Werk & Studie alle pijlers

Wanneer nieuwe baan zoeken?

08-07-2025 14:22 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga proberen om vaag te blijven vanwege herkenning, maar ook niet zo vaag dat het niet te begrijpen is..

Ik zit erg in tweestrijd of ik een nieuwe baan moet zoeken. Ik doe kantoorwerk in een klein team van 4 personen. Het is best wel een struggle voor me geweest om een baan te vinden waar ik me langdurig prettig voel. Dit is in mijn hele volwassen leven eigenlijk de eerste plek waar ik dat heb. (Ik zit op het spectrum).

Nu bijna 2 jaar doe ik andere werkzaamheden met dus dit kleine team. We zouden allemaal gelijk moeten zijn. Maar er zit 1 collega bij die qua productiviteit echt zwaar onder de maat functioneert. Wat er op neerkomt dat de rest 80% van haar werkzaamheden opvangt. Deze collega is vaak ziek en werkt ontzettend traag. Daar kan ik mee leven het is niet hoe het hoort, maar ik weet dat het leven soms zwaar kan zijn.

Echter, brengt deze persoon ook een ontzettend negatieve sfeer mee naar kantoor. Altijd roddelen over anderen, commentaar op hoe het werk zou moeten gaan. Alles ligt altijd aan een ander. Dit gaat over collega’s maar ook over mensen uit de privé omgeving. Ook hier heb ik lang geduld voor gehad maar ik merk dat m’n emmer leeg begint te raken. Ik ga iedere ochtend gespannen naar kantoor voor wat ik nu weer aan ga treffen.

Ik heb mijn leidinggevende hierbij betrokken. En deze zit nu heel erg op “hoe we dit samen op gaan lossen”. Maar imo is dit niet iets wat we samen op moeten lossen, maar wat deze collega voor zichzelf uit moet zoeken. Daarnaast heeft leidinggevende geen flauw benul van wat onze werkzaamheden inhouden, en dus totaal geen zicht op hoe weinig deze collega echt doet.

Ik ben op het punt gekomen dat ik naar andere vacatures aan het kijken ben. Want ik wil niet op het werk continue mijn grenzen moeten bewaken, waar een ander toch telkens over heen blijft gaan. Maar ergens wil ik ook absoluut niet weg. Ik had het hier altijd fijn, ik lig goed op de afdeling en dat ben ik niet gewend. Mijn andere collega’s staan er hetzelfde in als ik. Maar ik heb dus niet het gevoel dat er iets gaat veranderen.

Ondertussen ben ik al meerdere keren ziek thuis geweest omdat ik er erge spanningsklachten van begin te krijgen. Dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Heeft iemand hier misschien nog goede tips?
Werk je 5 dagen per week met haar of ook wel eens dagen niet? Kan je op de dagen dat je met haar samenwerkt een koptelefoon oid opzetten?
Wat heb je zelf tegen deze collega gezegd over dat roddelen? Kijk, ziek zijn daar kies je niet voor. Traag werken is iets wat jullie leidinggevende moet oppakken. Maar dat geroddel, dat ligt binnen je invloedssfeer om daar wat van te zeggen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
SweetFirefly schreef:
08-07-2025 14:27
Wat heb je zelf tegen deze collega gezegd over dat roddelen? Kijk, ziek zijn daar kies je niet voor. Traag werken is iets wat jullie leidinggevende moet oppakken. Maar dat geroddel, dat ligt binnen je invloedssfeer om daar wat van te zeggen.
Ik heb een tijdje terug laten merken dat ik daar echt klaar mee was. Wat resulteerde in genegeerd worden voor een periode om vervolgens toch weer opgebeld te worden met hetzelfde gedoe. Dat is dus ook het punt geweest dat ik de leidinggevende erbij betrokken heb. Waarna collega eigenlijk niet meer op kantoor is geweest. Maar de oplossing nu dus wel gezocht word in iets wat van ons allemaal zou zijn.
Star⁴ schreef:
08-07-2025 14:24
Werk je 5 dagen per week met haar of ook wel eens dagen niet? Kan je op de dagen dat je met haar samenwerkt een koptelefoon oid opzetten?
Gelukkig niet iedere dag nee. En oortjes heb ik standaard mee. Maar er zit niet echt een regelmaat in welke dagen wel, en welke dagen niet. En ik merk dat dat me veel onrust oplevert. Ik ben er niet zo goed in om iets te parkeren voordat het opgelost is.
Het is mij niet duidelijk waarom jullie 80% van haar werk opvangen? Bij ziekte kan dat tijdelijk maar structureel?

Samen oplossen klinkt leuk maar is (mijn ervaring) dat een leidinggevende geen zin heeft om dit op te lossen.
margreetder schreef:
08-07-2025 14:44
Het is mij niet duidelijk waarom jullie 80% van haar werk opvangen? Bij ziekte kan dat tijdelijk maar structureel?

Samen oplossen klinkt leuk maar is (mijn ervaring) dat een leidinggevende geen zin heeft om dit op te lossen.
Een collega en ik hebben het geluk dat onze productiviteit wat hoger ligt dan er gemiddeld verwacht word. Waardoor we eigenlijk bijna altijd wel alles op tijd af krijgen. Daardoor blijft het dus ook redelijk onzichtbaar. Wat ik daar vooral jammer aan vind is dat ik nu minder kans heb om nieuwe dingen te leren en er niet meer aan toe kom om bij andere werkzaamheden te ondersteunen. Wat ik graag doe.
Badeendje92 schreef:
08-07-2025 14:35
Ik heb een tijdje terug laten merken dat ik daar echt klaar mee was. Wat resulteerde in genegeerd worden voor een periode om vervolgens toch weer opgebeld te worden met hetzelfde gedoe. Dat is dus ook het punt geweest dat ik de leidinggevende erbij betrokken heb. Waarna collega eigenlijk niet meer op kantoor is geweest. Maar de oplossing nu dus wel gezocht word in iets wat van ons allemaal zou zijn.
Klinkt heel pesterig en onvolwassen van je collega. :(
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Mijn advies zou zijn, niet meer haar werk doen. Het stapelt zich vanzelf op en dan wordt duidelijk wat jullie allemaal "erbij" doen en wat jullie collega vooral NIET doet.
Ik doe mijn best
Badeendje92 schreef:
08-07-2025 14:50
Een collega en ik hebben het geluk dat onze productiviteit wat hoger ligt dan er gemiddeld verwacht word. Waardoor we eigenlijk bijna altijd wel alles op tijd af krijgen. Daardoor blijft het dus ook redelijk onzichtbaar. Wat ik daar vooral jammer aan vind is dat ik nu minder kans heb om nieuwe dingen te leren en er niet meer aan toe kom om bij andere werkzaamheden te ondersteunen. Wat ik graag doe.
En kan het niet zichtbaar gemaakt worden naar de baas door niet zomaar met taken over te nemen?
Badeendje92 schreef:
08-07-2025 14:50
Waarom maken jullie het niet wel zichtbaar?
Als jullie deel van de workload klaar is gaan jullie andere zaken doen en laat je de rest liggen.

Dit zou in natuurlijk wel doen in overleg met je leidinggevende
Senseo schreef:
08-07-2025 15:23
Mijn advies zou zijn, niet meer haar werk doen. Het stapelt zich vanzelf op en dan wordt duidelijk wat jullie allemaal "erbij" doen en wat jullie collega vooral NIET doet.
We rouleren in taken dus dat gaat helaas niet echt. Je gaat automatisch verder waar de ander gebleven is.
Ik zou dit opnieuw bespreken met je leidinggevende. En zeg ook dat je heel graag wilt blijven, maar dat het echt zwaar is. Misschien ook bijhouden wat collega overdraagt en hoeveel ze over de schutting gooit? Het kan niet zo zijn dat jij uitvalt omdat je collega vaak uitvalt en een negatieve sfeer meeneemt.
Ik zou gaan solliciteren, eens wat gesprekken voeren en daarna pas bedenken of je echt weg wil.
Ga eerst eens kijken wat er nog meer in de markt zit
Misschien dat je leidinggevende bedoelt met 'hoe we dit samen oplossen', dat ook jouw collega zichzelf moet kunnen zijn. Maar wel op zo'n manier dat niet andere er last van hebben. Ik kan me voorstellen dat een leidinggevende ook niet direct tegen jou verteld wat ze dan naar die andere collega gaat doen of over heeft met die collega. Dat zou namelijk ook roddelen zijn.

Dus: geef je leidinggevende ook de ruimte om hier stappen in te zetten. Maar geef ook aan hoe hoog het jou zit, dat het echt belangrijk is dat er zsm voor jou een betere werksfeer komt. Want daar kun je wel met je leidinggevende concreet over hebben. Zou het bv voor jou helpen om duidelijkheid te hebben over wie wanneer op kantoor is?

En wat betreft de onbalans qua werkverdeling in het team: ik ben zelf altijd voorstander van om dit met het hele team te bespreken. Niet door vingers te wijzen, maar wel door eerlijk te zijn. Dat kan soms hele fijne gesprekken opleveren! Zo heb ik een collega die echt een stuk minder productief is, maar daar ook zich in wil verbeteren. En doordat zij meer om hulp vraagt ik mij ook erg minder aan erger dat ze minder werk verzet.
En er zijn gesprekken met jullie en de manager over workload, wie doet wat, welke andere taken kun en wil jij oppakken?
Is er niet (door systemen oid) bij te houden wie wat doet?

Ik vind het bijzonder dat 80% van de werkzaamheden van collega door anderen wordt gedaan, en dat dit ook onzichtbaar blijft voor jullie manager.

En als collega weer begint met roddelen kap je het af door te zeggen dat je geen behoefte hebt aan dergelijke gesprekken. Repeat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oh nee, als ik het ergens gewoon leuk heb, op een collega na, dan ga ik me zeker niet laten wegduwen.

Ik zou meer van leidinggevende verwachten op dit punt en ik aangeven dat ik verwacht dat leidinggevende hierin stuurt en niet dat we iets samen moeten oplossen als het niet bij mij ligt.
himalaya schreef:
08-07-2025 17:46
En er zijn gesprekken met jullie en de manager over workload, wie doet wat, welke andere taken kun en wil jij oppakken?
Is er niet (door systemen oid) bij te houden wie wat doet?

Ik vind het bijzonder dat 80% van de werkzaamheden van collega door anderen wordt gedaan, en dat dit ook onzichtbaar blijft voor jullie manager.

En als collega weer begint met roddelen kap je het af door te zeggen dat je geen behoefte hebt aan dergelijke gesprekken. Repeat.
Ik heb dit recent wel aangegeven. En er is zelfs een gesprek geweest met de leidinggevende waarin hij zelf aangaf geen flauw idee te hebben wat we nu eigenlijk precies doen.

Collega heeft hierbij ook wel aangegeven moeite te hebben met bepaalde werkzaamheden. Maar geeft daarin geen eerlijk beeld van de mate waarin dit is, en legt een groot deel van de schuld bij andere collega die ons beide heeft ingewerkt.

Misschien dat ict wel inzichtelijk zou kunnen maken wie wat doet, maar ik geloof niet dat ze dat gaan inzetten.

Ik ben altijd erg blij geweest dat we geen uren verantwoording hoefde af te leggen omdat ik zelf een erg groot verantwoordelijkheidsgevoel heb en extra druk meestal averechts werkt. Maar op dit punt zou ik echt willen dat we uren moesten bijhouden.

Het helpt me wel om het hier even van me af te schrijven en te merken dat ik toch echt niet gek ben dat ik dit niet normaal vind. Ik moet het allemaal even laten bezinken wat ik er nu echt mee wil. En mss ook maar gewoon mn ogen open houden voor vacatures in de omgeving. Als ik een keer iets zie waarbij ik denk “jaa”, kan ik altijd solliciteren natuurlijk.
Badeendje92 schreef:
08-07-2025 14:36
Gelukkig niet iedere dag nee. En oortjes heb ik standaard mee. Maar er zit niet echt een regelmaat in welke dagen wel, en welke dagen niet. En ik merk dat dat me veel onrust oplevert. Ik ben er niet zo goed in om iets te parkeren voordat het opgelost is.

Misschien dat je dat punt voor jezelf als leerpunt kunt nemen? Beetje jammer om weg te gaan omdat het niet snel genoeg opgelost is.

Verder zou ik eens met z'n vieren om tafel gaan, of met leidinggevende erbij maar misschien dat met z'n vieren ook al veel op kan leveren. Zelf in elk geval het roddelen af( blijven )kappen, echt nul ruimte voor geven.
S-Groot schreef:
08-07-2025 18:33
Misschien dat je dat punt voor jezelf als leerpunt kunt nemen? Beetje jammer om weg te gaan omdat het niet snel genoeg opgelost is.

Verder zou ik eens met z'n vieren om tafel gaan, of met leidinggevende erbij maar misschien dat met z'n vieren ook al veel op kan leveren. Zelf in elk geval het roddelen af( blijven )kappen, echt nul ruimte voor geven.
Daar ben ik me ook wel bewust van maar het duurt al wel langer dan een paar weken. Dus ik zou niet weggaan omdat het niet snel genoeg opgelost is maar omdat ik me er niet serieus genoeg genomen voel.

Die gesprekken zijn er dus ook al geweest maar de conclusie voor alsnog is dat we een manier moeten vinden om dit “samen” op te lossen. En dat wringt, want ik ben me soms juist te zelf bewust, heb het al een flinke periode bij mezelf en mijn eigen handelen gezocht. Daar hulp bij gevraagd, ook van een vertrouwenspersoon. Terwijl ik eigenlijk het probleem niet ben.
Faciliteert je leidinggevende dan ook 'in heg samen oplossen'? Dat mag je op zijn minst wél verwachten. Bv door met elkaar hier het gesprek over aan te gaan. Want zonder verdere acties is het natuurlijk een loze zin. Zo van 'Pietje en Marietje, jullie kunnen er samen wel uitkomen hè. Succes ermee!'.
Ik zou die inderdaad echt meer bij mijn leidinggevende neerleggen en ook de dingen die je hier zegt uitspreken. Dat het niet jouw probleem is en dat je verwacht dat leidinggevende dit individueel met deze persoon opneemt.
Badeendje92 schreef:
08-07-2025 18:09
Ik heb dit recent wel aangegeven. En er is zelfs een gesprek geweest met de leidinggevende waarin hij zelf aangaf geen flauw idee te hebben wat we nu eigenlijk precies doen.

Lekker dan. Hoe kan hij jullie dan managen? Beoordelen? De workload (van een ieder) inschatten?

Ik zou dan zeggen ‘nou Henk, dan wordt het tijd dat je een middag/paar uur met ons meedraait, zodat je kan zien wat we doen en hoeveel tijd dat voor iedereen kost/welke productie iedereen draait/wie wat doet’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het zou jammer zijn om hierom te vertrekken als je zo fijn werkt. Bij een andere werkgever zit misschien ook een collega waar het niet mee klikt. Het lijkt me dat een gesprek met alle collega's en de leidinggevende het beste resultaat kan geven, vragen hoe het komt dat het werk blijft liggen enz.
himalaya schreef:
08-07-2025 22:23
Lekker dan. Hoe kan hij jullie dan managen? Beoordelen? De workload (van een ieder) inschatten?

Ik zou dan zeggen ‘nou Henk, dan wordt het tijd dat je een middag/paar uur met ons meedraait, zodat je kan zien wat we doen en hoeveel tijd dat voor iedereen kost/welke productie iedereen draait/wie wat doet’.
Zelfs dat is al tegen hem gezegd en daar reageert hij niet op. Ik heb begin van de week een gesprek gehad met mijn leidinggevende waar ik met alleen maar een slechter gevoel van vertrokken ben.

Normaal zou ik nu al slapen maar door iets kleins thuis ging ik volledig over de fles. En ik weet dat het een gebrek van mij is dat ik moeite heb met zulke situaties om te gaan. Maar het kan toch niet zo zijn dat ik op m’n kop moet gaan staan en drie radslagen moet maken om überhaupt erkent te krijgen dat ik een groot deel van het werk op me neem.

Morgen ochtend eerst maar m’n vertrouwenspersoon bellen want ik ben hier niet voor gemaakt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven