Werk & Studie alle pijlers

Vraag over schaalverhoging bij taakgericht functiemodel

03-09-2025 10:15 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk inmiddels ruim vier jaar in een organisatie met een taakgericht functiemodel. Binnen mijn functie vallen ongeveer de helft van mijn werkzaamheden duidelijk binnen de schaal waarvoor ik ben aangenomen. De andere helft – iets minder qua tijdsbesteding, maar zeker niet qua complexiteit, behoort eigenlijk tot een hogere schaal.

Een half jaar na mijn start heb ik een aanvullende, vrij unieke taak op me genomen die ik met veel plezier doe. Deze taak vraagt echter aanzienlijk meer van me dan wat er oorspronkelijk bij mijn functie hoorde, zowel qua verantwoordelijkheid als qua tijdsinvestering. Binnen ons team zitten we allemaal in dezelfde schaal, en ik ben niet de meest senior collega. Toch ben ik de enige met deze specifieke taak.

Ik overweeg om dit in een bila aan te kaarten, met de vraag of het mogelijk is om (gedeeltelijk) in een hogere schaal geplaatst te worden. Niet per se voor een volledige herwaardering, maar wellicht voor een hybride constructie. Tegelijkertijd twijfel ik: het zou betekenen dat ik als enige in het team in een andere schaal zit, en ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is binnen onze organisatie.

Heeft iemand ervaring met dit soort situaties? Hoe kun je dit het beste bespreekbaar maken, zonder dat het overkomt als ‘ik wil meer geld’, maar wel als een eerlijke reflectie op de inhoud en zwaarte van het werk?

Toevoeging, ik zit al aan het einde van mijn huidige schaal (al 2 jaar) dus daar kan ik niet meer in groeien.
Ik kan niet goed beoordelen waarom een "specifieke taak die een tijdsinvestering vraagt" een hoger salaris zou moeten geven.
Bij het taakgericht functiemodel staan ongetwijfeld voorwaarden beschreven voor wanneer je in aanmerking komt voor een hogere schaal?

Het lijkt me logisch om het op basis daarvan eens te bespreken. Gewoon een open gesprek over hoe dat is bedoeld, hoe het in praktijk gaat en welke mogelijkheden er zijn op dat vlak.

Mijn partner heeft ooit eens succesvol een schaal erbij gekregen vanwege een taak met een bepaalde budget- en beleidsverantwoordelijkheid waar zijn CAO heel duidelijk over was.
margjem wijzigde dit bericht op 03-09-2025 10:49
21.92% gewijzigd
Bij ons kun je als je langere tijd voor meer dan 50% werkzaamheden doet die in een hogere functiegroep vallen, herwaardering van je functie aanvragen. Dat soort verzoeken wordt incidenteel ingewilligd. Meestal wordt er dan een ‘hogere functie’ gecreëerd en mag degene die het verzoek heeft gedaan daar ook op solliciteren.
In het bedrijfsleven is misschien meer mogelijk.
Je wilt meer geld, zo moet het ook overkomen :)

Je zegt dus: ik doe de helft van de tijd taken die eigenlijk bij een hogere schaal horen, ik zit al 2 jaar aan het einde van mijn schaal, ik zou het passend vinden om in de hogere schaal geplaatst te worden.

Doen hoor.
Hoe verhoudt zich jouw extra verantwoordelijkheid tot de verantwoordelijkheid die in de hogere schaal beschreven staat? Stel je bent de enige die de postzegels op de enveloppen mag plakken, dan is dat minder een hogere schaal waard, dan wanneer je de enige bent met de verantwoordelijkheid voor het rooster van 100 man.
Benoem jouw verantwoordelijkheid ten opzichte van die hogere schaal en geef aan dat dat ook zo gewaardeerd zou willen zien.
Zalmsnipers schreef:
03-09-2025 10:53

Je zegt dus: ik doe de helft van de tijd taken die eigenlijk bij een hogere schaal horen, ik zit al 2 jaar aan het einde van mijn schaal, ik zou het passend vinden om in de hogere schaal geplaatst te worden.

Doen hoor.
Exact.

En als het om een kleiner gedeelte van je taken gaat, kun je ook voor dat gedeelte in een hogere schaal beloond worden. Dat gebeurt bij ons ook. En ook binnen het team hebben we meerdere schalen. (Beetje jammer alleen dat we allemaal toch hetzelfde werk doen.)
Wat maakt andere collega’s meer senior? Meer ervaring, leeftijd, verantwoordelijkheden?
Maar die zitten dus wel in dezelfde schaal?

En hoe kun je gedeeltelijk in een hogere schaal geplaatst worden? Hoe moet ik dit zien? Stel je zit in schaal 8 en die unieke werkzaamheden horen bij schaal 9? Of vallen die in schaal 10 en wil je middelen en uitkomen in schaal 9?
Dank voor alle reacties, heel helpend! Ben nu even aan het werk, maar reageer later
Pelle schreef:
03-09-2025 12:29
En hoe kun je gedeeltelijk in een hogere schaal geplaatst worden? Hoe moet ik dit zien? Stel je zit in schaal 8 en die unieke werkzaamheden horen bij schaal 9? Of vallen die in schaal 10 en wil je middelen en uitkomen in schaal 9?
Misschien iets regelen met een toeslag? Alhoewel je dan weer moet opletten hoe dit uitwerkt voor je 13e maand, pensioen.
Lief dat je aan je collega's echter die horen voor zichzelf te kunnen zorgen. Absoluut bespreken,kort en krachtig verzoek doen.
Ik zeg dit als iemand die dichtbij de salarisadministratie werkte en zag/hoorde hoe allerleirnsen allerlei voordelen en regelingen hadden. Kom voor jezelf op en onthoud vrouwen worden vaker minder betaald.
Saanvi2 schreef:
03-09-2025 10:15
bespreekbaar maken, zonder dat het overkomt als ‘ik wil meer geld’,

Laat om te beginnen eens los dat je niet om meer geld zou mogen vragen.

Je kunt er een hoop omheen ouwehoeren met "eerlijke reflectie op de zwaarte vd functie" etc maar het komt er uiteindelijk op neer dat je meer geld wil. Geld dat past bij die taken. En er is niks mis mee om dat te willen.

Als je nou eens stopt met dat vies te vinden, dan ga je al een stuk makkelijker dat gesprek aan.
Na zevenhonderd jaren
Wat ik bij ons zie is dat een hogere schaal soms wordt tegengehouden door een manager omdat je dan in zijn/haar schaalt terecht komt. Dan is geen leidinggeven een argument tegen een verhoging terwijl andere managers dat van ondergeschikt belang vinden en kijken naar inhoudelijke kennis.
margreetder schreef:
03-09-2025 14:44
Wat ik bij ons zie is dat een hogere schaal soms wordt tegengehouden door een manager omdat je dan in zijn/haar schaalt terecht komt. Dan is geen leidinggeven een argument tegen een verhoging terwijl andere managers dat van ondergeschikt belang vinden en kijken naar inhoudelijke kennis.
Bij ons zijn de schalen behoorlijk dichtgetimmerd. Inhoudelijke kennis (of andere zaken waar iemand goed in is) gaat bij ons nooit de schaal van een manager opleveren.
Elodea schreef:
03-09-2025 14:54
Bij ons zijn de schalen behoorlijk dichtgetimmerd. Inhoudelijke kennis (of andere zaken waar iemand goed in is) gaat bij ons nooit de schaal van een manager opleveren.
Bij ons zijn het management en de uitvoering aparte salarisgebouwen. Pas vanaf plaatsvervangend directeur verdien je als manager meer dan het reguliere uitvoerend personeel (enkele bijzondere types met speciale vaardigheden of onderhandelingsskills zitten ook in die schaal). Het komt regelmatig voor dat managers minder verdienen dan sommige van hun teamleden. Je moet dat leiding geven dus wel echt leuk vinden want voor het geld hoef je het niet te doen.
Doe je die taken die bij de hogere functie horen ook op het niveau die bij die functie horen?

Reden waarom ik dat vraag: Bij het systeem dat wij hanteren zit er altijd een bepaalde overlap van activiteiten qua beschrijving, maar wordt het verschil gemaakt hoe je die activiteiten uitvoert. Bijvoorbeeld: een projectleider moet een planning kunnen maken maar in schaal 6 is de complexiteit minder dan de wat er in schaal 7 van je wordt verwacht. Een andere onderscheid dat ook wordt gebruikt is of je een activiteit met enige hulp uit kunt voeren, volledig zelfstandig kunt doen, of dat je ook anderen kunt begeleiden/opleiden voor die activiteit. In alle gevallen is de omschrijving hetzelfde maar de zwaarte maakt het verschil.
Zalmsnipers schreef:
03-09-2025 10:53

Doen hoor.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wil meer geld en dus moet het ook zo overkomen :). De boodschap moet ook gewoon duidelijk zijn
margreetder schreef:
03-09-2025 14:44
Ik rapporteer aan de directeur, en hij zit 2 schalen hoger. Ik vind wel dat het los van elkaar moet staan (in de ideale wereld). Mijn werk is (een stuk) complexer dan zijn werk
Appletje schreef:
03-09-2025 18:47
Doe je die taken die bij de hogere functie horen ook op het niveau die bij die functie horen?

Reden waarom ik dat vraag: Bij het systeem dat wij hanteren zit er altijd een bepaalde overlap van activiteiten qua beschrijving, maar wordt het verschil gemaakt hoe je die activiteiten uitvoert. Bijvoorbeeld: een projectleider moet een planning kunnen maken maar in schaal 6 is de complexiteit minder dan de wat er in schaal 7 van je wordt verwacht. Een andere onderscheid dat ook wordt gebruikt is of je een activiteit met enige hulp uit kunt voeren, volledig zelfstandig kunt doen, of dat je ook anderen kunt begeleiden/opleiden voor die activiteit. In alle gevallen is de omschrijving hetzelfde maar de zwaarte maakt het verschil.
Ja, ik voer deze taken uit op het niveau dat bij de hogere functie hoort: zelfstandig, met hoge complexiteit en inclusief begeleiding van collega’s. Dat onderscheid is duidelijk zichtbaar in mijn aanpak en resultaten.
Ginevra schreef:
03-09-2025 13:43
Laat om te beginnen eens los dat je niet om meer geld zou mogen vragen.

Je kunt er een hoop omheen ouwehoeren met "eerlijke reflectie op de zwaarte vd functie" etc maar het komt er uiteindelijk op neer dat je meer geld wil. Geld dat past bij die taken. En er is niks mis mee om dat te willen.

Als je nou eens stopt met dat vies te vinden, dan ga je al een stuk makkelijker dat gesprek aan.
Je hebt helemaal gelijk
Dank voor het meedenken en stimuleren, super fijn. Heb vrijdag m'n bila en dan ga ik het (goed onderbouwd) bespreken
Een man zou zich dit niet afvragen hoor, die had het al gelijk geregeld. Niet te bescheiden opstellen hoor.

Met chatGPT kun je oefenen als je tegen argumenten krijgt. Wat zeg ik in zn geval, hoe pareer ik dat. Goed om alvast te oefenen hoe je voet bij stuk kunt houden. Laat chatGPT voor en tegen argument bedenken.
KamilleT schreef:
03-09-2025 18:34
Het komt regelmatig voor dat managers minder verdienen dan sommige van hun teamleden. Je moet dat leiding geven dus wel echt leuk vinden want voor het geld hoef je het niet te doen.
Inderdaad, er zijn bij ons managers die drie schalen lager verdienen dan gewone medewerkers.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven