit percentage wordt toegepast en ingehouden. Op het moment dat jij je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting indient en je valt met je inkomen niet in de 52%-schijf, krijg je de vooraf teveel ingehouden belasting terug. Uitbetaalde vakantiedagen wordt gezien als genoten loon waar dus uiteindelijk het normale tarief op ingehouden wordt, maar tegen het maximale tarief verloond wordt om te voorkomen dat er te weinig belasting wordt afgedragen.Volgens mij klopt dit. Ik hoop het, want mijn vorige werkgever heeft (naar mijn idee onterecht) vakantiedagen uitbetaald.
Je kunt bij je personeelsadviseur of salarisadministratie vragen of ze voor je uit kunnen rekenen wat je dan overhoud. Dat is een hele gewone vraag voor hen.

vaak kun je ook met je manager afspreken dat je wel een bepaald aantal uren mag meenemen naar het volgend jaar, maar deze bijvoorbeeld in januari of februari zal opnemen. Zelf heb ik bijv. afgesproken dat ik een groot aantal uren mee mocht nemen om deze te gebruiken voor het volgen van een opleiding (deels studieverlof, deels eigen verlof)

verlofuren kun je bijvoorbeeld ook gebruiken inzetten voor levensloopregeling en bij sommige bedrijven kun je ze inzetten in ruil voor andere arbeidsvoorwaarden (bijv fiets, extra pensioen etc), maar dat verschilt per werkgever.
Even off-topic: Je baas mag het je helemaal niet verbieden om dagen te laten staan en mee te nemen naar het volgende jaar.

Linkje
Het hoeft niet perse 52% te zijn, het kan ook 42% zijn of zelfs lager. Het percentage bijzonder tarief wordt over het algemeen bepaald door je inkomsten van het vorige jaar. De bedragen met de bijbehorende percentages kun je vinden op de site van de belastingdienst.

Maar inderdaad, vragen of ze het voor je willen uitrekenen kan best, is geen rare vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven