Werk & Studie alle pijlers

Vraag over verwijzingen naar bron of citaat.

24-11-2020 10:23 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen. Ik volg een mbo opleiding marketing & communicatie. Ik moet daarvoor twee examenopdrachten inleveren. Bij dit opleidingsinstituut heb ik eerder een opleiding gevolgd. Ook marketing & communicatie alleen dan een 1 jarige bachelor opleiding. Dit was in 2013. Voor die opleiding heb ik drie business casussen geschreven waarbij ik de verwijzing middels voetnoten heb gedaan. Dat was prima en ik heb goede cijfers gehaald.

Bij de eerste moduleopdracht van mijn huidige opleiding heb ik precies hetzelfde gedaan. In de examenbijlage stond natuurlijk wel dat je die verwijzingen moet doen maar niet hoe. Ik ben daar zwaar op afgerekend. Ik had een 5,5 terwijl ik anders een veel hoger cijfer had gehad. Ik heb 0 punten gekregen voor de verwijzingen en de literatuurlijst Volgens de examinator horen verwijzingen in de tekst en niet in de voetnoot (ik kreeg o.a. die antwoorden van de beoordelaar toen ik om aanvullende feedback had gevraagd bij het examenbureau). Ik baalde ontzettend maar oké, dat had ik dus niet goed gedaan.

Om niet nogmaals in dezelfde valkuil te trappen heb ik de bijlage voor de huidige moduleopdracht goed doorgelezen. Tot mijn stomme verbazing staat er letterlijk “Literatuurverwijzingen zijn een eis, maar je mag zelf je manier van verwijzen kiezen” Deze zin stond overigens niet in de eerste bijlage. En nu begreep ik er helemaal niets meer van en heb ik dit opnieuw gevraagd aan het examenbureau. Die hebben mijn aanvullende vragen opnieuw doorgestuurd naar de beoordelaar. De beoordelaar reageerde heel geïrriteerd en verwijst naar de NCOI schrijfwijzer voor het schrijven van mbo eindopdrachten en hbo scripties waarin staat dat je geen voetnoten mag gebruiken voor literatuurverwijzingen. Alleen, ik volg geen hbo opleiding maar een mbo opleiding en in die schrijfwijzer staat die opmerking pertinent niet.

Daarnaast vond ik het ook niet erg leuk om te moeten lezen dat "mevrouw Marple blijft volharden in foutieve interpretaties, waar de beoordeling duidelijk is,, En dat met de laatste antwoorden hij/zij dit een onnodige slepende discussie noemt. >:-(

Lang verhaal en ik ben geslaagd voor de eerste module. Maar nu is het mij nog steeds niet duidelijk. Nog steeds ben ik van mening dat dit verkeerd beoordeeld word en ik ben erg geïrriteerd over het feit dat er zo over me gesproken is als klant. Wat niet weet wat niet deert wat beter geweest in dit geval. :mrgreen: Het gaat me nu om het principe

Dus graag jullie professionele mening voordat ik bezwaar ga indienen en na alle gedane moeite de deksel weer op mijn neus krijg :)
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
24-11-2020 17:40
Ik heb werkelijk geen idee hoe je dubbelnicken uit mijn reactie kunt halen.

TO, natuurlijk mag je mijn woorden, of een aangepaste versie daarvan, gebruiken. Maar dan graag zonder mij als bron te vermelden.
Dat is toch niet moeilijk te begrijpen? Jouw reactie was geschreven in eerste persoon, dus het leek alsof TO nog een aanvulling gaf op haar openings bericht. Er stond namelijk ook niet bij dat je een voorbeeld gaf van wat TO terug zou kunnen sturen. Ik dacht in eerste instantie inderdaad ook dat jij TO was onder een andere nick.
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
24-11-2020 17:21
Als je de APA goed gebruikt, gebruik je geen voetnoten want dat hoort niet bij die referentiestijl. Bij APA refereer je naar de bron in de tekst als: (achternaam auteur(s), jaartal). En dus niet met een voetnoot. Wat er denk ik bedoeld wordt is dat je zelf een stijl mag kiezen (APA, of Harvard, of Chicago, etc), maar dat je die stijl wel consistent en overal moet gebruiken. Dus niet alleen in de manier waarop je de hele bron opschrijft, maar ook in de tekst zelf. En dat je bijvoorbeeld een literatuurlijst toevoegd in plaats van bronnen in een voetnoot te zetten. Doet verder niet af aan dat ik het met je eens ben dat het erop lijkt dat er vanuit de opleiding niet/niet goed over gecommuniceerd is.

Misschien helpt deze link: https://www.scribbr.nl/category/apa-stijl/
Dit. Je moet in je klacht niet aangeven dat je de APA stijl volgt, want je hebt m aangepast. Voetnoten horen niet bij APA. Dus daarmee geef je in feite aan dat je niet weet wat de APA stijl is, en dat is niet sterk.

Ik zou je klacht richten op dat de richtlijn schrijft dat je zelf mag kiezen. Verder niet
Een zebra is geen paard met strepen
ZouBisou schreef:
24-11-2020 17:23
Ik dacht dat eerst ook, maar volgens mij was dat een voorbeeld van wat OT naar de examinator zou kunnen sturen.
Je hebt gelijk :high5:
feow schreef:
24-11-2020 17:40
Ik heb werkelijk geen idee hoe je dubbelnicken uit mijn reactie kunt halen.

TO, natuurlijk mag je mijn woorden, of een aangepaste versie daarvan, gebruiken. Maar dan graag zonder mij als bron te vermelden.
Zoals ZouBisou zegt, je schrijft in de ik-vorm en geeft niet aan dat je een voorbeeld van een mogelijke reactie geeft.

En aangezien er nogal overijverige moderators op dit forum zijn die graag bannen ivm dubbelnicken, leek dat me wel zo aardig om even aan te geven.
Alle reacties Link kopieren
LilyAldrin schreef:
24-11-2020 22:40
Zoals ZouBisou zegt, je schrijft in de ik-vorm en geeft niet aan dat je een voorbeeld van een mogelijke reactie geeft.

En aangezien er nogal overijverige moderators op dit forum zijn die graag bannen ivm dubbelnicken, leek dat me wel zo aardig om even aan te geven.
Bedankt voor de intentie dan.
Maar ik zie dit echt als een logische reactie op de OP.
Zodra de mods mij hierom zouden willen bannen zouden zelf zij in overijverige modus (yep p.i.) inzien dat ik als hedendaagse mbo-er er wel héél vroeg bij was op het forum. Ofzo.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
25-11-2020 01:00
Bedankt voor de intentie dan.
Maar ik zie dit echt als een logische reactie op de OP.
Zodra de mods mij hierom zouden willen bannen zouden zelf zij in overijverige modus (yep p.i.) inzien dat ik als hedendaagse mbo-er er wel héél vroeg bij was op het forum. Ofzo.
Grappig, ik heb hetzelfde als jij hoor. Ik begrijp de verwarring ook niet helemaal. Maar ik neem aan dat moderators ook voor het bannen nog even controleren. :)
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
En ook mijn leidinggevende vind de communicatie naar mij toe op zijn zachtst gezegd onprofessioneel (hij verwoordde het anders ;-D ) Hij heeft dus ook even een duidelijke mail naar de opleider gestuurd over de gang van zaken.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
MissMarple schreef:
25-11-2020 09:11
Grappig, ik heb hetzelfde als jij hoor. Ik begrijp de verwarring ook niet helemaal. Maar ik neem aan dat moderators ook voor het bannen nog even controleren. :)
Nou.. dat laatste zou ik niet vanuit gaan ;-)
LilyAldrin schreef:
24-11-2020 22:40
Zoals ZouBisou zegt, je schrijft in de ik-vorm en geeft niet aan dat je een voorbeeld van een mogelijke reactie geeft.

En aangezien er nogal overijverige moderators op dit forum zijn die graag bannen ivm dubbelnicken, leek dat me wel zo aardig om even aan te geven.
en als aanvulling daarop zou ik dan weer de desbetreffende post even aanvullen
Alle reacties Link kopieren
Net een telefoontje gehad van de opleider. De moduleopdracht gaat opnieuw beoordeelt worden maar dan door een andere beoordelaar. En nog steeds heb ik geen antwoord ontvangen of verwijzingen in voetnoten mogen. Dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
MissMarple schreef:
24-11-2020 11:11
Ik heb ook APA gebruikt, alleen die heb ik in de voetnoten geplaatst.

"Michels, W. (2016). Nu commercieel. Marketing & Communicatie. Groningen/Houten Noordhoff Uitgevers bv."


Dut tja, ik denk dat ik niet anders kan dan een klacht indienen. :-?
Dat kan dus niet, dan heb je twee stijlen door elkaar gehaald. Het verwijzen naar bronnen in APA gaat nooit via voetnoten.
MissMarple schreef:
30-11-2020 12:01
Net een telefoontje gehad van de opleider. De moduleopdracht gaat opnieuw beoordeelt worden maar dan door een andere beoordelaar. En nog steeds heb ik geen antwoord ontvangen of verwijzingen in voetnoten mogen. Dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Volgens mij hebben meerdere mensen dit nu al uitgelegd, maar het is heel simpel: het mag niet. Je hebt het dus inderdaad fout gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
24-11-2020 11:17
Edit: slecht gelezen, maar misschien heb je er wat aan ;)

Bij elke docent vragen welke verwijzingsstijl hij wil dat je gebruikt. Maar als je je bronnen vermeldt vind ik dat hij geen poot heeft om op te staan. Als er stond "je mag kiezen" dan is dat zo.

Ik denk dat ze bedoelen dat je in de tekst verwijst en uiteindelijk ook een literatuurlijst. Zo moest ik het ook doen in mijn thesis.

(Heel onnozel) voorbeeld: de koffie 's ochtends smaakt lekkerder dan de koffie 's middags (wijndruifje et all, 2013). Thee is beter voor de concentratie, maar fruitsap zou het beste zijn (jansens et al 2016)


....

Literatuurlijst:

WijndruifjeP, Champagne S, tijdschrift der dranken, p313, 2013.

Jansens J, Blabla B, enz...

Je kan kiezen uit meerdere stijlen, vraag aan je docent welke stijl je moet gebruiken. APA, Harvard, ...

Er bestaan verschillende programma's waarmee je artikelen kan opslagen en gebruiken in word om dan te verwijzen en een literatuur op te stellen. Endnote is een betalend voorbeeld, maar er zullen ook wel gratis programma's zijn. Eventueel via de school?
Een beetje off-topic, maar ik kan Mendeley aanraden als gratis referentieprogramma. Dit werkt echt zoveel makkelijker dan zelf alles uittypen (hangt wel een beetje af naar wat voor soort bronnen je refereert).
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
24-11-2020 17:40
Ik heb werkelijk geen idee hoe je dubbelnicken uit mijn reactie kunt halen.

TO, natuurlijk mag je mijn woorden, of een aangepaste versie daarvan, gebruiken. Maar dan graag zonder mij als bron te vermelden.
:HA: Met voetnoten of APA?
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
30-11-2020 13:54
:HA: Met voetnoten of APA?
Hahaha, hou op hoor. Slapeloze nachten van.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
30-11-2020 12:06
Dat kan dus niet, dan heb je twee stijlen door elkaar gehaald. Het verwijzen naar bronnen in APA gaat nooit via voetnoten.
Inmiddels weet ik dat het heel simpel is. Een verwijzing volgens APA (APAboek, 2020) doe je zo in de tekst en voetnoten zijn voetnoten. Maar ik heb er ontzettend mee zitten stoeien en vanuit de opleider heb ik verschillende antwoorden gekregen, ook dat voetnoten mogen. :$ Maar met mijn huidige opdracht is het nu wel duidelijk.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Even een up-date. De opleider heeft aangegeven dat ik gelijk heb wbt de verwijzingen. Het hoort niet maar in de examenbijlage staat nergens dat de verwijzingen niet in de voetnoten mogen. Mijn opdracht gaat opnieuw beoordeeld worden.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven