Werk & Studie alle pijlers

Vertellen of niet?

22-11-2017 08:03 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al enige tijd bij mijn huidige werkgever en ben nu op zoek naar een nieuwe baan. Nu ben ik redelijk ver in een sollicitatieprocedure en vraag ik me af of ik ga melden dat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben.

Ik heb geen WIA, maar val wel onder de no risk policy van het UWV. Dit brengt wat voordelen voor een werkgever mee, maar geldt dit ook voor een (semi-)overheidsinstantie? En snijd ik me niet in de vingers als ik meld dat ik deels afgekeurd ben? Ik wil liever niet te koop staan als 'zieke medewerker'. Al wil ik wel op een nette manier te starten. En eerlijkheid duurt het langst.

Ik werk nu fulltime en ben de afgelopen jaren maar 1x ziek geweest: griep. Dus niet gerelateerd aan mijn (lichamelijke) aandoening. Een werkgever merkt dus niet zo veel van mijn 'mindere arbeidsgeschiktheid'. En deze baan zorgt voor een nog gezondere werk-/privébalans.

Wie heeft er antwoord op mijn vragen of heeft tips, ervaringen?
Wapiti schreef:
22-11-2017 08:16
Als er naar gevraagd wordt moet ik uiteraard eerlijk antwoorden en bij een aanstellingsonderzoek uiteraard ook! Maar ik hoef het zelf niet aan te geven als er niet naar gevraagd. (Heb dit uiteraard uitgezocht.)
Eerlijkheid duurt het langst lieve schat.

Vertellen dus gewoon. Ik begrijp eigenlijk niet dat je ook maar overweegt dit te verzwijgen. Ga je gelijk de boeken is als oneerlijk, zodra het bekend wordt.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
22-11-2017 08:17
Dat vind ik dan wel weer bijzonder.
Ik zie idd dat ik het wat vaag heb omschreven. Korte uitleg: dat ik een lichamelijke aandoening heb, staat buiten kijf. Maar ik wil dat collega's mij zien als 'zieligerd' of 'zieke collega'. Daarom doe ik er alles aan dat mijn werk er niet onder lijdt en (vooral) mijn collega's er niets van merken. Dus bestaat mijn vrije tijd uit rusten, rusten en nog eens rusten. Anders houd ik dat niet vol. Daarom solliciteer ik naar een baan met aanzienlijk minder uren. Om zo meer echte vrije tijd te hebben en het voor mezelf ook leuk te houden.

Wat ik al zei: ik ben gelukkig zelden ziek. Wellicht minder dan de gemiddelde medewerker juist omdat ik wil dat mijn werk/werkgever er niet onder lijdt.
En ik doe er alles aan om dit lange tijd vol te houden, alhoewel mijn lichamelijke klachten niet minder worden. (Het tegendeel eerder.)

En gelukkig is daar de no risk van het UWV zodat een werkgever in het geval van ziekte niet in de problemen komt. (Ook bij griep dus.)
Perzina schreef:
22-11-2017 09:13
Eerlijkheid duurt het langst lieve schat.

Vertellen dus gewoon. Ik begrijp eigenlijk niet dat je ook maar overweegt dit te verzwijgen. Ga je gelijk de boeken is als oneerlijk, zodra het bekend wordt.
Welnee, werkgevers weten toch dat dit van beide kanten niet hoeft en mag. Dit is een administratieve handeling die je met HR afhandelt, niet iets wat in sollicitatiegesprekken aan bod komt.
Perzina schreef:
22-11-2017 09:13
Eerlijkheid duurt het langst lieve schat.

Vertellen dus gewoon. Ik begrijp eigenlijk niet dat je ook maar overweegt dit te verzwijgen. Ga je gelijk de boeken is als oneerlijk, zodra het bekend wordt.
Uh, waarom privé informatie verstrekken als dat niet nodig is? En iets niet vertellen wat niet hoeft is in mijn optiek niet oneerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wapiti schreef:
22-11-2017 09:19

En gelukkig is daar de no risk van het UWV zodat een werkgever in het geval van ziekte niet in de problemen komt. (Ook bij griep dus.)


Dit moet de werkgever dan wel weten, dat hij daar geld van krijgt als jij ziek bent. Hoe kan hij dat weten als jij dat niet vertelt? Ik zou zeer verbolgen zijn als je me zoiets niet zou melden bij de sollicitatieprocedure, maar na het tekenen van het contract wel. Het feit dat je het verzweeg werkt meer tegen je dan er eerlijk en open over zijn tijdens het solliciteren. Fijn toch juist dat ik als werkgever een vergoeding krijg bij ziekte, ook bij een griepje van jou? Bovendien verklaar je daarmee waarom jij nu minder dan fulltime wilt werken.

Overigens mag je werkgever het niet aan zijn andere medewerkers vertellen, je collega's komen dus niets te weten als jij niets zegt tegen hen. Niet als 'die zieke' bekend willen staan bij je collega's is dus geen reden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. De reden waarom ik het overweeg om te vertellen is omdat het een werkgever ook een financieel voordeel oplevert. Hij betaalt minder (of geen?) premie ziektewet. Ik weet alleen niet hoe dat bij een overheidsinstantie zit. En wellicht is er voor hen nog een voordeel als ze een arbeidsgehandicapte aannemen?

Sorry dat was ik ff vergeten vanmorgen. (Het was vroeg hè. ;-) )

En nogmaals: een werkgever merkt niets aan mij. Ik heb een lichamelijke fysieke beperking maar met een kantoorbaan merk ik daar weinig van (afgezien van vermoeidheid).
Nogmaals, je hebt je eigen antwoord al gegeven.

En mocht het alsnog ‘uitkomen’ dan kan je aangeven dat je je ziekte onder controle hebt. Dat je deze baan hebt aangenomen juist omdat het minder belastend is en je dan je werk goed kan blijven doen. Dat je jezelf goed kent en dus goed voor jezelf zorgt ;)
Ja misschien houden ze je dan even iets meer in het vizier. Maar als je dan niet ziek wordt dan zal dat vast snel over gaan.
Veel succes in je nieuwe baan! ;)
Alle reacties Link kopieren
Dat wat je nu vertelt en dat wat ik in mijn vorige post aangaf maakt alles bij elkaar het toch juist beter om het wel te vertellen?
Wapiti schreef:
22-11-2017 09:28
Bedankt voor jullie reacties. De reden waarom ik het overweeg om te vertellen is omdat het een werkgever ook een financieel voordeel oplevert. Hij betaalt minder (of geen?) premie ziektewet. Ik weet alleen niet hoe dat bij een overheidsinstantie zit. En wellicht is er voor hen nog een voordeel als ze een arbeidsgehandicapte aannemen?
Bij mij op werk zou het ze niet uitmaken of er een extra vergoeding was, of dat het misschien goed is voor de diversiteit. Het voornaamste is dat er geen vervanging geregeld hoeft te worden.
Alle reacties Link kopieren
Zou je het ook vertellen als je een hooikoortspatiënt bent of een migrainepatiënt? Je kunt uitvallen. Of niet. Maar dat geldt net zo goed voor gezonde mensen. Waar het om gaat is dat jij arbeidsgeschikt bent en wat de toekomst brengt weet niemand. Iemand die vandaag gezond is, kan volgende maand ook ineens een ziekte krijgen. Je hoeft niets te vertellen en dat zou ik dan ook niet doen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Zo mogen niet weten wát er is, wel dát er iets is. Jij kan wel een brief van een arts oid laten zien dat je geschikt bent voor dit werk en juist vanwege het aantal uur dat je gaat werken. Of een verklaring van je vorige werkgever dat je nooit bent uitgevallen. Dat soort dingen zijn belangrijker dan vertellen wat er is, denk ik?

Het wordt pas echt een probleem als je bijvoorbeeld met reuma besluit om in de verzorging te gaan werken, dat is best een slecht idee. :p Maar zoals jij 't doet doe je het best goed, en heb je alles goed ingepland. Kan je UWV niet bellen om te vragen hoe en wat verstandig is? Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt, en door hun heb je die no risk policy ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ooit in het kader van "eerlijk duurt het langst" een eigen verklaring afgelegd. Hier kom ik nooit meer vanaf. Kost me een hoop geregel en extra kosten, want die verklaring moet elke 10 jaar, op mijn kosten opnieuw beoordeeld worden. Moet daar zelfs een arts voor lastigvallen. Niemand die er verder naar kijkt, geen enkele verdere consequentie behalve dat het mij honderen euro's kost. Ik zou het niet weer doen.
Als je een ziekte of beperking hebt die invloed heeft je werk, dan ben je verplicht dat te melden. Als jij bijvoorbeeld als stratenmaker solliciteert, maar je hebt een slechte rug moet je dat vertellen. Of als je solliciteert als administratief medewerker waarbij je veel moet typen, maar hebt artrose in je handen moet je dit ook melden.

Maar als jij onder dat no-risk policy van het UWV valt lijkt mij dat je dat wel moet melden. Wat als je wel ziek wordt? Je valt toch niet voor niets onder dat no-risk policy?

Ik zou het wel pas aangeven bij het arbeidsvoorwaardengesprek.

Oh, ik ben mosterd, zag pas 1 pagina staan.
Alle reacties Link kopieren
Je bent verplicht om ziekte of gebrek te melden voordat je het contract tekent, wanneer die ziekte of dat gebrek jouw fuctioneren (in de functie waarop je solliciteert) nu of in de toekomst in de weg kan staan. Meld je het niet en word je arbeidsongeschikt, dan mag de werkgever de loondoorbetaling staken of je zelfs ontslaan. Het recht op WW of ziektewet kan dan - afhankelijk van de omstandigheden - ook komen te vervallen. Mijn advies is dus om geen risico te nemen, ook omdat je schrijft dat het ziektebeeld progressief is, en dit wel te melden. Dat hoeft echter niet al in je brief of tijdens het eerste gesprek, maar meld het wel voordat je de arbeidsovereenkomst tekent.
Ik heb een Wia gehad op psychische gronden, lang verhaal, vrij heftig. Maar zelf besloten hieruit te willen, en op eigen initiatief weer (meer) gaan werken. Nooit verteld. Ik werk parttime, en ik kan ook niet meer uren aan want dan lig ik er zo weer uit, maar dit werkt. Ik ben goed in wat ik doe, en ik kan uit de ziektewet en uit de klauwen van het uwv blijven. Ik hou mijn eigen broek op, al kost het me bloed zweet en tranen bij tijden. Er zijn wellicht mensen die voor minder zich laten afkeuren, hoewel dat tegenwoordig wat lastiger gaat godzijgeprezen, maar ik weigerde. Het is niet zonder decompensatie en het kost me heel, heel veel keuzes die ik in het voordeel van werk en niet van mijn geestelijke gezondheid moet maken, maar ik heb een soort oerdrang om het zelf te doen. Al ga ik er tien jaar eerder door dood.
Maar goed, nooit verteld dus. Ze zouden een rolberoerte krijgen als ze wisten dat ik voor en na mijn werk uren moet slapen en dat ik tussendoor in de lampen hang.
Als ik op mijn werk maar schitter toch? In al die jaren heeft nog nooit iemand er op de werkvloer iets van gemerkt of naar gevraagd.
Als het je werkfunctioneren niet beinvloed en er is nooit specifiek naar gevraagd dan hoeft dat ook helemaal niet. Het kan alleen maar vreselijk stigmatiserend en in je nadeel werken. En een werkgever zou je niet snel aannemen als ie alles weet. Terwijl je misschien wel een serieuze aanwinst bent.

svp niet quoten
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 15:59
0.59% gewijzigd
Perzina schreef:
22-11-2017 09:13
Eerlijkheid duurt het langst lieve schat.

Vertellen dus gewoon. Ik begrijp eigenlijk niet dat je ook maar overweegt dit te verzwijgen. Ga je gelijk de boeken is als oneerlijk, zodra het bekend wordt.
Hoezo duurt eerlijkheid het langst? In dit geval duurt eerlijkheid vooral het kortst, aangezien geen enkele werkgever in dat geval op je zit te wachten. En daarbij ben je niet eens verplicht het te melden als er niet heel duidelijk naar gevraagd wordt. Dus hoezo ga je dan de boeken in als oneerlijk?
Nummer*Zoveel schreef:
22-11-2017 14:49
Je bent verplicht om ziekte of gebrek te melden voordat je het contract tekent, wanneer die ziekte of dat gebrek jouw fuctioneren (in de functie waarop je solliciteert) nu of in de toekomst in de weg kan staan. Meld je het niet en word je arbeidsongeschikt, dan mag de werkgever de loondoorbetaling staken of je zelfs ontslaan. Het recht op WW of ziektewet kan dan - afhankelijk van de omstandigheden - ook komen te vervallen. Mijn advies is dus om geen risico te nemen, ook omdat je schrijft dat het ziektebeeld progressief is, en dit wel te melden. Dat hoeft echter niet al in je brief of tijdens het eerste gesprek, maar meld het wel voordat je de arbeidsovereenkomst tekent.
Wat een onzin, dat weet je toch nooit?
Moet je ernstige pms dan ook melden? Is een serieuze chronische aandoening waardoor je wel eens twee dagen in de maand afwezig kan zijn. Moet je een vrouw met kinderwens ook maar weigeren, ben je verplicht dit te melden, of moeten vrouwen van pak hem beet 20 tm 40 helemaal maar van de werkvloer worden geweerd, want zwangerschap kan nogal wat gedoe met zich meebrengen, laat staan ivf, of gecompliceerde zwangerschappen en geboortes, depressies of vrouwen die achteraf toch kiezen om thuis te blijven.
Moet je allemaal maar van te voren weten en mededelen? Met je glazen bol in je tas op sollicitatie?

Tuurlijk als je doof-blind bent en je armen en benen mist zijn sommige dingen niet heel handig maar goed dit hoef je dan ook doorgaans niet te melden aangezien dit vrij zichtbaar is opzich.
Maar als je chronisch depressief bent, bipolair, borderliner, adhd, autistisch, noem maar op, dan kan je heel lang hele stabiele fases hebben, je kan zelfs op een gegeven moment met medicatie en therapie de boel redelijk onder controle hebben, waar dat voorheen maar niet leek te lukken. Je kan er een modus in vinden. Je weet niet na een periode van stabiliteit of je depressie of hypomanie weer terug komt. Daar kan je op zitten wachten achter de geraniums, of je kan je schouders eronder zetten en ervoor gaan.
Ik heb onderandere PTSS, en ik heb heel, heel diep gezeten. Uitbehandeld verklaard. Ik heb nog steeds een vrij extreme angststoornis en last van een dystieme stoornis (chronische depressie) maar ik heb daar een modus in gevonden. Dat is echt ontzettend moeilijk en ik moet daar ook echt heel veel concessies voor doen maar het is mijn keuze. En tot op heden ben ik er goed in geslaagd werk en psyche te kunnen scheiden. Had ik bij aanvang mijn diagnoses gemeld, was ik nooit, maar dan ook nooit aangenomen voor de functie die ik momenteel bekleed.
Terwijl ik er verdomde goed in ben.
Dat ik thuis echt moet bijkomen, is MIJN keuze. En of ik weet of ik hier over een jaar nog werk, en geen terugval heb gehad: geen idee. Misschien wel en misschien niet.

Bij zoiets als kanker die onbehandelbaar is gebleken maar waar je wellicht nog een paar jaar mee kunt leven zou ik het ook gewoon aandurven. Weet je, het alternatief is te gaan zitten vegeteren op de bank. Ik weet niet hoor, maar daar knapt verder niemand van op.

In ieder geval heb ik het niet gemeld en dat bleek een heel goede zet. Ik werk al jaren en heb nog nooit thuis gezeten. Ik heb een hartstikke leuke baan en een gezin, en ik geloof dat de heren en mevrouwen van het uwv dat jaren geleden nooit voor mogelijk hadden gehouden. Alleen daarom al zeg ik: dikke vinger!

Svp niet quoten
Alle reacties Link kopieren
En toch, Yggdrasil, ben je verplicht om te melden dat je iets mankeert als verwacht wordt dat je daardoor gaat uitvallen. Op straffe van geen loondoorbetaling over de duur van die te verwachten uitval.
Ik heb een arbeidsbeperking die in mijn oude werk in de zorg een groot probleem was, daar solliciteer ik dus niet. Geen werkgever die iemand gaat aannemen die door het aan- en uittrekken van handschoenen problemen kan oplopen, maar ik moet dat probleem wel melden om te voorkomen dat ik straks zwaargewond thuis zit zonder inkomen. Bij sollicitaties naar andere vacatures vertel ik vaak wel wat er aan de hand is, die handschoenen zijn daar immers geen probleem en het geeft wel de verklaring van mijn carriereswitch.
Irma3110 schreef:
22-11-2017 16:25
En toch, Yggdrasil, ben je verplicht om te melden dat je iets mankeert als verwacht wordt dat je daardoor gaat uitvallen. Op straffe van geen loondoorbetaling over de duur van die te verwachten uitval.
Ik heb een arbeidsbeperking die in mijn oude werk in de zorg een groot probleem was, daar solliciteer ik dus niet. Geen werkgever die iemand gaat aannemen die door het aan- en uittrekken van handschoenen problemen kan oplopen, maar ik moet dat probleem wel melden om te voorkomen dat ik straks zwaargewond thuis zit zonder inkomen. Bij sollicitaties naar andere vacatures vertel ik vaak wel wat er aan de hand is, die handschoenen zijn daar immers geen probleem en het geeft wel de verklaring van mijn carriereswitch.
Nou, dan is dat hier en bij Yggdrasil toch niet aan de orde? Dit beïnvloedt hun werk niet en iedereen kan een keer ziek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoef je het alleen te melden als je door je arbeidsongeschiktheid je beroep niet goed kunt uitoefenen. Rugklachten en lichamelijke arbeid is geen goede combi. Maar met rugklachten kun je nog best een bureaubaan hebben. Dan hoef je die rugklachten toch niet te melden?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
De werkgever kan er zelf achterkomend door het register te raadplegen.
Dat mogen ze doen met jouw BSN.

Dus je zou kunnen afwachten totdat ze de check doen en zien dat jij erin staat (wat als negatief opgevat zou kunnen worden), of je zegt het zelf bij voorbaat en brengt het met een positieve noot: jullie lopen geen risico op ziektegeld.
Alle reacties Link kopieren
Net zoals een werkgever niet mag vragen of je van plan bent zwanger te worden, mogen ze ook niet vragen naar ziekte.
Zelfs bij ziekmelding tijdens dienst mogen ze niet vragen wat je hebt.

Privacy enzo

Ik heb het zelf later wel gemeld bij mijn werkgever dat ik een stukje aanvulling van de WIA heb, maar dat is meer een compensatie voor 'gederfde inkomsten' dan een ziektebevestiging.

Op het moment dat jij ziek uitvalt, merkt je werkgever wel wat de no-risk-policy betekend.
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
22-11-2017 09:09
wat aanvragen?
Werkgever kan dan afhankelijk van de regeling korting aanvragen op de te betalen premies voor ziektewet en bij ziekte kan het zijn dan uwv doorbetaald ipv werkgever.
Irma3110 schreef:
22-11-2017 16:25
En toch, Yggdrasil, ben je verplicht om te melden dat je iets mankeert als verwacht wordt dat je daardoor gaat uitvallen. Op straffe van geen loondoorbetaling over de duur van die te verwachten uitval.
Ik heb een arbeidsbeperking die in mijn oude werk in de zorg een groot probleem was, daar solliciteer ik dus niet. Geen werkgever die iemand gaat aannemen die door het aan- en uittrekken van handschoenen problemen kan oplopen, maar ik moet dat probleem wel melden om te voorkomen dat ik straks zwaargewond thuis zit zonder inkomen. Bij sollicitaties naar andere vacatures vertel ik vaak wel wat er aan de hand is, die handschoenen zijn daar immers geen probleem en het geeft wel de verklaring van mijn carriereswitch.
Je hebt gelijk als je denkt te kunnen uitvallen door dat wat je mankeert, maar TO denkt hierdoor niet uit te vallen, dus hoeft ze het niet te zeggen.

Het risico voor TO is als ze toch wel uitvalt tgv de aandoening, dan heeft werkgever recht om loon te stoppen of zelfs ontslaan, dan zou TO evt nog met de regeling kunnen wapperen, het risico is dan dus dat de werkgever dan misschien geen zin meer heeft in TO, kan hoeft niet.

Overigens wel raar dat de regeling ook voor griep werkt, dat zou ik ff uitzoeken of dit echt zo is, mocht je toch besluiten te vertellen.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 19:12
2.04% gewijzigd
Annichje schreef:
22-11-2017 17:32
Net zoals een werkgever niet mag vragen of je van plan bent zwanger te worden, mogen ze ook niet vragen naar ziekte.
Zelfs bij ziekmelding tijdens dienst mogen ze niet vragen wat je hebt.

Privacy enzo

Ik heb het zelf later wel gemeld bij mijn werkgever dat ik een stukje aanvulling van de WIA heb, maar dat is meer een compensatie voor 'gederfde inkomsten' dan een ziektebevestiging.

Op het moment dat jij ziek uitvalt, merkt je werkgever wel wat de no-risk-policy betekend.
Zo dacht ik indertijd ook, daarom heb ik het toen niet verteld. En ik wilde ook niet aangenomen worden omdat ik een ‘voordeeltje’ had tov mijn concurrente ik wilde echt dat ze mij wilde op basis cv en om wie ik ben. Ik ben dus nooit uitgevallen vanwege mijn beperking en heb nooit spijt gehad dat ik het niet verteld heb. Ik wist op voorhand dat de kans zeer klein zou zijn dat ik om die reden zou uitvallen, maar ik had zomaar zwanger kunnen worden, hebben we het ook niet over gehad tijdens het sollicitatie gesprek. ;-)
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 19:14
0.32% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven