Werk & Studie alle pijlers

Voor het eerst fulltime werken..

19-08-2009 19:39 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaja, a.s. 1 september is mijn luizenleventje afgelopen. Na 5,5 jaar studie en een half jaar parttime te hebben gewerkt, gaat deze 24 jarige pedagoge eindelijk 40 uur in de week werken....en man wat is dat spannend!

Ik ben toch zo zenuwachtig. Het is een baan waarbij ik bijna helemaal vrij ben. Ga op een middelbare school aan de slag en heb daarin 3 verschillende functies.

1. medewerker examenbureau

2. het regelen, organiseren en begeleiden van de maatschappelijke stages (dit doe ik gelukkig samen met een docente)

en 3. de meest uitdagende...het opzetten en runnen van een time-out voorziening voor leerlingen die (tijdelijk) niet meer in de klas kunnen. Nummer 3 is echt enorm spannend. Ik ga dit namelijk helemaal alleen opzetten en ik weet nog van niets. Niet meer dan de omschrijving die ik jullie geef zeg maar....brrr.....krijg nu al rillingen van al die verantwoordelijkheid. Nee ik ben niet langer een stagiaire...en ja mijn baas verwacht erg veel van me en is nu al dolenthousiast en ik heb nog niks gedaan!

Ik zit me sinds ik aangenomen ben al zorgen te maken...en dat was uhm....begin juni?!

Hebben jullie tips hoe om te gaan met deze spanningen van het fulltime werken en een baan met erg veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid?
Relativeren

Iedereen, die werkt, is ooit met zn eerste echte baan begonnen, en heeft t in de meeste gevallen overleefd ;)

En het voordeel van iets nieuwe opzetten is dat niemand kan roepen:Ja maar we deden het altijd zo.

Of: nee, we hebben die manier wel eens geprobeerd maar dat ging niet.

En fijn toch, n enthousiaste baas, beter dan iemand die al bij voorbaat denkt dat t gaat mislukken.

Meid gaat best goed komen, succes en laat je nachtrust er niet door bederven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je baas weet dat je net van school bent en dus zal hij het begrijpen als je sommige dingen niet meteen snapt of eens een fout maakt. Niets om je zorgen over te maken dus!

Wat je zou kunnen doen om de zenuwen de baas te blijven, is jezelf goed voorbereiden. Die time-out voorziening, wat heb je daar allemaal voor nodig en hoe pak je dat aan?

Wat ik zou doen:

- algemene orientatie (Bieb, Google, andere scholen, enz om te kijken of ik kan ontdekken hoe andere onderwijsinstellingen dat aanpakken. Wat is nut- en noodzaak van zo'n voorziening? Zijn er wettelijke criteria eisen mbt zo'n voorziening waar je rekening mee moet houden?) Dit zou je eventueel thuis al voor kunnen bereiden, om zo wat zekerder aan je eerste werkdag te kunnen beginnen.

- praten met de mensen van de school om te informeren welke wensen zij hebben en aan welke eisen de voorziening moet voldoen.

Daarna stel je een plan op (korte intro, wat waar waarom, hoe werkt het, eventueel: wat gaat het kosten) en dat overleg je met je leidinggevende. En van daaruit kun je het dan verder bij schaven, uit gaan werken en uitrollen.
Inhoudelijk: probeer tussendoelen met je baas op te stellen. Wat verwacht hij na een maand van je? En wat verwacht hij na twee maanden? Het is erg moeilijk om een nieuwe functie op te zetten als je geen mijlpalen hebt.

En praktisch: het is best even wennen om fulltime te werken, daar word je in het begin best moe van . Ondersteun jezelf door te zorgen dat je vooraf een hoop eten in de vriezer hebt zitten (als je die hebt), dat je huis lekker op orde is en zo, zodat je de eerste dagen niet ook nog je huishouden moet bijwerken.
Gewoon in het diepe springen MWL! Ik heb zelf ook een nieuwe structuur moeten opzetten en heb me daarvoor eerst in de doelgroep verdiept (zoals Nummerzoveel het beschrijft).

Ik dacht ook eerst dat ik het niet kon en het niets zou worden, maar alles is op zijn pootjes terecht gekomen.

Succes en veel plezier!

(en ook luisteren naar Ellen, want van full time werken wordt je inderdaad moe als je het niet gewend bent)
Haha, dat moe worden daar ben ik op voorbereid.

En het voorbereiden op het werk mag ik op het werk zelf doen. Die time-out voorziening start pas in november dus heb even de tijd om daarvoor te brainstormen. Het zal ook wel goedkomen, maar is toch spannend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven