Werk & Studie alle pijlers

Vermoeden van overspanning of burn-out, hoe nu ver [Geen OP]

18-10-2021 16:03 21 berichten
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2021 16:17
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
99.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen bij je huisarts, vertellen wat je voelt en hoe je je voelt. En vanaf dat gesprek kijken hoe het verder gaat.

Je bent nu allemaal dingen aan het verzinnen over je werk: ze zullen er misschien slecht mee omgaan, je wilt je niet ziekmelden want de bezetting is slecht, enzo. Misschien kun je dat nog even loslaten en beginnen bij het begin.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Op het werk zijn manager en/of HR de aangewezen personen, een vertrouwenspersoon is daar niet voor.

Maar ik zou idd ook bij de huisarts beginnen, als je het niet fijn vindt om je werk er al bij te betrekken. Dat kan altijd nog, als je wel reden ziet om je (deels) ziek te melden.

Je kunt via manager/HR ook een vrijblijvend consult bij de bedrijfsarts aanvragen, maar dat roep natuurlijk wel vragen op.
Alle reacties Link kopieren
naar de huisarts!
Dat de bezetting op je werk slecht is, is niet jouw probleem.

Naar de huisarts gaan en onmiddellijk gas terug nemen. Van alles.
Blijf hier niet mee lopen, het wordt niet vanzelf beter. En hoe langer je ermee doorloopt hoe moeilijker het herstel. Ik spreek helaas uit ervaring. Ga dus naar je huisarts. En als hij je adviseert om je ziek te melden, doe dat dan ook. Hoe zielig het ook is voor je collega's. Sterkte..
Alle reacties Link kopieren
Je ziek melden bij je werk is ook een hele logische stap, hoor. Je bent nu namelijk ook ziek. En dan kom je daarna bij de bedrijfsarts.

Ik wist ook allemaal redenen te bedenken om me niet ziek te melden, maar toen ik het deed viel er een last van mijn schouders. En achteraf zag ik pas goed hoe slecht het toen met me ging.
Alle reacties Link kopieren
Je kan bij de bedrijfsarts een afspraak maken voor een omstandighedenspreekuur. Dit hoeft niet via je leidinggevende
Alle reacties Link kopieren
je kan natuurlijk altijd naar huisarts of bijv. rechtstreeks naar een psycholoog
Thanks voor alle reacties, ik ga een afspraak maken bij de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel eens preventief naar de bedrijfsarts gegaan. Daar kon ik wel mijn ei kwijt en konden we wat zaken aanpakken. Heeft me toen enorm geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2021 16:10

Je kunt via manager/HR ook een vrijblijvend consult bij de bedrijfsarts aanvragen, maar dat roep natuurlijk wel vragen op.
Om dat te voorkomen kun je anoniem terecht op het preventie spreekuur van je bedrijfsarts. Je kunt gewoon zelf een afspraak maken en dat komt jouw werkgever niet te weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op advies van een forum naar huisarts gegaan na mijn ziekmelding. Daar was eerste advies rust nemen. Zijn nu maand verder en moet over 2 weken langs bedrijfsarts.

Bij ziekmelden op het werk hoef je aan je manager trouwens geen reden oo te geven en dit mogen ze officieel geloof ik ook niet vragen. Personeelsbezetting is niet jouw probleem
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het voor jou een optie is TO, maar je kunt ook nog kiezen voor gedeeltelijk ziekmelden. Ik heb zelf een flinke burn-out gehad maar heb op 2 weken na, altijd nog 50% gewerkt. Dat was voor mij goede balans.

Veel succes bij de huisarts, ik hoop dat het je wat helderheid geeft :redrose:
Alle reacties Link kopieren
"De bezetting is erg slecht en dat wil ik mijn collega's niet aan doen."

Zorg eens goed voor jezelf. Zoals jij je nu voelt draait het om me, myself and I.
Niet om het bedrijf waar je voor werkt. Niet om je collega's. Je gaat dus naar HA, heel goed. Neem jezelf en je gevoel serieus. De rest komt allemaal later wel.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
18-10-2021 18:06
Om dat te voorkomen kun je anoniem terecht op het preventie spreekuur van je bedrijfsarts. Je kunt gewoon zelf een afspraak maken en dat komt jouw werkgever niet te weten.
Dat kan niet bij alle werkgevers. Bij ons moet alles via je manager. Een afspraak maken bij de arbodienst maar bijvoorbeeld ook het wijzigen van een afspraak. Alles moet eerst langs de werkgever voor toestemming.
SiMaNo schreef:
18-10-2021 21:56
Dat kan niet bij alle werkgevers. Bij ons moet alles via je manager. Een afspraak maken bij de arbodienst maar bijvoorbeeld ook het wijzigen van een afspraak. Alles moet eerst langs de werkgever voor toestemming.
Dat is denk ik altijd wel zo
Alle reacties Link kopieren
SiMaNo schreef:
18-10-2021 21:56
Dat kan niet bij alle werkgevers. Bij ons moet alles via je manager. Een afspraak maken bij de arbodienst maar bijvoorbeeld ook het wijzigen van een afspraak. Alles moet eerst langs de werkgever voor toestemming.
Dat eerste is in strijd met de arbowet.

https://www.stlwerkt.nl/weten/vitaal-aa ... tverlening
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
18-10-2021 22:38
Dat eerste is in strijd met de arbowet.

https://www.stlwerkt.nl/weten/vitaal-aa ... tverlening
Ik heb het nagevraagd en de Or heeft inderdaad aangegeven bij het bestuur dat ze het protocol moeten aanpassen!

Als het goed is kunnen wij binnenkort zonder toestemming van de werkgever zelf contact opnemen.
Alle reacties Link kopieren
lienxs schreef:
18-10-2021 22:24
Dat is denk ik altijd wel zo
Nee dat is niet altijd zo.
Alle reacties Link kopieren
SiMaNo schreef:
19-10-2021 21:39
Ik heb het nagevraagd en de Or heeft inderdaad aangegeven bij het bestuur dat ze het protocol moeten aanpassen!

Als het goed is kunnen wij binnenkort zonder toestemming van de werkgever zelf contact opnemen.
Heel goed! Deze wetswijziging is al een paar jaar geleden doorgevoerd. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven