Werk & Studie alle pijlers

Verdeling uren 24 uur: wat mag werkgever opleggen?

27-07-2020 18:25 53 berichten
Ik ben vandaag na paar weken vakantie weer gestart. Helaas had ik ook gelijk een erg onplezierig gesprek met mijn leidinggevende, tenminste ik vond het niet fijn.
Wat is het geval: ik werk al jaren 24 uur, die uren verdeel in over 3 dagen, 3 x 8. Daar heb ik bewust voor gekozen zodat de verdeling werk en privé voor mij in balans is.
Nu is het zo dat een directe collega een baby heeft gekregen en per 1 sept weer terug komen. Ze werkte 32 uur, gaat nu ivm baby 20 uur werken.
Ik heb nog een directe collega die ook.(al jarenlang ) 20 uur werkt.
Ivm bezetting en bereikbaarheid van de afdeling wil mijn leidinggevende mij nu opleggen dat ik mijn uren anders ga verdelen (en dus ga 'plooien' om de uren van mijn andere 2 collega's) namelijk 1 x 8 uur dus een hele dag (wat uiteraard geen probleem probleem is voor mij) en dan nog 2 x 5 uur van 11.00 tot 16.30 uur en 1 x 6 uur van 8.30 tot 15.00 uur.
Ik heb gezegd dat ik dit niet wil, dan heb ik effectief veel minder vrije tijd met die rare verdeling.
Mijn leidinggevende zegt echter dat ik een contract voor 24 uur heb en dat dat niets zegt over de verdeling van uren en dat ik verplicht ben mij hiernaar te schikken.
Maar heb ik hier dan echt geen inspraak in? Inclusief reistijd ben ik dan eigenlijk 4 dagen aan het werk, dat is nooit mijn bedoeling geweest toen ik 24 uur ging werken.....
Ik heb eerst maar gezegd dat ik over na wil denken, ik was zo overrompeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de detailhandel en ik heb even mijn cao bekeken. Bij ons staat er als je een 24 uurs contract hebt je 4 dagen ingepland mag worden. 5 dagen mag dan weer niet.