Werk & Studie alle pijlers

Uiterlijk werk/sollicitatie

16-02-2011 20:32 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen als het gaat om uiterlijk, in combinatie met je werk of sollicitatie. Ikzelf ben 26 maar heb een jong uiterlijk, mensen schatten me vaak 20 en hierdoor heb ik het idee mezelf altijd dubbel te moeten bewijzen. Pas als ik met klanten op serieus niveau begin te praten lijken ze geinteresseerd en ook met sollicitaties heb ik vaak het idee dat degene die tegenover me zit het idee heeft met een puber in gesprek te zijn.



Ik werk in de marketing/verkoop.
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 18 februari 2011 @ 19:45:

@rider... nou achterbaks... hallo zeg. Omdat ik ze rustig laat wennen aan hoe ik er eigenlijk graag bijloop??

Zou je me ook beledigen als ik er op dag 2 meteen helemaal voor uit kwam? Ik vind het niet zo gek dat ik eerst graag laat zien wat ik waard ben en dan vervolgens in kleine stapjes wie ik ben.





Ik vind het niet achterbaks maar een domme en onprofessionele houding. Als je weet dat je niet in het bedrijf thuis hoort en je niet wil aanpassen reageer dan niet op een vacature.



Bij mij zou je er ook zo uitliggen.
quote:rainbow_angel schreef op 18 februari 2011 @ 20:42:

[...]





Ik vind het niet achterbaks maar een domme en onprofessionele houding. Als je weet dat je niet in het bedrijf thuis hoort en je niet wil aanpassen reageer dan niet op een vacature.



Bij mij zou je er ook zo uitliggen.DoMheid die bewust wordt gekozen noem ik achterbaks, verder zijn we het volledig eens
Overigens zijn de conventies in "creatieve" sectoren net zo dwingend als in andere sectoren nar mijn waarneming. Een van de conventies is bijvoorbeeld dat je om het hardst moet roepen dat je zo onconventioneel bent. Een hoog ach gut-gehalte imho.
Alle reacties Link kopieren
Mymelodie, je capaciteiten zijn er niet minder om, maar voor bepaalde functies wordt het gewoon niet gewaardeerd. Als je bv face to face klantcontact hebt, zijn zichbare tattoos of opvallende piercings vaak gewoon een bezwaar omdat niet iedere klant hiervan gediend is.
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 18 februari 2011 @ 22:51:

[...]



DoMheid die bewust wordt gekozen noem ik achterbaks, verder zijn we het volledig eens



Dat is maar net wat je bij een benaming vindt passen en dan wordt het een heel andere discussie. Ik neig bij zoiets al snel naar hypocriet.



Ik word bij jou even heel nieuwsgierig. Zou jij bij een gelijkwaardige kandidaten ook voor een alternatief gekleed persoon gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik word ook vaak jonger geschat dan ik ben.



Denk er ook wel eens aan wat ik zou kunnen doen om ouder te lijken (ander kapsel, haar donker, bril nemen, andere kleding). Dat zou misschien een paar jaar schelen



Heb jij al een soort metamorfose overwogen, TO? Als je het echt een probleem vindt dat je jonger geschat wordt?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Nou als we naar dit niveau gaan dan heb ik er ook één voor je:



wat je zegt ben je zelf





(maar toch veel succes verder)
Alle reacties Link kopieren
mymelody: Hoe oud ben je eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
TO, ik denk dat je ook een hoop kunt corrigeren met de houding die je jezelf aanmeet.



Ik leek ook altijd een stuk jonger. Toen ik 25 was werd me een keer om legitimatie gevraagd, omdat men twijfelde of ik wel 18 geweest was. Inmiddels valt het volgens mij wel mee (ben nu 29, maar ben zwanger met behoorlijk wat lichamelijke klachten. Volgens mij zie ik er nu opslag 5 jaar ouder uit, haha)

Ik heb niet echt het idee dat ik me hierdoor altijd dubbel moet/moest bewijzen hoor. Ik heb één keer met een interne sollicitatie het idee gehad dat het meespeelde. Maar dat was mijn gedachte. Kan evengoed iets anders geweest zijn.

Denk dat het ook al veel uitmaakt hoe je je kleed en gedraagt.

Prive loop ik het liefst in gemakkelijke kleding bij. Wat voor mij betekent een (stretch) spijkerbroek en shirtje met evt een sportief vestje. Op mijn werk moet ik er (ivm klantcontact) wat netter bijlopen en draag ik meestal een pantalon met blouse of een net jurkje of rokje. Ook is mijn houding dan een stuk formeler (let wel op dat je niet arrogant wordt, want dan sorteer je een tegengesteld effect).

Ook een kapsel kan veel doen. Als je er echt graag ouder uit wil zien, dan zou je hiermee eea aan kunnen passen. Persoonlijk heb ik er geen last van. Word liever te jong geschat dan te oud. En ik denk altijd maar, als je 40 bent ben je er blij mee als ze je jonger schatten!
Alle reacties Link kopieren
quote:rainbow_angel schreef op 19 februari 2011 @ 00:42:

[...]





Dat is maar net wat je bij een benaming vindt passen en dan wordt het een heel andere discussie. Ik neig bij zoiets al snel naar hypocriet.



Ik word bij jou even heel nieuwsgierig. Zou jij bij een gelijkwaardige kandidaten ook voor een alternatief gekleed persoon gaan?Ik persoonlijk zou de persoon kiezen die het beste bij de functie en het bedrijfsprofiel past. En dat is in heel veel gevallen niet een alternatief gekleed persoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer nog (commerciële economie), maar ben ook bookmaker. Omdat ik een vrouw ben, er iets jonger uitzie dan mijn bijna 24 jaar en een zachte uitstraling schijn te hebben, word ik vaak bij voorbaat al niet serieus genomen door gokkers of andere bookmakers, want in Nederland zijn dat dus gewoon meestal mannen van 50+ of van die obscure figuren :-) (yep, net als in de film). Soms moeilijk, omdat er in deze branche toch veel geld omgaat en de gokker moet jou, als bookmaker, ook vertrouwen. Meestal wordt ik door bovengenoemde kenmerken/eigenschappen dus al gelijk onderschat, en moet ik me dus dubbel bewijzen. Maar dat verschijnsel zal elke vrouw in een "mannenwereld" kennen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er ook erg jong uit, ben 30 en wordt meestal 23 geschat. Gelukkig werk ik hier al vrij lang, dus de meeste klanten kennen me en weten dat ook. Nadeel is dat ze me al kennen vanaf dat ik begonnen ben en dat sommigen nog steeds denken dat ik dat jonge meisje zonder ervaring ben, terwijl ik inmiddels mede-eigenaar ben van het kantoor.



Van de week hadden we een sollicitant op kantoor. Die gaf bij het binnenkomen mijn collega een hand en liep mij voorbij. Dacht waarschijnlijk dat ik de secretaresse was of zo. Hij keek toch vrij verrast toen ik mede het gesprek voerde, haha. En er is ook wel eens iemand van een bedrijf geweest dat hier kwam om onze computers en printers te regelen en die had het steeds over 'dat meisje' tegen mijn collega. Dat meisje hoefde in elk geval geen eigen printer, die kon het best samendoen met iemand anders, daar kwam het op neer.



Achteraf kan ik om dat soort dingen wel lachen, maar op het moment zelf is het best irritant als je om je jonge uiterlijk niet serieus wordt genomen. Gelukkig begin ik grijs te worden, misschien helpt dat ;)
..
Alle reacties Link kopieren
quote:mymelody schreef op 18 februari 2011 @ 19:45:

@rider... nou achterbaks... hallo zeg. Omdat ik ze rustig laat wennen aan hoe ik er eigenlijk graag bijloop??

Zou je me ook beledigen als ik er op dag 2 meteen helemaal voor uit kwam? Ik vind het niet zo gek dat ik eerst graag laat zien wat ik waard ben en dan vervolgens in kleine stapjes wie ik ben.

.



Je bent op je werk met collega´s en eventueel klanten. Niet thuis met vrienden. Waarom moet je er op je werk hetzelfde uitzien als thuis? En je misleidt mensen als je 'binnen wilt komen' door er netjes uit te zien en daarna niet conform de normen gaat kleden. Dat vind ik ook achterbaks. Net zoals het zou blijken dat je bepaalde diploma's achteraf gezien niet zou hebben.



Ik ben jong gaan werken in een conservatieve omgeving. Dus ik had 2 garderobes: mantelpakken voor het werk en kleding die ik droeg als ik niet aan het werk was. Ik zag het gewoon als een uniform, die zovelen moeten dragen tijdens het werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Paquerette schreef op 17 februari 2011 @ 18:59:

Ik ben benieuwd of het uitmaakt of je heel dik bent of juist slank. Ik denk dat er bij gelijke geschiktheid snel voor de slanke persoon gekozen wordt.Hier een ervaringsdeskundige: ik heb altijd werk gehad in winkels, toerisme en nu onderwijs. Ik ben één keer niet aangenomen omdat ik mijn diploma niet had, en de ander wel. Daar wel stage gelopen en heb inmiddels de baan van degene die toen aangenomen was. Inmiddels wel zo'n 27 kilo kwijt, maar was al binnen toen ik die 27 kilo zwaarder was. Hoe idioot het misschien ook klinkt, maar ik was/ben wel heel verzorgd en wist/weet me goed te kleden.:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven