Werk & Studie alle pijlers

Uitdagende job VS Gezin

23-04-2017 11:55 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet over enige tijd een belangrijke keuze maken en vind het ongelooflijk moeilijk een keuze te maken !

Voor mijn opleiding moet namelijk gekozen worden tussen afstudeerrichtingen, die een invloed hebben op mijn volledige carrière



Keuze 1

- interessante, uitdagende job

- veel verantwoordelijkheid

- veel uren werken (makkelijk 60u/week), altijd laat thuis, niet de mogelijkheid om minder te werken, weinig vrije tijd dus



Keuze 2

- routinewerk, niet uitdagend

- weinig verantwoordelijkheid

- véél verlofdagen, 9-5, veel keuzevrijheid (4/5de is bv. geen probleem)



Constant word ik op en af gesleurd tussen kiezen voor een heel boeiende job (maar veel eindigen in een burn-out door de hoge werkdruk), en tussen een ideale job voor een leuk gezinsleven. Ik heb echter geen idee wat mij het meeste voldoening gaat geven. Het is moeilijk in te leven in hoe het voor mij gaat voelen als ik eenmaal kinderen heb.

Beide jobs zijn goed betaald, al verdient keuze 1 een stuk meer (maar dat is niet van belang voor mij, aangezien ik bij beide geen geldzorgen zal hebben).



Wat zouden jullie doen? Heeft er iemand zelf in zo een situatie gezeten? Hoe veranderde je beeld eenmaal je kinderen had?

Ik weet dat niemand voor mij kan beslissen maar het is leuk om eens meningen te horen en misschien andere invalshoeken waar ik zelf nog niet aan gedacht heb! Voor mij is de twijfel : als ik om 20u thuis kom, ben ik dan blij dat ik een leuke dag heb gehad of ontgoocheld dat ik pas zo laat thuis ben? Helaas zal ik het pas weten als het eenmaal zo ver is ...



EDIT : ik blijf vaag o.w.v. herkenbaarheid, maar het gaat niet om het feit dat je niet voor een baan kiest, in deze sector werkt dat dus helaas wel zo ;) Mijn studie zit er trouwens al bijna op, dus het gaat er ook niet meer om of ik de opleiding haal of niet, dat komt in orde!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 24 april 2017 @ 20:16:

Ik heb een tijd ongeveer 80 uur per week gewerkt, met kind. Dat was niet leuk. Maar als ik mijn kind toen niet had gehad, had het best gekund. Als je geen kinderen hebt zou ik gewoon doen wat je het leukst vindt. Als je ooit kinderen krijgt kijk je dan maar wat je wil, nu nogal prematuur om daar al rekening mee te houden.



Brr 80 uur. Dat is heftig. Ik werk ruim fulltime met kinderen, dus een stuk minder, en dat gaat dan weer best. Gaandeweg kom ik er steeds meer achter hoe ik een en ander zo kan draaien dat het leuk blijft. Dat zie je dan tegen die tijd toch wel?





Overigens zijn weken van 60 uur zeker geen uitzondering. Als je veel reist voor je werk zit je daar regelmatig aan. Ik ben verantwoordelijk voor bepaalde resultaten, en kan moeilijk een bespreking in Zweden afzeggen omdat ik aan mn weektaks zit, of een belangrijke meeting missen om die reden. En als je 'stoer' opstaat en met de NL arbeidstijdenwet in de hand om vijf uur thuis dr aardappelen gaat schillen krijg je een handdruk en een vertrekpremie hoor. Voor jou dan tien anderen.
@Opstartster:



Ik zou voor jezelf uitmaken hoe dringend dat gezin en dat privé-leven is.

Je kan ook 3 of 5 jaar knokken in job 1, je privé-leven aan de kant schuiven en na die 3 à 5 jaar op zoek gaan naar job 2.



Voordeel is dat je dan ervaring meebrengt en qua loon en verantwoordelijkheid gelijk een trap hoger begint.
Ik zou voor optie B gaan. Maar ik heb dan ook (bijna) altijd 32 uur gewerkt. Er is meer in het leven dan werk. Tenzij het werk echt superleuk is, maar dat werk ben ik nog niet tegengekomen. Voor het meeste werk, dat gewoon OK is, vind ik het aantal uren dat je nodig hebt om rond te kunnen komen wel weer genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Je moet kiezen voor hetgeen wat je het LEUKST vind, zolang je plezier in je baan hebt kan je het ook veel makkelijker combineren met andere dingen. Dus wordt je graag uitgedaagd en wil je die uitdagende 60-uur baan, ga ervoor! Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik zelf nog geen gezin heb, maar ik ken iemand die een enorm drukke baan heeft (zeg maar 7 dagen per week bereikbaar, ook al werkt ze in principe niet al die dagen), maar dit tegelijkertijd met enorm veel plezier doet en het ook goed kan combineren met t gezin. Hiervoor zijn uiteraard wel wat aanpassingen nodig (flexwerken, man neemt een dagje extra vrij, en ze vind het geen probleem om s avonds om 11uur nog wat mails weg te werken nadat haar kinderen op bed liggen). Ligt er natuurlijk wel aan wat voor baan het precies is en wat de mogelijkheden zijn, maar ik zou echt kiezen voor hetgeen waar jouw hart het meest naar uitgaat. Ik ben er zelf bijv. van overtuigd dat er veel meer is in het leven naast werk, dus ik zou niet zo snel voor een 60-urige werkweek gaan waarbij je je uit de naad werkt voor een baas (voor mezelf zou dan nog een ander verhaal zijn).
Ik vind het zelf erg lastig voor te stellen dat het om 11 uur 's avonds wegwerken van mails leuker is dan het lezen van een goed boek, bekijken van een goede documentaire of leuke serie, surfen op het net, praten met een goede vriendin of lekker op tijd je bed inkruipen.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukelien schreef op 27 april 2017 @ 09:35:

Ik vind het zelf erg lastig voor te stellen dat het om 11 uur 's avonds wegwerken van mails leuker is dan het lezen van een goed boek, bekijken van een goede documentaire of leuke serie, surfen op het net, praten met een goede vriendin of lekker op tijd je bed inkruipen.Dat is ook helemaal niet zo, voor mij niet tenminste. Maar van de baan als geheel word ik wel blij, dus die mails laat op de avond neem ik voor lief. Ik probeer dan wel eerst iets voor mezelf te doen (stukje rennen, lekker koken, krant lezen) en daarna pas weer aan het werk te gaan, zodat het niet een grote lange blurry werkdag wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven