Werk & Studie alle pijlers

Verdeling uren 24 uur: wat mag werkgever opleggen?

27-07-2020 18:25 53 berichten
Ik ben vandaag na paar weken vakantie weer gestart. Helaas had ik ook gelijk een erg onplezierig gesprek met mijn leidinggevende, tenminste ik vond het niet fijn.
Wat is het geval: ik werk al jaren 24 uur, die uren verdeel in over 3 dagen, 3 x 8. Daar heb ik bewust voor gekozen zodat de verdeling werk en privé voor mij in balans is.
Nu is het zo dat een directe collega een baby heeft gekregen en per 1 sept weer terug komen. Ze werkte 32 uur, gaat nu ivm baby 20 uur werken.
Ik heb nog een directe collega die ook.(al jarenlang ) 20 uur werkt.
Ivm bezetting en bereikbaarheid van de afdeling wil mijn leidinggevende mij nu opleggen dat ik mijn uren anders ga verdelen (en dus ga 'plooien' om de uren van mijn andere 2 collega's) namelijk 1 x 8 uur dus een hele dag (wat uiteraard geen probleem probleem is voor mij) en dan nog 2 x 5 uur van 11.00 tot 16.30 uur en 1 x 6 uur van 8.30 tot 15.00 uur.
Ik heb gezegd dat ik dit niet wil, dan heb ik effectief veel minder vrije tijd met die rare verdeling.
Mijn leidinggevende zegt echter dat ik een contract voor 24 uur heb en dat dat niets zegt over de verdeling van uren en dat ik verplicht ben mij hiernaar te schikken.
Maar heb ik hier dan echt geen inspraak in? Inclusief reistijd ben ik dan eigenlijk 4 dagen aan het werk, dat is nooit mijn bedoeling geweest toen ik 24 uur ging werken.....
Ik heb eerst maar gezegd dat ik over na wil denken, ik was zo overrompeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de detailhandel en ik heb even mijn cao bekeken. Bij ons staat er als je een 24 uurs contract hebt je 4 dagen ingepland mag worden. 5 dagen mag dan weer niet.

Maar mocht je er bezwaar tegen hebben gaan ze er bij ons vanuit dat je het met de leidinggevende kan oplossen. In jouw geval zou ik dus echt nog een keer een gesprek aangaan met je leidinggevende en je verhaal nogmaals doen. Ik zou er zelf ook niet blij van worden om 4 dagen van 10.00 tot 16.00 te worden ingepland. Dan ben je gewoon 4 dagen je ochtend en je middag kwijt. En mocht ze echt moeilijk doen dan eisen vragen om een compromis. De ene week 3 volle dagen en de andere week je uren in 4 dagen. Dat is dan wel het eerlijkst om te doen vanuit haar.
Alle reacties Link kopieren
En bij ons krijg je ook geen vaste dagen. Staat ook in het cao. Dus als je andere collega dat wel krijgt en het staat er bij jullie ook zou ik daar een opmerking over maken. Want als je collega 3 (of 4?) maanden achter elkaar dinsdag en donderdag werkt dan mag ze na die tijd dus wel vaste dagen eisen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit afloopt. Wil je dat straks komen vertellen TO?
Alle reacties Link kopieren
De collega heeft er ook gewoon recht op om zoveel of weinig uren te werken als ze wil, wettelijk gezien. Mijn zus werkt in het onderwijs en dagen kunnen per jaar wisselen. Wel heb je vanaf 4 dagen recht op een ‘eigen’ klas. Met 3 dagen werd ze nog wel eens gebruikt als duo in twee verschillende klassen. Bij ons mag alles, maar voor bijv mijn functie is 24 uur het minimum. Aangezien ze niet in de rij staan voor de baan is er nu net wel iemand voor 16 uur aangenomen (blijf dan gewoon thuis, denk ik, maar ja wettelijk mag het).
In alle gevallen geldt dat je voor je eigen rechten moet opkomen. Die collega gaat heus niet ineens 4 uur meer werken nu ze alles compleet naar wens heeft kunnen indelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven