Werk & Studie alle pijlers

Vrouwelijke vrachtwagenchauffeur?

06-06-2020 08:08 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg een carrièreswitch en ben erg benieuwd naar de ervaringen van vrouwen in dit beroep. Ik heb al veel gegoogled en ik zie dat de transportsector actief op zoek is naar vrouwen. Ik vind ook veel filmpjes maar die zijn vooral wervend ingestoken en daardoor minder objectief. Ik zie de voordelen rondom vrijheid maar ben ook benieuwd naar de keerzijdes.

Zijn er vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs op dit forum? Hoe ervaar je je beroep? Is het zwaar? Voel je je veilig onderweg (bijvoorbeeld op parkeerplaatsen)? Welke eigenschappen moet je vooral hebben / niet hebben bij dit beroep? Wat maakt het voor jou de mooiste baan die er is?

Alvast bedankt!
Het lijkt me dat je vooral goed alleen moet kunnen zijn, omdat je groot deel van je dag alleen in je wagen zit.
Alle reacties Link kopieren
Nee, wel op tv gezien, en het lijkt me dat collegialiteit en vertrouwen erg belangrijk is. Je moet goed kunnen opschieten met mannen, want je wil een fijne sfeer, en ze moeten je voor vol aanzien, je mag hun "ouwe jongens-sfeer" niet verstoren, je moet erg assertief zijn.

Hoewel ik denk dat er tegenwoordig veel hulpmiddelen zijn moet je als het nodig is lichaamskracht hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Daarnaast: niet teveel verplichtingen thuis, want werktijden zijn sterk afhankelijk van de drukte op de weg.

Als kind ging ik nog wel eens mee met mijn vader, die in de zomer in zijn bedrijf ritjes deed naar Duitsland. Is in mijn verbeelding natuurlijk zwaar overrated, want de hele dag met mijn vader op stap :heart: :heart: :heart: :heart:

En op de terugweg in een wegrestaurant biefstuk eten, een luxe in die tijd..

Anyway, als dit het voor jou is: doen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je precies met voordelen rondom vrijheid? Ik heb meerdere chauffeurs in mijn omgeving, en die werken standaard 12+ uur op een dag, en slapen ook vaak meerdere nachten in de week niet thuis. De werkdruk is ook erg hoog, je krijgt maar weinig tijd om naar een klant te gaan en je vracht te laden/lossen. Ook wordt er bij hun regelmatig gesjoemeld met rij- en rusttijden, bijvoorbeeld moeten laden/lossen in je pauze. De chauffeurs die ik ken ervaren door bovenstaande juist heel weinig vrijheid tijdens hun werk.

Ik ken geen vrouwen die chauffeur zijn, maar zoals ik het heb gehoord komt het wel van pas als je je mannetje staat en een beetje van je af kan bijten. Je zal waarschijnlijk veel flauwe grappen te horen krijgen, maar als je niet te moeilijk/lichtgeraakt bent zal je waarschijnlijk wel gewoon geaccepteerd worden. Je hebt wel veel bekijks als vrouw achter het stuur van een vrachtwagen, en ga er maar van uit dat er elke keer dat je een bijzondere manoeuvre moet doen, er mensen gaan staan kijken hoe je dat doet/of je het wel kan. Ook het laden/lossen kan fysiek wel zwaar zijn afhankelijk van het soort vracht dat je vervoert, maar daar zijn vaak wel goede hulpmiddelen voor.
Je moet een partner thuis hebben zitten als je kinderen hebt. Dat lijkt me de belangrijkste vereiste waar de meeste vrouwen niet aan kunnen voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje in de vrachtwagenwereld gewerkt. De reden die ik daar weleens hoorde waarom er niet veel vrouwen chauffeur zijn, is dat het fysiek nog steeds zwaar kan zijn.
En ja, het is ook echt wel een mannenwereld waarin je inderdaad stevig in je schoenen moet staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen dus daar ligt geen zorg. Mijn partner redt zich wel, wij zijn sowieso gewend om veel onze eigen gang te gaan. Wat dat betreft heb ik weinig verplichtingen.

Met vrijheid bedoel ik: op de weg zijn i.p.v. op een kantoor. Geen leidinggevende of collega's de hele dag om je heen. Op veel plekken komen. Dat soort dingen. Ik weet dat het hard werken is, ik ben vooral op zoek naar specifiek de ervaring van hoe je als vrouw dit beroep ervaart.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het niet fulltime, maar als oproepkracht.
Ik rij zelf eigenlijk alleen maar binnen Nederland, enkele keer Belgie of Duitsland, maar overnacht in principe nooit in de vrachtwagen.
Soms wel al heel vroeg of juist heel laat op pad en maak ik wel mijn rust op een parkeerplaats, maar voel me daar nooit onveilig.
Het is nog steeds wel zo dat je als vrouw veel bekijks hebt, maar ik vind dat niet negatief. Tegen een grapje kunnen en gewoon meedoen, helpt wel.
Of het lichamelijk zwaar is, hangt ook heel veel van het soort transport af.
Wel eens met een handpompwagen 33 zware pallets moeten laden, dat is zeker zwaar, maar dat zijn uitzonderingen.
Op meeste locaties elektrische pompwagens of je wordt geholpen met laden.
En gevoel van vrijheid, dat ligt ook erg aan wat je doet. Als je bijvoorbeeld verschillende winkels moet bevoorraden en ze verwachten je allemaal op tijd, dan kan er best wel een planner flink in je nek zitten te hijgen als je achter ligt op schema en dan een chagrijnige bedrijfsleider aantreffen op locatie.
Maar ik rij dus regelmatig in het weekend, niet druk op de weg, richting Duitsland en dan heb ik echt wel gevoel van vrijheid. Muziekje aan, beetje meezingen.

Ik weet niet of je partner en/of kinderen hebt, maar je moet er wel rekening mee houden, dat je dagen regelmatig anders lopen dan verwacht.
Opeens stuk eerder thuis dan verwacht, maar vaker later thuis, vanwege files, lang wachten op een laad/losadres etc.
Alle reacties Link kopieren
Oh, deed iets te lang over typen, geen kinderen dus. Dan is het al stuk makkelijker te combineren denk ik
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou echt eens een paar vrachtwagenchauffeurs spreken over hun ervaringen. Mijn vriend heeft zich 2 jaar geleden laten omscholen. Hij was dus vrachtwagenchauffeur. De werktijden waren echt extreem. Hij werkte vaak wel 16 uur per dag, normale werkdagen werden niet geaccepteerd. De werkdruk was super hoog terwijl je vaak zelf niks kan veranderen aan de situatie. Als er file staat bijvoorbeeld, loop je vertraging op. Hij zei dat ze ook echt slecht behandeld werden in tegenstelling tot vroeger. Bij een bedrijf waar dan gelost moet worden mocht je vroeger naar de wc enzo. Dat is allemaal niet meer, etc. Het enige waar hij positief over is, is het salaris, maar ja dat mag ook wel voor 80 uur werk in de week.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet? Ga eens praten en bij de opleiding kijken. Je C rijbewijs halen kost wel tijd en enige studie.

Binnen de transportwereld zijn er heel veel verschillende baanmogelijkheden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
06-06-2020 09:04
Nou ik zou echt eens een paar vrachtwagenchauffeurs spreken over hun ervaringen. Mijn vriend heeft zich 2 jaar geleden laten omscholen. Hij was dus vrachtwagenchauffeur. De werktijden waren echt extreem. Hij werkte vaak wel 16 uur per dag, normale werkdagen werden niet geaccepteerd. De werkdruk was super hoog terwijl je vaak zelf niks kan veranderen aan de situatie. Als er file staat bijvoorbeeld, loop je vertraging op. Hij zei dat ze ook echt slecht behandeld werden in tegenstelling tot vroeger. Bij een bedrijf waar dan gelost moet worden mocht je vroeger naar de wc enzo. Dat is allemaal niet meer, etc. Het enige waar hij positief over is, is het salaris, maar ja dat mag ook wel voor 80 uur werk in de week.
Ik zou het ook niet als Full time baan willen doen, inderdaad te lange dagen. Over het algemeen voel ik me niet slecht behandeld, mag overal naar de WC (of je dat moet willen,is andere vraag, ga liever bij een tankstation, veel schoner) en er is meestal ook wel koffie en thee te krijgen. Maar het zal ook uitmaken in wat voor sector je rijdt.
Haley schreef:
06-06-2020 08:48
Ik heb geen kinderen dus daar ligt geen zorg. Mijn partner redt zich wel, wij zijn sowieso gewend om veel onze eigen gang te gaan. Wat dat betreft heb ik weinig verplichtingen.

Met vrijheid bedoel ik: op de weg zijn i.p.v. op een kantoor. Geen leidinggevende of collega's de hele dag om je heen. Op veel plekken komen. Dat soort dingen. Ik weet dat het hard werken is, ik ben vooral op zoek naar specifiek de ervaring van hoe je als vrouw dit beroep ervaart.
Als je geen kinderen hebt lijkt het me prima te doen. En als je ze nog wel wil, dan een partner zoeken die zich wil aanpassen aan jouw werktijden.
hamerhaai schreef:
06-06-2020 09:05
Je C rijbewijs halen kost wel tijd en enige studie.
En vlak de kosten ook niet uit!
In de logistiek zijn diverse opleidingstrajecten voor mensen die willen starten als chauffeur, m/v, dus tijd en kosten zouden geen bezwaar moeten zijn.

Ervaring uit distributie:
Ik denk dat je de vrijheid overschat. Je krijgt een ritlijst mee met adressen, door je planner op route gelegd. Er zullen zendingen zijn die je voor, na of tussen een bepaald uur moet leveren omdat er meer voor betaald is. Er zullen zendingen op een bepaalde tijd geleverd moeten worden omdat die afspraak gemaakt is, bijvoorbeeld per se als eerste omdat het eerder fout is gegaan. Je hebt te maken met bepaalde openingstijden van expeditie, bij bijvoorbeeld dc's van supermarkten waar je uiterlijk tot 12 uur terecht kan. Het aanpassen van je ritvolgorde kan dus ook alleen in overleg met je planner.

Transport is een sector die financieel zwaar onder druk staat. Er moet dus zoveel mogelijk vervoerd in zo kort mogelijke tijd. Vaak pakken chauffeurs hun pauze als ze staan te wachten bij grote logistieke centra of als blijkt dat de eerstvolgende bedrijven hun middagpauze hebben, gewoon daar op het terrein, dus niet gezellig met collega's samen bij een benzinestation.

Je moet je als vrouw kunnen weren in een mannenwereld. Chauffeurs heb je van leuke vlotte mannen tot grofgebekte rouwdouwers, daar moet je mee om kunnen gaan. Er komen steeds meer vrouwen maar nog steeds zijn de meeste mannen een beetje afwachtend, of je het wel kunt. Binnen het bedrijf zijn ze doorgaans scherp op seksuele intimidatie.

Verder wordt er van je verwacht dat je hetzelfde doet als de mannen. De vrouwelijke chauffeurs die het goed doen zijn aanpakkers met een pittig karakter. Die genieten van hun wagen achteruit een haakse bocht in een frutstraatje te krijgen of een middelvinger op kunnen steken als ze in een druk stadscentrum moeten lossen en er is geen enkele plek om te staan, want die pallets moeten eruit voor de klant en dan zal de rest van het verkeer eromheen moeten of toch even moeten wachten.

Ook zul je sterk moeten zijn, ook met een elektrische pompwagen is het soms zwaar als de weg helt of ongelijk is. Soms wordt een lichte pallet ergens bovenop gezet en moet je bijvoorbeeld 30 kilo van boven naar beneden halen, of je moet bij de klant de dozen afstapelen en wegzetten.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger zat Melkmeisje hier op het forum, zij rijd (reed ?) op, hoe verbazend, een melkwagen. Ik weet niet of zij hier nog komt en zo ja onder welke naam.
Niet geschoten is altijd mis
Ik kende iemand die dat deed en die vond het erg leuk. De vrijheid enzo.
Maar je moet er wel tegen kunnen want het is wel een typische mannenwereld. Ze deed het wel alleen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van me doet dat enkele dagen per week en heeft daarnaast nog een andere fysiek zware baan. Zij geeft wel aan dat ze het naar haar zin heeft omdat het bij het transportbedrijf waar zij werkt ook echt aangenaam werken is en dat dat op andere plekken nog weleens anders is.
Alle reacties Link kopieren
@Lumineon, dankjewel voor je reactie!
Combineer je het werk als oproepkracht met een andere baan? Is parttime werken mogelijk (om te combineren met een andere baan)?
Winkelbevoorrading lijkt me inderdaad hectisch. Internationaal rijden lijkt me dan fijner; langer rijden met minder stops.
Alle reacties Link kopieren
broekrok schreef:
06-06-2020 10:08
En vlak de kosten ook niet uit!
Waar moet ik ongeveer aan denken? Voor rijbewijs CE? En ik lees iets "code 95"?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het nogal uitmaakt welke sector je precies komt te werken. Internationaal transport, nationaal transport, bevoorrading, vuilniswagen, afleveren van bestelde goederen etc. Heb je daar al een idee van?
Alle reacties Link kopieren
Uit de reacties van Dutchgirly, fluttershy en Roseaux leid ik af dat het veel uitmaakt in welke sector je werkt en voor welke werkgever. In welke sector werkte jouw man, Dutchgirly, wat vervoerde hij? Weet iemand in welke sectoren het 't prettigst werken is?
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
06-06-2020 12:55
@Lumineon, dankjewel voor je reactie!
Is parttime werken mogelijk (om te combineren met een andere baan)?
Daar heb ik dus net een voorbeeld van gegeven, alleen dat is geen oproepkracht.
Alle reacties Link kopieren
@Zarah, je was me voor :-) Nee, nog niet op georiënteerd. Mijn voorkeur gaat uit naar internationaal rijden dus dat zou een criterium zijn. Dat lijkt me het mooist én ik hoef niet elke avond thuis te komen. Weekenden/'s nachts rijden is ook geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven