Werk & Studie alle pijlers

Van loondienst naar ZZP - Concurrentiebeding

07-02-2023 11:36 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dit moment ben ik in loondienst en heb ik een jaarcontract. In dit contract is een concurrentiebeding opgenomen. Daar staat het volgende in:

1. Ik mag niet binnen een jaar na beëindiging van de arbeidsovereenkomst direct of indirect, zelfstandig, in dienstbetrekking of anderszins werkzaam zijn bij concurrentie.
2. Ik mag niet binnen een jaar na beëindiging van de arbeidsovereenkomst contact opnemen met relaties en/of opdrachtgevers van werkgever.
3. Punt 2 heeft ook betrekking op potentiële relaties en/of opdrachtgevers.
4. Werkgever en werknemer zijn het erover eens dat er sprake is van zwaarwegend bedrijfsbelang
5. Boeteclausule

Ik zou op enig moment wel graag als ZZP'er aan de slag willen gaan. Daarom wil ik weten wat mijn mogelijkheden zijn en hoezeer bovenstaande mij beperkt. Ik lees vaker dat een concurrentiebeding in een jaarcontract geen stand houdt. Klopt dat?

Mijn beroep is een niche, er zijn +/- 250 mensen in NL die dit doen. Maar de vijver van werk is groot genoeg voor mijn werkgever om te delen met ZZP'ers. Zij zullen er qua business geen last van hebben als ik voor mezelf begin. Er is geen sprake van beroepsgeheimen of bepaalde informatie die ik met mij meeneem als ik stop bij hen. Ik kan hun klanten prima een jaar mijden. Maar potentiële klanten niet, omdat we wel dezelfde doelgroep zouden bedienen.

Met mijn werkgever in gesprek gaan is de makkelijkste optie om informatie in te winnen, dat begrijp ik. En ik wil als het dichterbij komt ook een jurist raadplegen om te polsen hoe die er naar kijkt. Maar ik ben benieuwd, hoe kijken jullie hiernaar? Heeft er iemand ervaring met een vergelijkbare situatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat maakt het uit of je er nu met een jurist naar kijkt of later, "als het dichterbij is"? Je kunt beter nu zekerheid hebben over geldigheid en gevolgen van het beding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben geen jurist, maar impliceert het eerste punt niet dat je nooit een nieuwe baan in dit veld kunt nemen (tenzij een jaar niets ertussenin). Dat lijkt me zo onredelijk dat ik me niet kan voorstellen dat het standhoudt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt gelijk Champoo. Dat ga ik doen. In de tussentijd ben ik wel benieuwd naar hoe forummers hiernaar kijken en/of vergelijkbare ervaringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon nu laten bekijken. Hele veel werkgevers hebben zulke dingen erin staan maar dan blijkt dat een rechter als moet gehakt maakt van zulke bedingen. Meeste zijn onredelijk.

Zelfs als je ze tekent en ze zijn onredelijk kan je ze gewoon negeren, maar wel eerst naar laten kijken door arbeidsjurist.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de praktijk houden de meeste concurrentiebedingen geen stand
Alle reacties Link kopieren Quote
Een concurrentiebeding in een bepaalde tijd contract kan enkel als ze motiveren waarom het van toepassing moet zijn. Dat je bijvoorbeeld bepaalde expertise en kennis hebt die het rechtvaardigen om in dit geval een concurrentiebeding op te nemen. Dat lees ik in dit beding niet.

Het lastige is vaak wel dat als de werkgever hierin volhoudt dat de rechter er uiteindelijk een oordeel over geeft. Maar als je aangeeft de klanten van je werkgever een jaar met rust te laten, verwacht ik dat je sterk staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
07-02-2023 12:04
Een concurrentiebeding in een bepaalde tijd contract kan enkel als ze motiveren waarom het van toepassing moet zijn. Dat je bijvoorbeeld bepaalde expertise en kennis hebt die het rechtvaardigen om in dit geval een concurrentiebeding op te nemen. Dat lees ik in dit beding niet.

Het lastige is vaak wel dat als de werkgever hierin volhoudt dat de rechter er uiteindelijk een oordeel over geeft. Maar als je aangeeft de klanten van je werkgever een jaar met rust te laten, verwacht ik dat je sterk staat.
En waarom zou je dat gaan doen als dat misschien geheel niet hoeft?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
07-02-2023 12:04
Dat je bijvoorbeeld bepaalde expertise en kennis hebt die het rechtvaardigen om in dit geval een concurrentiebeding op te nemen. Dat lees ik in dit beding niet.
Dankjewel voor je reactie.
De kennis en expertise had ik al toen ik bij deze werkgever startte, ik weet niet of dat nog uitmaakt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
07-02-2023 12:15
Dankjewel voor je reactie.
De kennis en expertise had ik al toen ik bij deze werkgever startte, ik weet niet of dat nog uitmaakt?
De werkgever moet aantonen dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Dat zie ik niet direct van toepassing in jouw situatie (denk meer aan de financieel directeur die met veel kennis naar een concurrent gaat).
Concurrentiebeding geldt alleen op vast contract.

Bij tijdelijke contracten mag er geen concurrentiebeding worden opgenomen.

Jij hebt een jaarcontract dus deze vlieger gaat niet op. Je mag gewoon in dienst treden bij concurrent of zelf een concurrerend bedrijf starten.
Zou een mooie bak zijn dat je jaarcontract afloopt, deze niet wordt verlengd en je vervolgens ook niet elders in je vakgebied mag werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ntiebeding

Het is niet mogelijk om in een tijdelijk contract een concurrentiebeding op te nemen. Op deze regel is 1 uitzondering. Kan de werkgever aantonen dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen? Dan mag er een concurrentiebeding in het contract staan. Een motivatie in het contract moet duidelijk maken waarom sprake is van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. Zonder deze motivering is het beding niet geldig.


Staat in het contract een motivatie? Zo niet dan is het niet geldig.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
En zelfs met motivatie kan zo maar zijn dat onredelijk is/gevonden word. Of de motivatie is aangedikt ect.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in een ver verleden te maken gehad met een concurrentiebeding, maar dat bleek niet geldig te zijn bij een contract voor beperkte duur.

Ik weet niet hoe dat nu is, maar ik zou je hierover juridisch laten adviseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
07-02-2023 23:32
Staat in het contract een motivatie? Zo niet dan is het niet geldig.
Ja, staat erin. Maar heel eerlijk vind ik hoe ze dat toelichten wel discutabel. Er is geen sprake van beroepsgeheimen oid. En ik zou met de ervaring die ik al heb geen voordeel hebben bij de informatie waartoe ik binnen dit bedrijf toegang heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan zou ik een jurist het even laten lezen, het klinkt alsof je je er niets van hoeft aan te trekken
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Potentiële klanten waren bij mij alleen de klanten waar een sales traject loopt, dus niet de hele vijver. Aldus de jurist die met me meekeek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit beding gaat wel héél erg ver.

Ik heb ook zo iets maar er staat een beperking op de klanten waar ik zelf gewerkt heb. Dat vind ik logisch. Maar mijn bedrijf heeft veel klanten waar ik nooit iets mee te maken heb gehad. Daar mag ik dus gewoon voor werken.

Een verbod op 'potentiële' klanten slaat helemaal nergens op. Daarmee claimen ze heel Nederland en België want iedereen die geen klant is is per definitie 'potentiële klant'.

Ik zou een inperking tot klanten waar ik gewerkt heb logisch vinden. Je voorkomt dan dat zij jou ergens introduceren en dat je daarna op hun contact zelf verder gaat.
Het claimen van heel Nederland... niet zo netjes.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede nuance Thistle en Kooktmetknoflook.
Idealiter zou ik na dit jaarcontract nog één keer een jaarcontract krijgen en daarna als ZZP'er verder gaan. Ik denk dat wat jullie zeggen realistisch is, dus dan wil ik gaan kijken of het contract daarop aangepast kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
09-02-2023 09:04
Goede nuance Thistle en Kooktmetknoflook.
Idealiter zou ik na dit jaarcontract nog één keer een jaarcontract krijgen en daarna als ZZP'er verder gaan. Ik denk dat wat jullie zeggen realistisch is, dus dan wil ik gaan kijken of het contract daarop aangepast kan worden.
Nogmaals. Met een jaarcontract is een concurrentiebeding helemaal niet geldig. Het is dus helemaal niet op jou van toepassing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
09-02-2023 09:04
Goede nuance Thistle en Kooktmetknoflook.
Idealiter zou ik na dit jaarcontract nog één keer een jaarcontract krijgen en daarna als ZZP'er verder gaan. Ik denk dat wat jullie zeggen realistisch is, dus dan wil ik gaan kijken of het contract daarop aangepast kan worden.
Dat zou ik echt laten, hele beding lijkt gewoon (zoals heel vaak) helemaal niet rechtsgeldig, dus waarom zou je dat doen?
Heb je nu al echte juridisch advies gevraagd buiten forum?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat je aub adviseren door een jurist. Er zitten allemaal haken en ogen die wij totaal niet in kunnen schatten.

Wat is je beroep, in welke sector. Hoe is 'concurrentie' exact gedefinieerd, wat is de motivatie voor het zwaarwegend belang. Slaat de boeteclausule op het concurrentie- en/of relatiebeding? En is er een geografische afbakening opgenomen?

Echt, dit wil je niet zelf oppakken. Bovendien heb je kans dat je dit moet uitonderhandelen aan het einde van je dienstverband (bijv ze een x aantal partijen bij naam laten noemen waar je niet mee in zee gaat) of het wil laten gaan en dan gaat afwachten of zij het bij je aan gaan vechten.

Ik zou sowieso een goede rechtsbijstandsverzekering afsluiten (hebben vaak een wachttijd voordat je er recht op hebt) met de clausule 'werk'. Check daarbij ook of ze je dekken als je als ZZP'er (dus niet als particulier) een claim aan je broek krijgt. Want zelfs als je werkgever er een zaak van maakt die uiteindelijk door de rechter afgewezen wordt zitten daar vaak behoorlijke kosten aan.

Voor in de toekomst: nooit tekenen voor dit soort extreme concurrentie- en/of relatiebedingen (dit voor iedereen, niet alleen TO).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven