Werk & Studie alle pijlers

Voor jezelf beginnen vanuit een uitkering

21-04-2018 12:03 67 berichten
Beste allen,

Een paar weken geleden een topic geopend over werk/verhuizen. Veel tips meegekregen. Maar ondertussen heb ik nog steeds geen werk. Morgen gesprek bij een museum om vrijwilligerswerk te gaan doen en dinsdag spullen ophalen om taalmaatje te worden.

Als ik een aantal topics doorlees over werk zoeken/vinden/houden, lijkt het wel alsof werk vinden appeltje-eitje is. Mijn ervaring is helaas anders. Ik solliciteer inmiddels op van alles en nog wat, maar krijg toch steeds negatief antwoord. Ik weet het dus even niet meer....

Dus nu toch maar een teentje in het water gestoken om te kijken of het eventueel zou lukken om voor mezelf te beginnen, vanuit de WW. Ik moet mezelf bedruipen, dus financieel vind ik het nogal een dingetje en heel spannend. Heeft iemand in een soortgelijke situatie (alleenstaand, zonder kinderen) de sprong gewaagd? En voor welke optie heb je toen gekozen?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen banen te vinden in het onderwijs? “Verkeerde vak”? Zou het iets zijn om een tweede bevoegdheid te halen of de verkorte pabo? Of zie je dat niet zitten.

Kunnen ze geen advies geven bij KvK. Die hebben toch af en toe van die startersbijeenkomsten?
Banaaninmijnoor schreef:
21-04-2018 13:41
Zijn er geen banen te vinden in het onderwijs? “Verkeerde vak”? Zou het iets zijn om een tweede bevoegdheid te halen of de verkorte pabo? Of zie je dat niet zitten.

Kunnen ze geen advies geven bij KvK. Die hebben toch af en toe van die startersbijeenkomsten?
Het (voortgezet) onderwijs voor mij nooit weer. Bijna 10 jaar in werkzaam geweest, waarvan de laatste drie jaar doodongelukkig, inclusief burn-out. Dus ook een tweede bevoegdheid halen bedank ik voor. En de pabo heb ik al nooit gewild.

Advies kan ik overal inwinnen, dat is het probleem niet. Ik zou alleen graag ervaringen willen horen van mensen die het ook hebben aangedurfd. Het UWV kan veel vertellen, maar mijn ervaring is dat ik gewoon knip-en-plakwerk van de site terugkrijg. Dat kan ik zelf ook wel lezen. En vertellen hoe het zou moeten volgens het boekje/de regels is 1 ding, vertellen hoe het zou moeten of kunnen vanuit ervaring is wat anders. En daar hecht ik persoonlijk net wat meer waarde aan. Al zijn de regels natuurlijk belangrijk, begrijp me niet verkeerd.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 13:55
Reden: aanvulling
3.72% gewijzigd
branningbrothers schreef:
21-04-2018 13:40
Twe jaar geleden liep mijn tijdelijke contract af. Vanuit ww mijn eigen bedrijf gestart. Situatie is niet vergelijkbaar want heb man en 2 kinderen maar misschien toch interessant.

Ik mocht toen 26 weken proberen, kreeg de helft van de uitkering waar je normaal recht op hebt. Officieel moest ik toestemming vragen voor het starten van de onderneming. Hiervoor moet je een ondernemingsplan opstellen. Pas als dit wordt goedgekeurd mag je naar de kvk voor inschrijving. Deze inschrijving had ik echt nodig want anders kon ik niet aan de slag.

Ik geloof dat het nu 29% van je uitkering betreft. En daar wringt nu net de schoen. De uitkering die ik nu heb is al geen vetpot en als ik daar nog weer 29% van moet inleveren, kan ik weer bij mijn ouders gaan wonen, haha. Tenzij ik een 'redelijk gegarandeerd' inkomen zou genereren. Maar ja, dat weet je natuurlijk nooit als freelancer.

Er is veel aanbod in het werk wat ik doe maar ook veel competitie van collega's, daarom blijf ik mij ontwikkelen in mijn vakgebied en persoonlijkheid. Gelukkig heb ik niet lang zonder opdracht gezeten. Een keer 5 maanden omdat ik later pas kon starten wegens omstandigheden. Als ik terug in loondienst ga is het omdat het financieel zou moeten. Ik geniet enorm van de vrijheid die ik heb. Het is wel hard werken in de zin van naast opdrachten acquisitie en administratie doen. Maar je doet het voor jezelf en dat geeft een geweldig gevoel.

Welke concrete vragen heb je? Ik kan in ieder geval de workshop 'starten onderneming' aanbevelen. Is 50 euro en als je je eigen bedrijf start kan je dit van de belastingen aftrekken!
Deze ga ik bekijken, bedankt! Concrete vragen heb ik niet echt. Het gaat mij vooral om ervaringen. Want zoals ik hierboven aangaf, vertellen hoe het moet volgens regels/het boekje is 1 ding, vertellen wat moet of juist niet uit ervaring, vind ik heel waardevol
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 13:51
Reden: aanvulling
6.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar een paar startersdagen geweest en ik vond het juist wel fijn om daar ook ervaringen te delen met gelijkgestemden. Dus buiten de officiële praatjes om.
Ikzelf heb het uiteindelijk (nog) niet gedaan. Voor mezelf starten dan, maar ik ben nu toch weer serieuzer aan het kijken naar welke mogelijkheden er zijn.
Banaaninmijnoor schreef:
21-04-2018 14:42
Ik ben naar een paar startersdagen geweest en ik vond het juist wel fijn om daar ook ervaringen te delen met gelijkgestemden. Dus buiten de officiële praatjes om.
Ikzelf heb het uiteindelijk (nog) niet gedaan. Voor mezelf starten dan, maar ik ben nu toch weer serieuzer aan het kijken naar welke mogelijkheden er zijn.

Je slaat de spijker op zijn kop, dat is inderdaad precies waar ik naar op zoek ben. En zo'n startersdag heb ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht om ervaringen op te doen... Maar volgens jou toch de moeite waard om te bezoeken? Heel veel succes met het uitzoeken!
https://www.telegraaf.nl/financieel/194 ... uringsarts

Ik zou me door t uwv omlaten scholen tot verzekeringsarts. Leuk starterssalaris.
Lily1504 schreef:
21-04-2018 13:03
Bedankt! Heel veel succes met het opstarten van jullie bedrijfje. Ik zat er ook aan te denken om er eerst een kleine baan naast te nemen/zoeken, maar dat is me tot op heden helaas nog niet gelukt. Zou de zaken namelijk wel wat makkelijker maken....

Ik heb netwerkgesprekken gehad inmiddels. Ik werkte hiervoor in het voortgezet onderwijs, dus zij zullen vast contacten hebben met uitgevers o.i.d. Ik heb binnenkort een gesprek met P&O, dus zal eens een balletje opgooien.
Zoek jij ook buiten het onderwijs? Ik wel, maar dat lukt voor geen meter. Ben nu toch maar weer gaan solliciteren binnen het onderwijs. Maar hopelijk zijn wij over een tijdje succesvol genoeg in onze eigen ondernemingen om daarvan te kunnen leven.
Gate_Keeper schreef:
21-04-2018 15:25
https://www.telegraaf.nl/financieel/194 ... uringsarts

Ik zou me door t uwv omlaten scholen tot verzekeringsarts. Leuk starterssalaris.
Haha, ik denk dat je dan toch al wel basisarts moet zijn.
Head schreef:
21-04-2018 15:47
Haha, ik denk dat je dan toch al wel basisarts moet zijn.
Opleiding Geneeskunde en een big-registratie. Had ik toch maar een vak moeten leren :sigh:
Head schreef:
21-04-2018 15:44
Zoek jij ook buiten het onderwijs? Ik wel, maar dat lukt voor geen meter. Ben nu toch maar weer gaan solliciteren binnen het onderwijs. Maar hopelijk zijn wij over een tijdje succesvol genoeg in onze eigen ondernemingen om daarvan te kunnen leven.
Ja, ik zoek ook echt buiten het onderwijs. En ook mij wil het nog niet echt lukken, of zeg maar gerust echt niet. Maar ik wil echt niet meer terug, tenzij eventueel op een administratie of een andere ondersteunende functie, niet weer voor de klas! Ik hoop inderdaad dat het ons dan snel gaat lukken, toi toi toi! :)
Maken jullie gebruik van linked-in? Er zijn een aantal verbinders daar actief die ervoor kunnen zorgen dat jullie profiel door heel veel recruiters e.d. gezien zullen worden.

Vooral als je wat in de administratie of ondersteuning zoekt.
Gate_Keeper schreef:
21-04-2018 16:08
Maken jullie gebruik van linked-in? Er zijn een aantal verbinders daar actief die ervoor kunnen zorgen dat jullie profiel door heel veel recruiters e.d. gezien zullen worden.

Vooral als je wat in de administratie of ondersteuning zoekt.
Ik heb inderdaad LinkedIn en geef ook duidelijk aan dat ik op zoek ben naar ondersteuning/administratief/vertaling enz. En toch word ik door recruiters alleen maar aangesproken voor docent Engels en geven juist aan dat ze zelden iets hebben voor administratie of ondersteuning. Maar wellicht hebben zij een 'quotum' te halen? Ik moet eerlijk toegeven dat de term verbinder mij onbekend is.
Lily1504 schreef:
21-04-2018 16:23
Ik heb inderdaad LinkedIn en geef ook duidelijk aan dat ik op zoek ben naar ondersteuning/administratief/vertaling enz. En toch word ik door recruiters alleen maar aangesproken voor docent Engels en geven juist aan dat ze zelden iets hebben voor administratie of ondersteuning. Maar wellicht hebben zij een 'quotum' te halen? Ik moet eerlijk toegeven dat de term verbinder mij onbekend is.
Ga Rob Mes volgen op linked in. Dat is een verbinder.
Gate_Keeper schreef:
21-04-2018 15:52
Opleiding Geneeskunde en een big-registratie. Had ik toch maar een vak moeten leren :sigh:
😁 ja ik ook.
Alle reacties Link kopieren
De KvK heeft ook handige invultabellen voor het bepalen van je tarief. Je zet op een rijtje wat je vaste lasten zijn, hoeveel uur je kan/wil werken en welk tarief je dan zou moeten vragen om rendabel te zijn.

In het begin zoveel van je uitkering missen is wel spannend. Je kan overwegen er iets naast te doen. Horeca, schoonmaakwerk, bijles/remedial teaching) om je inkomen aan te vullen. Dit moet je natuurlijk wel overleggen met UWV anders krijg je daar weer problemen mee.

Pluspunt is dat alles wat je extra verdient als inkomen uit eigen onderneming je mag houden bovenop je uitkering.

Dus als je je eigen onderneming start in bijv. Alles voor Taal en hieruit teksten redigeert, websites maakt en bijles geeft dan mag je die inkomsten houden.

Als je inkomsten vanuit loondienst doet word je misschien gekort, dat zou je moeten navragen.

Maar startesdagen van kvk en hun workshops zijn heel waardevol. Ook veel steden hebben zzp-cafés of open coffee groepen (via LinkedIn te vinden) voor zelfstandigen. Daar vind je gelijkgestemden. Kun je gelijk netwerken!
branningbrothers schreef:
21-04-2018 23:46
De KvK heeft ook handige invultabellen voor het bepalen van je tarief. Je zet op een rijtje wat je vaste lasten zijn, hoeveel uur je kan/wil werken en welk tarief je dan zou moeten vragen om rendabel te zijn.

In het begin zoveel van je uitkering missen is wel spannend. Je kan overwegen er iets naast te doen. Horeca, schoonmaakwerk, bijles/remedial teaching) om je inkomen aan te vullen. Dit moet je natuurlijk wel overleggen met UWV anders krijg je daar weer problemen mee.

Pluspunt is dat alles wat je extra verdient als inkomen uit eigen onderneming je mag houden bovenop je uitkering.

Dus als je je eigen onderneming start in bijv. Alles voor Taal en hieruit teksten redigeert, websites maakt en bijles geeft dan mag je die inkomsten houden.

Als je inkomsten vanuit loondienst doet word je misschien gekort, dat zou je moeten navragen.

Maar startesdagen van kvk en hun workshops zijn heel waardevol. Ook veel steden hebben zzp-cafés of open coffee groepen (via LinkedIn te vinden) voor zelfstandigen. Daar vind je gelijkgestemden. Kun je gelijk netwerken!
Super! Bedankt voor je tips! Het is inderdaad lekker als je alles wat je meer verdient mag houden, maar minder kan in mijn geval echt niet. Ik zal alles eens even op me in laten werken....
Alle reacties Link kopieren
Open coffee ben ik ook een paar keer geweest. Ik vond het leuk om wat ervaringen uit te wisselen, maar ben er eigenlijk al een tijd niet keer geweest. Ik ergerde me soms een beetje aan de opgeklopte verhalen.
Lily1504 schreef:
21-04-2018 12:09
@Erizon: Ik heb lage opstartkosten, althans, met dat wat ik nu voor ogen heb. Ik wil als freelancer aan de slag met vertaling, taalcursus, redigeren, alles wat een beetje in de taalhoek mogelijk is.
Het kost heel veel acquisitie om te freelancen op dit gebied en dan krijg je heel lage bedragen. Je zou dit "erbij" kunnen doen, maar om vanaf 0 hiermee een fatsoenlijke boterham te verdienen, dat kost heel veel tijd (meer dan 40 uur per week). Als je in het onderwijs zit, kun je je dan niet beter richten op bijlessen geven, remedial teaching, dat soort zaken?
-jolijn- schreef:
22-04-2018 12:34
Het kost heel veel acquisitie om te freelancen op dit gebied en dan krijg je heel lage bedragen. Je zou dit "erbij" kunnen doen, maar om vanaf 0 hiermee een fatsoenlijke boterham te verdienen, dat kost heel veel tijd (meer dan 40 uur per week). Als je in het onderwijs zit, kun je je dan niet beter richten op bijlessen geven, remedial teaching, dat soort zaken?
Ik zit niet meer in het onderwijs en wil ook voor geen goud terug! Bijlessen is een optie, maar dan houdt het wel op. Maar dat had ik (geloof ik) ook al aangegeven, dat ik me niet alleen wilde richten op vertalen e.d., maar bijvoorbeeld ook cursussen geven.... Maar dat kan ik ook in mijn andere topic hebben aangegeven.
Veel ZZP-ers gaan failliet en als ZZP-er maak je geen aanspraak meer op uitkeringen. Natuurlijk pusht de UWV mensen die richting uit, zijn zij er vanaf!
Ik zou er mee uitkijken, tenzij je heel erg hoog scoort op ondernemerstesten.
Je zou eens kunnen overleggen met UWV of je mag proberen om een cursus op touw te zetten en dat je dan zelfstandig wordt als blijkt dat je daadwerkelijk voldoende cursisten krijgt. Ik denk zelf dat het een moeilijke business is. Als je een beetje secretarieel vaardig bent, heb je meer kans op opdrachten op gebied van zelfstandig secretaresse, management ondersteuner of notulist.
redbulletje schreef:
23-04-2018 09:17
Veel ZZP-ers gaan failliet en als ZZP-er maak je geen aanspraak meer op uitkeringen. Natuurlijk pusht de UWV mensen die richting uit, zijn zij er vanaf!
Ik zou er mee uitkijken, tenzij je heel erg hoog scoort op ondernemerstesten.
Ik heb juist het idee dat ze je tegenhouden als je wat wilt. Want ze pakken een deel van je uitkering permanent af als je voor jezelf wilt beginnen, ongeacht of je de maand erna misschien helemaal geen opdrachten hebt. Nou, dan denk ik er nog wel 10 keer over na voor ik zo'n grote stap zet met mogelijk enorme financiële consequenties. En daar ben ik vast niet de enige in. Al zal het misschien verschil maken als je een partner hebt waar je financieel eventjes op kunt terugvallen of een ander vangnet hebt. Dan zou je het risico misschien nog eens kunnen wagen...
-jolijn- schreef:
23-04-2018 09:44
Je zou eens kunnen overleggen met UWV of je mag proberen om een cursus op touw te zetten en dat je dan zelfstandig wordt als blijkt dat je daadwerkelijk voldoende cursisten krijgt. Ik denk zelf dat het een moeilijke business is. Als je een beetje secretarieel vaardig bent, heb je meer kans op opdrachten op gebied van zelfstandig secretaresse, management ondersteuner of notulist.
Het zal best een moeilijke business zijn, dat ontken ik niet. Maar ik ben een beetje klaar met in onmogelijkheden denken en ik ben daarnaast op zoek naar ervaringen, niet naar meningen of andere mogelijkheden. Ik heb lange tijd niet gedaan wat ik wilde en was dan ook zeer ongelukkig. Dus ik wil nu eens positief zijn en in mogelijkheden denken. Taal en met name de Engelse taal (en literatuur) is mijn passie en ik ga proberen om wat van de grond te krijgen. Alleen wellicht niet vanuit de situatie waar ik nu in zit, maar bijvoorbeeld als een ik 'kleine' baan heb gevonden.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 10:24
Reden: aanvulling
0.83% gewijzigd
Lily1504 schreef:
23-04-2018 10:20
Het zal best een moeilijke business zijn, dat ontken ik niet. Maar ik ben een beetje klaar met in onmogelijkheden denken en ik ben daarnaast op zoek naar ervaringen, niet naar meningen of andere mogelijkheden. Ik heb lange tijd niet gedaan wat ik wilde en was dan ook zeer ongelukkig. Dus ik wil nu eens positief zijn en in mogelijkheden denken. Taal en met name de Engelse taal (en literatuur) is mijn passie en ik ga proberen om wat van de grond te krijgen. Alleen wellicht niet vanuit de situatie waar ik nu in zit, maar bijvoorbeeld als een ik 'kleine' baan heb gevonden.
Sterkte dan maar!
Ik spreek overigens uit ervaring. Ik heb een eigen bedrijf en mijn eerste plan was ook van alles met taal, vertalen, tekstschrijven en cursussen. Ik doe daar ook wel wat werk in, maar het kost me vaak 3 dagen werken om daarmee te verdienen wat ik in 2 uur van mijn andere activiteiten verdien.
-jolijn- schreef:
23-04-2018 12:58
Sterkte dan maar!
Ik spreek overigens uit ervaring. Ik heb een eigen bedrijf en mijn eerste plan was ook van alles met taal, vertalen, tekstschrijven en cursussen. Ik doe daar ook wel wat werk in, maar het kost me vaak 3 dagen werken om daarmee te verdienen wat ik in 2 uur van mijn andere activiteiten verdien.
Maar ja, dat vertelde je er niet bij ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven