Werk & Studie alle pijlers

Verlof collega opvangen, wat mag ik van werkgever verwachten

26-08-2025 12:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn collega gaat over een tijdje met zwangerschapsverlof. Ze zal minimaal 4, maar wellicht 6-7 maanden weg zij. Nu hebben we opgevangen vanuit management dat er geen tijdelijke vervanger voor haar functie zal worden aangenomen. Dit komt erop neer dat de rest van de afdeling (wat zal neerkomen op 1 collega en ik) haar werk zal moeten opvangen gedurende die maanden. Het gaat om 24 uur. Er zullen een aantal taken worden overgedragen aan andere afdelingen, maar het zal nog steeds neerkomen op ongeveer 12 uur werk wat wij moeten opvangen. In vakantieperiodes vangen wij als afdeling ook elkaars werk op, maar dit gaat dan om een periode van maximaal 2 weken waarbij we dingen van zowel de ander als ons eigen werk laten liggen om de focus te leggen op de belangrijkste taken. Voor management is het opvangen van elkaars werk tijdens vakanties waarschijnlijk ‘bewijs’ dat we prima de gehele functie kunnen overnemen.

Ik ben bereid om tijdelijk 1 dag extra te gaan werken, maar daarnaast vind ik dat er ook op financieel gebied wel iets toegevoegd mag worden aan het huidige salaris. We zullen immers een veel hogere werklast krijgen en taken doen die niet bij onze functie horen. Wat kunnen we hierin van werkgever verwachten? Mogen wij het extra werk weigeren als hier geen compensatie tegenover staat?

Ik voel er weinig voor dat management het geld behoud, aangezien verlof vanuit UWV wordt betaald, en dat wij vervolgens gratis het werk op ons nemen.
Als het echt taken zijn die normaal op een hoger niveau worden ingeschaald of structureel niet tot je functie behoren, dan kun je een toeslag of tijdelijke functieverzwaringstoeslag vragen.

Je kunt niet zomaar weigeren om mee te draaien in het opvangen van werk. Collega’s ondersteunen hoort bij collegialiteit en je functie.
Wel mag je weigeren om structureel boven je contracturen te werken zonder afspraak/compensatie. Maar dat wil je zo te lezen juist wel.

Ik zou vragen of er een tijdelijke functieverzwaringstoeslag of extra urenbetaling mogelijk is. En nog niet zomaar die dag extra werken laten weten. Dat is je troef

Benoem later pas dat je bereid bent een dag extra te werken, mits dat ook contractueel en financieel geregeld wordt.

Ik zou ook een einddatum in deze afspraak opnemen, dus niet iets vaags "als Sophie terug is". Maar een harde datum. Stel dat Sophie langer wegblijft/niet meer terugkomt, is het lastiger terugdraaien
Het gesprek erover voeren met management en je collega? En daarin verwachtingen naar elkaar uitspreken, wat is reëel en wat niet.
Mocht het management toch vasthouden aan onrealistische bezetting, dan is het echt de kunst je te houden aan je werkload & zorgen dat je jezelf niet voorbij gaat lopen.
Je zegt dat jij 8uur tijdelijk erbij wil werken, wil je collega er ook 4uur bij? Want dan ben je met de extra werkbelasting van de geschatte 12uur wel rond en valt de kostenbesparing best mee (hoe de andere afdeling het dan rooit is aan hen dan toch?)
En wellicht een evaluatiemoment plannen?
Lila-Linda schreef:
26-08-2025 12:48

Ik zou ook een einddatum in deze afspraak opnemen, dus niet iets vaags "als Sophie terug is". Maar een harde datum. Stel dat Sophie langer wegblijft/niet meer terugkomt, is het lastiger terugdraaien
deze is heul belangrijk. ik heb in het bedrijf waar ik werk al 3 sophies niet meer terug zien komen na hun verlof
En doooooor!
Ik zou op de rem trappen en duidelijke afspraken maken welke taken je kan laten liggen. Vaak genoeg meegemaakt dat het extra werk wel afkwam met één collega minder, om vervolgens te horen dat het werk blijkbaar wel met minder fte gedaan kon worden. Dat er in de avonden en weekenden werk werd gedaan werd even "vergeten".
Oei het is wel vaagheid troef.

Advies: Scheid verschillende dingen van elkaar.

Ga je méér uren werken? Dat is niet gratis.
Wil je daar een einddatum voor? Spreek die af. Tot 1 augustus of wanneer Sofie terug is, bijvoorbeeld.

Ga je méér werk in dezelfde uren proppen? Succes daarmee. Sofie hoeft duidelijk niet meer terug te komen, jullie doen haar werk er gratis en voor niks bij voor altijd.

Ga je echt andere dingen doen? Praat dan over je taakomschrijving, maar waarschijnlijker is dat het gewoon dicht ligt bij wat je al doet. Dat is op zich geen reden tot loonsverhoging of weigering.

Wat je wél kunt doen is een lijstje opstellen van meer en minder belangrijke taken.
Neem hierin het initiatief, dat werkt 100x beter dan wanneer management er mee komt. Doe het samen met je collegas.
Maak een lijst met taken, geschatte uren per week. En sorteer ze op belangrijkheid.
Dan kan management de volgorde wijzigen, of taken toevoegen of discusseren over de uren.
Maar uiteindelijk ga je van boven (meest belangrijk) naar beneden en als je bij elkaar aan het aantal uur per week komt, stop je. Daaronder kun je niet garanderen dat het gebeurt.
(let wel op dat je de uren ruim neemt, want pauzes, informatie opvragen, wachten op anderen, en schakelen tussen taken kost allemaal tijd. Dus reken doorlooptijd en niet alleen de tijd dat je handen echt bezig zijn)
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
26-08-2025 13:07
Oei het is wel vaagheid troef.

Advies: Scheid verschillende dingen van elkaar.

Ga je méér uren werken? Dat is niet gratis.
Wil je daar een einddatum voor? Spreek die af. Tot 1 augustus of wanneer Sofie terug is, bijvoorbeeld.

Wees heel voorzichtig met wanneer Sofie terug is. Stel Sofie heeft een zware bevalling met complicaties en is voorlopig uit de running? Ik zou echt een harde einddatum op laten nemen, tenzij je graag zelf structureel meer zou willen werken, natuurlijk.
Ik ben ooit ingehuurd als vervanger tijdens een zwangerschapsverlof en die dame is nooit teruggekomen. Hou daar gewoon rekening mee.
Het is altijd bijzonder dat werkgevers geen zwangerschapsverlofvervanging regelen, ook voor degene die met verlof gaat. Net alsof die persoon niks doet.
Vanuit functiewaarderingsperspectief is de kans klein dat haar taken voor jou tot functieverzwaring binnen het functiewaarderingssysteem leiden. Waarschijnlijk worden de taken niet zwaarder gewaardeerd. Functiewaardering heeft niet zoveel met werkdruk te maken. Veel meer met verantwoordelijkheden en competenties. Om die reden lijkt loonsverhoging mij niet reëel. Hoogstens vanuit werkdruk bekeken dat er een tijdelijke toeslag kan gelden. Dat zal je moet bespreken.
Als jij en je collega twijfels hebben of dit verzoek haalbaar is, moet je dat aankaarten en een plan maken hoe dit dan wel haalbaar kan zijn. Dus de prioriteiten bepalen en afspreken welk werk niet gedaan wordt. Evt tussentijdse evaluatie momenten bepalen zodat de werkdruk oke blijft voor jullie.
zwembad84 schreef:
26-08-2025 13:30
Het is altijd bijzonder dat werkgevers geen zwangerschapsverlofvervanging regelen, ook voor degene die met verlof gaat. Net alsof die persoon niks doet.
Niet alleen bij zwangerschapsverlof zie je dat. Ook bij werknemers waarvan je weet dat ze langdurig uitvallen door een ernstige ziekte wordt niets geregeld. Los het maar op binnen je team.
Als je lid bent van de vakbond, zou ik het daar navragen.
Als er een OR is, zou ik het ook daar navragen.
Ik ben gedetacheerd geweest bij een bedrijf als vervanging tijdens een zwangerschap. Zij werkte 36 uur en men verwachtte dat ik in 16 uur haar werk wel kon doen minus het een en ander dat afgestoten werd. Per saldo was het 24 uur per week...

Wat Kooktmetknoflook zegt:

- zorg dat duidelijk is welke taken er allemaal gedaan moeten worden. Zowel van julliezelf als van de collega die weg gaat. Dus welke taak, hoe vaak en hoe lang gaat duurt een taak.
- geef aan wat jullie denken dat de belangrijkste taken zijn.
- leg deze lijst voor aan het management voor akkoord.
- en vergeet niet aan te geven dat jullie de lijst van boven naar beneden aflopen, dus geen garantie dat alle taken gedaan kunnen worden.
- vraag na wie om hulp gevraagd kan worden, mochten jullie het niet redden...

Edit: vergeet niet vast te leggen dat elke x-weken een evaluatiemoment is of dat je aan het eind van de week doorgeeft welke taken niet afgerond zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
happyapple schreef:
26-08-2025 13:20
Wees heel voorzichtig met wanneer Sofie terug is. Stel Sofie heeft een zware bevalling met complicaties en is voorlopig uit de running? Ik zou echt een harde einddatum op laten nemen, tenzij je graag zelf structureel meer zou willen werken, natuurlijk.
Ah ik bedoelde dat als "1 augustus of eerder als Sofie dan al terug is" als hele afspraak. Dus dat je taken éérder zijn afgelopen dan de afgesproken datum, als Sofie weer vrolijk terug is.
dianaf schreef:
26-08-2025 14:03
- en vergeet niet aan te geven dat jullie de lijst van boven naar beneden aflopen, dus geen garantie dat alle taken gedaan kunnen worden.
En een duidelijk akkoord dat het geen probleem is dat taken wekenlang blijven liggen.
Dus ... duidelijk grenzen aangeven. Niet door te zeggen 'dat doe ik niet' maar met lijstjes, prioriteiten, evaluaties en vaak terugkoppeling per email.

Voorkom dat men je tóch alles laat doen door de hele tijd met de prioriteit te spelen: We hebben afgesproken dat A het belangrijkst is, maar nu is B een week blijven liggen, daarom is B het belangrijkst.
En er belt een klant C, daarom moet je nu alles laten vallen en C doen.
En dan mag je uiteraard A+B ook doen want die zijn óók het belangrijkst - of je mag ze de week daarna inhalen omdat ze dan het belangrijkst zijn.

In dat geval is het erg fijn als je dat vooraf opgestelde lijstje hebt. Want dat is structureel. En dan kun je zeggen 'we hebben met zijn allen afgesproken dat B+C blijven liggen als er geen tijd is en dat jullie de gevolgen accepteren en niet iemand apart inhuren.
Je doet nu het werk van 4 man met 3 mensen en dat is inderdaad minder.

Het komt vaak voor dat ze geen keuzes willen maken (in taken), geen consequenties willen accepteren (van hun keuze om taken een prio te geven), of geen geld durven uit te geven (om iemand in te huren).
Zorg ervoor dat jij niet die problemen gaat oplossen. Die horen bij je managers. Leg ze daar vooral neer.
En toch, als TO die uren/werkzaamheden oppakt (al duren sommige werkzaamheden dan langer) kan de indruk ontstaan dat het allemaal wel kan met die zwangerschaps fte minder.
Bedankt voor de tips! Aangezien ik met collega wel vaker de vakanties heb opgevangen zullen we vrij goed op papier moeten kunnen zetten hoeveel tijd we aan alles kwijt zijn. Ik werk 4 dagen en collega 5 dagen, dus ik ben ook de enige die eventueel een dag extra kan werken. Dit zou ook alleen mogelijk zijn als ik opvang voor mijn kind kan regelen, dus dit moet ik ook eerst uitzoeken. Een einddatum bespreken vind ik ook een goed idee, aangezien ik inderdaad al voor me zie dat management denkt op haar functie te kunnen besparen en haar na het verlof buiten zet als ze zien dat wij het werk wel opvangen.

Qua taken is haar functie compleet anders dan die van mij, dus ik zou sowieso taken doen die ik normaal niet doe en die ook niks met mijn functie te maken hebben.

In het land waar management zit werkt het personeel op hun kantoor standaard meer uren dan waar ze voor betaald worden, dus voor hun is het ‘normaal’ om meer te werken dan je contract.
Cactusjeprik schreef:
26-08-2025 15:17
Bedankt voor de tips! Aangezien ik met collega wel vaker de vakanties heb opgevangen zullen we vrij goed op papier moeten kunnen zetten hoeveel tijd we aan alles kwijt zijn. Ik werk 4 dagen en collega 5 dagen, dus ik ben ook de enige die eventueel een dag extra kan werken. Dit zou ook alleen mogelijk zijn als ik opvang voor mijn kind kan regelen, dus dit moet ik ook eerst uitzoeken. Een einddatum bespreken vind ik ook een goed idee, aangezien ik inderdaad al voor me zie dat management denkt op haar functie te kunnen besparen en haar na het verlof buiten zet als ze zien dat wij het werk wel opvangen.

Qua taken is haar functie compleet anders dan die van mij, dus ik zou sowieso taken doen die ik normaal niet doe en die ook niks met mijn functie te maken hebben.

In het land waar management zit werkt het personeel op hun kantoor standaard meer uren dan waar ze voor betaald worden, dus voor hun is het ‘normaal’ om meer te werken dan je contract.
Het bedrijf ontvangt via UWV gewoon het salaris van je zwangere collega tijdens haar verlof. Het is daarom ook vreemd dat ze haar niet willen vervangen. Ze zijn niet duurder uit wanneer ze iemand een aantal maanden betalen voor vervanging.
urim schreef:
26-08-2025 15:25
Het bedrijf ontvangt via UWV gewoon het salaris van je zwangere collega tijdens haar verlof. Het is daarom ook vreemd dat ze haar niet willen vervangen. Ze zijn niet duurder uit wanneer ze iemand een aantal maanden betalen voor vervanging.
Nee, het is natuurlijk heel menselijk en echt niet vreemd. Als de collega's het werk opvangen krijgt het bedrijf wél geld en hoeven ze niemand in te huren.
Als jouw poetsvrouw een maand met vakantie is en je kunt je tiener zover krijgen dat die de badkamer doet en haar eigen kamer stofzuigt denk je toch ook 'da's mooi megenomen' en niet 'shut up and take my money'.
Gewoon evenveel doen als wat je normaal doet dus en vastleggen/opschrijven hoe je werk er nu uitziet.
Je kunt best wat van haar taken doenals dit binnen je competenties en taakbeschrijving ligt, maar dan blijven dus taken van jou liggen.
Als er werk blijft liggen, komt dat omdat er 12 uur mist.
Blijf bij je grenzen.
KooktMetKnoflook schreef:
26-08-2025 17:32
Nee, het is natuurlijk heel menselijk en echt niet vreemd. Als de collega's het werk opvangen krijgt het bedrijf wél geld en hoeven ze niemand in te huren.
Als jouw poetsvrouw een maand met vakantie is en je kunt je tiener zover krijgen dat die de badkamer doet en haar eigen kamer stofzuigt denk je toch ook 'da's mooi megenomen' en niet 'shut up and take my money'.
En dan roept je tiener ook om extra zakgeld,net als TO
Ik zit hier nu ook in: voor het verlof is besproken dat collega X ook met ons mee zou draaien om de uren op te vangen.
Een week voor het verlof werd medegedeeld dat het contract van collega X niet wordt verlengd en per direct vrijstelling krijgt van werken om te kunnen solliciteren....

Dus vangen we het nu met zn 2 op ipv 3.

We hebben voor iedere maandagochtend een overleg ingepland met onze leidinggevende om prioriteiten te stellen en voortgang te bespreken.
Zo blijven we transparant naar werkgever en kunnen we per week verwachtingen bijstellen.
She was brave and strong and broken, all at once.
Als hij haar niet wil vervangen zou ik helemaal niks van hem verwachten.
Hoger loon omdat je aantal zaken doet die bij een hogere schaal horen zou ik niet direct vragen voordat je het gedaan hebt. Misschien valt het wel tegen maar als je er voor betaald wordt verwacht men wel wat van je. Als het goed gaat kan je het na een tijdje aankaarten of gebruiken als argumentatie voor een promotie.
Ben-ik-weer schreef:
26-08-2025 18:39
Als hij haar niet wil vervangen zou ik helemaal niks van hem verwachten.
Het kan ook gewoon zijn dat het praktisch onmogelijk is om iemand te vinden. Als bij ons iemand het werk tijdelijk vervangen moet worden dan gaat dat echt niet lukken. Het zijn geen functies die in de kaartenbakken van een uitzendbureau staan. Mensen die geschikt zijn kiezen er niet voor om het voor een paar maanden te komen doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven