Werk & Studie alle pijlers

Vakantie opnemen na verlof

03-06-2020 20:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik een onprettige email gekregen van mn leidinggevende.
Sinds week 6 zit ik thuis wegens klachten vd zwangerschap, inmiddels na 12 weken thuis weer aan het werk.
Helaas is tijdens mijn verlof besloten om al vervanging te zoeken voor m'n functie. Deze vervanging kon deels worden afgezegd maar niet helemaal. Zodoende werk ik weer volledig in een halve baan. Ik ben tot het einde van m'n verlof de helft van m'n baan dus kwijt. Kostbaar dus voor het bedrijf. Ik merk aan alles dat ze liever hadden dat ik nog ziek was gemeld.
Ze hebben nu aangegeven dat ik zoveel mogelijk verlof op moet maken voor m'n zwangerschapsverlof en geen verlofdagen mag meenemen na mijn bevallingsverlof. Ik had er graag nog 2 tot 4 weken aan vast geplakt. Want ik heb nog ongelooflijk veel dagen!
Wat mij stoort is dat er nul overleg is met de keuzes die worden gemaakt. Zo is de vervanging tot eind dec geregeld (zonder overleg wanneer m'n verlof eindigt en of ik vakantiedagen erachte wil plakken) en wil werkgever dat ik 6 weken van tevoren stop voor het verlof. Ik wil gewoon 4 weken van tevoren stoppen.
Ze wil dat ik eind dec terugkom terwijl verlof loopt tm eind jan. Ik word heel ongelukkig vd situatie. Eerst ben ik m'n baan al half kwijt en nu is de timing van de vervanging ook niet goed geregeld.
Kan iemand mij vertellen wat m'n rechten zijn omtrent het aanplakken van vakantiedagen na de bevalling?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-06-2020 09:43
Nee, het is zo geregeld in wet- en regelgeving en geldt dus voor iedereen dat het verlof 6 weken voor de uitgerekende datum ingaat wanneer er sprake is van (deels) arbeidsongeschiktheid.
Ook als je (deels) arbeidsongeschikt bent geweest tijdens het begin van je zwangerschap en voor de ingang van je verlof weer fulltime aan het werk bent? Dat wist ik niet.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
Alle reacties Link kopieren
aileenn schreef:
04-06-2020 09:49
Ook als je (deels) arbeidsongeschikt bent geweest tijdens het begin van je zwangerschap en voor de ingang van je verlof weer fulltime aan het werk bent? Dat wist ik niet.
Nee, maar dat schrijf ik toch ook nergens?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-06-2020 09:55
Nee, maar dat schrijf ik toch ook nergens?
Vroeg het me gewoon af en dacht misschien weet je het antwoord.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
Alle reacties Link kopieren
aileenn schreef:
04-06-2020 10:03
Vroeg het me gewoon af en dacht misschien weet je het antwoord.
Nee het gaat er echt om dat je ziek bent wanneer je op die 6 weken voor de uitgerekende datum zit of op dat moment deels nog ziek bent.

Dus niet wanneer je eerder ziek was en inmiddels weer volledig werkt.
Alle reacties Link kopieren
Gatochpoetsen schreef:
03-06-2020 20:57
Ik heb altijd begrepen dat je bij ziekte door zwangerschap geen keuze meer hebt voor 6 weken van tevoren stoppen.
.
Wanneer ik het goed begrepen heb is er geen sprake meer van ziekte.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Het is een lullige mail met onredelijke eisen, maar ik kan me wel voorstellen dat je werkgever het prettig zou vinden als je in deze situatie niet alles opspaart om volgend jaar aan je verlof te plakken. Zou je bereid zijn daarin mee te denken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven