Werk & Studie alle pijlers

Waarom is een twee vreemde taal belangrijk op het VWO ?

13-12-2018 14:38 263 berichten
Ik weet dat het al best lang verplicht is om een tweede vreemde taal te kiezen in je eindexamenpakket op het VWO. Maar waarom is dit ?

Ik krijg er nu mee te maken met 2 echte bèta kinderen in 2 en 3 VWO. Ik was zelf ook een echte bèta, maar in mijn tijd, waren alleen Engels en Nederlands verplicht.
Mijn man is ook een echte bèta en we doen allebei technisch werk nu. Heel veel in het Engels, maar qua werk nog nooit Duits of Frans nodig gehad.

Waarom vindt de overheid Duits of Frans (of Latijn) bijv. belangrijker, dan economie, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, etc.

Ik weet dat (als de school meewerkt) het mogelijk is om vrijstelling voor de tweede taal te krijgen. Bijvoorbeeld bij dyslexie, maar ook als je als echte bèta, daardoor je diploma niet kunt halen.
Dat is hier verder niet ter sprake, als ze extra hun best doen, halen ze het wel. Maar ze hadden veel liever een ander vak gekozen (die in mijn ogen minstens net zo belangrijk zijn).
Er zullen ongetwijfeld ook alfa's zijn, die het onzin vinden dat wiskunde nu verplicht is. Maar je kan je diploma halen met maar één bèta vak (wiskunde), waarvan dan nog een makkelijkere variant is ook (Wiskunde C). Beta's zitten sowieso met 3 talen opgescheept met hetzelfde niveau als de alfa's.

Ik heb ook weleens gelezen (ik heb er verder geen cijfers van), dat er best een redelijk aantal echte beta's hierdoor afstromen naar de HAVO. Dat is toch ontzettend zonde.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
13-12-2018 15:46
Vanuit de techniek kom je heel erg vaak Duits tegen. Zowel qua documentatie, klanten, leveranciers als al die arbeiders die men moet aansturen uit Polen en Roemenie die vaak wel duits kennen maar geen engels.
Klopt, mijn man is software engineer en werkt vaak met Duitse klanten en Duitstalige handleidingen. Hij was/is ook een echte bèta trouwens, maar redde een voldoendetje voor Duits net. Nu is hij blij dat hij het gehad heeft!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-12-2018 16:42
Dit is wat mij dus zo tegen staat aan ons onderwijssysteem: je wordt beoordeeld op je slechtste vak.
Ik heb een gemeten iq rond de 140, vwo-niveau dus, maar ik heb geen sterk ontwikkeld talenknobbeltje.
Dan zou ik dus in jouw visie maar moeten afzakken naar havo of zelfs vmbo, terwijl ik op beta-vakken met twee vingers in mijn neus 8en en 9s haal.
Zonde van al dat talent dat verloren gaat op deze manier.
Je mist het punt een beetje. Je kan geen studie doen zonder het Engels en het Nederlands op een redelijk niveau te beheersen. Je moet, ook voor een bètastudie, zelfs als die nog Nederlands is, allerlei Engelse artikelen en boeken lezen. Daarnaast moet je redelijke verslagen maken. Ik denk dat de persoon waar jij op reageerde dat bedoelde. Zonder kennis van het Engels en Nederlands redt je het toch niet. Daarom zijn die vakken voor iedereen essentieel.
Alle reacties Link kopieren
Geloof me, ik kan echt niet zeggen in welke branches ik heb gewerkt en werk, maar damn, had ik maar beter opgelet bij de taallessen. Engels en Duits heb ik altijd nodig. En geloof me, ik zit in een branche waar je dat echt niet zou verwachten. Maar ja, als je doordenkt, wat wij doen, doen ze in elk land over de hele wereld dus ik moet wel. Ik heb Spaans altijd het makkelijkst gevonden maar dat kan ik alleen op mijn reizen gebruiken.
Het is dus kut, maar probeer ze ervan te overtuigen dat het heel belangrijk is voor later.
In mijn ogen is het inderdaad gewoon evenwichtig verdeeld. Nederlands en Engels heb je nodig in het hoger onderwijs, dus moet je gewoon kunnen. Heeft ook niks met het VWO te maken, want is ook verplicht op VMBO basis. Ik was wel een alfa-leerling, maar een ramp in Engels. Wil dus niet automatisch zeggen dat je in alle talen goed bent. En toch moest ik ook Engels gewoon op VWO-niveau halen. Wiskunde blijft pittig voor alfaleerlingen en wiskunde C is vaak genoeg helemaal niet mogelijk. Ik had een C&M-profiel maar kon doordat ik M&O als keuzevak had in plaats van Frans daar niet voor kiezen want dan kwam ik 'punten' (moest bepaald aantal hebben om een volledig profiel te hebben) tekort. Heb dus gewoon wiskunde A gedaan. Ik snapte het gelukkig, maar er zijn genoeg alfa-leerlingen die daar ook heel veel moeite mee hebben.
Oh en mijn vader is een echte bèta en heeft aan de TU gestudeerd, maar heeft in zijn werk dagelijks Duits nodig. Dus ook bij de bètakant kan je dat nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
13-12-2018 17:18
ik dacht dat mijn krakkemikkig geschreven betogen op dit forum wel zouden verraden dat ik werkzaam ben in een beta-sector en zoals ik al schreef heb ik een exacte studie gedaan. Jij hebt geen Goethe, Thomas Mann, Brecht gelezen of je oren gelaafd aan de pareltjes van Herbert Grönemeyer?
Ik herkende het aan je schrijfstijl dat je iets beta-achtigs doet;)
BrightonRock schreef:
13-12-2018 18:58
Je mist het punt een beetje. Je kan geen studie doen zonder het Engels en het Nederlands op een redelijk niveau te beheersen. Je moet, ook voor een bètastudie, zelfs als die nog Nederlands is, allerlei Engelse artikelen en boeken lezen. Daarnaast moet je redelijke verslagen maken. Ik denk dat de persoon waar jij op reageerde dat bedoelde. Zonder kennis van het Engels en Nederlands redt je het toch niet. Daarom zijn die vakken voor iedereen essentieel.
Precies! Dankjewel :)
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
13-12-2018 14:53
Andere vraag, wie van jullie gebruikt Duits of Frans in zijn werk ?
En dan niet degene, die in toerisme ofzo werken ?

Ik spreek Duits op mijn werk. En Frans met mijn man als mijn dochter iets niet mag horen, maar dat telt denk ik niet ;-D
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 20:19
0.16% gewijzigd
Man is chemicus, maar heeft toch echt dagelijks Nederlands-Frans-Engels nodig.
Anders kan hij met zowat geen één internationaal bedrijf communiceren.
En zelfs niet met 2/3de van zijn collega's.

Hij heeft nooit 1 woord Duits gestudeerd, maar dat begint ook aardig op niveau te raken.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
13-12-2018 19:49
In mijn ogen is het inderdaad gewoon evenwichtig verdeeld. Nederlands en Engels heb je nodig in het hoger onderwijs, dus moet je gewoon kunnen. Heeft ook niks met het VWO te maken, want is ook verplicht op VMBO basis. Ik was wel een alfa-leerling, maar een ramp in Engels. Wil dus niet automatisch zeggen dat je in alle talen goed bent. En toch moest ik ook Engels gewoon op VWO-niveau halen. Wiskunde blijft pittig voor alfaleerlingen en wiskunde C is vaak genoeg helemaal niet mogelijk. Ik had een C&M-profiel maar kon doordat ik M&O als keuzevak had in plaats van Frans daar niet voor kiezen want dan kwam ik 'punten' (moest bepaald aantal hebben om een volledig profiel te hebben) tekort. Heb dus gewoon wiskunde A gedaan. Ik snapte het gelukkig, maar er zijn genoeg alfa-leerlingen die daar ook heel veel moeite mee hebben.
Dit wordt zo vaal gezegd, maar nu zeggen dus verschillende beta’s dat dit dus ook voor hun geldt over de talen. Het is best verveeld dat er dus wel rekening wordt gehouden met alfa’s maar niet met beta’s

Mijn man en ik zijn beide beta mensen en hebben in ons werk voldoende aan Engels. Beide hebben in verschillende taken gewerkt op verschillende functies. Het is volgens mij maar net waar je terecht komt.
Het is misschien inderdaad een beetje ouderwets dat een tweede vreemde taal verplicht is. Vooral als je het vergelijkt met een vak als Informatica, wat tegenwoordig ontzettend belangrijk is maar op veel scholen geen optie is of totaal niet serieus wordt genomen.

Er is zoveel vraag naar informatici, en dat zal alleen maar toenemen. Alles is tegenwoordig digitaal en als er iets mis gaat/gehackt wordt ligt gelijk alles plat. Er zijn mensen nodig die zulke problemen op kunnen lossen. En afgezien daarvan lijkt het me ook heel nuttig en interessant voor kinderen om te begrijpen hoe bijv. hun smartphone werkt en hoe apps gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Meinonaaa schreef:
13-12-2018 20:34
Het is misschien inderdaad een beetje ouderwets dat een tweede vreemde taal verplicht is. Vooral als je het vergelijkt met een vak als Informatica, wat tegenwoordig ontzettend belangrijk is maar op veel scholen geen optie is of totaal niet serieus wordt genomen.

Er is zoveel vraag naar informatici, en dat zal alleen maar toenemen. Alles is tegenwoordig digitaal en als er iets mis gaat/gehackt wordt ligt gelijk alles plat. Er zijn mensen nodig die zulke problemen op kunnen lossen. En afgezien daarvan lijkt het me ook heel nuttig en interessant voor kinderen om te begrijpen hoe bijv. hun smartphone werkt en hoe apps gemaakt worden.

Informatica is niet het bouwen van apps maar het modelleren van complexiteit...
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Handbal schreef:
13-12-2018 20:22
Dit wordt zo vaal gezegd, maar nu zeggen dus verschillende beta’s dat dit dus ook voor hun geldt over de talen. Het is best verveeld dat er dus wel rekening wordt gehouden met alfa’s maar niet met beta’s

Mijn man en ik zijn beide beta mensen en hebben in ons werk voldoende aan Engels. Beide hebben in verschillende taken gewerkt op verschillende functies. Het is volgens mij maar net waar je terecht komt.
Hoezo wordt er wel rekening gehouden met alfa's dan? Die moeten toch ook gewoon wiskunde doen? Beta's mogen dus gewoon een taal doen. Mag wel wat uitdaging in het VWO zitten, anders kun je net zo goed het VWO samenvoegen met de havo.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
13-12-2018 20:54
Hoezo wordt er wel rekening gehouden met alfa's dan? Die moeten toch ook gewoon wiskunde doen? Beta's mogen dus gewoon een taal doen. Mag wel wat uitdaging in het VWO zitten, anders kun je net zo goed het VWO samenvoegen met de havo.
Dat hebben ze min of meer in België, daar heet dat ASO.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Volgens mij moet je in België altijd Frans doen, dus of de bèta's daar zo vrolijk van worden...
Ik vind het wel grappig, want sommige bèta’s kijken normaal gesproken neer op alfa’s, en dan wordt er toch gesproken over pretpakketten etc. Vaak is het toch de veronderstelling dat de bèta’s de échte slimmeriken zijn en de alfa’s kun je nauwelijks series nemen.

En nu opeens hebben de bèta’s het zo zwaar met de talen, haha!
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
13-12-2018 18:58
Je mist het punt een beetje. Je kan geen studie doen zonder het Engels en het Nederlands op een redelijk niveau te beheersen. Je moet, ook voor een bètastudie, zelfs als die nog Nederlands is, allerlei Engelse artikelen en boeken lezen. Daarnaast moet je redelijke verslagen maken. Ik denk dat de persoon waar jij op reageerde dat bedoelde. Zonder kennis van het Engels en Nederlands redt je het toch niet. Daarom zijn die vakken voor iedereen essentieel.
En ik denk dat jij mijn punt mist: ik heb geen eindexamen Engels gedaan op het vwo, maar ik studeer nu wel veel in het Engels. Engels (kunnen) lezen is iets anders dan een vwo-examen Engels.
Wat al eerder genoemd is: zoals er voor de alfa's een 'simpele' wiskunde-variant is, zo zou er voor beta's best een 'simpele' talenvariant kunnen zijn.

Maar, nog veel belangrijker: het zou mooi zijn als je verschillende vakken op verschillend niveau zou kunnen doen. VWO als dat lukt, havo voor je minder sterke vakken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-12-2018 21:03
En ik denk dat jij mijn punt mist: ik heb geen eindexamen Engels gedaan op het vwo, maar ik studeer nu wel veel in het Engels. Engels (kunnen) lezen is iets anders dan een vwo-examen Engels.
Wat al eerder genoemd is: zoals er voor de alfa's een 'simpele' wiskunde-variant is, zo zou er voor beta's best een 'simpele' talenvariant kunnen zijn.

Maar, nog veel belangrijker: het zou mooi zijn als je verschillende vakken op verschillend niveau zou kunnen doen. VWO als dat lukt, havo voor je minder sterke vakken.
Dat laatste gebeurt al op enkele scholen en ik zie het steeds vaker. Ik vind het een mooi initiatief, maar het is praktisch nog even wennen.

Met het eerste ben ik het ook eens, al ligt dat vooral aan mijn ergernis over de Centrale Eindexamens voor alle mvt's, die enkel uit tekstverklaren bestaan. Dom trucje, waarmee je niet vaststelt of iemand überhaupt een taal beheerst, maar alleen of iemand dat trucje beheerst. Ik huis met iemand die geen voldoende haalde op het vwo-examen Engels, maar voor zijn studie zelden moeite had met het lezen van ingewikkelde vakliteratuur in dezelfde taal. Dat zie ik vaker en dat zegt me genoeg.
lisa_ schreef:
13-12-2018 14:45
Of loop ik achter? Mijn dochter zit in 2 vwo en ik had hier nog niets van meegekregen.
In 2vwo hebben ze nog gewoon alle vakken klassikaal. De verplichte taal gaat pas spelen als ze hun profiel moeten kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
13-12-2018 21:11
Dat laatste gebeurt al op enkele scholen en ik zie het steeds vaker. Ik vind het een mooi initiatief, maar het is praktisch nog even wennen.

Met het eerste ben ik het ook eens, al ligt dat vooral aan mijn ergernis over de Centrale Eindexamens voor alle mvt's, die enkel uit tekstverklaren bestaan. Dom trucje, waarmee je niet vaststelt of iemand überhaupt een taal beheerst, maar alleen of iemand dat trucje beheerst. Ik huis met iemand die geen voldoende haalde op het vwo-examen Engels, maar voor zijn studie zelden moeite had met het lezen van ingewikkelde vakliteratuur in dezelfde taal. Dat zie ik vaker en dat zegt me genoeg.
Vakliteratuur leren lezen gezien is het beperktere vocabulaire en vaste grammaticale constructies die vaak voorkomen makkelijker dan een brede basis leggen, ik denk dat je dat niet moet onderschatten. Ik kan ook uitstekend engelstalige vakliteratuur lezen maar bij de simpelste alledaagse situaties kan ik nog wel eens met mijn mond vol tanden staan en dan ben ik zeker geen typische beta.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Solomio schreef:
13-12-2018 21:03
En ik denk dat jij mijn punt mist: ik heb geen eindexamen Engels gedaan op het vwo, maar ik studeer nu wel veel in het Engels. Engels (kunnen) lezen is iets anders dan een vwo-examen Engels.
Wat al eerder genoemd is: zoals er voor de alfa's een 'simpele' wiskunde-variant is, zo zou er voor beta's best een 'simpele' talenvariant kunnen zijn.

Maar, nog veel belangrijker: het zou mooi zijn als je verschillende vakken op verschillend niveau zou kunnen doen. VWO als dat lukt, havo voor je minder sterke vakken.
Die 'simpele' wiskunde-variant is lang niet altijd een optie voor de alfa's. En daarnaast blijft ook wiskunde C (wat maar 2 onderwerpen geloof ik uit mijn hoofd minder heeft dan wiskunde A) een vak dat je moet snappen en een groot struikelblok is voor veel alfa's. Het zal wel zijn omdat ik Limburgs ben, maar ik vind Duits dus echt een 'simpele' talenvariant. Schrijven is niet makkelijk, maar wat je uiteindelijk op het eindexamen moet kunnen (een tekst lezen) kan niet veel moeilijker zijn dan wiskunde C voor een alfa lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie NL en EN ook als basisvakken. Dan is de tweede vreemde taal het enige alfa vak waarmee een beta opgescheept wordt.
MrsLady schreef:
13-12-2018 20:54
Hoezo wordt er wel rekening gehouden met alfa's dan? Die moeten toch ook gewoon wiskunde doen? Beta's mogen dus gewoon een taal doen. Mag wel wat uitdaging in het VWO zitten, anders kun je net zo goed het VWO samenvoegen met de havo.
Er zijn maar liefst 4 verschillende wiskunde’s. A, B, C en D. Voor zover ik heb begrepen is C zelfs speciaal in het leven geroepen voor de echte alfa’s, omdat ze anders niet zouden slagen.

Er is geen makkelijke taalvariant voor de echte beta’s.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
13-12-2018 21:18
Die 'simpele' wiskunde-variant is lang niet altijd een optie voor de alfa's. En daarnaast blijft ook wiskunde C (wat maar 2 onderwerpen geloof ik uit mijn hoofd minder heeft dan wiskunde A) een vak dat je moet snappen en een groot struikelblok is voor veel alfa's. Het zal wel zijn omdat ik Limburgs ben, maar ik vind Duits dus echt een 'simpele' talenvariant. Schrijven is niet makkelijk, maar wat je uiteindelijk op het eindexamen moet kunnen (een tekst lezen) kan niet veel moeilijker zijn dan wiskunde C voor een alfa lijkt me.
Wiskunde C is echt grafsimpel, leerlingen die dat niet aankunnen horen mijns inziens niet thuis op het VWO en als je uit Kerkrade of omgeving komt zing je als het ware al in een soor gemankeerd Duits. Desalniettemin moeten beta's ook niet zeuren, het is niet alsof Duits 2 of Frans 2 zoveel voorstellen.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
kantlijn schreef:
13-12-2018 21:16
Vakliteratuur leren lezen gezien is het beperktere vocabulaire en vaste grammaticale constructies die vaak voorkomen makkelijker dan een brede basis leggen, ik denk dat je dat niet moet onderschatten. Ik kan ook uitstekend engelstalige vakliteratuur lezen maar bij de simpelste alledaagse situaties kan ik nog wel eens met mijn mond vol tanden staan en dan ben ik zeker geen typische beta.
Mwah. Ik schat de gemiddelde vwo'er (zeker die van voor de Tweede Fase, zoals mijn lieftallige huisgenoot) wel zo in dat ze nog een beetje kunnen babbelen over het weer en de bakker. Wat ik wel eens zie, is dat mensen bang zijn hun snuit open te doen, omdat ze graag heel goede zinnen willen maken en niet tevreden zijn met hatseflats-Engels. Een vreemde taal spreken is gewoon proberen. Jij lacht ook geen buitenlandse mevrouw uit bij de Hema als ze jou vraagt "Waar zijn de saucijzbroodje?" Idem voor je gesprekspartner als jij misschien een fout maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven