Werk & Studie alle pijlers

Verplicht vrij - mag dat?

25-09-2011 20:39 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Even een korte vraag vanuit mijn kant. Ik heb mij er nog helemaal niet in verdiept en dat wil ik nog even doen maar wellicht kunnen jullie mij al wat informatie geven.

Momenteel gaat het bij het bedrijf waar ik werk niet zo goed. Daarom zijn wij verplicht dicht en dus ook vrij tussen Kerst en Oud en Nieuw. Ik vraag mij af of dit dagen kost en/of ze dit van je kunnen eisen. Lijkt mij logischerwijs wel maar collega's en ik zijn er niet helemaal over uit.

Dank alvast!
Staat vast is je CAO.

Bij ons mogen ze je verplichten je vrije dagen op te maken (aangezien je er maar 5 mee mag nemen).

Daarnaast hebben wij jaarlijks een aantal ATV dagen welke mijn werkgever in mag delen.

Wij zijn tussen kerst en o&n altijd verplicht vrij.
Het bedrijf waar ik werk is deels ook gesloten tussen kerst en oud en nieuw. Dit mag gewoon, bij ons moet er echter vooraf wel toestemming aan de OR worden gevraagd door de directie.
Bij het bedrijf waar ik werk gaat het ook minder.

Volgens CAO betekent dit bij ons dat de baas ons mag verplichten overuren in te leveren (tijd voor tijd wanneer hij dat nodig heeft) vakantie-uren mag hij niet aankomen, dus dat bepalen wij zelf.

Er zijn genoeg bedrijven waar je ook nog een aantal verplicht vrij te nemen dagen hebt. Dat is bij ons (nog) niet het geval.
Bovenwettelijke dagen ( dus alles boven de 20 bij een fulltime werkweek) mogen worden gebruikt voor dit soort doeleinden.

Iets in mij zegt me dat het een klein(er) bedrijf betreft dus een OR zal er niet zijn.

Ik denk dat je werkgever dit doet om er voor te zorgen dat jullie een baan houden. ik zou er dus niet te zwaar aan tillen want het lijkt mij dat ze dit niet doen om jullie te pesten.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Dank voor de reacties zover. Duidelijk.

@biol: er is wat mij betreft ook zeker geen weerstand. Dat geef ik ook niet aan. Prima beslissing. Maar ik wil gewoon weten hoe&wat. We hebben een OR. Aantal medewerkers zijn 500. Geen klein bedrijf.
Als er geen regeling is afgesproken hierover met het personeel moet de OR instemmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven