Werk & Studie alle pijlers

Wat hebben we het toch druk?

20-07-2011 13:00 18 berichten
AMSTERDAM - Nederlandse werknemers zijn de afgelopen tien jaar 54 uur per jaar minder gaan werken. Dat is meer dan een werkweek minder, zo blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2000 werd gemiddeld 1435 uur gewerkt, dat was vorig jaar afgenomen tot 1381 per jaar. Zowel mannen als vrouwen zijn minder gaan werken. Mannen werkten afgelopen jaar gemiddeld 1621 uur, 53 uur minder dan in het jaar 2000.

Vrouwen werkten in 2010 gemiddeld 1107 uur op jaarbasis, twintig uur minder dan aan het begin van deze eeuw.

Een snelle rekensom uitgaande van 46 werkweken per jaar leert dat vrouwen en mannen gemiddeld resp. 24 en 35 uur per week werken. Dat verschil in uren valt me trouwens mee; ik dacht dat het veel groter zou zijn.
En je punt is..........?
Geen punt hoor. Maar je mag zeggen wat je er van vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel mensen er achter komen dat je leven ook leuk kan/mag zijn zonder 80 uur per week werken.
Er is meer in het leven dan alleen werk!
Het gras aan de overkant is niet groen.
Ik denk het ook Batwom. Waar vinden mensen al dat deeltijdwerk vroeg ik me af toen ik het las. Ook verbaasde de dalende werkweek van vrouwen me, want het beleid is er nu jaren op gericht dat mannen minder en vrouwen meer gaan werken. Mannen minderen wel, maar vrouwen blijkbaar ook! grappig
Werken is prima om een inkomen te vergaren, maar het kost zoveel vrije tijd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind mijn werk anders ontzettend leuk!
quote:anna761 schreef op 20 juli 2011 @ 13:08:

Ik vind mijn werk anders ontzettend leuk!Ik ook! Maar leuk werk betekent toch niet de verplichting om lange dagen te werken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kun je zien dat het eigenlijk hardstikke goed gaat in het land!

De overgrote meerderheid van de mensen heeft een fijn huis, kan op vakantie, heeft mooie kleren aan en een auto voor de deur.

En toch maar 35 en 24 uur gemiddeld werken.

Dat is toch mooi, zeker na al die crisisverhalen!

Misschien moeten we wat minder klagen en blij zijn met wat we hebben!

(en de minderheid die het echt nog slecht hebben, een beetje helpen)
quote:jo12345 schreef op 20 juli 2011 @ 13:12:

Kun je zien dat het eigenlijk hardstikke goed gaat in het land!

De overgrote meerderheid van de mensen heeft een fijn huis, kan op vakantie, heeft mooie kleren aan en een auto voor de deur.

En toch maar 35 en 24 uur gemiddeld werken.

Dat is toch mooi, zeker na al die crisisverhalen!

Misschien moeten we wat minder klagen en blij zijn met wat we hebben!

(en de minderheid die het echt nog slecht hebben, een beetje helpen)Helaas kan niet iedereen, die minder uren maakt, leven zoals jij beschrijft. Maar het idee is leuk.
quote:batwom schreef op 20 juli 2011 @ 13:15:

[...]

Helaas kan niet iedereen, die minder uren maakt, leven zoals jij beschrijft. Maar het idee is leuk.Maar dan kun je -in theorie- meer uren maken. Wat moet dat moet.
quote:Mlle_j schreef op 20 juli 2011 @ 13:19:

[...]

Maar dan kun je -in theorie- meer uren maken. Wat moet dat moet.Of een stapje terug doen. Wie weet vragen mensen zich nu af waarom ze zoveel werken en ze zoveel "moeten".
Dit zijn getallen over 2010... Was er toen niet de deeltijd-WW? Misschien dat de uren (ook) naar beneden zijn gegaan omdat veel mensen tegen hun wens in minder werkten? Mensen die daardoor minder verdienden dan ze zouden willen, moeite hadden de eindjes aan elkaar te knopen...

Ik wil niet negatief zijn hoor! Ben net zelf van 5 naar 4 dagen per week overgstapt (ivm eerste kind, mijn man hetzelfde) en ben hier erg gelukkig mee. Maar misschien is het allemaal niet zo rooskleurig als je het voorstelt.
Mij hoor je niet klagen. Ik werk wel meer dan het gemiddeld aantal vrouwenuren. Vroeger werkte ik nog meer, iets van 60 uur per week. Dat doe ik niet meer. Ik probeer het op de 40 te houden, maar vind dat moeilijk. Kan echt los gaan in en op het werk. Ik werk overigens niet voor een baas, wat het ook leuker maakt natuurlijk. Je zal me echter nooit horen zeggen dat ik het te druk op. Man ik leef op druk en hectiek. Dan ben ik helemaal in mijn element.
Ik klaag ook niet. Maar ik las onlangs ook dit:

AMSTERDAM - Het vinden van een balans tussen werk, kinderen en andere verantwoordelijkheden wordt door de meerderheid van de werkende moeders als stressvol ervaren.

Dit blijkt uit een onderzoek van TheBump.com en Forbes Woman onder 1200 vrouwen.

Van de werkende moeders zegt 92 procent dat het werk niet eindigt als zij het kantoor verlaten. De deelnemers geven aan zich gestrest te voelen wanneer het aankomt op het combineren van kinderen en verplichte werkzaamheden op kantoor.

Ruim 89 procent van de thuisblijfmoeders zegt zich overweldigd te voelen door hun verantwoordelijkheden en dat de partners weinig medeleven tonen als er een beetje extra hulp nodig is. Bijna 85 procent zegt dat ze geen rustmoment heeft wanneer haar partner thuis komt van het werk.

De helft van de vrouwen zegt dat ze nooit een break heeft van het ouderschap en dat terwijl 96 procent aangeeft dat hun partner wel zulke rustmomentjes heeft.

Zowel thuisblijfmoeders als werkende moeders zeggen dat zij wrok voelen over hun onevenwichtige last aan verantwoordelijkheden. Bijna een derde vindt dat hun partner thuis wel wat meer mag doen. De ondervraagden beweerden zich een ‘getrouwde single moeder’ te voelen, zo meldt New York Daily News.

Kortom:

Werkende moeders zijn gestrest -92%

Niet werkende moeders zijn gestrest-89%

Vrouwen (incl moeders) werken gemiddeld drie daagjes per week. Werkende moeders (2/3 van totaal) werken gemiddeld 20 uur per week volgens het CBS.

Ik begrijp dit niet,ergens gaat er toch iets heel erg mi? Zijn (veel) vrouwen gewoon stresskippen?
het gaat wel om een gemiddelde...

zijn daar ook al die mensen bij meegeteld die hun baan kwijt zijn geraakt de laatste jaren?
Werknemers zijn doorgaans mensen met eenbaan, dus nee, werkloosheid is daarin niet meegenomen. Deeltijd ww misschien wel, dat zorgt voor een daling van het aantal contracturen, maar er hebben sinds 2009 76000 mensen gebruik gemaakt van deeltijd ww. Op de totale beroepsbevolking is dat dus niet zo veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven