Werk & Studie alle pijlers

Vanaf welk bedrag kun je spreken van een hoog salaris?

20-06-2021 10:25 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een medior professional van 35-45 jaar. Exclusief vakantiegeld en bonussen

Voor mij persoonlijk:
< €3,000 laag
< €4,750 gemiddeld
< €6,000 hoog
Vanaf €8,000 heel hoog.

Edit: Dit betreft bruto maandsalaris exclusief bonussen en eindejaarsuitkering tot 1 maandsalaris of 13de maand, eventuele reiskosten, opleidingsbudget en telefoonkosten.

Wat is een hoog salaris? Vanaf:

Totaal aantal stemmen: 350

€3,000 (19%)
€4,000 (18%)
€5,000 (27%)
€6,000 (12%)
€7,000 (5%)
€8,000 (9%)
€9,000 (1%)
€10,000 (4%)
€12,000 (1%)
Ander (4%)
vraaghetaanviva wijzigde dit bericht op 20-06-2021 17:31
42.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-06-2021 09:06
De eerst schijf is €68508 : 12 = € 5709 bruto
Vakantiegeld en 13e maand en je komt op 4900 uit.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
23-06-2021 10:46
Vakantiegeld en 13e maand en je komt op 4900 uit.
maar op die manier lijkt je inkomen dus lager terwijl je inkomen gemiddeld over het jaar dus 5709 per maand bruto is. Hier maandelijks vakantiegeld en geen 13 maand maar het bedrag per jaar is hetzelfde. Dus niet 4900 bruto want een 13e maand is niet verplicht in ieder geval.
Maar ook geen 5.700. Want als je zegt ik verdien 5.700 bruto per maand, wordt het maandsalaris exclusief vakantiegeld bedoeld.
In de openingspost wordt ook gesproken over maandsalaris exclusief vakantiegeld.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
23-06-2021 11:16
In de openingspost wordt ook gesproken over maandsalaris exclusief vakantiegeld.
ja dan zou het vakantiegeld er wel af moeten volgens de definitie van TO. Laat ik het zo zeggen 68508 euro per jaar is gemiddeld per maand 5709 euro bruto, om een eerlijk beeld van inkomen binnen de eerste schijf weer te geven.
SimpeleZiel schreef:
23-06-2021 10:30
Dit vind ik nou niet per se een 'hoog inkomen' weergeven. Lekker lage hypotheek hebben of hypotheekvrij zijn, weekje all in Turkije is echt zo duur niet, en hele volksstammen die 1000 per maand sparen. En als je een hoog inkomen hebt maar ook hoge schulden, kan je dit misschien niet betalen. Maar je inkomen is er niet minder hoog om.

Vind het trouwens ook echt raar om rijkdom af te meten aan hoe vaak je het vliegtuig in stapt :wtf: wordt door meerdere mensen genoemd. Dat is dus waarom we met een groot klimaatprobleem zitten, vliegen als statussymbool..
Ik bedoel het niet letterlijk, ik noem een voorbeeld.
En ja, als je een huis geërfd heb en tegen 300 euro per maand (WOZ en onderhoudskosten) woont - en daarnaast nog een fantastisch vakantiehuisje hebt in Frankrijk (waar je heel milieubewust naar toe gaat met de trein), dan kun je heel rijk zijn met 3000 euro per maand. En je hebt ook nog eens een kostbare rijkdom aan vrije tijd als je die 3.000 euro per maand kunt verdienen door elk 12 uur per week te werken.
Maar écht rijk ben je als je heel ruim kunt leven zonder dat je daarvoor een salaris nodig hebt van jezelf en/of je partner.
Alle reacties Link kopieren
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
Orbifolia schreef:
23-06-2021 12:15
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
Ja dit is hier altijd heel opvallend idd
ludwina schreef:
23-06-2021 11:41
Maar écht rijk ben je als je heel ruim kunt leven zonder dat je daarvoor een salaris nodig hebt van jezelf en/of je partner.
Maar de vraag was niet wanneer je rijk bent, de vraag was wat een hoog inkomen is.
Orbifolia schreef:
23-06-2021 12:15
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
Dat veel mensen een inkomen van 4000 moeilijk of nooit zullen bereiken, wil nog niet zeggen dat het hoog is. Veel mensen halen dit wél.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-06-2021 10:51
maar op die manier lijkt je inkomen dus lager terwijl je inkomen gemiddeld over het jaar dus 5709 per maand bruto is. Hier maandelijks vakantiegeld en geen 13 maand maar het bedrag per jaar is hetzelfde. Dus niet 4900 bruto want een 13e maand is niet verplicht in ieder geval.
Ik had het er af gehaald omdat TO het specifiek heeft over salaris zonder vakantiegeld en dertiende maand. Het geeft een indicatie van wat de overheid vindt dat iemand in een baan met een hele gangbare cao (met vakantiegeld en 13e maand) per maand ongeveer moet krijgen voordat je in de categorie hogere inkomens valt.

Het is natuurlijk erg arbitrair. Je kunt namelijk ook zeggen dat de overheid vindt dat dit niveau op 1x Balkenende moet liggen. Immers kom je daarna in het gebied waarvan de overheid vindt dat dat publiek niet te verantwoorden hoog is om te betalen. Of dat het niveau op ongeveer 112.000 euro ligt, het punt waar je geen belastingvrij pensioen meer mag opbouwen.

Mijn reactie was dan ook vooral bedoeld dat het niet zomaar te concluderen is dat de overheid een scheiding maakt tussen laag en hoog bij 6000 euro per maand omdat daar in hun arbeidsvoorwaarden overwerkuren niet meer worden uitbetaald. Er zijn nog allemaal andere punten te kiezen waarbij de overheid aangeeft dat er wat hun betreft een grens ligt in inkomensniveau.

Die 68.000 tussen hoge en lage tarief inkomstenbelasting, de 112.000 max pensioengevend salaris, 209.000 het maximum salaris uit de wnt.

Dus wat vindt de overheid dan laag en hoog... Geen idee.
Orbifolia schreef:
23-06-2021 12:15
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
Maar je noemt niet de cardioloog en de radioloog in het ziekenhuis. Of de eigenaar van de detailhandel.
Zo lust ik er nog wel vier: er zijn genoeg beroepen waarin je nooit een hoog salaris zult verdienen, maar dat betekent niet dat je gebrek aan realiteitszin hebt als je iets pas een hoog salaris noemt als het boven het maximum van hun loonschaal komt.
Alle reacties Link kopieren
Orbifolia schreef:
23-06-2021 12:15
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
In mijn ogen is het juist heel goed dat er over dit soort dingen openlijk wordt gepraat. Door altijd maar meteen dit soort onderwerpen naar de prullenbak te verwijzen onder het mom van ‘wees blij met wat je krijgt’ of ‘anderen hebben het minder’, blijft het voor veel mensen onduidelijk wat ze in financiële zin waard zijn.

Als je de capaciteiten hebt om een beetje fatsoenlijk in een winkel te verkopen en daarvoor 1700 euro per maand krijgt voor fulltime werk, dan denk ik dat het hard nodig is dat je erachter komt dat je voor een eenvoudige kantoorbaan bijna het dubbele kunt krijgen. En dat je misschien moet overwegen om daar eens werk van te gaan maken.

Ik heb op plekken gewerkt waar mensen hetzelfde werk deden en er maar de helft voor betaald kregen. De helft! Precies hetzelfde werk, dezelfde uren, etc. Hoe dat kan: mensen krijgen iets aangeboden, accepteren het en praten er niet meer over. Ik heb best wat mensen uit mijn kennissenkring geholpen met sollicitatiebrieven en dan krijg je ook een beetje mee hoe veelal salarisonderhandelingen in gegaan worden: “ja, je kunt niet onderhandelen, is gewoon standaard CAO”, “ik ben al blij dat ik de baan krijg”, “ja ik heb eigenlijk geen idee wat de collega’s daar verdienen”, “weet niet wat normaal is in de markt.” En ook mensen die ergens al vijf jaar zitten en geen stap maken in hun salaris die genoegen nemen met de uitleg dat er nu eenmaal geen ruimte is voor een verhoging. Neem daar eens geen genoegen mee en ga bij het bedrijf om de hoek precies dezelfde baan doen waar ze je bij een overstap een stuk beter gaan belonen.

En ja, je kunt dit heel makkelijk afschieten door te zeggen: je hebt niet zomaar altijd te kiezen waar je kunt werken. En dat klopt in zekere zin ook wel. Maar blijven zitten waar je zit, je oogkleppen op is wel makkelijk met de aanname dat “de markt zo tegenzit”. Dat is gewoon onzin.

Er zou op school ook best meer aandacht hiervoor mogen komen. En ik zou het helemaal geen slecht idee vinden als bedrijven openbaar maken wat ze aan iedere werknemer betalen. Men mag best weten dat die flapdrol van de vierde etage, die de hele dag z’n krantje zit te lezen om onverklaarbare reden met meer geld naar huis gaat dan de directeur...
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
23-06-2021 12:23
Dat veel mensen een inkomen van 4000 moeilijk of nooit zullen bereiken, wil nog niet zeggen dat het hoog is. Veel mensen halen dit wél.
En dan zijn er ook nog eens heel erg veel mensen die een inkomen van 4000 euro zouden kunnen krijgen als ze geen parttime contract hadden gehad.
Alle reacties Link kopieren
Modaal (meest voorkomend) is het genoemde iets meer dan 3000 bruto. Je kunt dus wel allemaal theorieën verzinnen waarom mensen geen genoegen moeten nemen met hun salaris, maar kennelijk is er toch ook een systeem van waardetoekenning. Kantoorwerk betaalt vaak beter dan met je handen, tenzij het een speciaal kunstje met je handen is (chirurg) waarvoor je lang naar school moet en/of wat weinig mensen kunnen.
Dan klinkt het natuurlijk erg stoer en ‘wij onder elkaar haha’ om te doen of 12.000 per maand niet hoog is, maar dat is dan alleen maar jouw waarheid.
Alle reacties Link kopieren
Orbifolia schreef:
23-06-2021 12:15
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
Is vrijwel overal waar het om geld gaat. Op internetfora iig.
Ja dat ligt natuurlijk aan ál die mensen op het internet óveral. En niet omdat je zelf misschien een wat vertekend beeld hebt... Nee het zijn al die andere mensen die het mis hebben :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Orbifolia schreef:
23-06-2021 12:15
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
Wat een gelul zeg! Ik heb mijn voeten echt wel op de grond hoor. En ja verdien ruim meer dan dan 4500 bruto en partner ook. Mag dat niet meer ofzo...kom op zeg.
Orbifolia schreef:
23-06-2021 12:15
In dit soort topics lijkt het Viva publiek echt in een totaal andere wereld te leven. Voor heel veel mensen is 4000€ bruto hoog en gaan ze daar nooit voorbij of halen dat net na zo veel jaar ervaring of door onregelmatigheidstoeslag. Neem de zorg; van verpleegkundige, tot operatieassistent tot hartfunctielaborant, daar eindig je rond de 4500€ bruto. Neem de detailhandel, het gros van de mensen komt daar niet boven het minimumloon uit wat nog geen 1700€ bruto per maand is. Zet even je voeten op de grond zeg!
Ziedaar, projectie in action :)
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
23-06-2021 19:12
Ziedaar, projectie in action :)

Jij steeds met je projectie. Hoe weet jij nou dat Orbifolia 'weinig' verdient en dit een gevalletje projectie is?
*Moxxie* schreef:
23-06-2021 19:28
Jij steeds met je projectie. Hoe weet jij nou dat Orbifolia 'weinig' verdient en dit een gevalletje projectie is?
Wat boeit dat? Voor de rest, lees de post.
Alle reacties Link kopieren
Projectie is negatieve emoties verdringen of ontkennen door anderen de schuld te geven. Als jij Orbifolia's post projectie noemt ga ik ervan uit dat je bedoelt dat ze zelf geen hoog inkomen heeft en dat voor zichzelf probeert te vergoelijken door te zeggen dat heel veel groepen slecht betaald krijgen. "Dus ik kan er niks aan doen."
Alle reacties Link kopieren
Het was gewoon een slechte vraag. Wat een hoog salaris is, is al subjectief, maar een medior professional van 35-45? Dat hangt af van de branche, het opleidingsniveau, aantal jaren ervaring, etc.
Als TO had gevraagd wat een gangbaar salaris zou zijn voor een zeg account manager op mbo niveau in de dakkapellen- en kozijnenbranche, had ze veel bruikbaarder antwoorden gekregen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-06-2021 20:20
Het was gewoon een slechte vraag. Wat een hoog salaris is, is al subjectief, maar een medior professional van 35-45? Dat hangt af van de branche, het opleidingsniveau, aantal jaren ervaring, etc.
Als TO had gevraagd wat een gangbaar salaris zou zijn voor een zeg account manager op mbo niveau in de dakkapellen- en kozijnenbranche, had ze veel bruikbaarder antwoorden gekregen.
Ik denk dat mensen het ingewikkelder maken dan het is. De vraag is subjectief, er is dus geen goed of fout antwoord.
Het is gewoon wat jij zelf beschouwt als hoog. Dat kan € 5000 of € 10000 los van welk beroep dan ook. Voor mij is €6000 hoog. Voor de functie chirurg is die laag maar dat neemt niet weg dat het in mijn optiek een hoog salaris is.
Als je het aan die chirurg vraagt dan zal die misschien vanaf €15,000 hoog vinden maar dat zal dan weer niet hoog zijn voor de directeur van het IMF bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven