Werk & Studie alle pijlers

wat heb je nogdig voor papieren om een eigen kdv te starten?

07-09-2009 10:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen

Ik zit erover te denken om een bedrijfsplan enzo te gaan schrijven om een eigen kinderdagverblijf te gaan starten in de toekomst (het heeft geen haast, en het is ook geen doel voor de komende 2 jaar).

Nu vraag ik me alleen af hoe het zit met de papieren die je nodig hebt om het te mogen doen... ik heb namelijk een SPW diploma, en verder zou ik het niet weten...

Kan iemand mij hier misschien iets meer over vertellen?? of waar ik rekening mee moet houden of op moet letten??
Misschien weten ze bij de KvK raad?

En anders goed zoeken, als zelfstandig ondernemer moet je ook je eigen boontjes doppen ( is niet lullig bedoeld maar je zult nog wel voor hetere vuren komen te staan!)

Veel succes met alles!
Ik weet het dat het moeilijk kan gaan worden maar ik zoek het eerst heel erg goed uit en ben nu alleen aan het informeren... en kijken wat er nodig is ed....
Pittig, zeker als je alleen een spw diploma hebt. Er komt zo ontzettend veel bij kijken. Heb je niet iemand om dit samen mee te doen? Anders inderdaad bij de kvk vragen.
Eens met Flashy: als zelfstandig ondernemer is jezelf goed informeren en daadkrachtig te werk gaan een vereiste.

Hier de site van de branchevereniging voor ondernemers in de kinderopvang. Daar vind je vast de informatie die je nodig hebt (en als het daar niet staat, zijn er vast links naar de plek waar wel de benodigde zaken staan): Databank Kinderopvang.
quote:Elynn schreef op 07 september 2009 @ 10:33:

Eens met Flashy: als zelfstandig ondernemer is jezelf goed informeren en daadkrachtig te werk gaan een vereiste.

Hier de site van de branchevereniging voor ondernemers in de kinderopvang. Daar vind je vast de informatie die je nodig hebt (en als het daar niet staat, zijn er vast links naar de plek waar wel de benodigde zaken staan): Databank Kinderopvang.

Dank je wel:) ik ga even kijken...

en daarom wil ik ook eerst alles weten voordat ik daadwerkelijk ermee ga beginnen.. ik wil niet voor verassingen komen te staan
Ik vind het heel verstandig dat je alles eerst goed uit wil zoeken, er zijn genoeg mensen die lukraak iets beginnen en achteraf voor rare verassingen komen te staan!
Goh, ik klikte dit topic aan omdat ik met een omgekeerd probleem zit. Ik heb alle papieren om een eigen bedrijf op te zetten, en vroeg me juist af wat daar ter aanvulling bij moet om van dat bedrijf een kdv te mogen maken. Ik heb wel al het eea gevonden via google, maar was benieuwd of hier nog interessante dingen werden genoemd. Misschien moeten we maar gaan samenwerken
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Heey Bonny82

Wat voor papieren heb jij dan allemaal tot nu toe???
Ik heb mijn bedrijfskundige en management papieren vanuit mijn opleiding. Zijn alleen algemeen bedrijfskundig, volledig gericht op het opzetten en managen van een bedrijf. Geen specificaties verder, die moet ik er nog bij gaan halen. Vandaar dat ik heel benieuwd was naar wat je nodig hebt om een KDV te mogen starten. Ben aan het kijken of ik bijv. via LOI iets kan doen, maar vraag me af of dat voldoende is. Jij een idee?
Aanvulling: Ik heb ook al informatie opgevraagd bij de KvK, maar ook die is gericht op het opzetten en managen van een bedrijf en dat weet ik dus al.
MG, wat is de belangrijkste reden dat je een kdv wilt starten? Wil je op kinderen passen, leidinggeven of wil je ondernemen?

Sommige mensen verslikken zich namelijk in het feit dat ondernemen (of ook leidinggeven) vaak betekent dat ze níet meer zich met het daadwerkelijke wens-beroep bezig kunnen houden.

Hoeveel ervaring heb je zelf in de uitvoering van kinderopvang? Welk niveau SPW heb je (2, 3 of 4)?
Dames, google overigens eens op 'voorwaarden opzetten kinderdagverblijf'. Ik open net zelf deze twee interessante hits:

http://www.bedrijfopzette ... inderdagverblijf-beginnen

en wat commercieler (kijk of je er niet eerst zelf uitkomt, scheelt geld): http://www.kinderstartverblijf.nl/
Heb je al nagedacht over de huisvesting? Niet elk pand is bestemd en/of geschikt om te gebruiken als KDV.

Er moet een onder andere ruimte zijn waar kinderen rustig kunnen slapen, een ruimte waar buiten gespeeld kan worden en er moeten voldoende parkeerplaatsen zijn voor personeel en ouders, die kort parkeren als zij het kind brengen of halen. (mijn ervaring is dat je s'ochtends wel een piekje hebt wat betreft ouders die tegelijkertijd het kind brengen.

Als je een geschikt pand ziet dat te koop/te huur staat, dan zul je moeten nagaan bij de gemeente of de bestemming van het pand het toelaat. Let op, in de nieuwe bestemmingsplannen kun je een deel van een woning gebruiken voor een aan huis gebonden beroep, maar dit is meer van toepassing op een gastouderopvang.
Bij de GGD kun je inspectierapporten downloaden die gemaakt zijn in opdracht van de gemeente voor kinderdagblijven, opvang enzovoorts.

Daarin staan de eisen zoals de Wet op de kinderopvang die stelt aan kinderopvang, aantal m2 per kind, pedagogisch beleidsplan, risico-inventarisatie die gemaakt moet worden enzovoorts.

Je kunt ook kijken op www.satellite.nl voor kleinschalige kinderopvang als je hulp nodig hebt. Veel succes - de wachtlijsten in de randstad zijn nog altijd erg lang!
Heeey hallo,

mag ik vragen waar je woont, want ik loop ook rond met ideeen over een eigen kdv..

misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen?

gr bianca
Ik wil ook graag een eigen kdv oprichten, woon in utrecht.

Ik heb zelf de pabo gedaan en ben nu aanvullend een management opleiding aan het volgen. Is niet verplicht, maar vind het zelf fijn om er meer over te weten dan dat ik nu doe. Die opleiding volg ik bij het ncoi en duurt 1 jaar, is 1 keer in de 2 weken, goed te doen dus.
Als je op de groep wilt werken heb je minimaal SPW3 nodig,als je een eigen KDV wilt beginnen en leiding in dienst neemt en zelf het management doet heb je geen specifieke opleiding nodig.Ik heb zelf Management Directie Kindercentra.

Ik raadt je ook aan om zoiets te doen als je begrotingen,beleidsplan etc zelf wilt doen.

Waar willen jullie een KDV starten?
Mijn vraag aan de personen die een KDV willen starten of zij al een pand/locatie op het oog hebben. Zoals ik eerder aangaf kan het krijgen van de benodigde vergunningen voor een pand (bouwvergunning gemeente, gebruiksvergunning brandweer) ook veel tijd kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven