uitnodiging gesprek door twijfel
zondag 25 oktober 2009 om 16:33
Hallo,
Aanstaande donderdag heb ik een 2e gesprek bij een bedrijf.
Dit is omdat ze nog twijfelen tussen mij en een andere kandidaat.
Het eerste gesprek was anders dan ik gewend ben (niet echt de standaard vragen, eigenlijk wel beter maar wist daardoor niet wat ik er aan had)
Nu ben ik benieuwd wat ze tijdens dit 2e gesprek willen achterhalen...Ik snap dat niemand hier helderziend is, maar ik word er gewoon een beetje onzeker van. Het maximale salaris voor de functie is al ruim 100 euro lager dan wat ik nu verdien, en straks gaan ze vragen wat ik wil verdienen....Dat is namelijk het maximum maar als ik dat ga zeggen en die ander zegt bv een lager salaris dan ben ik bang dat ik straks daardoor de baan niet krijg. Beetje apart verhaal maar moest dit ff kwijt! Ben echt klaar met solliciteren, en wil gewoon die baan, hahahah.
Groetjes!
Aanstaande donderdag heb ik een 2e gesprek bij een bedrijf.
Dit is omdat ze nog twijfelen tussen mij en een andere kandidaat.
Het eerste gesprek was anders dan ik gewend ben (niet echt de standaard vragen, eigenlijk wel beter maar wist daardoor niet wat ik er aan had)
Nu ben ik benieuwd wat ze tijdens dit 2e gesprek willen achterhalen...Ik snap dat niemand hier helderziend is, maar ik word er gewoon een beetje onzeker van. Het maximale salaris voor de functie is al ruim 100 euro lager dan wat ik nu verdien, en straks gaan ze vragen wat ik wil verdienen....Dat is namelijk het maximum maar als ik dat ga zeggen en die ander zegt bv een lager salaris dan ben ik bang dat ik straks daardoor de baan niet krijg. Beetje apart verhaal maar moest dit ff kwijt! Ben echt klaar met solliciteren, en wil gewoon die baan, hahahah.
Groetjes!

zondag 25 oktober 2009 om 16:47
Het salaris in het algemeen niet de doorslaggevende factor om iemand aan te nemen of af te wijzen. Werkgevers willen gewoon de beste kandidaat; iemand waarvan ze het vertrouwen hebben dat hij of zij de baan goed aankan en ook nog eens goed in het team past. Probeer jezelf tijdens het gesprek dus neer te zetten als een leuke collega. Qua salarisonderhandelingen is het wel van belang dat je jezelf niet tekort doet. Als je aangeeft wat je nu verdient en zegt dat je verwacht dat je er met deze overstap wel op vooruit gaat, heb je al een goede uitgangspositie voor de onderhandelingen.
zondag 25 oktober 2009 om 16:50
Misschien dat ze in het tweede gesprek wel gewoon de 'reguliere' vragen gaan stellen? Je mag in ieder geval wel verwachten dat het heel concreet en to the point is juist omdat het een tweede gesprek is. Voor wat betreft de salarisonderhandelingen heb ik ooit een gouden opmerking geleerd. Gewoon zeggen wat je wilt met de aanvullende opmerking dat je de baan te leuk vindt om het op het salaris stuk te laten lopen. Daarmee geef je dus indirect aan dat er nog wel wat onderhandelingsruimte is.
Overigens even een andere vraag: is het maximum salaris het door jou eigenlijk gewenste salaris of het salaris wat je wilt voorstellen in de wetenschap dat je ergens in het midden uitkomt? Waarom is het salaris eigenlijk naar beneden bijgesteld, weet je dat ook?
Overigens even een andere vraag: is het maximum salaris het door jou eigenlijk gewenste salaris of het salaris wat je wilt voorstellen in de wetenschap dat je ergens in het midden uitkomt? Waarom is het salaris eigenlijk naar beneden bijgesteld, weet je dat ook?
zondag 25 oktober 2009 om 17:03
Het salaris stond in de vacature als:
tot 1750 euro afhankelijk van je leeftijd, opleiding en ervaring.
Dit is voor 40 uur in de week. Nu werk ik 38 uur en verdien zo ongeveer 1875.
Mijn huidige functie is alleen tijdelijk, heb een contract tot maart en daarna zou dit omgezet moeten worden naar een vast dienstverband. Aangezien ik de laatste cijfers heb gehoord zal dit zeker niet gebeuren (leuke tijd, om een baan te zoeken, grr) Deze functie lijkt me heel leuk, heb er nog geen ervaring mee en zou sowieso leuk staan op mijn cv. Daarom vind ik het salaris nog niet het grootste probleem maar om er nou heel veel op achteruit te gaan....Maar goed ik heb het natuurlijk ook nog niet..En om nu te zeggen dat er veel andere opties zijn momenteel....
tot 1750 euro afhankelijk van je leeftijd, opleiding en ervaring.
Dit is voor 40 uur in de week. Nu werk ik 38 uur en verdien zo ongeveer 1875.
Mijn huidige functie is alleen tijdelijk, heb een contract tot maart en daarna zou dit omgezet moeten worden naar een vast dienstverband. Aangezien ik de laatste cijfers heb gehoord zal dit zeker niet gebeuren (leuke tijd, om een baan te zoeken, grr) Deze functie lijkt me heel leuk, heb er nog geen ervaring mee en zou sowieso leuk staan op mijn cv. Daarom vind ik het salaris nog niet het grootste probleem maar om er nou heel veel op achteruit te gaan....Maar goed ik heb het natuurlijk ook nog niet..En om nu te zeggen dat er veel andere opties zijn momenteel....
zondag 25 oktober 2009 om 17:19
Mochten jullie er niet uitkomen qua salaris, dan zou je altijd nog afspraken vast kunnen leggen voor de toekomst. Bijvoorbeeld door bij goed functioneren en omzetten van je jaarcontract in een vastcontract in aanmerking komt voor een bepaalde verhoging? Sowieso is het wel handig om uit te zoeken wat de doorgroeimogelijkheden zijn en hoe je salaris kan groeien bij dat bedrijf.
Op basis van je salaris trek ik de (misschien wel voorbarige) conclusie dat je nog niet al te lang actief bent op de arbeidsmarkt. Je schrijft dat salaris nog niet het grootste probleem is maar tegelijkertijd wil je er (logisch ook) niet al te veel op achteruit gaan. Bedenk wel dat je - zoals je zelf ook al inziet - in deze tijd blij mag zijn dat je een alternatief hebt. Als je het je kunt permitteren om een stap terug te doen in salaris, dan zou ik er toch voor gaan, ondanks dat het natuurlijk niet leuk is. Maar goed, liever minder salaris dan vanaf maart helemaal geen salaris meer.
Op basis van je salaris trek ik de (misschien wel voorbarige) conclusie dat je nog niet al te lang actief bent op de arbeidsmarkt. Je schrijft dat salaris nog niet het grootste probleem is maar tegelijkertijd wil je er (logisch ook) niet al te veel op achteruit gaan. Bedenk wel dat je - zoals je zelf ook al inziet - in deze tijd blij mag zijn dat je een alternatief hebt. Als je het je kunt permitteren om een stap terug te doen in salaris, dan zou ik er toch voor gaan, ondanks dat het natuurlijk niet leuk is. Maar goed, liever minder salaris dan vanaf maart helemaal geen salaris meer.
zondag 25 oktober 2009 om 17:29
zondag 25 oktober 2009 om 19:57
Ik zou er niet direct vanuit gaan dat er überhaupt een andere kandidaat is. Mogelijk heeft jouw contactpersoon dit slechts gezegd met de gedachte dat jij dan wellicht eerder tot concessies bereid zou zijn. Eigenlijk is het helemaal niet interessant hoeveel kandidaten er nog over zijn, het gaat immers om jou en de vraag of jij die baan gaat krijgen. Bovendien zal geen enkele werkgever een mindere kandidaat aannemen omdat die 100 euro goedkoper is dan een betere kandidaat.
Draait de zaak nu eens om en vraag je af wat jij nog te weten wilt komen over dit bedrijf. Heb je de werkplek al gezien en je toekomstige collega's al ontmoet? Weet je wat de doorgroeimogelijkheden zijn? Hoe de vacature is ontstaan? Hoe het inwerkprogramma wordt vormgegeven? Hoe de opleidingsfaciliteiten zijn? Hoe de bedrijfscultuur is? Etcetera...
Draait de zaak nu eens om en vraag je af wat jij nog te weten wilt komen over dit bedrijf. Heb je de werkplek al gezien en je toekomstige collega's al ontmoet? Weet je wat de doorgroeimogelijkheden zijn? Hoe de vacature is ontstaan? Hoe het inwerkprogramma wordt vormgegeven? Hoe de opleidingsfaciliteiten zijn? Hoe de bedrijfscultuur is? Etcetera...
maandag 26 oktober 2009 om 13:44
maandag 26 oktober 2009 om 18:27
dinsdag 27 oktober 2009 om 12:23
Eens met Wuiles: wie zegt dat er nog iemand anders is? Dat zeggen ze altíjd, om je zonder veel poeha af te kunnen wijzen als je toch niet de juiste persoon blijkt te zijn.
Bovendien vraag ik me af of het salaris bij de tweede ontmoeting al onderwerp van gesprek gaat zijn. Ik ben het zo gewend, dat het salaris pas besproken wordt op het moment dat ze jou hebben uitgekozen. Ik zou daar dus sowieso geen concrete uitspraken over doen.
Succes!
Bovendien vraag ik me af of het salaris bij de tweede ontmoeting al onderwerp van gesprek gaat zijn. Ik ben het zo gewend, dat het salaris pas besproken wordt op het moment dat ze jou hebben uitgekozen. Ik zou daar dus sowieso geen concrete uitspraken over doen.
Succes!