Werk & Studie alle pijlers

Vanuit nachtdienst door naar late dienst

20-06-2019 22:08 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Aangezien ik niets van het cao begrijp vraag ik het hier. Ik ben maandag begonnen met mijn nachtdiensten en zaterdagochtend om 7:00 kom ik uit mijn laatste nachtdienst. Nu moet ik dezelfde zaterdag om 15:00 weer beginnen aan een avonddienst, dit mag toch niet?

Ik heb de dienst gister zelf aangenomen, maar er niet bij stilgestaan dat ik zaterdagochtend pas uit de nacht kom. Volgens mijn ploeg leider mag dit wel, maar dat lijkt me heel stug aangezien er maar 8 uurtjes tussen de 2 diensten zit.

Mag ik deze dienst alsnog weigeren of staat het bedrijf toch in z'n recht?

Alvast bedankt!

Groetjes Mirjam
Alle reacties Link kopieren
Nee mag niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt m zelf aangenomen . Weet niet of t mag.
https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/ke ... achtdienst
Misschien mag het officieel niet maar het gebeurt wel vaker en je hebt hem zelf aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Geen flauw idee. Soms ben ik om 22.00 uur klaar als er een meeting in de avond is, en dan moet ik de volgende ochtend gewoon om 08.00 uur weer present zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nee dat lijkt mij niet. Ben zelf al jaren roosteraar in de zorg en dit kan bij ons echt niet.
Het is anders in een late dienst-vroege dienst combinatie, dit mag een aantal keer met 8 uur rust. Maar nacht diensten doen iets met je slaap/waak ritme en na een week nachtdienst moet je herstellen alvorens weer normale tijden te gaan draaien.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-06-2019 22:11
Geen flauw idee. Soms ben ik om 22.00 uur klaar als er een meeting in de avond is, en dan moet ik de volgende ochtend gewoon om 08.00 uur weer present zijn.
Ja, dat is ook echt vergelijkbaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op minimaal 8 uur slaap, binnen deze 8 uren hoef je niet te reizen.

Trek zelf je conclusies.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-06-2019 22:12
Ja, dat is ook echt vergelijkbaar.
Lijkt me wel. Dan werk ik tot 2200 uur en moet om 0800 uur weer aanwezig zijn. Dat is toch hetzelfde als tot 0700 uur werken en dan om 1500 uur weer moeten beginnen? Het aantal tussenliggende rusturen verschilt volgens mij niet echt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-06-2019 22:17
Lijkt me wel. Dan werk ik tot 2200 uur en moet om 0800 uur weer aanwezig zijn. Dat is toch hetzelfde als tot 0700 uur werken en dan om 1500 uur weer moeten beginnen? Het aantal tussenliggende rusturen verschilt volgens mij niet echt.
Nachtdienst.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-06-2019 22:17
Lijkt me wel. Dan werk ik tot 2200 uur en moet om 0800 uur weer aanwezig zijn. Dat is toch hetzelfde als tot 0700 uur werken en dan om 1500 uur weer moeten beginnen? Het aantal tussenliggende rusturen verschilt volgens mij niet echt.
Veel mensen slapen slecht als ze de nacht hebben. En je bent gewoon niet echt, echt fit. Je hele bioritme ligt op zijn reet.
Dus nee ; het is niet hetzelfde.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is veel te kort qua rust en ze hadden het je niet moeten vragen. Ik heb echter ook wel dit soort dingen gezien maar dan was het wel voorwaarts roterend..dus een avonddienst met een nachtdienst er achteraan. Als de nachtdienst ineens ziek werd in de avond bv. Ik zou het morgenochtend toch aankaarten. Dat ze gaan proberen een ander te vinden.

Volgens de arbeidtijdenwet is zeer incidenteel een schending in de werk en rust uren toelaatbaar maar dat moet dan ook echt een uitzondering zijn.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-06-2019 22:11
Geen flauw idee. Soms ben ik om 22.00 uur klaar als er een meeting in de avond is, en dan moet ik de volgende ochtend gewoon om 08.00 uur weer present zijn.
:rofl: Poeh, wat een prestatie.


Nee, dat mag niet na 5 nachten een late er direct achteraan.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-06-2019 22:17
Lijkt me wel. Dan werk ik tot 2200 uur en moet om 0800 uur weer aanwezig zijn. Dat is toch hetzelfde als tot 0700 uur werken en dan om 1500 uur weer moeten beginnen? Het aantal tussenliggende rusturen verschilt volgens mij niet echt.
Los van de nachtdienst wat inderdaad aanslag op lijf is is dit een wezenlijk verschil in aantal tussenliggende uren (25% meer) . Daarbij kun je gewoon in de nacht slapen en dus dieper dan overdag is dit de 6e aansluitende werkdag voor TO.
TO ik kan me niet voorstellen dat het mag maar weet het niet zeker, maar lijkt me zwaar!
Nee, bij ons hoort zelfs 48 uur te zitten van een nacht naar een dag of avonddienst. Tenzij je er zelf voor kiest.
pejeka schreef:
20-06-2019 22:11
Geen flauw idee. Soms ben ik om 22.00 uur klaar als er een meeting in de avond is, en dan moet ik de volgende ochtend gewoon om 08.00 uur weer present zijn.
Alsof dat hetzelfde is!!! Na je laatste nacht slaap je dus die zaterdag nog. Nachten zijn stuk vermoeiender dan overdag!!
Wat een domme reactie
pejeka schreef:
20-06-2019 22:17
Lijkt me wel. Dan werk ik tot 2200 uur en moet om 0800 uur weer aanwezig zijn. Dat is toch hetzelfde als tot 0700 uur werken en dan om 1500 uur weer moeten beginnen? Het aantal tussenliggende rusturen verschilt volgens mij niet echt.
Jij bent echt dom
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
20-06-2019 22:30
Alsof dat hetzelfde is!!! Na je laatste nacht slaap je dus die zaterdag nog. Nachten zijn stuk vermoeiender dan overdag!!
Wat een domme reactie
Mijn man heeft jaren en jaren regelmatig nachtdiensten gewerkt en vermoeiender waren die niet. 8 uur werken is nou eenmaal gewoon 8 uur werken, of dat nou overdag of in de avond is. En ja, hij heeft het ook meegemaakt, bij ziekte van collega's bijvoorbeeld, dat hij na een paar dagennachtdienst nog gewoon twee avonddiensten draaide, dus om 07.00 uur thuis en om 14.00 uur weer beginnen. Eerlijk is eerlijk, tuurlijk was hij daar ook niet altijd blij mee, maar soms breekt nood wet. Je kan ook een tehuis met mensen niet gewoon op slot doen zonder personeel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Volgens mij moet er minstens 12 uur zitten tussen de ene dienst en de volgende.
Nee natuurlijk niet
Morgen gelijk contact opnemen
Alle reacties Link kopieren
In welke branche werk je TO?
Je hebt de dienst dan wel zelf aangenomen, maar het is je wel gevraagd in de periode dat je nachtdienst draait, en iedereen weet dat je dan niet zo helder bent, dus ik vind jouw ploegleider geslepen, hij had jou dit helemaal niet mogen vragen.
Als jij om 7u uit de nacht komt dan slaap je op zn vroegst 8u 8.30, en dan zou je om 15u weer fris en fruitig aan de bak moeten, dat is mi vragen om grove fouten.

Gewoon weer op terugkomen hoor TO, en voet bij stuk houden.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 22:43
Volgens mij moet er minstens 12 uur zitten tussen de ene dienst en de volgende.
Hoe kan het dan dat onze leiders op het Binnenhof soms tot 3 uur in de nacht vergaderen en dan daarna om 09.00 uur weer present zijn om de besprekingen voort te zetten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Cateautje schreef:
20-06-2019 22:43
Volgens mij moet er minstens 12 uur zitten tussen de ene dienst en de volgende.
Nou dan hadden ze in die 27 jaar wel eens naar mijn rooster mogen kijken als dat zo is.
pejeka schreef:
20-06-2019 22:41
Mijn man heeft jaren en jaren regelmatig nachtdiensten gewerkt en vermoeiender waren die niet. 8 uur werken is nou eenmaal gewoon 8 uur werken, of dat nou overdag of in de avond is. En ja, hij heeft het ook meegemaakt, bij ziekte van collega's bijvoorbeeld, dat hij na een paar dagennachtdienst nog gewoon twee avonddiensten draaide, dus om 07.00 uur thuis en om 14.00 uur weer beginnen. Eerlijk is eerlijk, tuurlijk was hij daar ook niet altijd blij mee, maar soms breekt nood wet. Je kan ook een tehuis met mensen niet gewoon op slot doen zonder personeel.
Nachtdiensten zijn een aanslag op je lijf en ook slecht voor je gezondheid en dus wel veel vermoeiender. Maar in jouw leefwereld uiteraard niet!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven