Vraag over inzet re-integratiebureau vlak na ziekmelding –
donderdag 7 augustus 2025 om 08:24
Hoi allemaal,
Ik ben sinds kort ziekgemeld en heb een jaarcontract van 24 uur per week. Nu is er iets gebeurd wat voor mij niet goed voelt, en ik vraag me af of dit eigenlijk wel klopt of dat anderen dit herkennen.
Vrij snel na mijn ziekmelding kreeg ik een uitnodiging voor een afspraak met een extern re-integratiebureau. Er is niets met mij overlegd, ik ben nog niet gezien door een bedrijfsarts, en er is ook nog geen plan van aanpak met mij besproken. Dat maakt me onzeker, want ik weet niet of dit zomaar mag en of ik verplicht ben om hieraan mee te werken.
Op de website van dit bureau staat dat er een intake is, gevolgd door 4 tot 6 gesprekken, en dat 75% van de mensen binnen 2 weken weer begint met hun werkzaamheden. Dat klinkt voor mij alsof het gericht is op snelle terugkeer naar werk, terwijl ik op dit moment nog helemaal niet weet waar ik aan toe ben en ook nog geen medisch advies heb gekregen.
Daarom mijn vragen:
Mag een werkgever of arbodienst al zó vroeg een extern traject opstarten zonder tussenkomst van een bedrijfsarts?
Moet je hier als werknemer verplicht aan meewerken, ook als je niet weet wat het inhoudt of het te vroeg voelt?
Ik wil het graag goed doen, maar dit voelt niet zorgvuldig. Ik hoor graag van anderen of dit normaal is of wat ik eventueel kan doen.
Dankjewel voor het meedenken!
Ik ben sinds kort ziekgemeld en heb een jaarcontract van 24 uur per week. Nu is er iets gebeurd wat voor mij niet goed voelt, en ik vraag me af of dit eigenlijk wel klopt of dat anderen dit herkennen.
Vrij snel na mijn ziekmelding kreeg ik een uitnodiging voor een afspraak met een extern re-integratiebureau. Er is niets met mij overlegd, ik ben nog niet gezien door een bedrijfsarts, en er is ook nog geen plan van aanpak met mij besproken. Dat maakt me onzeker, want ik weet niet of dit zomaar mag en of ik verplicht ben om hieraan mee te werken.
Op de website van dit bureau staat dat er een intake is, gevolgd door 4 tot 6 gesprekken, en dat 75% van de mensen binnen 2 weken weer begint met hun werkzaamheden. Dat klinkt voor mij alsof het gericht is op snelle terugkeer naar werk, terwijl ik op dit moment nog helemaal niet weet waar ik aan toe ben en ook nog geen medisch advies heb gekregen.
Daarom mijn vragen:
Ik wil het graag goed doen, maar dit voelt niet zorgvuldig. Ik hoor graag van anderen of dit normaal is of wat ik eventueel kan doen.
Dankjewel voor het meedenken!
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:18
In het bericht dat ik quote. Ook jij kan daar lezen "dan schakel ik direct de arbeidsdeskundige in"in plaats van eerst in gesprek met de bedrijfsarts (of diens taakgedelegeerde). A;s je een functie hebt waarbij je bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen kan inzetten, dan verwacht ik toch enige basiskennis van wat die functies inhouden. Een arbeidsdeskundige vertaalt de beperkingen die de arts heeft vastgesteld, naar inzetbaarheid in eigen of ander werk, en eventueel het loonverlies dat dat op zou leveren. Ik reageer specifiek op een bericht, vandaar dat ik het ook quoot bij die reactie.amby schreef: ↑08-08-2025 18:53Er waar staat dan dat deze arbeidsdeskundige het werk van de bedrijfsarts moet uitvoeren of medische informatie moet uitvragen? Het pleidooi is alleen om niet 8 weken te wachten op een bedrijfsarts. Praten over je inzetbaarheid kan altijd, dat kan ook direct met de werkgever.
Bij de wildgroei aan termen is de arbeidsdeskundige nog steeds een vaststaand gegeven.
zaterdag 9 augustus 2025 om 01:39
Irma_3110 schreef: ↑08-08-2025 19:18In het bericht dat ik quote. Ook jij kan daar lezen "dan schakel ik direct de arbeidsdeskundige in"in plaats van eerst in gesprek met de bedrijfsarts (of diens taakgedelegeerde). A;s je een functie hebt waarbij je bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen kan inzetten, dan verwacht ik toch enige basiskennis van wat die functies inhouden. Een arbeidsdeskundige vertaalt de beperkingen die de arts heeft vastgesteld, naar inzetbaarheid in eigen of ander werk, en eventueel het loonverlies dat dat op zou leveren. Ik reageer specifiek op een bericht, vandaar dat ik het ook quoot bij die reactie.
Bij de wildgroei aan termen is de arbeidsdeskundige nog steeds een vaststaand gegeven.
Dit is toch letterlijk het hele, en enige, citaat waar je het over hebt?
Ben-ik-weer schreef: ↑08-08-2025 11:12Joh, ik moet met regelmaat 8 of meer weken wachten op een afspraak met de BA. Dan maar gelijk de arbeidsdeskundige erbij hoor.
Dit betreft ook nog eens een collega met een tijdelijke aanstelling. Heel graag hoor ik dan echt snel wat de opties zijn.
Echt, waar haal je dat allemaal vandaan? Hou op met me hoor. Aanhalingstekens zijn voor citaten hè, niet voor aannames.

Je bent ook enorm tegenstrijdig door te verwachten dat iemand de inhoud van functies kent, maar tegelijkertijd te stellen dat er een wildgroei is aan termen. Waarom zou de arbeidsdeskundige een uitzondering zijn? Want ik kan je vertellen, arbeidsdeskundigen bij de dienstverlener van mijn werkgever doen ook iets anders dan jij omschrijft…
Ik weet niet wat je zo triggert dat je aannames naar een negatieve uitleg moeten kantelen, maar ik vind het in ieder geval jammer voor jou en TO, want die kan nu denk ik nu ook wat anders gebruiken.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:53
Helemaal mee eens!MissNuada schreef: ↑08-08-2025 14:06Heb je zelf hulp gevraagd bij bijvoorbeeld de huisarts? Ondersteuning van de POHGGZer of een doorverwijzing gekregen?
Want je ( volgens mij en mijn arboarts 8 jaar geleden) bent niet verplicht ( helemaal niet om zonder een juiste inventarisatie/diagnose/hulpvraag) zo'n traject in te gaan, ingehuurd door je werkgever.
Het is mooi als ze hulp zouden aanbieden, als vrije keus, maar ik zou echt mijn ziel en zaligheid niet gaan zitten delen met een partij die ik niet zelf heb gekozen, misschien wel helemaal niet juiste hulp voor je klachten en die dan ook nog betaald is door mijn werkgever.
Ik zou mijn hulpverlening in mijn eigen handen willen houden. Zeker bij psychische zaken.
Maar ook bij lichamelijke klachten, even gepraat hebben met een adviseur betekend niet dat zo'n traject iets is waar jij wat aan hebt.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:55
Mogelijk heeft TO eerst meer belang bij 6 weken rust en niemand die aan haar trekt.OgenvanTijgers schreef: ↑08-08-2025 14:51Ik vermoed dat degene die topicstarter al gesproken heeft een soort praktijkondersteuner bedrijfsarts is. Die noemen ze overal anders, maar omdat er een gebrek aan bedrijfsartsen is, is een eerste gesprek tegenwoordig vaak niet meer met de bedrijfsarts zelf, maar onder verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts.
Dat er vervolgens snel actie wordt ondernomen nu er dreigende langdurige uitval is door blijkbaar psychische klachten vind ik echt te prijzen in dit bedrijf. Zij weten ook dat de wachtlijst naar reguliere psychologische zorg heel lang is, terwijl juist bij uitval vanwege dit soort klachten het heel relevant is om zo snel mogelijk in elk geval deels terug te keren op de werkvloer. Dat is ook in je eigen belang, juist nu jij werkt op een tijdelijk contract.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:59
Bijzonder. Dan zal ik wel een uitzondering zijn geweest. Ik had alleen contact met een bedrijfsarts en na een jaar ziekte een gesprek met een arbeidsdeskundige. En dat was het.
Ik geloof er niks van dat bedrijfsartsen vaak niet direct betrokken worden.
zaterdag 9 augustus 2025 om 09:13
Uit wanneer is jouw ervaring? Op dit moment is er een groot tekort aan bedrijfsartsen. Mijn bedrijf houdt daar bij de aanbesteding van de arbodienstverlening al rekening mee. In de praktijk is het niet langer mogelijk om alle consulten door een echte bedrijfsarts te laten doen. Een bedrijfsarts is wèl altijd eindverantwoordelijk.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:14
Ik schrijf toch van wie ik dat verwacht? Niet van Jantie die zich vorige week ziek heeft gemeld, of van mijn buurman de timmerman. En de arbeidsdeskundige heeft nou eenmaal een functie die goed omschreven staat. Maar ik ben wel klaar met deze discussie. Ik denk dat dit alles TO alleen maar meer verwardt. Mijn advies, zie eerste reactie in dit topic, blijft: fijn als WG je zo snel wil ondersteunen, maar vraag na of dit volgens een inzetbaarheidsbeoordeling n.a.v. de MAOC criteria is.amby schreef: ↑09-08-2025 01:39Dit is toch letterlijk het hele, en enige, citaat waar je het over hebt?
Echt, waar haal je dat allemaal vandaan? Hou op met me hoor. Aanhalingstekens zijn voor citaten hè, niet voor aannames.![]()
Je bent ook enorm tegenstrijdig door te verwachten dat iemand de inhoud van functies kent, maar tegelijkertijd te stellen dat er een wildgroei is aan termen. Waarom zou de arbeidsdeskundige een uitzondering zijn? Want ik kan je vertellen, arbeidsdeskundigen bij de dienstverlener van mijn werkgever doen ook iets anders dan jij omschrijft…
Ik weet niet wat je zo triggert dat je aannames naar een negatieve uitleg moeten kantelen, maar ik vind het in ieder geval jammer voor jou en TO, want die kan nu denk ik nu ook wat anders gebruiken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in