Veranderen van baan in de hulpverlening. Nu wel verstandig?
woensdag 23 september 2009 om 13:55
Hoi,
Ik ben werkzaam in de jeugdhulpverlening en heb SPH als achtergrond. Ik werk 1 jaar binnen de jeugdhulpverlening en heb verder 1 jaar werkervaring als ambulant hulpverlener bij kinderen met een stoornis en/of ontwikkelingsachterstand en in de dagopvang voor kinderen met een verstandelijke beperking.
Ik heb momenteel een fulltime baan bij Bureau Jeugdzorg (een vast contract). Ik begin een beetje te twijfelen of het werk wat ik doe wel bij me past, daarom ben ik gaan zoeken naar vacatures. Maar ik vraag me af, is het wel verstandig om in deze tijd te veranderen van baan? Ik wil namelijk wel (na een proefperiode) uitzicht hebben op een vaste aanstelling gezien mijn vaste lasten.
Veranderen van baan dus. Is dat nu wel zo verstandig?
Wie heeft dit ook en denkt er ook over na om van baan te veranderen? Wie solliciteert momenteel in de hulpverlening en kan me vertellen of dit wel of niet goed verloopt?
Bedankt!
Ik ben werkzaam in de jeugdhulpverlening en heb SPH als achtergrond. Ik werk 1 jaar binnen de jeugdhulpverlening en heb verder 1 jaar werkervaring als ambulant hulpverlener bij kinderen met een stoornis en/of ontwikkelingsachterstand en in de dagopvang voor kinderen met een verstandelijke beperking.
Ik heb momenteel een fulltime baan bij Bureau Jeugdzorg (een vast contract). Ik begin een beetje te twijfelen of het werk wat ik doe wel bij me past, daarom ben ik gaan zoeken naar vacatures. Maar ik vraag me af, is het wel verstandig om in deze tijd te veranderen van baan? Ik wil namelijk wel (na een proefperiode) uitzicht hebben op een vaste aanstelling gezien mijn vaste lasten.
Veranderen van baan dus. Is dat nu wel zo verstandig?
Wie heeft dit ook en denkt er ook over na om van baan te veranderen? Wie solliciteert momenteel in de hulpverlening en kan me vertellen of dit wel of niet goed verloopt?
Bedankt!

woensdag 23 september 2009 om 14:23
Ik ben per maart 2009 in een nieuwe functie binnen de hulpverlening begonnen (overgestapt binnen de hulpverlening, wel een andere doelgroep en andere functie). Bij mij ging het prima! Er zijn ook nu nog voldoende vacatures, ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was.
En, bedenk je wel, hoe slechter het gaat met de Nederlanders, hoe meer hulpverlening er nodig is...
En, bedenk je wel, hoe slechter het gaat met de Nederlanders, hoe meer hulpverlening er nodig is...
woensdag 23 september 2009 om 14:31
Hahaha, nou dat laatste zinnetje klopt zeker!
Ik werk dus bij Bureau Jeugdzorg en er zijn alleen maar meer en meer aanmeldingen de laatste tijd!
Maar ik wil graag met kinderen werken en die lijken niet echt last te hebben van de crisis. Het is meer dat de ouders gaan zitten stressen, banen kwijtraken, in de financiele problemen komen enz.
Ik werk dus bij Bureau Jeugdzorg en er zijn alleen maar meer en meer aanmeldingen de laatste tijd!
Maar ik wil graag met kinderen werken en die lijken niet echt last te hebben van de crisis. Het is meer dat de ouders gaan zitten stressen, banen kwijtraken, in de financiele problemen komen enz.
woensdag 23 september 2009 om 14:38
Ik heb juist net een baan aangenomen in de jeugdhulpverlening, had het in de zorg allemaal wel een beetje gezien..
We gaan een spannende tijd tegemoet, moeten er namelijk ook voor verhuizen, we weten alleen nog niet waar naartoe (wel in onze regio) en waneer precies.
Maar wat jou betreft, je geeft je baan toch niet op voordat je iets anders hebt gevonden? Rondneuzen en gesprekken aangaan kan nooit kwaad toch?
We gaan een spannende tijd tegemoet, moeten er namelijk ook voor verhuizen, we weten alleen nog niet waar naartoe (wel in onze regio) en waneer precies.
Maar wat jou betreft, je geeft je baan toch niet op voordat je iets anders hebt gevonden? Rondneuzen en gesprekken aangaan kan nooit kwaad toch?
woensdag 23 september 2009 om 14:43
Nee, ik geef niks op zolang ik nog niets anders heb gevonden. En je hebt gelijk, rondneuzen en gesprekken aangaan kunnen geen kwaad. Misschien moet ik het ook maar gewoon doen. Maar wat me afschrikt zijn de verhalen dat contracten niet zomaar meer worden verlengt, niet dat ik dat specifiek in de hulpvelrening heb gehoord maar wel in andere branches. Mijn vriend is dat ook overkomen, hij moet nu halsoverkop een andere baan zoeken en ik wil niet dat mij dat ook gaat gebeuren.... Maar misschien gebeuren dit soort dingen niet zo snel in de hulpverlening omdat er zo goed als altijd werk is. Daarom eigenlijk ook mijn topic, om verhalen van anderen te horen en mezelf er van overtuigen dat ik het moet proberen (of niet dus, haha)

woensdag 23 september 2009 om 14:47
Jann, ik zou het gewoon doen. Over het algemeen krijg je in eerste instantie een contract van een jaar met een proeftijd van een maand, en daarna een contract voor onbepaalde tijd. Dat was voorheen vaak ook al zo en is dus niet veranderd.
Ik denk dat ook de jeugdhulpverlening niet veel te lijden zal hebben onder de crisis. Gewoon doen dus!
Ik denk dat ook de jeugdhulpverlening niet veel te lijden zal hebben onder de crisis. Gewoon doen dus!
woensdag 23 september 2009 om 15:24
Ik werk niet in de hulpverlening, maar heb wel een bloedhekel gekregen aan al die collega's die na slechts 1 jaar al weer op zoek gingen naar een Nieuwe Uitdaging. Ze waren dan pas nét ingewerkt en konden bij wijs van spreken pas net zonder zijwieltjes fietsen... Alle 'verdieping' in de functie hadden ze nog niet eens gezien. En alle echte problemen waren door anderen opgelost.
Toen ik later in sollicitatieprocedures CV's mocht beoordelen waren de jobhoppers de eersten die op de stapel 'afwijzen' kwamen.
Toen ik later in sollicitatieprocedures CV's mocht beoordelen waren de jobhoppers de eersten die op de stapel 'afwijzen' kwamen.
...
woensdag 23 september 2009 om 15:37
@ankalida: ik snap je reactie en frustraties van jobhoppers. Daar zou ik zelf ook een bloedhekel aan krijgen als ik er meerderen achter elkaar tegen zou komen.
Ik ben zelf echter echt niet zo en daarbij is het werk wat ik nu doe echt heel zwaar. De werkdruk bij Bureau Jeugdzorg is enorm hoog, het takenpakket per hulpverlener is veel te groot. Steeds meer moet en moet en dan nog al die administratieve handelingen want alles moet geregistreerd worden. Steeds meer aanmeldingen en aanmeldingen, wachtlijsten groeien. Niet echt motiverend kan ik je zeggen. En de werkdruk dat nekt me denk ik op den duur. Dus ga ik verder kijken, logisch lijkt mij.
Ik ben zelf echter echt niet zo en daarbij is het werk wat ik nu doe echt heel zwaar. De werkdruk bij Bureau Jeugdzorg is enorm hoog, het takenpakket per hulpverlener is veel te groot. Steeds meer moet en moet en dan nog al die administratieve handelingen want alles moet geregistreerd worden. Steeds meer aanmeldingen en aanmeldingen, wachtlijsten groeien. Niet echt motiverend kan ik je zeggen. En de werkdruk dat nekt me denk ik op den duur. Dus ga ik verder kijken, logisch lijkt mij.
woensdag 23 september 2009 om 17:15
Soya, ik zeg toch: alle echte problemen waren al door een ander opgelost.
TO, het eerste jaar in een nieuwe baan is erg vermoeiend. Je hebt geen routine in de administratieve dingen enzo. Als het écht niks voor je is dan moet je op zoek gaan naar wat anders, maar bij elke baan geldt: het eerste jaar is erg intensief en pas het tweede jaar kun je dingen op routine doen.
TO, het eerste jaar in een nieuwe baan is erg vermoeiend. Je hebt geen routine in de administratieve dingen enzo. Als het écht niks voor je is dan moet je op zoek gaan naar wat anders, maar bij elke baan geldt: het eerste jaar is erg intensief en pas het tweede jaar kun je dingen op routine doen.
...
donderdag 24 september 2009 om 16:37
donderdag 24 september 2009 om 19:05
vrijdag 25 september 2009 om 15:35
@Ionbonton: binnen Bureau Jeugdzorg kan ik niets anders doen. Ja kan wel, maar dat is alleen maar weer nog heftiger (gedwongen hulpverlening of bij de Raad van Kinderbescherming bijvoorbeeld). Vanuit BJZ worden er geen training oid aan kinderen gegeven. Het is ambulante hulpverlening, wat inhoud dat er slechts enkele contacten op jaar basis zijn en in de meeste gevallen zelfs maar 1 of 2 contacten per jaar.
Dat is ook wat me stoort. Ik wil meer contact met clienten (kinderen en ouders). Ik wil een band met ze op kunnen bouwen en zelf werken aan de doelen die zijn opgesteld. Nu ben ik degene die een verslag schrijft en doelen opsteld en het dan doorschuif naar de uitvoerende zorgaanbieder. Ik zit gewoon een beetje op het verkeerde plekje in de schakel voor mijn gevoel.
Dat is ook wat me stoort. Ik wil meer contact met clienten (kinderen en ouders). Ik wil een band met ze op kunnen bouwen en zelf werken aan de doelen die zijn opgesteld. Nu ben ik degene die een verslag schrijft en doelen opsteld en het dan doorschuif naar de uitvoerende zorgaanbieder. Ik zit gewoon een beetje op het verkeerde plekje in de schakel voor mijn gevoel.
zondag 27 september 2009 om 10:37
Jann, ik zou er voor gaan hoor.
Gewoon rondkijken naar leuke vacatures en eventueel open sollicitaties schrijven.
Het is zonde om te blijven zitten als het niet bij je past.
Bedoel je dat je liever bv groepsleider zou zijn bij een medisch kleuterdagverblijf of dagkliniek voor kinderen met psychiatrische stoornissen? Of meer 1 op 1 werken met kinderen en ouders?
Gewoon rondkijken naar leuke vacatures en eventueel open sollicitaties schrijven.
Het is zonde om te blijven zitten als het niet bij je past.
Bedoel je dat je liever bv groepsleider zou zijn bij een medisch kleuterdagverblijf of dagkliniek voor kinderen met psychiatrische stoornissen? Of meer 1 op 1 werken met kinderen en ouders?
zondag 27 september 2009 om 20:32
Ionbonton: ik denk dat groepswerk meer mijn ding is. Lekker aan de slag met de kinderen samen met collega's. Ik kan ook wel zelfstandig functioneren maar vind het werken in teamverband gezelliger en prettiger. Dus ja zoiets als een MKD of andere dagbehandeling. Wil liever niet onregelmatig gaan werken trouwens. Ben nu zo gehecht aan mijn vrije weekenden. Helaas zijn de vacatures hierin schaars. Maar ik blijf rustig afwachten, ik heb tenslotte werk. En het is niet zo dat ik met grote tegenzin naar werk ga. Heb super leuk contact met collega's dus dat is ook een groot voordeel en er zijn gewoon een paar taken in mijn werk die ik niet leuk vind, Gelukkig ook nog wel leuke dingen te doen dus!
Zit jij ook in de jeugdhulpverlening trowuens?
Zit jij ook in de jeugdhulpverlening trowuens?
zondag 27 september 2009 om 20:59
Hoi Stoeptegel,
Ja de een noemt zichzelf een ambulant hulpverlener, de ander een maatschappelijk werker. Wat ik doe zijn screeningsgesprekken. In kaart brengen wat de problemen zijn. Voor dat probleem zoek ik een passende vorm van hulpverlening, daar geef ik dan een indicatie voor af. Het kind, en zijn ouders gaan met die indicatie naar de zorgaanbieder. Zij voeren de hulpverlening uit. Ik verdwijn dan naar de achtergrond en kom hooguit in beeld als er weer iets nodig is wat indicaties betreft en bij evaluaties bij de afronding van de hulpverlening. Allen bij de intensiever zaken voeren we casemanagement uit. Dan heb je gemiddeld 1x per maand contact met het gezin en de hulpverleners die betrokken zijn met het gezin. Daarnaast nog vele andere taken, maar dat betreft ook geen contact met clienten.
Zo zit dat een beetje in elkaar bij BJZ.
Ja de een noemt zichzelf een ambulant hulpverlener, de ander een maatschappelijk werker. Wat ik doe zijn screeningsgesprekken. In kaart brengen wat de problemen zijn. Voor dat probleem zoek ik een passende vorm van hulpverlening, daar geef ik dan een indicatie voor af. Het kind, en zijn ouders gaan met die indicatie naar de zorgaanbieder. Zij voeren de hulpverlening uit. Ik verdwijn dan naar de achtergrond en kom hooguit in beeld als er weer iets nodig is wat indicaties betreft en bij evaluaties bij de afronding van de hulpverlening. Allen bij de intensiever zaken voeren we casemanagement uit. Dan heb je gemiddeld 1x per maand contact met het gezin en de hulpverleners die betrokken zijn met het gezin. Daarnaast nog vele andere taken, maar dat betreft ook geen contact met clienten.
Zo zit dat een beetje in elkaar bij BJZ.
maandag 28 september 2009 om 09:36
Jann, ik werk 1 op 1 met kinderen, ik doe psychologische onderzoeken/testen bij kinderen.
Het is goed dat je weet wat je eigenlijk het liefste zou doen, er komt vast nog wel een leuke vacature. En uitzicht op een vaste aanstelling is denk ik iets wat meestal wel bekend is bij een vacature. Je hebt dan natuurlijk een proefperiode, maar als jij dat zo graag doet (groepswerk) zou ik erop vertrouwen dat dat wel goed komt.
Misschien kun je eens bellen naar instellingen.
Of een open sollicitatie sturen. Mij valt op dat op de websites van de meeste instellingen altijd wel vernoemd staat dat je een open sollicitatie kunt sturen als er op dat moment geen vacature is maar je wel graag bij die instelling zou willen werken. En ik kan me dat wel voorstellen. Want als er een zeer gemotiveerde brief binnenkomt zegt dat al heel veel voor hen.
Het is goed dat je weet wat je eigenlijk het liefste zou doen, er komt vast nog wel een leuke vacature. En uitzicht op een vaste aanstelling is denk ik iets wat meestal wel bekend is bij een vacature. Je hebt dan natuurlijk een proefperiode, maar als jij dat zo graag doet (groepswerk) zou ik erop vertrouwen dat dat wel goed komt.
Misschien kun je eens bellen naar instellingen.
Of een open sollicitatie sturen. Mij valt op dat op de websites van de meeste instellingen altijd wel vernoemd staat dat je een open sollicitatie kunt sturen als er op dat moment geen vacature is maar je wel graag bij die instelling zou willen werken. En ik kan me dat wel voorstellen. Want als er een zeer gemotiveerde brief binnenkomt zegt dat al heel veel voor hen.
maandag 28 september 2009 om 21:14
Jann ik begrijp dus dat jij zelf niet bij de gezinnen thuis werkt, hoogstens bij intensievere zaken en dan 1 x per maand. Ik kan me dan ook voorstellen dat je dat contact mist in je baan. Ik had ook alle taken die jij nu hebt met het verschil dat ik zelf op zeer regelmatige basis in het gezin was. Wat ik weet is dat het takenpakket van een ambulant hulpverlener, en ze zoeken dar nog steeds vaak mensen voor. Maatschappelijk werker is m.i. toch een geheel andere functie, ook al zitten daar facetten in die je ook gebruikt als ambulant hulpverlener.