Woede-aanvallen
maandag 1 september 2025 om 18:45
Hoi,
Ik ben een 19-jarige vrouw. Voor zover ik mij kan herinneren sinds mijn tiende, maar wss. ook daarvoor, heeft mijn moeder eens in de 1 á 2 maanden (soms vaker, voornamelijk als ze stress ervaart) waarbij ze mij gaat uitschelden (klootzak, egoïstisch tyfuskind, kutkind en dergelijke), bedreigen (zoals ''ik heb de neiging om je voor je bek te hoeken,'' ''ik heb moordneigingen'' of dreigen met langdurige straffen of oorlog) en mij schaamtevolle gevoelens gaat geven (door mij te vergelijken met een klein kind of mij te vergelijken met slechte mensen). Ik ben afhankelijk van haar overigens. Is dit enigszins normaal en stel ik mij aan? Of gaat er toch iets fout?
Ik ben een 19-jarige vrouw. Voor zover ik mij kan herinneren sinds mijn tiende, maar wss. ook daarvoor, heeft mijn moeder eens in de 1 á 2 maanden (soms vaker, voornamelijk als ze stress ervaart) waarbij ze mij gaat uitschelden (klootzak, egoïstisch tyfuskind, kutkind en dergelijke), bedreigen (zoals ''ik heb de neiging om je voor je bek te hoeken,'' ''ik heb moordneigingen'' of dreigen met langdurige straffen of oorlog) en mij schaamtevolle gevoelens gaat geven (door mij te vergelijken met een klein kind of mij te vergelijken met slechte mensen). Ik ben afhankelijk van haar overigens. Is dit enigszins normaal en stel ik mij aan? Of gaat er toch iets fout?
meow XD
maandag 1 september 2025 om 19:06
Oei, dat is absoluut niet oke
Het feit dat je het hier vraagt, zegt Iets over hoe normaal je het bent gaan vinden.
https://veiligthuis.nl/#wat-kun-je-doen ... -goed-gaat
Bel eens met Veilig Thuis
Ben je alleen met je moeder?
Het feit dat je het hier vraagt, zegt Iets over hoe normaal je het bent gaan vinden.
maandag 1 september 2025 om 20:01
Nee, dit is absoluut niet normaal. Waarom ben je afhankelijk van je moeder? Kijk of je zo snel mogelijk een eigen plekje kan krijgen.
Ik heb soortgelijke ervaringen met mijn moeder en dat heeft een flinke basis gelegd voor mijn angst/paniekstoornis. Groeien en helen lukte echt pas toen ik het huis uit was, weg van haar.
Ik heb soortgelijke ervaringen met mijn moeder en dat heeft een flinke basis gelegd voor mijn angst/paniekstoornis. Groeien en helen lukte echt pas toen ik het huis uit was, weg van haar.
maandag 1 september 2025 om 20:06
Nee je stelt je niet aan.
Is er iemand waar je mee kan praten die je vertrouwd? Een vriendin? Oma? Tante ?
Elke gemeente heeft wijkteams met inloop momenten. Daar zitten hulpverleners. Kan je daar eens naar toe om je verhaal te doen? En hulp vragen?
Je huisarts heeft een POH-GGZ. Een hulpverlener die je kan benaderen voor gesprekjes en voor hulp.
Je kan ook bellen met veilig thuis.
Is er iemand waar je mee kan praten die je vertrouwd? Een vriendin? Oma? Tante ?
Elke gemeente heeft wijkteams met inloop momenten. Daar zitten hulpverleners. Kan je daar eens naar toe om je verhaal te doen? En hulp vragen?
Je huisarts heeft een POH-GGZ. Een hulpverlener die je kan benaderen voor gesprekjes en voor hulp.
dinsdag 2 september 2025 om 05:48
Oké, en heb er weleens met een vriendin over gehad, maar meer over de gevolgen en niet over de situatie zelf.
meow XD
dinsdag 2 september 2025 om 05:49
Dat is lastig als ik nooit echt alleen ben, ben ook wel bang voor de gevolgen. En ja, ik woon alleen met mijn moeder.Lila-Linda schreef: ↑01-09-2025 19:06Oei, dat is absoluut niet oke
meow XD
dinsdag 2 september 2025 om 05:57
Zit je op school? Heb je een mentor of decaan? Zou je dat met hun willen bespreken? Het is lastig omdat je ook afhankelijk bent van je moeder. Gelukkig ben je op een leeftijd dat het ook tijd wordt om je eigen leven te gaan leiden, hoe meer afstand je kan nemen van je moeder hoe beter je kan beoordelen wat wel en geen gezond gedrag is en wat voor invloed dat heeft op jou.
bontebok wijzigde dit bericht op 02-09-2025 05:57
0.35% gewijzigd
dinsdag 2 september 2025 om 05:57
Ik weet niet precies waarom ik afhankelijk ben van haar, misschien omdat ze nooit echt haar best heeft gedaan om mij onafhankelijk te maken. Ik heb er vrijwel altijd andere mensen voor nodig om mij minder afhankelijk te maken. En de gedachte van op mijzelf wonen geeft mij ook een benauwd gevoel, al denk ik regelmatig over na hoe het zou zijn als ik op mijzelf zou wonen. En met betrekking tot jouw eigen ervaring, ik ben in ieder geval blij dat jij bent weggekomen uit de situatie en dat jij sindsdien wel hebt kunnen werken aan de nare mentale gevolgen. Ik hoop dat ik dat ook ooit kan.EstelleGallois schreef: ↑01-09-2025 20:01Nee, dit is absoluut niet normaal. Waarom ben je afhankelijk van je moeder? Kijk of je zo snel mogelijk een eigen plekje kan krijgen.
meow XD
dinsdag 2 september 2025 om 05:59
Ben blij met jullie reacties. Daarnaast, weggaan om een wijkteam of de POH-GGZ bij de huisarts te bezoeken kan niet echt, dat valt gelijk op, past niet in het gebruikelijke patroon van mij.MEFunny schreef: ↑01-09-2025 20:06Nee je stelt je niet aan.
meow XD
dinsdag 2 september 2025 om 06:03
Ik vind het nog altijd moeilijk om het als mentale mishandeling te zien, ook omdat het woedeaanvallen zijn en geen constant patroon wat 24/7 aanhoudt en omdat ze vaak zegt dat we het goed hebben thuis. Ik heb hulpverlening, maar ben er mentaal nog niet echt klaar voor om uit huis te gaan. Ook omdat het voor mij een vertrouwde plaats is en omdat ik het gevoel heb dat ik dan niet meer terug kan als ik die stap zet.Chinchilla schreef: ↑02-09-2025 00:49Dit is mentale mishandeling en hoe langer dit voortduurt hoe meer last je ervan zult houden. Schakel een hulpverlener in als je die nog niet hebt, zij kunnen je vaak begeleiden naar trajecten voor bijvoorbeeld begeleid wonen.
meow XD
dinsdag 2 september 2025 om 08:02
Heel veel sterkte. Het is lastig als je thuis oppassen voor woedeaanvallen. Het beste is als je moeder een bezoek brengt aan de huisarts omdat er wel medicijnen zijn om dit gedrag te dempen. Ze moet dan wel zelf het gedrag erkennen.
Ik vind het wel een soort mentale mishandeling. Mijn moeder had ook van deze aanvallen met schreeuwen en huilen. Als ik naar huis fietste wist ik al dat het mis was. Het heeft bij mij wel invloed gehad op mijn verdere leven. Ik durfde geen vrienden thuis uit te nodigen en dat geeft later wel problemen met het aangaan van vriendschappen.
Probeer er ook over te praten met mensen om je heen. Je hoeft er je zeker niet voor te schamen.
Ik vind het wel een soort mentale mishandeling. Mijn moeder had ook van deze aanvallen met schreeuwen en huilen. Als ik naar huis fietste wist ik al dat het mis was. Het heeft bij mij wel invloed gehad op mijn verdere leven. Ik durfde geen vrienden thuis uit te nodigen en dat geeft later wel problemen met het aangaan van vriendschappen.
Probeer er ook over te praten met mensen om je heen. Je hoeft er je zeker niet voor te schamen.
dinsdag 2 september 2025 om 08:45
Tja, leef jij onder een steen?EstelleGallois schreef: ↑01-09-2025 20:01Nee, dit is absoluut niet normaal. Waarom ben je afhankelijk van je moeder? Kijk of je zo snel mogelijk een eigen plekje kan krijgen.
dinsdag 2 september 2025 om 08:58
Dit klinkt niet goed! Belangrijke stap dat je hier een berichtje plaatst.
Je geeft aan dat je niet naar de huisarts kunt omdat het opvalt. Kan je ons vertellen hoe de dagelijkse gang van zaken er bij jullie een beetje uitziet? Dan kunnen we met je meedenken hoe je wel hulp in kunt schakelen.
Wat doet je moeder overdag? En wat doe jij? Ga je naar school of werk je? Hoe gaat het met boodschappen doen etc?
Wat bedoel je met de opmerking dat je moeder je afhankelijk heeft gehouden? Mag je nergens alleen naar toe? Heb je ook buren?
Je geeft aan dat je niet naar de huisarts kunt omdat het opvalt. Kan je ons vertellen hoe de dagelijkse gang van zaken er bij jullie een beetje uitziet? Dan kunnen we met je meedenken hoe je wel hulp in kunt schakelen.
Wat doet je moeder overdag? En wat doe jij? Ga je naar school of werk je? Hoe gaat het met boodschappen doen etc?
Wat bedoel je met de opmerking dat je moeder je afhankelijk heeft gehouden? Mag je nergens alleen naar toe? Heb je ook buren?
dinsdag 2 september 2025 om 09:10
Wat ontzettend naar wat jouw moeder doet, nee het is echt niet normaal en zeker niet jouw schuld!
Het zijn woede aanvallen zeg je. Hoe is ze dan 'normaal' gesproken? Kan je, als ze niet in zo'n woede aanval zit, wel goed met haar praten? Heb je geprobeerd om er op een goed moment eens met haar over te praten? Waarom ze die aanvallen heeft en wat het met jou doet?
Of is daar absoluut geen ruimte voor?
Het zijn woede aanvallen zeg je. Hoe is ze dan 'normaal' gesproken? Kan je, als ze niet in zo'n woede aanval zit, wel goed met haar praten? Heb je geprobeerd om er op een goed moment eens met haar over te praten? Waarom ze die aanvallen heeft en wat het met jou doet?
Of is daar absoluut geen ruimte voor?
I wanna live my life with the volume full!
dinsdag 2 september 2025 om 10:09
justnov schreef: ↑02-09-2025 06:03Ik vind het nog altijd moeilijk om het als mentale mishandeling te zien, ook omdat het woedeaanvallen zijn en geen constant patroon wat 24/7 aanhoudt en omdat ze vaak zegt dat we het goed hebben thuis. Ik heb hulpverlening, maar ben er mentaal nog niet echt klaar voor om uit huis te gaan. Ook omdat het voor mij een vertrouwde plaats is en omdat ik het gevoel heb dat ik dan niet meer terug kan als ik die stap zet.
Weet jouw hulpverlening van haar woede-aanvallen?
dinsdag 2 september 2025 om 15:32
Nou kom maar door dan met de voorbeelden en de linkjes met woningen, beschikbaar voor een 19jarige met uitwonende beurs of een minimum jeugdloon/uitkering.
Als je uberhaupt wat vindt ( dus iets waar je niet ook nog een zak geld en een vast bepaald inkomen/vaste baan) nodig hebt, zullen dat nog geen handvol ruimtes zijn ws in een uithoek waar TO ver van alles zit, haar school, vrienden en ouders en haar hulpverlening.
dinsdag 2 september 2025 om 15:52
Je bent 19, natuurlijk kan dat. Doe het maar, wat is het ergste dat er kan gebeuren?
dinsdag 2 september 2025 om 15:58
Ga onder school of werktijd, beiden moeten je vrij geven voor zulke afspraken ( en nee je hoeft daar geen uitleg gaan te geven, je neemt verlof op voor medische afspraak) en dat kan je helemaal zelf regelen want je bent 19.
Geen ouder voor nodig om vrij te nemen op school bijvoorbeeld.
dinsdag 2 september 2025 om 19:32
Lijkt me hier niet op z'n plaats en lijkt me ook niet te roeren. Dat snap je zelf ook wel.MissNuada schreef: ↑02-09-2025 15:32Nou kom maar door dan met de voorbeelden en de linkjes met woningen, beschikbaar voor een 19jarige met uitwonende beurs of een minimum jeugdloon/uitkering.
Als je uberhaupt wat vindt ( dus iets waar je niet ook nog een zak geld en een vast bepaald inkomen/vaste baan) nodig hebt, zullen dat nog geen handvol ruimtes zijn ws in een uithoek waar TO ver van alles zit, haar school, vrienden en ouders en haar hulpverlening.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in