verbeterplan verzorgende ig
donderdag 27 september 2018 om 20:19
Ik volg de opleiding verzorgende ig.
Voor mijn proeve van bekwaamheid ben ik bezig met een verbeterplan over voetverzorging bij ouderen.Het is namelijk gebleken dat hun voeten niet altijd goed gewassen en geobserveerd worden met gevolgen van dien.Voetschimmel en het niet opmerken van wondjes wat funest kan zijn voor zorgvragers met diabetes.
Het onderwerp is op school goed gekeurd en ik heb het ook allemaal op papier staan;alleen moet ik nog acties gaan bedenken die er voor gaan zorgen dat mijn collega's hier mee aan de gang gaan en dat ook gaan bewijzen.Ik weet alleen nog niet hoe.
Wie kan mij wat tips geven?
Voor mijn proeve van bekwaamheid ben ik bezig met een verbeterplan over voetverzorging bij ouderen.Het is namelijk gebleken dat hun voeten niet altijd goed gewassen en geobserveerd worden met gevolgen van dien.Voetschimmel en het niet opmerken van wondjes wat funest kan zijn voor zorgvragers met diabetes.
Het onderwerp is op school goed gekeurd en ik heb het ook allemaal op papier staan;alleen moet ik nog acties gaan bedenken die er voor gaan zorgen dat mijn collega's hier mee aan de gang gaan en dat ook gaan bewijzen.Ik weet alleen nog niet hoe.
Wie kan mij wat tips geven?
donderdag 27 september 2018 om 21:08
Je kunt bijvoorbeeld een risicoprofiel maken van de patiënt waar er extra aandacht nodig is bij de voetverzorging.
Bijv: cliënten met diabetes, cliënten met dementie/alzheimer etc.
Zodra een client in het risicoprofiel past kun je een interventielijst oid inzetten.
- Bij de adl nadrukkelijk de voeten controleren op wondjes/schimmels
Zodra die er zijn volgen er toch vanzelf verpleegkundige handelingen?
Ik wil je best verder helpen maar ik weet niet precies wat je zoekt.
Moet je het echt gaan uitvoeren of alleen op papier?
Bijv: cliënten met diabetes, cliënten met dementie/alzheimer etc.
Zodra een client in het risicoprofiel past kun je een interventielijst oid inzetten.
- Bij de adl nadrukkelijk de voeten controleren op wondjes/schimmels
Zodra die er zijn volgen er toch vanzelf verpleegkundige handelingen?
Ik wil je best verder helpen maar ik weet niet precies wat je zoekt.
Moet je het echt gaan uitvoeren of alleen op papier?
donderdag 27 september 2018 om 21:32
Ik heb deze opleiding ook gedaan en vind dat je een goed onderwerp heb gekozen.
Misschien een scheidslijn aanbrengen tussen de taken van de VZ/VP en de pedicure? Aan gaan geven wanneer je de pedicure inschakelt, wie de afspraken maakt met de pedicure (zorg of de bewoner/familie)
Het onderwerp aankaarten wat nu goede voetzorg is, daar kan iedereen namelijk een andere kijk op hebben.
Ooh ook heel belangrijk om mee te nemen: de diabetische voet, daar mag (bij ons) alleen de pedicure aan komen ivm wondjes.
En ik weet niet welke doelgroep het is, maar bv. bij PG kan het zijn dat de bewoner het helemaal niet fijn vind dat iemand aan zijn/haar voeten zit, dit zou ik ook bespreekbaar maken.
Succes!
Misschien een scheidslijn aanbrengen tussen de taken van de VZ/VP en de pedicure? Aan gaan geven wanneer je de pedicure inschakelt, wie de afspraken maakt met de pedicure (zorg of de bewoner/familie)
Het onderwerp aankaarten wat nu goede voetzorg is, daar kan iedereen namelijk een andere kijk op hebben.
Ooh ook heel belangrijk om mee te nemen: de diabetische voet, daar mag (bij ons) alleen de pedicure aan komen ivm wondjes.
En ik weet niet welke doelgroep het is, maar bv. bij PG kan het zijn dat de bewoner het helemaal niet fijn vind dat iemand aan zijn/haar voeten zit, dit zou ik ook bespreekbaar maken.
Succes!
donderdag 27 september 2018 om 22:10
Hebben jullie een vaste dag voor nagels knippen ? Dan zou er meteen gekeken kunnen worden naar wondjes / schimmel. En bij mensen met diabetes en steunkousen zou de avonddienst een dagelijkse check kunnen doen.
Met een aftekenlijst. ( nog meer om in te vullen... )
Met een aftekenlijst. ( nog meer om in te vullen... )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 27 september 2018 om 22:24
Wij mogen geen teennagels knippen, maar ik merk dat het drogen slecht gedaan wordt door sommige collega's. Ik ben zelf van de tenenmaffia, van huis uit meegekregen, en zorg altijd dat ik de tenen goed droog. Bij mensen met heel pijnlijke voeten/tenen doe ik dat met een tissue/papieren zakdoek. Dan kun je ook goed zien of het echt droog is.
Oren worden trouwens ook nog wel eens "vergeten".
Oren worden trouwens ook nog wel eens "vergeten".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 28 september 2018 om 13:32
Dank voor jullie reacties!Het gaat om acties die in de praktijk plaats moeten vinden.
Het lastige is allleen dat we allemaal vaak meestal alleen werken op de groep.
Wat ik zelf als wel heb is dit:
Als een verzorgende geen tijd heeft om overdag de voeten van een zorgvrager te verzorgen en te observeren dan kan de verzorgende die avonddienst dit doen.
Verder weet ik nog geen andere stappen.
Mijn punt is ook of het ook wel gedaan wordt!!!
Als een verzorgende geen tijd heeft om overdag de voeten van een zorgvrager te verzorgen en te observeren dan kan de verzorgende die avonddienst dit doen.
vrijdag 28 september 2018 om 17:27
Zorg dat het gene je wil bereiken als doel in het zorgdossier terecht komt.Nenne49 schreef: ↑28-09-2018 13:32Dank voor jullie reacties!Het gaat om acties die in de praktijk plaats moeten vinden.
B.v. Voeten smeren en inspecteren ivm voetschimmel/diabetes/kloven.
Zo kunnen in de avond na het uittrekken van steunkousen de voeten en benen gesmeerd worden. Al dan niet met antischimmelcrème.
Edit: ik vind dat een verzorgende na het wassen/douchen tijd moet maken om alles goed af te drogen. Als die tijd er niet is, dan laat je naar de indicatie kijken.
vrijdag 28 september 2018 om 18:39
Het is sowieso handig om de voeten 's avonds te inspecteren, je kan dan ook goed zien of de schoenen misschien drukplekken geven of dat er wellicht oedeem is (wat de kans op wondjes vergroot en de wondgenezing vertraagd)Nenne49 schreef: ↑28-09-2018 13:32Dank voor jullie reacties!Het gaat om acties die in de praktijk plaats moeten vinden.
vrijdag 28 september 2018 om 18:43
Anti-schimmelcreme alleen gebruiken na overleg met arts. Het kan namelijk een interactie met andere medicatie hebben (miconazol versterkt de werking van bijvoorbeeld acenocoumarol en fenprocoumon, dan heb je wel schimmelvrije voeten, maar ook een hersenbloeding, niet echt waar je op zit te wachten)Tickel schreef: ↑28-09-2018 17:27Zorg dat het gene je wil bereiken als doel in het zorgdossier terecht komt.
B.v. Voeten smeren en inspecteren ivm voetschimmel/diabetes/kloven.
Zo kunnen in de avond na het uittrekken van steunkousen de voeten en benen gesmeerd worden. Al dan niet met antischimmelcrème.
Edit: ik vind dat een verzorgende na het wassen/douchen tijd moet maken om alles goed af te drogen. Als die tijd er niet is, dan laat je naar de indicatie kijken.
vrijdag 28 september 2018 om 21:22
Ik kom het alleen maar tegen op recept.snowy2 schreef: ↑28-09-2018 18:43Anti-schimmelcreme alleen gebruiken na overleg met arts. Het kan namelijk een interactie met andere medicatie hebben (miconazol versterkt de werking van bijvoorbeeld acenocoumarol en fenprocoumon, dan heb je wel schimmelvrije voeten, maar ook een hersenbloeding, niet echt waar je op zit te wachten)
zaterdag 29 september 2018 om 13:30
Ik denk vooral dat het belangrijk is dat je er eerst achter komt waarom het nu niet gedaan wordt.
Is dat tijdsgebrek? -> dan ligt de oplossing bij indicatiestelling/personeelsinzet.
Is het kennistekort? -> dan ligt de oplossing binnen scholing / klinische les
Is het niet duidelijk in zorgplan? -> dan ligt je oplossing binnen het zorgplan.
Als de oorzaak niet helder is, kan je ook geen goed verbeterplan opstellen.
Qua controle of het nu wel gedaan wordt: als er een goede rapportage bijgehouden wordt kan je terugzoeken hoe vaak dit voor je implementatie werd benoemd, en hoe vaak na je implementatie.
Is dat tijdsgebrek? -> dan ligt de oplossing bij indicatiestelling/personeelsinzet.
Is het kennistekort? -> dan ligt de oplossing binnen scholing / klinische les
Is het niet duidelijk in zorgplan? -> dan ligt je oplossing binnen het zorgplan.
Als de oorzaak niet helder is, kan je ook geen goed verbeterplan opstellen.
Qua controle of het nu wel gedaan wordt: als er een goede rapportage bijgehouden wordt kan je terugzoeken hoe vaak dit voor je implementatie werd benoemd, en hoe vaak na je implementatie.