VOG aanvraag
dinsdag 21 januari 2014 om 21:15
Na maanden van solliciteren heb ik een geweldig leuke job gevonden in het onderwijs. Het betreft een ondersteunde onderwijsfunctie. Alleen voor deze baan heb ik een VOG (verklaring omtrent gedrag) nodig. Ben eigenlijk altijd een voorbeeldig burger geweest....tot 1x 3 jr geleden. Ik ging afrekenen bij de winkel en was in de veronderstelling dat alles was afgerekend. Ik ging de winkel uit en het alarm ging af. Beveiliging kwam er bij, politie werd gebeld. Ik had volgens hun iets opzettelijk in mijn tas gestopt. Hele discussie, uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met een transactievoorstel. Ik dacht dat hiermee de kous af was maar kom er nu achter dat dit me wel een strafblad heeft opgeleverd......terugkijktermijn is 4 jaar, dus helaas dit jaar telt nog mee...nu ben ik radeloos. Volgende week hoor ik of aangenomen ben. Ik heb momenteel nog een baan en moet hier dus ontslag nemen. Maar het is dus niet zeker of ik deze VOG ga krijgen, officieel heb ik namelijk een winkeldiefstal gepleegd....hoe moet ik hiermee omgaan? Moet ik het bekennen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek of zwijgen en heel hard duimen dat ik de vog krijg? En moet ik in de tussentijd mijn huidige baan al opzeggen? Ofwel, ik weet het niet meer. Iemand tips of zelf eens in een dergelijke situatie gezeten?
Hoor het heel graag!
Liefs, mij
Hoor het heel graag!
Liefs, mij
dinsdag 21 januari 2014 om 21:18
dinsdag 21 januari 2014 om 21:19
Op het aanvraagformulier kun je verschillende doeleinden aankruisen waarvoor de VOG kan dienen. Ik weet niet of voor werken in het onderwijs ook wordt gekeken naar winkeldiefstallen. Voor mijn werk zou het bijv. niet uitmaken als ik een veroordeelde pedofiel zou zijn, dan zou ik gewoon mijn VOG krijgen.
dinsdag 21 januari 2014 om 21:33
quote:boerderijgeit028 schreef op dinsdag 21 januari 2014 21:29 Je krijgt toch alleen een strafblad als je veroordeeld wordt door een rechter?
Voor zover ik weet wel. Je hebt een strafbaar feit gepleegd als je daarvoor bent veroordeelt toch?
Een strafblad krijg je niet op vermoedens, lijkt mij..
Je kan inderdaad niet zomaar een VOG aanvragen, bij moest er nog een stempel op van de school.
Bij mij stond er toen die tijd niks op wat met diefstal te maken had.. Maar dat is drie jaar geleden.
Je kan afwachten, justitie bellen of eerlijk zijn...
Voor zover ik weet wel. Je hebt een strafbaar feit gepleegd als je daarvoor bent veroordeelt toch?
Een strafblad krijg je niet op vermoedens, lijkt mij..
Je kan inderdaad niet zomaar een VOG aanvragen, bij moest er nog een stempel op van de school.
Bij mij stond er toen die tijd niks op wat met diefstal te maken had.. Maar dat is drie jaar geleden.
Je kan afwachten, justitie bellen of eerlijk zijn...
dinsdag 21 januari 2014 om 21:38
Je kunt een VOG ook aanvragen met je DigiD.
http://www.justis.nl/prod ... e-vog-aanvraag/index.aspx
http://www.justis.nl/prod ... e-vog-aanvraag/index.aspx
“Don’t look back – you’re not going that way.”
dinsdag 21 januari 2014 om 22:08
dinsdag 21 januari 2014 om 22:25
Hoewel je dus een veroordeling hebt gehad (want dat controleren ze, je moet veroordeeld zijn) zit dat in een andere sector. Als je iets in financien moet doen wordt er gecontroleerd of je hebt gefraudeerd of iets hebt gestolen.
Als onderwijsassistente zullen ze navragen of je veroordeeld bent voor een strafbaar feit bij het verzorgen of omgang met kinderen.
Het gaat om het vinkje wat je werkgever invult, die vragen eigenlijk ook aan.
Als onderwijsassistente zullen ze navragen of je veroordeeld bent voor een strafbaar feit bij het verzorgen of omgang met kinderen.
Het gaat om het vinkje wat je werkgever invult, die vragen eigenlijk ook aan.
Doe ik niet aan....
dinsdag 21 januari 2014 om 22:29
Over dat veroordelen, dat is het dus ook waarom er zoveel mensen toch ergens met een VOG werken met kinderen maar toch hun handjes niet thuis kunnen houden.
Als er iets is en er vermoedens zijn zal een organisatie proberen het personeelslid te ontslaan voor er diepgaand onderzoek komt en dus komt het vaak niet eens tot een melding bij de politie en al helemaal geen veroordeling via de rechter.
Als er iets is en er vermoedens zijn zal een organisatie proberen het personeelslid te ontslaan voor er diepgaand onderzoek komt en dus komt het vaak niet eens tot een melding bij de politie en al helemaal geen veroordeling via de rechter.
Doe ik niet aan....
dinsdag 21 januari 2014 om 22:43
dinsdag 21 januari 2014 om 23:22
quote:StoraHuntur schreef op 21 januari 2014 @ 22:24:
[...]
Dit dus.
Nee dus.
Dit betekent ten eerste dat ook een schikking (transactie) met het Openbaar Ministerie op het strafblad wordt vermeld. Het is dus niet zo dat u een strafblad kunt voorkomen door een transactievoorstel (bijvoorbeeld het betalen van een boete) te voldoen. U voorkomt daarmee uitsluitend dat u voor de rechter moet komen.
[...]
Dit dus.
Nee dus.
Dit betekent ten eerste dat ook een schikking (transactie) met het Openbaar Ministerie op het strafblad wordt vermeld. Het is dus niet zo dat u een strafblad kunt voorkomen door een transactievoorstel (bijvoorbeeld het betalen van een boete) te voldoen. U voorkomt daarmee uitsluitend dat u voor de rechter moet komen.
dinsdag 21 januari 2014 om 23:31
Het hangt er vanaf op wat voor een functie je solliciteert.
Een VOG dekt namelijk echt niet alles. Als je bij een winkel zou willen werken waar ze dat vragen zou het evt een probleem kunnen zijn.. maar je solliciteert in het onderwijs, dus hoogstwaarschijnlijk gaat het om onbesproken gedrag voor het werken met kinderen.
In principe heeft winkeldiefstal niets te maken met onderwijs.. dus ik denk dat je wel safe bent hoor. Zoals ik zei er zei verschillende soorten VOG's.
Als ik jou was zou ik me niet al teveel zorgen maken en het gewoon even afwachten.
Een VOG dekt namelijk echt niet alles. Als je bij een winkel zou willen werken waar ze dat vragen zou het evt een probleem kunnen zijn.. maar je solliciteert in het onderwijs, dus hoogstwaarschijnlijk gaat het om onbesproken gedrag voor het werken met kinderen.
In principe heeft winkeldiefstal niets te maken met onderwijs.. dus ik denk dat je wel safe bent hoor. Zoals ik zei er zei verschillende soorten VOG's.
Als ik jou was zou ik me niet al teveel zorgen maken en het gewoon even afwachten.